بیشتر بدانید

چگونه املاح آب را گرفته و آن را خالص کنیم | روش تهیه آب مقطر

همه‌ ی مردم بسته به شرایط خاص زندگیشان، احتیاج به آب سالم و عاری از هرگونه ناخالصی دارند تا برای آشامیدن یا مصارف دیگر مانند اتو و یا آبیاری بعضی گل ها به کار ببرند. تهیه‌ ی آب خالص و یا آب مقطر برای همه در طولانی تا حدودی سخت و غیر ممکن است. پس بهتر است که روش خالص سازی آب در منزل را یاد گرفته و از آن استفاده کنیم. خالص کردن آب در واقع به معنای گرفتن املاح و نمک‌های موجود در آن است. این روش برای شیرین کردن آب شور نیز مورد استفاده قرار می‌ گیرد. برای مثال می‌ توان نمک موجود در آب دریا را به این روش جدا کرده و آب دریا را تبدیل به آب قابل شرب کرد. از این روش همچنین در صنعت نفت و گاز استفاده می‌ شود.

وسایل مورد نیاز

1- یک بطری آب و مقداری نمک ید دار تهیه کنید. برای آشنایی با مفاهیم و جزئیات این کار، ما در این مقاله از نمونه‌ آزمایشی، یعنی آب نمک به عنوان آب ناخالص استفاده می‌ کنیم. پس یک بطری آب و مقداری نمک ید دار تهیه کنید. البته اگر در نزدیکی دریا زندگی می‌ کنید آب دریا برای این کار مناسب تر است. زیرا سرشار از املاح معدنی و نمک می‌ باشد.

1 گرفتن املاح آب و تهیه آب مقطر

2- یک فنجان سرامیکی بزرگ و یک کاسه‌ ی شیشه‌ ای بزرگ تر بردارید. درون کاسه‌ ی شیشه‌ ای آب ناخالص ریخته می‌ شود و فنجان درون آن قرار می‌ گیرد. در واقع فنجان برای ذخیره‌ ی آب خالص است. فقط دقت کنید کاسه‌ ی شیشه‌ ای باید بزرگ تر و مرتفع‌ تر از فنجان باشد به طوری که فنجان را در خود جای دهد.
مقداری پلاستیک سلفون هم تهیه کنید که روی کاسه‌ ی شیشه‌ ای بکشید.

2 گرفتن املاح آب و تهیه آب مقطر

3- مکانی که نور مستقیم خورشید به آن جا بتابد مانند پنجره را آماده کنید. برای انجام فرآیند خالص سازی، باید ظرف حاوی آب ناخالص را زیر نور مستقیم خورشید قرار دهید تا آب درون آن گرم شده و هوای مرطوبی در آن ایجاد شود. سپس این هوای مرطوب فشرده شده و تبدیل به قطرات آب می‌ شوند که این آب قابل شرب است. پس حتما دقت داشته باشید که مکان انتخابی برای این کار باید سه تا چهار ساعت نور مستقیم آفتاب داشته باشد.

در ادامه با ما در فن تریکس همراه باشید تا مرحله به مرحله این عملیات را شرح دهیم:

برای خالص کردن آب

1- یک اینچ یا دو نیم سانتی‌ متر از فنجان را با آب قابل شرب پر کنید. لیوان را پر از آب نکنید نصف لیوان کافی‌ است. مقداری نمک ید دار که تهیه کرده بودید را به آب آشامیدنی درون لیوان اضافه کنید و آب نمک تهیه کنید. آب را مزه مزه کنید تا متوجه میزان نمک و یا همان ناخالصی آب شوید. دقت داشته باشید که آب خیلی کم نباشد خصوصا وقتی مزه می‌ کنید اگر حجم آب کم شد مقداری آب اضافه کنید.

3 گرفتن املاح آب و تهیه آب مقطر

2- آب نمک را به کاسه‌ ی شیشه‌ ای منتقل کنید. و بعد از این که آب را از لیوان به کاسه منتقل کردید، لیوان را به خوبی بشویید تا هیچ گونه نمکی در آن باقی نماند. بعد باید لیوان را در وسط کاسه‌ ی شیشه‌ ای که محتوای آب نمک است بگذارید.

4 گرفتن املاح آب و تهیه آب مقطر

3- روی کاسه سلفون بکشید. سلفون را باید طوری روی کاسه بکشید که کاملا کشیده شده ولی پاره نشود. دورتا دور کاسه هم هیچگونه فضای باز وجود نداشته باشد پس سلفون را کامل روی ظرف بچسبانید. از عدم سوراخ بودن آن مطمئن شوید. زیرا هوای درون ظرف باید کاملا محبوس شده و هیچگونه درزی نداشته باشد.

5 گرفتن املاح آب و تهیه آب مقطر

4- ظرف را در نور مستقیم آفتاب بگذارید. نقطه‌ ای از منزلتان که بیشترین نور خورشید را دارد، انتخاب کنید و ظرف را در آن مکان قرار دهید. به یاد داشته باشید که ظرف باید روی سطحی کاملا مسطح و هموار قرار بگیرد.

یک جسم کوچک سنگین مثل سنگ یا تیله‌‌، وسط سلفون دقیقا بالای لیوان بگذارید تا سلفون کمی به سمت داخل متمایل شود تا قطرات آبی که روی پلاستیک می‌ نشینند درون لیوان سرازیر شوند.

6 گرفتن املاح آب و تهیه آب مقطر

5- اجازه دهید کاسه سه یا چهار ساعت زیر نور مستقیم آفتاب باشد. بعد از این که ظرف سه یا چهار ساعت زیر نور آفتاب بود، آب تبخیر شده و هوای درون ظرف مرطوب می‌ شود. چون هوای بیرون سلفون از هوای درون آن سرد تر است؛ قطرات آب روی سلفون تشکیل می‌ شود و با شیبی که روی سلفون ایجاد کرده‌ اید قطرات مستقیما وارد لیوان می‌ شوند. هر چه زمان بیشتری بگذرد قطرات آب درشت تر شده و به سمت لیوان سرازیر می‌ شوند.

7 گرفتن املاح آب و تهیه آب مقطر

6- آب درون لیوان را تست کنید. بعد از گذشت سه یا چهار ساعت و تمام شدن آب درون کاسه، سلفون را کنار زده و آب درون لیوان را میل کنید و میزان خالصی، شیرینی، تازگی و طعم آن را تست کنید. این آب کاملا خالص بوده و هیچ گونه املاح و نمکی ندارد.

آب‌های ناخالص هم به همین روش به آب آشامیدنی تبدیل می‌ شوند. البته این دستگاه تصفیه‌ ی آب را باید متناسب با میزان آب، بزرگ تر کرد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا