سرگرمی و اوقات فراغت

چگونه پس از ساخت شمع، آن را از قالب جدا کنیم؟

بسیاری از افراد علاقه مند به کارهای هنری از جمله ساخت شمع، سخت ترین مرحله ی شمع سازی را جدا کردن آن از قالب می دانند. این یک واقعیت است که جدا کردن شمع از ظرف قالب، بسیار دشوار بوده بسیاری از افراد با در آوردن شمع از جا شمعی مشکل دارند. اگر بدانید چگونه باید این کار را انجام داده و کمی صبر و حوصله به خرج دهید کار آسان می شود.

خارج کردن شمع از جاشمعی

1- بعد از اینکه مواد یعنی همان پارافین شمع را در قالب ریختید، باید ساعت ها به آن اجازه دهید تا کاملاً خنک شود.

اگر تا قبل از سپری شدن زمان لازم سعی کنید شمع را در آورید، سطح آن پوسته پوسته شده، ترک بر می دارد و فرو می ریزد. پس در طول زمانی که پارافین در حال خنک شدن است، آن را روی سطحی صاف که مطمئن باشید هیچ آسیبی نمی بیند رها کرده و صبور باشید. زیرا ساعت ها طول می کشد تا پارافین کاملاً خنک شده و قابل درآوردن از قالب باشد.

2- بعد از گذشت مدت زمان گفته شده قالب را سر و ته کنید. به طوری که دهانه ی باز قالب به سمت پایین باشد و با انگشتانتان ملایم و آهسته بر پشت قالب ضربات آرام بزنید.

این کار شمع را تکان داده و باعث می شود پارافین قالب را رها کند. ضربات باید آرام و به صورت مداوم و طولانی مدت باشد. تا شمع از قالب کنده نشده و دقیقاً به شکل قالب بیرون بیاید و خراب نشود. ضربات را تا زمانی ادامه دهید که حس کنید شمع قالب را رها کرده و آماده ی بیرون آمدن است.

– حواستان باشد که در حین کار شمع را در مقابل کانتر یا هر سطح سفت دیگری نگه ندارید. ممکن است شمع غیر منتظره از قالب بیرون پریده و با برخورد با سطحی سفت آسیب ببیند و تمام زحماتتان از بین برود.

1 جدا کردن شمع از جاشمعی

3- اگر ضربات پشت قالب کافی نبوده و به اندازه ای نبود که بتواند شمع را از قالب جدا کرده و بیرون بیندازد، احتمالاً شمع تا حدودی شل شده است. نخ و فتیله ی آن را گرفته و به سمت بالا بکشید، شمع از قالب جدا می شود.

ولی دقت داشته باشید که از زور زیاد استفاده نکنید. ممکن است نخ قطع شده یا کلا از پارافین بیرون کشیده شود.

2 جدا کردن شمع از جاشمعی

در صورتی که با این روش هم نتوانستید شمع را از قالب بیرون بیاورید، روش زیر را امتحان کنید.

روشی دیگری برای خارج کردن شمع از جاشمعی

1- قالب را داخل یخچال بگذارید.

این کار پروسه ی سرد شدن قالب را تسریع بخشیده و کمک می کند که پارافین زودتر و بهتر خودش را بگیرد. هر 30 دقیقه یکبار قالب را در آورده ضربه ای روی آن بزنید و دوباره آن را در یخچال بگذارید. این کار باعث می شود قالب و پارافین به صورت یکنواخت سرد شوند. به طور مداوم باید قالب را چک کرده و زمانی که شمع به اندازه ی کافی سرد شد و خود را گرفت به طوری که تا بتوان آن را از قالب جدا کرد، آن را از یخچال در آورید.

– فقط قبل از گذاشتن قالب در یخچال، یادتان باشد که قالب باید به دمای محیط رسیده باشد. در غیر این صورت تغییر ناگهانی دما در پارافین اتفاق افتاده و باعث ترک برداشتن شمع می شود که ممکن است شمع بشکند.

2- بعد از اینکه قالب را از یخچال در آوردید، اگر هنوز هم درآوردن شمع از قالب غیر ممکن بود، آن را 5 دقیقه در فریزر بگذارید.

اکنون دیگر باید شمع از قالب خارج شود. اما اگر نشد، 5 دقیقه ی دیگر هم آن را در فریزر بگذارید. فقط یادتان باشد که قرار دادن شمع در فریزر بیش از 10 دقیقه طول نکشد. زیرا باعث ترک برداشتن و شکستن شمع می گردد.

3- در آخر اگر همه ی راه های گفته شده را امتحان کرده و باز هم نتوانستید شمع را از قالب خارج کنید. قالب را در ظرف فلزی که با آب جوش پر کرده اید گذاشته تا شمع کمی نرم شده و قالب را رها کند.

بعد از آن قادر خواهید بود با استفاده از انبری شمع را از قالب بیرون بکشید.

– این مرحله ممکن است کمی ظاهر شمع را تغییر داده و باعث ذوب شدن دیواره های آن گردد که دیگر شمع شبیه به قالب نخواهد بود.

3 جدا کردن شمع از جاشمعی

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
17 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
رکسانا

میتونید شمع هایی که خراب شدن رو آب کنید و توی قالب بریزید و شمع درست کنین ، البته می تونین از در اسپری یا در بطری نوشابه هم برای قالب کمک بگیرین. اونهایی که می خوان شمع ۳ رنگ درست کنن ، اول رنگ اول رو بریزین و بزارید… بیشتر بخوانید.

Vesta134

سلام.من از قالب پلاستیکی استفاده کردم و شمعم به هیچ وجه از توی قالب درنمیاد.همه ی ترفند هارو هم انجام دادم.چیکارکنم؟؟

مهدیه

منم از قالب پلاستیکی استفاده میکنم. راه حلی برای جدا کردنش دارین؟

محمد حسین

از اسپری سیلیکون استفاده کنید

ع.دردمند

سلام خسته نباشید.وقتی شمع درست میکنم بعداز اینکه سرد شد و خودشو گرفت، وسطش گود میشه.چی کار باید بکنم؟ تشکر

کاربر ناشناس

یخورده پارافین اب شده بریزید تا همسطح بشه

کاربر ناشناس

دوباره یکم پارافین اب کنین بریزین

هانی

سلام به سوال داشتم من قالب گل خریدم جنس سلیکونی اما سالم نمیتونم درش بیارم چون باید یکم به شمع فشار بیارم که بیاد بیرون واسه همین گلبرگاش میشکنه باید چکار کنم؟

محمد حسین

از اسپری سیلیکونی استفاده کنید یا کمی با روغن چرب کنید .و بعد از سرد شدن کامل در دمای محیط اقدام به خارج کردن کنید

فرشته

سلام من شمع سه رنگ درست کردم اما وقتی از قالب خارج کردم روی شمع بین خطوط رنگ ها ترک هس. میشه لطفا بگید چیکار کنم که دیگه اینطوری نشه

محمد حسین

احتمالا پارافینتون خوب داغ نشده

کیان

ممنون از سایت عالی و خوب شما تشکر

ترنم

سلام قالبهای فلزی چطور داخلشون صاف و صیقلی میشه

ترنم

سلام من از بازار قالب فلزی استوانه ای شکل گرفتم ولی داخلش صاف و صیقلی نیست وقتی داخلش شمع درست میکنم روی شمع خط خطی میشه تو رو خدا بگید چی کار کنم باهاش

کاربر ناشناس

باید سمباده بزنید یا جلا سنج

سمیه میری مقرم

سلام قبل از اینکه پارافین را داخل قالب بریزید قالب را داغ کنید قالب راباانبر روی شعله گازنگه دارید وقی قالب کمی داغ شد آن را درجای مناسبی قرار دهید بعد پارافین بریزید

بنیامین

میتونی سمباده بزنی یا اگر قالب ها استیل هستن از جلا سنج استفاده کنی

دکمه بازگشت به بالا