سلامت

تاثیر اولتراسوند تراپی یا سونوگرافی درمانی برای درمان آرتروز

اولتراسوند تراپی در فیزیوتراپی یک گزینه ی درمانی برای تسکین، درمان درد و عدم عملکرد مفاصل به خاطر آرتروز است. اما چگونه؟ تاثیر مثبت آن چیست؟

اولتراسوند تراپی چیست؟

اولتراسوند تراپی درمانی است که از امواج صوتی (که موجب ارتعاش می شود) برای کاهش درد یا بهبود عملکرد مفاصل استفاده می کنند. این ارتعاشات در فرکانس بسیار بالا اعمال شده و فردی که در حال درمان با این روش است آن ها را درک نمی کند.

این ارتعاشات ممکن است مداوم یا بصورت پالس پالس باشد. ارتعاشات مداوم و پیوسته، حرارتی را تولید کرده که ارتعاشات منقطع و پالسی تولید نمی کنند. تصور می شود که هم اولتراسوند حرارتی و هم غیر حرارتی در هرگونه تاثیرات درمانی که این روش دارد نقش دارند. تصور می شود که هم اولتراسوند حرارتی و هم غیر حرارتی، نقش یکسانی در ایجاد تاثیرات این روش درمانی ایفا می کنند.

این روش درمانی از سال 1950 در دسترس بوده است.

1 تاثیر اولتراسوند بر درمان آرتروز

چگونه اولتراسوند به درمان آرتروز می پردازد؟

اولتراسوند تراپی ممکن است به خاطر اثرات حرارتی یا غیر حرارتی (مکانیکی) آن در درمان آرتروز موثر باشد. زمانی که به خاطر تاثیرات حرارتی و گرمایشی آن از این روش استفاده می شود، بافت ها باید حداقل ظرف 5 دقیقه به درجه حرارت 40 تا 45 درجه سانتیگراد (104 تا 113 F) برسند.

اثربخشی سونوگرافی درمانی در درمان آرتروز زانو و مفصل ران

مطالعات و نتایج در مورد اثربخشی اولتراسوند تراپی در درمان آرتروز زانو و مفصل ران متفاوت است. برخی مطالعات عدم اثربخشی این روش را نشان داده اند و برخی دیگر تاثیر آن مخصوصاً در درمان آرتروز زانو را به اثبات رسانده اند. به طور کلی، مطالعات اندکی برای ارزیابی مزایای استفاده از اولتراسوند تراپی انجام شده است و به تحقیقات و مطالعات بیشتری نیاز است. اما اجازه دهید نگاهی به آنچه که هست بیندازیم.

در سال 2008، یک مطالعه در مجله انجمن کایروپراکتیک کانادایی منتشر شد که نتیجه ی مطالعات تجربی، بالینی و حیوانی در مورد اولتراسوند برای آرتروز را بررسی کرد. بعد از آن محققان 16 مطالعه ی دیگر را نیز انجام دادند.

– 9 مطالعه نشان داد که اولتراسوند درمانی اثر مثبتی بر درد و عملكرد مفاصل درگیر دارد.

– 5 مطالعه کوچک نشان داد که اولتراسوند تراپی باعث بهبودی غضروف می شود.

– یک مطالعه تجربی نیز نشان داد که جذب هیالورونان ( قسمت عمده مایع مفصلی) با استفاده از فونوفورزیس اولتراسوند افزایش یافته است.

– فقط یک مطالعه انجام شد که نتیجه گرفت اولتراسوند تراپی به همراه ورزش هیچ تاثیری بر درد یا محدوده حرکت عضو دارای آرتروز ندارد.

در سال 2010 مطالعاتی در رابطه با استفاده از اولتراسوند درمانی برای درمان آرتروز مفصل ران و زانو انجام شد. در پنج آزمایش کوچک، 341 بیمار مبتلا به آرتروز زانو مورد بررسی قرار گرفتند. در دو مورد از این پنج آزمایش، سونوگرافی پالس، در دو مورد دیگر، سونوگرافی مستمر و در یک مورد آن نیز ترکیبی از سونوگرافی پالس و پیوسته مورد ارزیابی قرار گرفت. در نهایت محققان به این نتیجه رسیدند که اولتراسوند می تواند برای درمان آرتروز زانو سودمند باشد. اما این موضوع که اولتراسوند چگونه و چه اثرات مفیدی بر درد و عملکرد زانو گذاشته بود، نامعلوم ماند و گفته شد که به مطالعات بیشتری نیاز است.

مطالعه ی دیگری در سال 2011 در مجله ی جراحی ارتوپدی منتشر شد که نشان داد اولتراسوند به طور قابل توجهی علائم و تورم مفصلی را کاهش داده و باعث بهبود حرکت مفصل و کاهش التهاب در افراد مبتلا به آرتروز می گردد. این مطالعه روی 87 نفر مبتلا به آرتروز انجام شد که 9 ماه اولتراسوند درمانی انجام داده بودند.

به طور کلی، مطالعات قابل اعتماد چندانی به دنبال نظریه بیولوژیک در زمینه اولتراسوند درمانی وجود نداشته و در حال حاضر مشخص نیست که اولتراسوند در صورت انجام، چگونه باعث درمان آرتروز می شود.

آرتروز در واقع شکستگی غضروف و در نتیجه، رشد غیر طبیعی استخوان است. همچنین تغییر در بافت نرم‌مانندِ غشای زلاله ای و رباطی که مفصل را احاطه کرده اند نیز آرتروز نامیده می شود. اثرات حرارتی اولتراسوند ممکن است اسپاسم عضلات و رباط ها را کاهش دهد. گرچه میزان این تاثیر محدود است؛ زیرا عضلات نمی توانند انرژی را به خوبی دریافت کنند.

در مطالعات انجام شده تصور می شود که اثرات اصلی اولتراسوند در درمان آرتروز مکانیکی است و نه حرارتی. اثرات مکانیکی ممکن است به طور مستقیم باعث تحریک غضروف شود.

بر اساس مطالعات انجام شده روی موش های صحرایی، به نظر می رسد که اولتراسوند پالسی بر روی بافت ها و غضروف ها اثرات بازسازی کننده دارد. با این حال می دانیم که مطالعات در حیوانات همیشه نشانه معتبر از آنچه که در انسان اتفاق می افتد نیست. بنابراین تاکنون شواهدی وجود ندارد که اولتراسوند تراپی تاثیر مستقیمی روی غضروف های انسان داشته باشد.

اما با همه ی این تفاسیر اگر اولتراسوند درمانی در فردی موثر باشد، با توجه به اینکه بی ضرر و ایمن است و نسبتاً نیز ارزان می باشد، می توان با مشورت پزشک آن را به راحتی انجام داد و از مزایای آن بهره برد.

مقالات پیشنهادی فن تریکس

>>> نحوه چسب زدن زانو جهت تسکین درد زانو <<<

>>> نحوه انجام تمرینات کششی عضلات خم کننده مفصل ران یا فلکسور هیپ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellhealth




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا