سلامت

چگونه خزه می تواند آرسنیک آب را از بین ببرد؟

رفع آرسنیک آب توسط خزه

یک گیاه آبزی یا همان خزه ی موجود در آب، می تواند در کمتر از یک ساعت، 80 درصد آرسنیک موجود در یک ظرف آب را از بین برده و آب را تمیز کند.

1 رفع آرسنیک آب توسط خزه

اگر چه وظیفه ی گیاهان یا خزه هایی که در آب زندگی می کنند، پاکسازی آب نمی باشد، اما امروزه انسان این وظیفه را به آن ها محول کرده. به گونه ای که دانشمندان نشان داده اند، یک خزه بیشتر از هر روش دیگری برای پاکسازی آب از آرسنیک، سودمند خواهد بود.

محققان خزه ی Warnstofia fluitans، که نوعی خزه ی شناور روی آب است را به عنوان جدیدترین و آخرین گونه ی گیاهی معرفی کرده اند که برای کمک به پاکسازی محیط زیست شناخته شده است.

این کشف سودمند که یک خزه بتواند در یک ساعت، آب را کاملا فیلتر کرده و آن را برای شرب ایمن و سالم سازد، پس از تحقیقات و آزمایشاتی که توسط محققان دانشگاه استهکلم انجام شد، به دست آمد. یکی از این محققان به نام Arifin Sandhi اظهار داشت که:

” این واقعا برای ما جالب و شگفت انگیز بود، که خزه قابلیت بسیار بالایی در از بین بردن آرسنیک دارد. به گونه ای که وقتی آبی را که خزه کمتر از یک ساعت در آن قرار گرفته بود مورد آزمایش قرار دادیم، میزان آرسنیک آن بسیار کم بود و خوردن آن هیچ ضرری برای انسان نداشت.”

در واقع این گیاه سودمند روی سطح آب شناور شده و با جذب سطحیِ بسیار سریعی که انجام می دهد، مواد مضری مانند آرسنیک، که در سطح آب وجود دارند را از بین برده و آب را تصفیه می کند. این کشف مهم از آن جهت بسیار سودمند است که هم سریع انجام شده و هم روشی برای تصفیه ی آب است، که کاملا با محیط زیست سازگار بوده و خطری برای آن ندارد. از طرفی روشی بسیار آسان و قابل دسترس است. چرا که به راحتی می توان در آب هایی با سطح بالای آرسنیک خزه را پرورش داده و درصد بالایی از آرسنیک آن را از بین برد و آب را بدون دردسر تصفیه کرد.

2 رفع آرسنیک آب توسط خزه

ماریا گرِگِر (Maria Greger) استاد دانشکده ی اکولوژی و گیاه شناسی دانشگاه استهکلم و همچنین رئیس این تحقیق می گوید: ” ما امیدواریم این سیستم تصفیه که بر پایه ی گیاهان تالابی است و هم اکنون در حال توسعه ی آن هستیم، بتواند بزرگترین مشکل آرسنیک موجود در آب، که هم اکنون مردم مناطق معدنی شمال سوئد با آن دست و پنجه نرم می کنند را از بین ببرد.”

آرسنیک یکی از عناصر شیمیایی است که به طور طبیعی در زمین موجود بوده و مسلما به آب هم می رسد. این ماده ی شیمیایی بسیار سمی است و اغلب در آفت کش ها از آن استفاده می شود. بنابراین وجود درصد بالای آن در آب بسیار خطرناک است. آرسنیک در مناطق معدنی زمین بیشتر بوده و اغلب مداخله ی انسان در زمین و در واقع صنعت و معدن، ورود آن را به آب هر چه بیشتر می کند.

وقتی محصولات کشاورزی با آب آرسنیک دار آبیاری شود، آرسنیک توسط گیاه جذب شده و وارد چرخه ی غذایی انسان می شود. مشکلی که هم اکنون در سوئد وجود داشته و مردم از گندم، سبزیجات، صیفی جات، برنج و دیگر محصولات کشاورزی حاوی آرسنیک تغذیه می کنند. البته آرسنیک در بسیاری از کشورهای دیگر هم وجود داشته و مسمومیت با آرسنیک بسیار گسترده است. برای مثال حدود 57 میلیون نفر در خلیج بنگال از آب های زیرزمینی استفاده می کنند که درصد آرسنیک آن بسیار بالاتر از استاندارد سازمان بهداشت جهانی است.

” بنابراین میزان آرسنیکی که وارد بدن می شود رابطه ی بسیار مستقیمی با میزان محصولات کشاورزی مصرفیمان دارد که با آب آرسنیک دار آبیاری شده است. به همین دلیل، هدف ایجاد سیستم فیلتر و تصفیه ی آب بر پایه ی گیاهان تالابی و خزه هها این است که آب را قبل از رسیدن به گیاهان جهت آبیاری تصفیه کند. ” ماریا گرِگِر.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
treehugger




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا