سلامت

روش های اصولی و صحیح خوابیدن به پشت

اصول خوابیدن به پشت

به خودتان بیاموزید و تمرین کنید که هر شب بتوانید به پشت بخوابید. باور کنید که می ارزد! زیرا خوابیدن به پشت مزایای فراوانی دارد که در ادامه به آن ها می پردازیم.

آیا واقعاً خوابیدن به پشت یکی از پوزیشن های عالی برای خواب است؟ شاید! این امر کاملاً بستگی به شرایط و بدنتان دارد. مثلاً اگر باردار هستید به پشت خوابیدن باعث فشار بیشتر و ناراحتی در قسمت شکم می شود. یا مثلاً اگر دچار آپنه خواب یا کمر درد هستید به پشت خوابیدن را باید به کل فراموش کنید، حتی اگر همه جا خوانده باشید که به پشت خوابیدن عالیست و معجزه می کند.

1 اصول صحیح خوابیدن به پشت

بنابراین توصیه می کنیم قبل از تمرین اصول خوابیدن به پشت همه ی جوانب را در نظر بگیرید.

مزایای به پشت خوابیدن

به پشت خوابیدن دارای مزایای بسیار زیادی است:

– ستون فقرات را به شکل هموار و تراز حفظ می کند.


اگر دچار عارضه کجی ستون فقرات یا اسکولیوز هستید، می توانید به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کرده و نحوه صحیح خوابیدن با وجود این مشکل را فراگیرید.

>>> نحوه خوابیدن صحیح با وجود عارضه کجی ستون فقرات <<<


– سردردهای تنشی را کاهش می دهد.

– با کاهش فشار، به کاهش بیماری های مزمن کمک می کند.

– سینوس ها را تسکین می بخشد.

– از چین و چروک و تحریکات پوستی جلوگیری می کند.

برای خوابیدن به پشت، عوامل و عناصر بسیاری وجود دارد که فرد را قادر به انجام این کار می کند. با کمی فکر کردن به تشک، بالش و محیط خوابتان و نقش آن ها در خوابیدنتان می توانید این عناصر را کشف کرده و اصول آن را فرا گیرید.

برای اینکه موضوع بیشتر و بهتر برایتان روشن شود و قبل از اینکه به پهلو خوابیدن را کلاً فراموش کنید، با فن تریکس همراه شوید و نکات و ترفندهای زیر را به دقت مطالعه کنید.

البته لازم به ذکر است که خوابیدن به پهلو نیز برای سلامتی و مخصوصاً گوارش بسیار مفید است.

نکات مهم هنگام خوابیدن به پشت

1- برای اینکه بتوانید هر شب به پشت بخوابید، تشک مناسبی انتخاب کنید.

حتماً با خود فکر می کنید که هر چه تشک نرم تر باشد، خوابیدن برای شما راحت تر و آرامش بخش تر بوده و وقتی روی آن می خوابید بهترین حس را خواهید داشت. گویی روی تکه ای ابر در پروازید. اما آیا می دانید دردی که صبح روز بعد در بدن احساس می کنید ناشی از خوابیدن روی همان تشک است. وقتی روی چنین تشکی به پشت می خوابید، در قسمت پایینی بدن یعنی کمر، باسن و عضلات با قسمت بالایی بدن ناهمواری به وجود می آید. مسطح نبودن محل خواب موجب می شود کمر و پاها نسبت به بالا تنه پایین تر قرار گرفته و دچار کشیدگی شوند. به علاوه عضلات سعی می کنند تعادل از دست رفته را به وجود آورند، به همین دلیل بیش از حد توان کار کرده و در نهایت باعث آسیب و به جود آمدن درد در بدن می شود.

بنابراین اولین نکته ای که در هنگام به پشت خوابیدن باید رعایت کنید، خوابیدن روی کف زمین یا تشکی سفت و محکم است.

همانطور که نوع تشک برای خوابیدن نقش مهمی دارد، انتخاب بهترین و مناسب ترین نوع آن نیز برای برخی ورزش ها مانند ورزش یوگا از اهمیت ویژه ای برخوردار است.


برای اطلاعات بیشتر در رابطه با نحوه انتخاب تشک مناسب یوگا به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> راهنمای استفاده از تشک مناسب یوگا <<<


2- ازگردن نیز باید حمایت شود.

اگر بالش بلند و نامناسب باشد به گونه ای که گردن را بالا نگه دارد، تمام تلاشتان برای به پشت خوابیدن را هدر می دهد. بالش مناسب بالشی است که تقریباً سفت بوده و وقتی روی آن می خوابید، ستون فقرات در حالت طبیعی خود و در یک راستا باشد. یعنی مهره های گردن بالاتر و یا پایین تر از حالت طبیعی خود نشوند. اغلب توصیه می شود که برای رسیدن به این هدف حوله ای را رول کرده و زیر سر بگذارید. این کار، هم سردردها را کاهش داده و هم از قرار گرفتن صورت روی بالش و تولید چربی بیش از حد جلوگیری می کند.

3- یک بالش برای زیر زانو و کمر

اگر با استفاده از دو راه حلی که در بالا گفته شد یعنی تشک و بالش مناسب باز هم موفق نشدید کل شب را به پشت بخوابید، یک بالش زیر زانوهایتان بگذارید. این کار به کاهش درد ستون فقرات کمک کرده و به احتمال زیاد از غلت خوردن بدن به پهلو برای کاهش فشار جلوگیری می کند.

برای اینکه بدانید چه نوع بالشی را زیر زانو یا کمر بگذارید، روی زمین به پشت دراز کشیده و از فرد دیگری بخواهید فاصله ی بین زانوها تا زمین و همچنین کمر تا زمین را بسنجد. بالشی که استفاده می کنید باید این فاصله را پر کرده و بدن را از حالت طبیعی خارج نکند؛ مثلاً زانوها و کمر را بالا نبرد.

4- دست و پاهایتان را باز کرده و آزاد باشید.

خوابیدن به پشت به این معنی نیست که در تمام طول شب پاها باید کاملاً صاف و کشیده بوده و دست ها نیز به همان شکل در کنار بدن قرار داشته باشد. این حالت و شق نگه داشته بدن غیر قابل انتظار بوده و اصلاً منطقی نیست.

با رها کردن و آزاد گذاشتن دست ها و پاها، وزنتان را در بدن پخش می کنید. بنابراین فشاری به مفاصلتان وارد نمی شود.

5- ایجاد مرز

دو بالش را در دو طرف خودتان گذاشته تا مرز محل خوابتان را مشخص کند. همچنین به شما یادآوری کند که نباید به پهلو چرخیده و باید به پشت بخوابید.

به این موضوع توجه داشته باشید که عادت به پشت خوابیدن در یک شب اتفاق نمی افتد و به زمان طولانی احتیاج دارد. گاهی رها کردن تلاش برای این کار طبیعی است. فقط یادتان باشد که در این بین هیچگاه روی شکم نخوابید. روی شکم خوابیدن به دلیل آسیبی که می تواند به بدن بزند و فشاری که به سیستم گوارشی وارد می کند بسیار بد و ممنوع است. مگر اینکه هیچ روشی برای خوابیدن موثر نباشد. آن هم تنها چند دقیقه ای را برای استراحت، به شکم خوابیده و حتماً از بالشی مناسب استفاده کنید که به گردنتان فشار وارد نشود.

در پایان نیز به شما پیشنهاد می کنیم مقاله زیر را بخوانید تا بتوانید مشکل درد بدن بعد از بی خوابی های شبانه را حل کنید.

>>> چرا بی خوابی در شب باعث درد بدن می شود؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
healthline




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

عالی

دکمه بازگشت به بالا