ورزش

چگونه به دیگران دوچرخه سواری بیاموزیم؟

اکثر افراد بر این باورند که اگر دوچرخه سواری را از همان کودکی به کودکان خود نیاموزند، هیچگاه نمی توانند در آینده دوچرخه سواری کنند. می توان گفت که این باور واقعیت نداشته و اصلاً این گونه نیست. آموزش دوچرخه سواری به بزرگسال کار دشوار و پیچیده ای نمی باشد. فقط به یک فضای باز، دوچرخه ی مناسب، فردی راغب و با اراده نیاز است. صبر و تشویق برای بدست آوردن نتیجه عالی تأثیر بسیار زیادی خواهد داشت و باعث خواهد شد فرد در هنگام یادگیری استرس نداشته و همیشه احساس راحتی و اعتماد به نفس داشته باشد.

ایمن برانید.

1- سعی کنید در چند مرحله ی 30 تا 60 دقیقه ای آموزش دهید.

اگر چه ممکن است بعضی افراد دوچرخه سواری را طی یک تا دو مرحله یاد بگیرند، اما این مورد برای همه افراد صدق نمی کند. پایه و اساس این آموزش باید چندین مرحله ی 30 تا 60 دقیقه ای باشد. زیرا بیش از این مدت فرد را خسته و ناامید می کند که ممکن است منجر به دلسردی فرد شود.

2- از سالم بودن دوچرخه مطمئن شوید.

زنجیر را روغن کاری کنید، باد لاستیک ها، فرمان، ترمز و صندلی را چک کنید. تا حین کار هیچ اتفاقی نیفتد و فرد را از دوچرخه سواری ناامید نکند.

3- برای شروع کار بهتر است جاده ای خاکی همراه با چمنی که درصد لغزندگی آن کم بوده و احتمال دور برداشتن دوچرخه کم است را انتخاب کنید.

چمن کوتاه بهترین گزینه است. زیرا در صورت زمین خوردن فرد، آسیب کمتری به او وارد می شود. چمن بلند اصطکاک بیشتری به وجود آورده و کار را دشوار می کند. در درجه اول حدالامکان مسیر انتخاب شده باید دارای شیبی ملایم با کم ترین پیچ و خم باشد.

4- لباس مناسب بپوشید.

اگر چه ممکن است پوشیدن لباس مناسب برای دوچرخه سواری مهم به نظر نیاید، اما باید گفت که بسیار حائز اهمیت است. همچنین کفش انتخاب شده هم باید از نوع ورزشی باشد. در روزهای اول آموزش، به دلیل اینکه دوچرخه سوار نمی تواند کنترل دوچرخه را در دست بگیرد، اگر از کفش نامناسبی استفاده کند به پدال گیر می کند و صد در صد به دوچرخه سوار آسیب می رسد. پس بهتر است دوچرخه سوار هم از لباس ورزشی استفاده کند تا تنگی یا گشادی لباس مشکل آفرین نشود، و هم ابزار ایمنی مانند کلاه، زانو بند و آرنج بند داشته باشد تا در صورت زمین خوردن مشکلی پیش نیاید.

تنظیم دوچرخه

1- صندلی دوچرخه باید به گونه ای باشد که پاها کاملاً کف زمین قرار گیرد.

پس یادتان باشد که قبل از سوار شدن فرد ابتدا صندلی را برحسب قد او تنظیم کنید.

1 آموزش دوچرخه سواری


برای مطالعه متن کامل مقاله “چگونگی تنظیم دوچرخه” اینجا کلیک کنید.


2- برای یاد دادن تعادل، کمکی های دوچرخه را باز کنید.

اگر چه غیر ممکن به نظر می رسد، اما لازم است فرد قبل از هر کاری حفظ تعادل را بیاموزد.

2 آموزش دوچرخه سواری

3- کمک کنید تا نحوه ی صحیحِ سوار و پیاده شدن را یاد بگیرد.

ترمز دوچرخه را بگیرید تا دوچرخه حرکت نکند و به وی چگونگی سوار و پیاده شدن از دوچرخه را بیاموزید. سپس از او بخواهید این کار را تا زمانی تمرین کند که دیگر با سوار و پیاده شدن مشکلی نداشته باشد.

3 آموزش دوچرخه سواری

4- از او بخواهید در کنار دوچرخه راه رفته و نحوه ی ترمزگیری را تمرین کند.

بهتر است قبل از سوار شدن و دوچرخه سواری، نحوه ی ترمز گرفتن و قلق اهرم های ترمز را آموزش ببیند و با ترمزگیری مشکلی نداشته باشد تا هنگام دوچرخه سواری عدم توانایی در استفاده از ترمز مشکل آفرین نشود.


برای اطلاع کامل از چگونگی تنظیم ترمز دوچرخه و مواجه نشدن با مشکل ترمزگیری در زمان دوچرخه سواری به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کرده و متن کامل مقاله تنظیم ترمز دوچرخه را مطالعه کنید.

>>> تنظیم ترمز دوچرخه <<<


4 آموزش دوچرخه سواری

5- از فرد بخواهید بر روی دوچرخه سوار شود، پاهایش را روی زمین بگذارد و دوچرخه را آهسته به کمک پاهایش حرکت دهد.

دوچرخه سوار باید به وسیله ی دوچرخه آهسته خزیدن روی زمین را بیاموزد. زیرا باعث درک حرکت و حفظ تعادل در دوچرخه سواری می شود. در واقع مرحله ی اول یادگیری دوچرخه سواری نیز همین کار است. این حرکت باید روی شیب های ملایم آنقدر تکرار و تمرین شود تا دوچرخه سوار از خودش مطمئن شود که تا حدی می تواند با برداشتن پا از روی زمین تعادلش را حفظ کند.

5 آموزش دوچرخه سواری

6- بعد از اینکه دوچرخه سوار کاملاً با دوچرخه آشنا شد و توانست پاهای خود را روی پدال بگذارد، پدال را نیز برای وی تنظیم کنید.

اگر فرد با پدال های چرخ مشکل دارد و نمی تواند از آن ها استفاده کند، پدال های مخصوص مبتدیان را تهیه کرده و جایگزین کنید. زمانی که پا بر روی پدال قرار می گیرد، زانو باید با شیب بسیار ملایمی خم شود، نه بیشتر و نه کمتر. پس در تنظیم پدال و صندلی دقت کنید.

6 آموزش دوچرخه سواری

پدال زدن را به دوچرخه سوار بیاموزید.

1- زمانی که دوچرخه سوار آماده ی پدال زدن شد از او بخواهید که سوارشود و ترمز را بگیرد.

سپس پدال پای غالب او را در موقعیت ساعت 2 قرار دهید. (مانند تصویر). به گونه ای که هنگام فشار بر روی پدال، دوچرخه حرکت کند. در این مرحله پای دیگر روی زمین است.

7 آموزش دوچرخه سواری

2- از دوچرخه سوار بخواهید که همزمان ترمز را رها کرده و پای تنظیم شده در ساعت 2 بر روی پدال را فشار دهد.

به محض اینکه دوچرخه حرکت می کند پای غیر غالبی که روی زمین بود را نیز بالا آورده و روی پدال بگذارد. سپس به همین حالت شروع به پدال زدن کند.

8 آموزش دوچرخه سواری

3- در این زمان که او شروع به پدال زدن می کند، فرد را یاری کنید.

به طوری که با یک دستتان صندلی و با دستی دیگر فرمان دوچرخه را گرفته و در حفظ تعادل او را کمک کنید. برای آموزش حفظ تعادل اجازه ندهید که خیلی هم به شما متکی شود. فراموش نکنید به وی بگویید که هر چه تند تر پدال بزند راحت تر و سریع تر می تواند تعادلش را بر روی دوچرخه حفظ کند. به دوچرخه سوار بگویید که صاف بنشیند، جلو خود را نگاه کند و به هیچ وجه نگاهش به پاهایش نیفتد. این مسئله هم به حفظ تعادل او کمک می کند و هم با اشیاء برخورد نمی کند.

9 آموزش دوچرخه سواری

4- به محض اینکه دوچرخه سرعت گرفت و احساس کردید که فرد می تواند به تنهایی حرکت کند او را رها کنید.

به او اعتماد به نفس دهید و از او بخواهید پدال بزند و از چیزی نترسد. همچنین به وی تذکر دهید که در صورت لزوم خودش را با ترمز متوقف کند.

5- ابتدا در مسیر های مستقیم تمرین کنید تا دوچرخه سوار کاملاً بتواند تعادل خود را روی دوچرخه حفظ کند و بعد از گذشت مدتی که تعادل سوار و پیاده شدن و استفاده صحیح از ترمز را فرا گرفت، او را به مسیر های پر پیچ و خم ببرید و از او بخواهید دور زدن و چپ و راست کردن فرمان را نیز تمرین کند.

10 آموزش دوچرخه سواری

بعد از کامل شدن آموزش دوچرخه سواری بهتر است دوچرخه سوار با حرکات و تمرینات یوگا مناسب دوچرخه سواران و ورزشکاران نیز آشنا شده و آن ها را به طور مرتب برای قدرت، سرعت و استقامت بدن خود انجام دهد. 

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
6 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
مبینا

مرسی ولی به کار مون خوب نبود

سارا

مرسی. به نظرم این آموزش مفیدی بود. یه آموزش هم تو مجله دوچرخه و طبیعت می خوندم که این مطالب اونجا هم توضیح داده بود.

آزاده

سپاس عالی بود

کاربر ناشناس

ممنون از مطالب خوبتون در مورد اموزش دوچرخه سواری

کاربر ناشناس

واقعا بعضی از مطالبتون خوبه و حرفی برای گفتن داره. اما خیلیهاشون هم کار داره باز.

مدیر فن تریکس

با سلام. ممنون از شما. ما برای رضایت کاربران همه تلاشمون رو میکنیم. موفق باشید.

دکمه بازگشت به بالا