خانه و کاشانه

چگونه سر و صدای شوفاژ ناشی از اشکالات فنی را برطرف کنیم؟

رفع صدای شوفاژ

بیش از 150 سال است که از شوفاژها برای گرم کردن منازل و ساختمان ها استفاده می شود. در گذشته استفاده از این شوفاژها بسیار مرسوم بود تا اینکه مدتی از میدان خارج شدند. اما در چند سال اخیر، مجدداً استفاده از آن ها بسیار رایج و متداول شده است. زیرا مزایای بیشتری نسبت به بخاری دارد. زیبایی به فضای درون منزل، اشغال نکردن فضای زیاد، کم خطر و به صرفه بودن و مصرف انرژی کم از جمله مزایای شوفاژ نسبت به بخاری است. اما مزیتی که بخاری دارد این است که نیاز به دستگاه مکانیکی یا پکیج برای ایجاد فشار و به جریان انداختن انرژی ندارد.


همچنین می توانید برای اطلاع از نحوه باز کردن موقتی رادیاتور به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه باز کردن موقتی رادیاتور <<<


یکی از معایب دیگر شوفاژها این است که با گذشت زمان، ممکن است صداهایی ایجاد کنند. اما خوشبختانه با چند روش آسان و بدون نیاز به تماس با نمایندگی آن ها یا سرویس کار، می توانید آن ها را تعمیر کرده و صدایشان را قطع و مشکل را برطرف کنید.

1 رفع صدای شوفاژ

اگر شوفاژ، صدای جرینگ جرینگ یا بنگ بنگ می دهد، چگونه آن را برطرف کنیم؟

اگر در شوفاژ صدای ضربات کوتاه متوالی یا بنگ بنگ می شنوید، احتمالاً در قسمتی از لوله ها بخار یا آب متراکم یا فشرده شده و به دام افتاده است. در واقع، زمانی که بخار در سیستم جریان پیدا می کند، آب را با سرعت زیاد به سمت جلو پیش می برد. حال اگر آب در مسیر خود به طور ناگهانی با موانعی مانند زانو و یا دیگر اتصالات لوله کشی برخورد کند یا شیر آب به طور ناگهانی بسته شود، چنین صدایی شنیده خواهد شد.

در بیشتر مواقع خودتان به راحتی می توانید این صدا را قطع کنید. برای این کار در صورت امکان یک طرف رادیاتور را کمی بالا ببرید تا آب به سمت دیگ بخار، به جریان درآید. به این ترتیب، آب درون سیستم نمی تواند در یک قسمت راکد بماند.

اگر شوفاژ، صدای جیر جیر یا سوت می دهد، چگونه آن را برطرف کنیم؟

اگر رادیاتور صدای سوت یا جیر جیر می دهد، باید دریچه هوا را تعویض کنید. دریچه هوا به لوله ای در پایین رادیاتور وصل است. برای تعویض دریچه هوا، به یک دریچه هوای جدید، نوار تفلون و ترکیبات گرافیتی برای آب بندی اتصالات نیاز دارید. فقط به این نکته توجه کنید که برای تعویض دریچه، ابتدا باید ترموستات را کاملاً ببندید تا سیستم گرمایشی خاموش شود.

برای خارج کردن دریچه قدیمی هوا، ابتدا آن را با یک تکه پارچه ضخیم بپوشانید تا از هر گونه آسیب احتمالی ناشی از بخار یا آب داغ به دستتان جلوگیری شود. سپس با دستتان آن را به سمت چپ و در خلاف جهت عقربه های ساعت بچرخانید. مراقب باشید فشار زیادی به آن وارد نشود، زیرا ممکن است منجر به شکستن آن شود. پس از خارج کردن دریچه قدیمی، دریچه جدید را طبق دستورالعمل راهنمای آن نصب کنید.

پس از نصب دریچه جدید، ترموستات را روشن کرده و منتظر بمانید تا سیستم گرمایشی به جریان بیفتد. حتماً اتصالات را کاملاً چک کنید تا نشتی نداشته باشند. حال با تعمیر مشکل شوفاژ از سکوت لذت ببرید.

اگر از شوفاژ، صدای تق تق شنیده شود، چگونه آن را برطرف کنیم؟

این صدا زمانی ایجاد می شود که لوله ها به صورت خیلی تنگ در زمین یا دیوار جای گیری شده اند. در این صورت با گرم و سرد شدن جریان آب در لوله ها، فضای کافی برای انبساط و انقباض لوله ها وجود نداشته و تق تق می کنند. برای رفع این صدا، باید محلی که صدا از آنجا تولید می شود را پیدا کرده و با یک عایق، آن قسمت را پوشش دهید تا صدا از بین برود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
popularmechanics




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محسن

خیلی بدرد خورد ممنون

دکمه بازگشت به بالا