جوانان

چگونه از سیگاری شدن نوجوانان جلوگیری کنیم؟

پیشگیری از سیگاری شدن

هیچ گاه برای صحبت درمورد سیگار و استعمال دخانیات با نوجوانانتان دیر نیست. ممکن است فکر کنید هیچ دلیلی وجود ندارد که بخواهید با فرزند 15 یا 16 ساله ی خود در مورد سیگار بحث کنید. اما فراموش نکنید که شما اولین و بزرگترین قهرمان زندگی فرزندتان هستید و تمامی رفتارها و عادات زندگی شما الگویی برای فرزندتان است. پس اگر خودتان فردی سیگاری هستید باید بدانید که همیشه برای صحبت با فرزندتان دیر بوده و باید ابتدا خود را اصلاح کنید و بعد مراقب رفتارها و عادات فرزندتان باشید.

به یاد داشته باشید که استفاده از دخانیات علت اصلی مرگ و میر در نوجوانان است که به راحتی قابل کنترل می باشد. بهترین راه کنترل مرگ در نوجوانی، جلوگیری از سیگاری شدن فرزندان است. زیرا تحقیقات نشان داده است که 90 درصد افراد سیگاری و معتادان، اولین تجربه ی استفاده از سیگار را از دوران نوجوانی و حتی کودکی داشته اند. مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها نیز دریافتند که 8 درصد دانش آموزان دوران دبیرستان از سیگار استفاده می کنند.

پس از سیگاری شدن فرزندانتان با استفاده از نکات زیر جلوگیری کنید.

1 جلوگیری از سیگاری شدن نوجوانان

تمرکز بر روی علایق فرزندان

همانطور که می دانید بدترین اثرات استفاده از سیگار، بروز بیماری هایی مانند سرطان، مشکلات ریوی و تنفسی و دیگر مشکلات مربوط به سلامتی است. اما این که مستقیماً به فرزندتان بگویید سیگار باعث سرطان می شود، راه حل مناسبی نیست. چون ممکن است فرزندان حتی آن را به سخره بگیرند.

عواقبی از سیگار کشیدن که مشهودتر بوده بیشتر بر روی نوجوانان تأثیر می گذارد. اگر فرزندتان اهل سینما و فیلم دیدن است هستند با او همراه شده و او را به فیلمی دعوت کنید که مضنون فیلم کمی (و نه به طور مستقیم) با عواقب بد سیگار کشیدن مربوط باشد و مثلاً مشکلات مالی و رنج هایی که این کار به وجود می آورد را به نمایش بگذارد.

اگر فرزندتان اهل مطالعه است، در بین کتاب هایی که برای او تهیه می کنید، کتاب ها یا مقالات کوچکی بگنجانید که در رابطه با مشکلات پوستی، سرطانی و ریوی ناشی از دود سیگار صحبت کرده باشد.

اگر نوجوانتان عاشق پول و پولدار شدن است سعی کنید به طرزی ماهرانه مثلاً در قالب یک خبر یا حساب و کتاب های افرادی که هر دوی شما به اعتیاد آنها اطمینان دارید، ضررهای مالی استفاده از سیگار را به او گوشزد کنید. بهتر است این گونه نوجوانان را با نقطه ضعفشان که همان پول است کنترل کرده و از او بخواهید وسایل مورد نیازش را با پول های تو جیبی خودش تهیه کند. این کار باعث شده تا هزینه هایش را مدیریت و نتواند آنها را صرف مواردی مانند سیگار کند.

ورزش کردن

اگر فرزندتان ورزشکار بوده و بسیار به آن اهمیت می دهد، از طریق همین علاقه ی او وارد شوید که بسیار مؤثر می باشد. نمونه هایی از ورزشکاران معروف که تمام شهرت و اعتبارشان به دلیل سیگار و استعمال دخانیات از دست داده اند را یافته و درمورد زندگی نامه آنها و تمام موفقیت هایی که کسب کرده اند و در مقابل ضرری که از بابت استعمال دخانیات متقبل شده اند با فرزندتان صحبت و ذهن او را در این مورد روشن کنید.

بیدار کردن ذهن فرزندان

امروزه با پیشرفت انواع و اقسام دخانیات، کنترل نوجوانان بسیار سخت و دشوار شده است. چرا که فکر می کنند انواع دخانیات مانند قلیان یا سیگار های الکترونیکی و… با هم فرق داشته و مثلا اگر فلان چیز را فقط تفریحی استفاده کنند، هیچ ضرری نخواهد داشت. در این مورد کار والدین سخت تر خواهد بود. زیرا باید آنها را با انوع دخانیات و ضررهای آن آشنا کرده و اجازه ندهند استارت اعتیاد به راحتی با تصور غلط فرزندشان خورده شود.

جالب است بدانید که از سال 2011 تا 2015 استفاده از سیگارهای الکتریکی در بین دانش آموزان دبیرستانی بسیار افزایش یافت. زیرا گمان می کردند چون این سیگارها با مزه و طعم آدامس یا میوه داشته و مانند آب نبات بوده هستند، هیچ ضرری ندارند.

پس در بین آموزش های غیر مستقیمی که گفته شد، به فرزندان خود بفهمانید که مصرف انواع مختلف دخانیات هیچ فرقی با هم ندارند. مثلاً فرزند خود را آگاه کرده که فیلتر سیگار حاوی آرسنیک بوده و یا سیگارهای الکترونیکی یا قلیان هیچ تفاوتی با هم ندارند.

آموزش هنر نه گفتن به فرزندان

حتی اگر فرزندتان اصلاً تمایلی به استفاده از سیگار را نداشته باشد و تمامی مضرات سیگار را هم بداند، اگر نتواند به دوستان یا اطرافیان خود ” نه ” بگوید، تمامی زحماتتان به باد رفته است. پس بسیار اهمیت دارد که برای تقویت این مورد هم وقت بگذارید. پاسخ های مؤدبانه ای که می توان به یک پیشنهاد داد را اگر نمی خواهید مستقیماً به او بگویید را سعی کنید در قالب ارتباطتان با دیگران بیان کرده و با رفتارتان به صورت غیر مستقیم به فرزند خود آموزش دهید تا به او بفهمانید که نباید با دیگران رودربایستی داشت.

رفتار عاقلانه

رفتار با جدیت، فشار وارد کردن به فرزند، در منگنه قرار دادن نوجوان، منع کردن، دعوا و تنبیه کردن همگی روی آنها تاثیر منفی گذاشته و حتی اگر نوجوان هم مایل نباشد، به سمت سیگار کشیده می شود. زیرا نوجوان به دلیل قرار داشتن در سن بلوغ، طالب استقلال و غرور بوده و زیر بار زور نمی رود. پس مطمئن باشید که اگر برای رسیدن به هدف، رفتارتان از روی تدبیر نباشد، نتیجه برعکس خواهید شد.

اهمیت دادن به سلامتی

به جای صحبت در مورد مضرات سیگار، سعی کنید سلامتی را جدی گرفته و برای آن اهمیت زیادی قائل شوید. یعنی در رفتار و گفتارتان آن را نشان دهید. سعی کنید به فرزندتان بفهمانید که انسان سالم چقدر قدرتمند بوده و چرا برای یک انسان سلامتی از اهمیت خاصی برخوردار است. در مورد رژیم غذایی و ورزش محتاط باشید و سعی کنید سلامتی را به یک اصل در خانواده تبدیل کنید. کودکی که در چنین خانواده ای پرورش یابد، احتمال این که بخواهد سلامتی خود را با سیگار به خطر بیاندازد، کمتر است.

داشتن الگوی خوب

همه ی ما می دانیم که بزرگترین و مهم ترین الگوی کودک، پدر و مادر وی می باشند. اگر خودتان فردی سیگاری باشید و مدام از مضرات سیگار برای فرزندتان بگویید و تمام تمهیدات را برای سیگاری نشدن فرزندتان بیندیشید، در واقع مانند این است که آب در هاون کوبیده اید. پس قبل از انجام هرکاری با پزشکی مشورت کرده و به خاطر فرزندتان هم که شده سیگار را ترک کنید. بعد به سراغ دیگر مواردی برای جلوگیری از سیگاری شدن فرزندتان بروید. در صورتی که نمی توانید سیگار کشیدن را ترک کنید، حداقل در منزل به هیچ وجه سیگاری به همراه نداشته باشید و سیگار کشیدن در منزل را برای خودتان قدغن کنید تا هم دسترسی فرزند به آن کم شده و هم بتوانید سیگاری بودنتان را پنهان کنید.

نشانه های سیگاری شدن فرزندان

نشانه هایی مانند بد نفس کشیدن، خس خس کردن، ضعف عضلانی و تضعیف تنفس، سرفه، بدخلقی و بو دادن لباس ها همگی می توانند نشانه ی سیگاری شدن فرزندتان باشند. اگر مطمئن شدید که فرزندتان سیگاری شده است، علیه او جبهه نگیرید و بسیار عادی و با ملایمت با او صحبت کرده و علت کشیده شدن به سمت سیگار را از او جویا شوید. در صورتی که نتیجه ای حاصل نشد، از کنار آن راحت عبور نکنید و حتماً با یک روانشناس در این مورد مشورت کنید.

نوجوانان و جوانان علاوه بر اینکه در معرض قرار گرفتن اعتیاد به سیگار قرار دارند ممکن است به مواد مخدر و روان گردان نیز اعتیاد پیدا کنند. آمفتامین نیز یک داروی محرک اعصاب و اعتیاد آور می باشد و ترک آن نیز بسیار سخت است. در لینک زیر از وب سایت فن تریکس مقاله ای در رابطه با چگونگی ترک اعتیاد به آمفتامین را بیان می کند با مطالعه آن با راه های ترک اعتیاد به آمفتامین آشنا شوید.

>>> چگونگی ترک اعتیاد به آمفتامین ها <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellfamily




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا