پوشاک

چگونه پارچه و نخ پشمی را از آکریلیک تشخیص دهیم؟

دانستن این که نخ یا پارچه ای که استفاده می کنید از جنس پشم است یا آکریلیک، بسیار اهمیت دارد. برخی افراد به پارچه های پشمی حساسیت داشته در حالی که برخی لباس های پشمی را راحت ترین و مناسب ترین لباس ها برای پوشیدن می دانند. به طور کلی پارچه ها و در واقع نخ پشمی، نرم و لطیف تر از آکریلیک است. اما با این حال برخی پارچه ها و نخ های آکریلیک هم هستند که بسیار نرم و لطیف بوده و مانند پشم می باشند. بنابراین تنها با لمس پارچه نمی توان پشم یا آکریلیک بودن را تشخیص داد. راه های دیگری برای تشخیص وجود دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم. پس با ما در فن تریکس همراه باشید.

تشخیص تفاوت نخ و پارچه پشمی از آکریلیک

1- لیبل و برچسب محصول را بخوانید.

قبل از هر چیزی، راحت ترین و بی دردسر ترین راه تشخیص، یافتن لیبل و برچسب محصول می باشد؛ که معمولاً اطلاعات کاملی از جمله جنس پارچه یا نخ روی آن نوشته شده است.

2- اگر برچسب را نیافتید، نخ را لمس کرده تا بررسی کنید که تا چه حد نرم یا زبر است.

همان طور که گفته شد الیاف پشمی نرم و لطیف تر از الیاف آکریلیک است و آکریلیک کمی زبرتر می باشد. اگر نخ دیگری داشته باشید که صد در صد بدانید پشم یا آکریلیک است می توانید بسیار راحت با نخ جدید مقایسه کرده و جنس آن را تشخیص دهید. با این حال همان طور که گفته شد تنها لمس برای تشخیص کافی نمی باشد. چرا که بیشتر آکریلیک ها و حتی الیاف مصنوعی، ریون و ابریشم نیز نرم و لطیف می باشند. پس بعد از انجام این مرحله مراحل دیگر را نیز تکرار کنید.

3- مو دار بودن نخ را بررسی کنید.

نخ های آکریلیک ممکن است زبر باشند اما مودار نمی باشند و در واقع الیافی که شبیه به مو از نخ ها بیرون می زند ویژگی پشم است. با این حال به یاد داشته باشید که نخ و الیافی که مخلوطی از پشم و آکریلیک است نیز می تواند این موها را داشته باشد. به علاوه نخ حاصل از دیگر الیاف طبیعی نیز ممکن است مو دار باشد. بنابراین هنوز به مراحل بیشتری برای تشخیص نیاز است.

1 تشخیص و مقایسه نخ پشم و آکریلیک

4- قیمت را در نظر داشته باشید.

آکریلیک از نظر قیمت بسیار ارزان تر از پشم می باشد. با این حال برخی فاکتورها مثل ضخامت نخ یا افزودن زرق و برق و مخلوط بودن الیاف، در آکریلیک وجود دارد که روی قیمت آن تاثیر گذاشته و آن را گران می کند.

پس اگر تا این جای کار نتوانستید جنس نخ یا پارچه را تشخیص دهید، تست زیر را انجام دهید:

1- دو تکه نخ را حتماً از یک کلاف یا هر منبع دیگری، ببرید.

در این روش شما دو نخ را باید در هم تنیده و به قول معروف نمد مالی کنید. اگر دو نخ به راحتی در هم آمیخته شدند، جنس نخ پشم است. در غیر این صورت نخ آکریلیکی است.

2 تشخیص و مقایسه نخ پشم و آکریلیک

برای این کار:

2- الیاف سر هر دو نخ را مانند تصویر از هم دیگر باز کنید.

نخی که در دست دارید از رشته های بسیار ریز تنیده شده و در هم ساخته شده اند که با رول کردن نخ به سمت جلو و عقب در بین انگشتانتان به راحتی می توانید آن ها را از هم باز کنید.

3 تشخیص و مقایسه نخ پشم و آکریلیک

3- سر دو نخ را به هم نزدیک کرده و سعی کنید با حرکت و ساییدن آن ها در هم، باعث هم پوشانی و در هم تنیدگی دو نخ در یک دیگر شوید.

4 تشخیص و مقایسه نخ پشم و آکریلیک

4- با اسپری کردن کمی آب روی رشته های نخ می توانید این کار را هر چه راحت تر و سریع تر انجام دهید.

5- رشته های نخ را بین انگشتانتان رول کرده و بغلتانید تا خشک شوند.

مادامی که آن را می غلتانید، یا رشته ها به راحتی در هم تنیده شده و دو نخ به راحتی به هم متصل می گردند یا از هم جدا می شوند و درون هم تنیده نمی شوند.

5 تشخیص و مقایسه نخ پشم و آکریلیک

6- اکنون از نتیجه ی به دست آمده می توانید تشخیص دهید که نخ آکریلیک است یا پشم.

اگر دو نخ به راحتی در هم تنیده شده و نخی را تشکیل دادند که گویی اصلاً بریده نشده اند، نخ شما پشمی است. اما اگر دو نخ به راحتی در هم آمیخته نشده و به راحتی از هم جدا می شوند، نخ آکریلیک است. به علاوه نخ پشمی کمی سفت می شود. به خصوص اگر در ابتدا بسیار نرم و لطیف بوده باشد.

6 تشخیص و مقایسه نخ پشم و آکریلیک

از روش دیگری هم می توانید استفاده کنید:

1- فندک یا شمعی را روشن کنید.

2- یک تکه از نخ را ببرید.

3- با استفاده از پنسی نخ را در بالای شعله آتش قرار دهید تا بسوزد.

حال باید توجه کنید که نخ چگونه می سوزد و چه بویی از خود آزاد می کند. اگر بویی که از سوخته شدن نخ حس می کنید، مانند بوی سوختن مو است، نخ از جنس پشم است. اما اگر بو مانند بوی سوخته شدن مواد شیمیایی و پلاستیک است، نخ آکریلیک می باشد. به علاوه پشم بسیار سریع تر از آکریلیک می سوزد.

7 تشخیص و مقایسه نخ پشم و آکریلیک

4- نخ را خاموش کرده و دقت کنید که انتهای سوخته ی نخ چه شکلی می شود.

اگر انتهای سوخته به شکل خاکستر بوده و وقتی آن را لمس می کنید مانند پودر فرو می ریزد، نخ پشمی است. اما اگر انتهای نخ ذوب شده و پس از خاموش شدن سفت و سخت می شود و به رنگ سیاه یا قهوه ای درمی آید، نخ آکریلیک می باشد.

8 تشخیص و مقایسه نخ پشم و آکریلیک

با استفاده از وایتکس نیز می توانید تشخیص دهید:

1- تکه ای از نخ را برش بزنید.

رنگ آن اصلاً مهم نیست. وایتکس، نخ پشمی را در خود حل کرده و روی آکریلیک هیچ تغییری ایجاد نمی کند.

2- تکه نخ را در یک شیشه ی درب دار بیندازید.

3- یک قاشق غذاخوری یا 30 میلی لیتر وایتکس را درون ظرف شیشه ای روی نخ بریزید.

نخ باید کاملاً در وایتکس غوطه ور شود. بنابراین اگر وایتکس بیشتری نیاز بود اضافه کنید تا وایتکس از سطح نخ بالا آمده و کاملاً آن را پوشش دهد.

9 تشخیص و مقایسه نخ پشم و آکریلیک

4- درب شیشه را گذاشته و چندین ساعت یا یک شب به آن فرصت دهید.

5- بعد از گذشت زمان گفته شده شیشه را چک کنید.

اگر اثری از نخ وجود نداشته و محو شده است، نخ پشمی است اما اگر نخ وجود داشت، نگاه عمیق تری به نخ انداخته و آن را خوب چک کنید. نخی که 100% آکریلیک باشد هیچ تغییری نمی کند. فقط ممکن است کمی رنگ پریده شده باشد. اما نخی که مخلوطی از آکریلیک و پشم است آسیب دیده و کمرنگ می شود یا از ضخامت آن کاسته شده و دندانه دار به نظر می رسد.

10 تشخیص و مقایسه نخ پشم و آکریلیک

توجه داشته باشید که این تست ها را می توانید با تکه پارچه ای هم انجام داده و همین نتایج را مشاهده کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا