آموزش های ویدئوییگل و گیاه

روش پرورش گل زنبق رشتی یا سوسن یک روزه

گل زنبق رشتی یا سوسن یک روزه، دارای رنگ های متنوعی بوده، فصل گلدهی آن طولانی است و به مراقبت خیلی کمی نیاز دارد. این گل می تواند با اقلیم ها و زیستگاه های زیادی سازگاری داشته باشد. به این دلایل، زنبق های رشتی بسیار محبوب باغبان های خانگی بوده و حتی با نام مستعار چند ساله های کامل (perfect perennial) شناخته می شوند. با دقت در رشد و پرورش این گیاه زیبا و نگهداری های مختصر از آن، می توانید یک گل بسیار زیبا و دلفریب داشته باشید!

مرحله کاشت زنبق رشتی

1- کاشت زنبق رشتی در فضای آزاد، باید در فصل بهار انجام گیرد.

کاشت بهاره ی زنبق رشتی، سبب می شود که این گیاه تمام فصل به رشد خود ادامه دهد و قبل از خواب زمستانه و یخ زدن، ریشه هایش توسعه پیدا کنند. اگر در منطقه ای زندگی می کنید که آب و هوای گرم تری دارد و فصل رشد، طولانی تر است، در انتخاب زمان کاشت، دستتان بازتر خواهد بود.

• اگر زنبق های رشتی را بیرون از خانه و در فضای باز بکارید، خیلی خوب رشد می کنند. آن ها به نوع خاک خیلی حساس نیستند، سایه را تحمل می کنند و به طور طبیعی به حشرات مقاوم هستند.

• اما زنبق های رشتی در محیط داخل خانه، سخت رشد می کنند. چون برای جبران کمبود نور، به نور مصنوعی نیاز پیدا کرده و باید مرتباً کوددهی شوند تا سالم بمانند. زنبق های رشتی داخل خانه، غالباً گل نمی دهند.

1 پرورش گل زنبق رشتی

2- محلی را برای کاشت انتخاب کنید که حداقل 6 ساعت در روز، آفتاب گیر باشد.

چرا که زنبق رشتی حداقل 6 ساعت در روز، به نور خورشید نیاز دارد. نور خورشید اگر مستقیم باشد بهتر است اما اگر غیرمستقیم هم باشد، گیاه می تواند در آن رشد کند.

2 پرورش گل زنبق رشتی

3- زمین کاشت را تا عمق 30 سانتی متری شخم بزنید.

اگر چه زنبق رشتی در بیشتر خاک ها رشد می کند، اما خاک هایی با زهکشی خوب را بیشتر ترجیح می دهد و شخم زدن زمین، به شما در ایجاد این شرایط کمک می کند. اگر خاک خیلی سنگلاخی یا خیلی رسی بود، حتماً باید کمپوست مواد آلی به آن اضافه کنید.


برای اطلاع از نحوه تقویت خاک و کمپوست با اضافه کردن نیتروژن به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه تقویت خاک و کمپوست با اضافه کردن نیتروژن <<<


4- ریشه زنبق های رشتی را به مدت یک شب در محلول آب و کود شیمیایی بخیسانید.

کودی که برای این کار استفاده می کنید باید کود محلول در آب باشد که برای تهیه آن می توانید به فروشگاه های ابزار و مواد کشاورزی یا باغداری مراجعه کنید.

• اگر گل زنبق رشتی را با گلدان خریداری کرده اید، یک شب قبل از کاشت، آن را با محلول آب و کود، کامل آبیاری کنید.

5- گل های زنبق رشتی را باید با فاصله 45 تا 60 سانتی متر از هم، بکارید.

برای کاشت این گل، باید گودال هایی به عرض 30 سانتی متر و عمق 15 سانتی حفر کنید. سپس، در مرکز هر گودال، تپه ای از خاک ایجاد کنید و پیاز هر گل را مستقیماً روی تپه و ریشه ها را در اطراف آن قرار دهید. روی ریشه ها خاک بریزید و گودال را پر کنید. گل را آب بدهید تا خاک اطراف آن مرطوب شود.

مرحله داشت زنبق رشتی (مراقبت)

1- سه بار در هفته، گل ها را آب بدهید.

هر چند روز یکبار، 20 تا 25 سانتی متر از خاک سطحی را با آب اشباع کنید. آبیاری منظم گل زنبق رشتی به ویژه در فصل بهار خیلی اهمیت دارد، چرا که در این فصل است که شکوفه ها تشکیل می شوند. اگر برای آبیاری بعدی مشاهده کردید که خاک هنوز نمناک است، یک یا دو روز صبر کنید.

• اگر چه زنبق رشتی می تواند خشکی را تحمل کند اما در شرایط خشکی، گل های آن کمتر و کوچک تر می شوند.

• آبیاری این گل ها از بالا، ممکن است منجر به ایجاد لکه هایی روی گل ها شود، از این رو، آب باید مستقیماً روی خاک اطراف گیاه پاشیده شود نه روی گل ها.

2- یک تا دو بار در سال، خاک گل زنبق رشتی را کوددهی کنید.

مطابق دستورالعمل ساخت کود، یک محلول کود و آب درست کنید. سپس دو بار در سال، این محلول را روی پایه های گل، اسپری نمایید. با این کار، زنبق رشتی، گل های سالم تری تولید می کند.

• زمانِ اولین کوددهی بهتر است در بهار انجام شود، هنگامی که 2 تا 4 هفته از کاشت گل ها می گذرد.

• کوددهی دوم را در پایان تابستان انجام دهید.

3- غلاف دانه هایی که پس از گلدهی تشکیل می شوند را از گیاه جدا کنید.

پس از گلدهی زنبق رشتی، به دنبال غلاف دانه بگردید و زمانی که غلافی پیدا کردید آن را با دقت بچینید. اگر به گیاه اجازه دهید که پس از گلدهی، دانه تولید کند، تعداد گل هایش در طول سال کاهش خواهد یافت.

4- هر 3 تا 4 سال یکبار، زنبق های رشتی را تقسیم کنید.

زنبق های رشتی می توانند خیلی بزرگ و وسیع شده و رشد کنند. از این رو، آن ها را باید هر چند سال یکبار، تقسیم کرد. برای تقسیم کردن گیاه، گودال گیاه را بکنید و قسمتی از گیاه را با ریشه جدا کنید و آن ها را در گودال دیگری قرار دهید.

8 پرورش گل زنبق رشتی

در پایان می توانید برای اطلاع از نحوه کاشت و پرورش گل سریش به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> پرورش گل سریش <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
قاسم

ممنون از مطالب خوبتون . نام دیگر گل سوسن یا زنبق رشتی ، لیلیوم است

دکمه بازگشت به بالا