خودرو و وسایل نقلیه

چگونه ترمزهای اضطراری اتوماتیک AEB جان شما را نجات خواهند داد؟

امروزه افزایش تصادفات به دلایل مختلف باعث شده تا سازندگان خودرو سیستم هایی با تکنولوژی های متفاوتی را در خودروها تعبیه کرده تا از بروز تصادفاتی با خسارت های بالا جلوگیری کنند. ممکن است رانندگان در حین رانندگی حواسشان پرت شده و مثلاً برای تغییر دادن آهنگ یا خوردن خوراکی برای لحظه ای از رانندگی غافل شوند. حال اگر در همین لحظه ماشین دیگری در مقابل این خودرو ظاهر شود؛ آیا راننده می تواند خودرو خود را که با سرعت 100 کیلومتر بر ساعت در حال حرکت است را کنترل کند. برای پاسخ به این سؤال باید گفت: بله این اتفاق امکان پذیر است. البته اگر خودرو مجهز به تکنولوژی پیشرفته ای با نام سیستم ترمز اضطراری اتوماتیک یا AEB باشد. سیستمی که در اکثر خودروی های مدرن تعبیه شده است تا به راحتی خودرو را در چنین مواقعی کنترل کند. این ترمزها از در هم شکستن و له شدن ماشین و وقوع حادثه به صورت اتوماتیک جلوگیری می کنند. اما این همه ی آن چیزی نیست که در مورد این ترمزها گفته شد. اکنون فن تریکس قصد دارد تمام جزئیات این تکنولوژی را به طور مفصل برای شما توضیح دهد. پس تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

سیستم AEB آپشنی است که هم اکنون در بسیاری از ماشین های لوکس و لاکچری مانند مرسدس بنز کلاس S تعبیه شده است. اما گفته می شود این سیستم به مدل ها و خودرو های ارزان تر هم راه یافته است. می توان گفت هم اکنون خودروهایی مانند مزدا و نیسان هم برای بسیاری از مدل خودروهایشان از این سیستم استفاده کرده اند.

AEB چیست؟

سیستم AEB سیستمی است که مستقیماً به سیستم FCW متصل می باشد. (سیستم FCW: سیستم هشدار برخورد از جلو است). هر دوی این سیستم ها از سنسورهای مشابه استفاده می کنند. این سیستم در جلوی خودرو به صورت رادار یا دوربین تعبیه شده که به راننده اجازه می دهد دید وسیعی از جلوی خود و جاده داشته باشد و بهترین عملکرد را در سرعت بالا از خود نشان دهد. این دوربین ها قادر هستند عابرین پیاده را نیز تشخیص دهند.

1 شناخت و نحوه عملکرد ترمز اتوماتیک AEB

زمانی که خودرو و یا هر چیز دیگری در مسیر خودرو دیده شود، سیستم FCW با هشدار هایی مانند صدا یا علائم تصویری، راننده را از وجود آن با خبر می کند. در این مواقع ترمزهای اولیه دست به کار شده، پدها و کالیپرها را به روتور یا چرخانه (به بخش چرخندهٔ یک دستگاه یا ماشین می‌گویند) نزدیک کرده و آماده ی ترمز گرفتن احتمالی می شود. این امر به این دلیل اتفاق می افتد که ترمز عملکرد بسیار سریعی داشته باشد. در بعضی موارد این سیستم به گونه ای طراحی شده است که به سیستم کمربند ایمنی نیز متصل است؛ یعنی در صورت ترمز شدید کمربندها را محکم می کند و سرنشینان نمی توانند تکان بخورند.

تا اینجا سیستم FCW عملکرد خود را به درستی انجام داد. یعنی ترمز ها و کمربندها را آماده کرده و راننده را از وجود مانعی در سر راه با خبر می کند. حال اگر راننده به هر دلیلی این اعلان FCW را نادیده بگیرد و یا نتواند در مقابل مانع اقدامی کند، سیستم AEB خودرو دست به کار شده و به صورت اتوماتیک ترمز می کند تا از برخورد با مانع جلوگیری شود.

درباره ی عملکرد این سیستم باید بگوییم که سیستم AEB در سرعت های کم به طور کامل از برخورد و بروز تصادف جلوگیری کرده و ماشین را متوقف می کند تا برخورد شدیدی صورت نگیرد. البته لازم به ذکر است که جزئیات این عملکرد یعنی اینکه در چه سرعتی و با چه فاصله ای با مانع ترمز می کند در مدل های مختلف ماشین ها متفاوت است.

در سرعت های بسیار بالا سیستم AEB قادر نیست به طور کامل خودرو را متوقف کند و از برخورد جلوگیری کند اما سرعت را بسیار پایین آورده که می تواند شدت برخورد خودرو با اجسام را به میزان قابل توجهی کاهش دهد.

این تکنولوژی می تواند به پشت خودروها نیز متصل شود. به دلیل این که اغلب دنده عقب گرفتن با سرعت کم صورت می گیرد، این سیستم ترمز اتوماتیک در هنگام دنده عقب برای سرعت های کم تعبیه شده است؛ و از برخورد با افراد، حیوانات و موانعی که در پشت خودرو است جلوگیری می کند. سنسورهایی هم که بدین منظور در پشت ماشین نصب شده است رادار نبوده و دوربین یا سنسورهای تشخیص مانع هستند.

دیگر سیستم های یاری دهنده ی ترمز اتوماتیک

دوربین هایی که در عقب و جلو خودرو نصب شده اند دید وسیعی را به راننده می دهند و همان طور که قبلاً گفته شد سیستم ترمز اتوماتیک به این دوربین ها و سنسورها متصل است. پس می توان گفت عملکرد این سیستم براساس چیزی است که می بیند یا با رادار و سنسور حس می کند. حال برخی از خودروسازان ادعا می کنند سنسورها و رادارهایی تعبیه کرده اند که می تواند دو خودرو جلویی و تمام محیط اطرافشان را نیز پوشش دهد و واکنش ترمز اتوماتیک خودرو را نسبت به واکنش دو خودروی جلویی تنظیم کند که به طبع ایمنی خودرو را بالا می برد.

2 شناخت و نحوه عملکرد ترمز اتوماتیک AEB

همچنین سنسورهایی نیز در عقب خودرو تعبیه کرده اند که قادر است موانع و خودروهایی را تشخیص دهد که از نقاط کوری مانند کوچه یا پارک در حال حرکت هستند و راننده نمی تواند هنگام دنده عقب گرفتن آن ها را ببیند. از آنجایی که این سنسورها به سیستم ترمز اتوماتیک متصل هستند در صورت خطر ترمز کرده و از برخورد به این موانع جلوگیری می کنند. همچنین زمانی که راننده قصد دور زدن یا خارج شدن از پارک را دارد اگر خودرو دیگری در این مسیر قرار گیرد راننده را آگاه کرده و با ترمز اتوماتیک، خودرو را متوقف می کند تا از بروز تصادف و اتفاقات ناگوار جلوگیری کند.

فن تریکس مطالعه مقاله زیر را نیز به شما پیشنهاد می دهد.

>>> چگونه خودمان لنت ترمز خودرو را بررسی و تست کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
cnet




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
پویا

بسیار عالی ممنون

دکمه بازگشت به بالا