خودرو و وسایل نقلیه

چگونه ترمز دوچرخه را تنظیم و تعمیر کنیم؟

تنظیم بودن ترمز دوچرخه باعث می‌شود تا شما با خیال راحت دوچرخه سواری کنید. دو چیزی که برای تنظیم سیستم ترمز دوچرخه لازم است، یکی تنظیم لنت ترمز و دیگری تنظیم کابل ترمز است. اگر لنت‌های ترمز در تماس با رینگ به سمت پایین یا به سمت بالا باشند، در واقع از تنظیم خارج شده است. در مورد کابل ترمز هم باید گفت که شل بودن آن دوچرخه سواری را سخت‌تر می‌کند.

تنظیم لنت ترمز

۱- قبل از انجام هرگونه تنظیماتی بر روی دوچرخه ابتدا باید لنت ترمز آن را چک کنید:

لنت‌های ترمز بر روی تایر جلویی دوچرخه قرار گرفته، که به هنگام فشار دادن اهرم ترمز، جفت می‌شوند. اگر لنت‌ها از خطوط فرسایشی پر شده باشند باید آن ها را قبل از انجام هرگونه تنظیماتی با لنت‌های نو عوض کنید.


برای اطلاع از نحوه بررسی و تست لنت ترمز اتومبیل به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> بررسی و تست لنت ترمز اتومبیل <<<


– اگر خطوط فرسایش روی لنت علامت گذاری نشده‌اند باید به وسیله شیارهایی روی یک طرف از لنت علامت گذاری شوند.

– همچنین شما می‌توانید از فروشگاه‌ها لنت نو خریده و با لنت فرسوده تعویض کنید.

1 تنظیم ترمز دوچرخه

۲- اهرم ترمز را فشار دهید تا ببنید کجای لنت به رینگ تایر برخورد می‌کند:

هر دو لنت باید همزمان با رینگ تایر جلویی برخورد داشته باشد و مقدار برابری از قسمت بالا و پایین لنت به مرکز رینگ تایر برخورد کنند و ضربه بزنند. اگر تماس لنت با رینگ خیلی بالا یا خیلی پایین‌تر باشد به این معنی است که یا در تماس با لاستیک تایر است یا به پره چرخ برخورد می‌کند.

– از یک طرف اهرم ترمز را فشار دهید و از طرفی هم دولا شوید تا به خوبی نقطه برخورد و ضربه زدن لنت به رینگ را مشاهده کنید.

2 تنظیم ترمز دوچرخه

۳- با استفاده از آچار، پیچ‌های نگهدارنده لنت‌ها را شل کنید:

با استفاده از یک آچار، پیچ‌ها را در جهت خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا پیچ شل شود. دقت کنید که پیچ را خیلی شل نکنید تا لنت‌های ترمز از نگهدارنده لنت ترمز خارج نشوند.

3 تنظیم ترمز دوچرخه

۴- لنت‌ها را به سمت بالا یا پایین جا به جا کنید:

وقتی پیچ‌ها را شل کنید لنت‌ها به راحتی به سمت بالا و پایین جا به جا می‌شوند. پس اگر لنت‌ها بالاتر از رینگ هستند آن ها را به سمت پایین و اگر پایین‌تر از رینگ هستند آن ها را به سمت بالا بکشید تا در مرکز رینگ قرار گیرند.

4 تنظیم ترمز دوچرخه

۵- پیچ‌های پد را دوباره به وسیله آچار سفت کنید:

به وسیله آچار پیچ‌ها را در جهت عقربه ساعت بچرخانید تا سفت شود. بعد از اینکه پیچ را سفت کردید دوباره لنت‌ها را تست کنید تا مطمئن شوید که به مرکز رینگ ضربه می‌زنند. در غیر این صورت دوباره آن ها را تنظیم کنید.

5 تنظیم ترمز دوچرخه

سفت کردن کابل یا سیم ترمز

۱- میزان سفتی کابل‌ها را با کشیدن اهرم ترمز بسنجید.

زمانی که اهرم ترمز را می‌کشید باید ۳٫۸ سانتی‌متر از فرمان دوچرخه فاصله داشته باشد. اگر زمانی که اهرم را می‌کشید اهرم ترمز به فرمان دوچرخه برخورد می‌کند، نشان دهنده شل بودن کابل‌های ترمز است.

6 تنظیم ترمز دوچرخه

۲- تنظیم کننده استوانه‌ای شکل را شل کنید.

اگر کابل‌های ترمز کمی شل باشد، شل کردن تنظیم کننده لوله‌ای شکل می‌تواند مشکل را حل کند. این تنظیم کننده لوله‌ای شکل در محل اتصال کابل ترمز با اهرم ترمز قرار دارد.

– تنظیم کننده را در جهت مخالف عقربه‌های ساعت بچرخانید تا شل شود. شل شدن این تنظیم کننده لوله‌ای شکل تا اندکی باعث سفت شدن کابل ترمز می‌شود.

– بعد از شل کردن تنظیم کننده استوانه‌ای شکل، اهرم ترمز را فشار دهید تا ببینید مشکل برطرف شده است یا نه. اگر کابل ترمز شل باشد باید آن را از طریق کالیپر تنظیم کنید. تنظیم کننده استوانه‌ای شکل را باز بگذارید و فعلا سفت نکنید.

7 تنظیم ترمز دوچرخه

۳- پیچ نگهدارنده کابل ترمز را روی کالیپر شل کنید.

کالیپر قاب اصلی ترمز است که لنت‌ها به آن متصل هستند. کابل ترمز کابل نازکی است که از کالیپر خارج می‌شود. پیچ نگهدارنده کابل ترمز را پیدا کنید. با استفاده از یک آچار پیچ نگهدارنده کابل را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت چند مرتبه بچرخانید تا شل شود.

– پیچ را کاملاً باز نکنید. فقط کافی است آچار را در خلاف جهت عقربه‌های ساعت دو تا سه مرتبه بچرخانید.

8 تنظیم ترمز دوچرخه

۴- کابل ترمز را به سمت خارج بکشید تا سفت شود.

زمانی که پیچ شل شده است در کشیدن کابل نباید مشکلی داشته باشید. تا زمانی که کابل را می‌کشید، با انگشتان خود پیچ را در جای خود نگه‌ دارید تا محکم کنید. با انجام این کار لنت‌ها باید بر روی رینگ تایر جلویی سفت شود. دقت داشته باشید که تا اندازه‌ای آن ها را سفت کنید که وقتی چرخ را می‌چرخانید مقاومت کند، نه تا اندازه‌ای که چرخ نتواند بچرخد.

9 تنظیم ترمز دوچرخه

۵- دوباره پیچ نگهدارنده کابل را بر روی کالیپر سفت کنید.

با استفاده از آچار پیچ را دو یا سه مرتبه در جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید تا دوباره سفت شود. زمانی که پیچ را سفت می‌کنید کابل باید کاملاً در جای خود محکم قرار گرفته باشد.

10 تنظیم ترمز دوچرخه

۶- دوباره تنظیم کننده لوله‌ای را بر روی دسته‌ها سفت کنید.

تنظیم کننده لوله‌ای را که قبلاً باز کرده بودید به وسیله آچار در جهت عقربه‌های ساعت چند دور بچرخانید تا کاملاً سفت شود. با سفت شدن این تنظیم کننده لنت‌های چسبیده به رینگ تایر دوباره شل می‌شوند. با فشار دادن اهرم ترمز مجدداً آن را تست کنید تا از تنظیم شدن آن کاملاً مطمئن شوید. اگر فاصله اهرم از گیره فرمان دوچرخه ۳٫۸ سانتیمتر باشد، اهرم دوچرخه شما به خوبی تنظیم شده است.

11 تنظیم ترمز دوچرخه

فن تریکس مطالعه مقاله “چگونه ترمز های اضطراری اتوماتیک AEB جان شما را نجات می دهند؟” را نیز به شما توصیه می کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
18 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن

سلام دوچرخه سایز بیست دارم هنگام ترمز چه جلو یا عقب یک طرف لنت ترمز به رینگ میچسبد و به حالت قبلی بر نمی‌گردد.ممنون میشوم در این خصوص توضیح دهید

امین

باتشکرازسایت جالب وپربارتون….خیلی خیلی متشکرم

پرهام

سلام من کابل دوچرخه خیلی شل شده طوری هست که به فرمون دوچرخه برخورد میکنه اون کار هاییم که شما گفتید انجام دادم اما بازم شله
ممنون میشم راهنمایی کنین

کاربر ناشناس

یاد بچگی افتادم. خیلی باحال بود

ناشناس

خیلی خیلی سفت شد ممنون

armin

با سلام من وقتی ترمز میگیرم قدرت نداره فقط یه زره باعث کند شدن حرکت چرخ میشه سفتش هم کردم اما هیچ تاثیری نداره اگه راهکاری بلدید بهم بگید ممنون

کاربر ناشناس

لغمه هاتو عِوَض كن

ناشناس

لنت ها تو عوض کن و خوب تنظیمش کن

AMIR

سلام. من ترمز ک میگیرم سیم کشیده میشه ولی دوباره بر نمیگرده عقب و دسته ترمز همونجور کشیده میمونه.

مهدی

باتشکر
چطور دسته ترمز شکسته دوچرخه را تعویض کنم. مخصوصا قسمتی که لوله فرمان داخل آن قرار می گیرد آیا باید دهانه اتصال دسته ترمز با فرمان را باز کنم یا احتمال شکستن هنگام باز کردن هست؟

کاربر ناشناس

عالي بود. من دوچرخه خرديدم و ترمز كه ميكنم صداي وحشتناكي ميده. گفتند ترمز را تنظيم كنم. جواب سؤالم را با جزييات كامل اينجا پيدا كردم. سپاسگزارم.

محمد محمدی

سلام.با تشکر از پستتون.امروزه کسانی که میخوان حرفه ای کار کنن از ترمز های دیسکی هیدرولیک استفاده میکنن و استفاده از ترمز های وی بریک کم شده.و با توجه به اینکه حتی خیلی از تعمیر کارا هم نسبت به نرمز های هیدرولیک چیزی نمیدونن درخواست دارم اموزش تنظیم اونها رو… بیشتر بخوانید.

امین

مسخرست

کاربر ناشناس

طراحی سایتتون رو خیلی دوست دارم. مرسی

کاظمی

خوب بود…
اگه درمورد قطعات ماشین هم همینطوری توضیحات کامل بدین ممنون میشم…

منطق

عالی بود من ترمز جلوی دوچرخم خیلی شل بود الان سفت سفت شده حتا از عقبش هم یخورده بهتره شده

میثم

چه کار کردی به منم کمک کن خواهش

منوچهر

زمانی که ترمز جلو را می گیرم گیره نگه دارنده لنت ترمز یکی از آنها بیشتر از دیگری حرکت دارد باید چکار کنم

دکمه بازگشت به بالا