سلامت

11 اشتباهی که حین شستن دندان ها باید از آن ها اجتناب کرد

اشتباهات متداول در حین شستن دندان ها

یک لبخند زیبا یکی از جذاب ترین ویژگی های شماست.

اما چه چیز می تواند دندانهایتان را نابود کند و لبخند زیبا را از شما سلب کند؟

اکثر مردم به شکل درست و صحیح مراقب دندان هایشان نیستند.

اگر چه روی فرم نگه داشتن دندان ها مستلزم داشتن ملاقات های منظم با دندانپزشک است، اما مراقبت های بهداشتی خوب و شایسته ی آن، از خود فرد در منزل آغاز می شود. شستن دندان ها به شکل مناسب، برای حفظ سلامت لثه ها و دندان ها حائز اهمیت است.

در پی تحقیقاتی که با یک دندانپزشک انجام شد، لیستی از 11 اشتباهات متداولی که به احتمال زیاد در مورد اکثر این اشتباهات چیزی نشنیده اید و افراد حین شستن دندان ها مرتکب می شوند را ارائه کردیم و نیاز دانستیم آن را در مقاله بگنجانیم تا افراد در شستن دندان ها از آن اجتناب کنند.

تنها در صورتی می توان گفت این اشتباهات را اصلاً نداشته اید که دندانپزشک باشید. در غیر این صورت حتماً، دست کم یک یا چند مورد از این اشتباهات را داشته اید. اکنون لازم است که این اشتباهات را بدانید تا در دفعات بعدی مرتکب نشوید.

1- بکارگیری طولانی مدت یک مسواک

میانگین طول عمر یک مسواک، با استفاده ی مکرر (دوبار در روز و هفت روز در هفته)، درحدود سه ماه است. پس از حدود 200 بار استفاده، باید مسواکتان را عوض کنید. زیرا فرچه های آن در آستانه ی کهنگی و ساییدگی هستند. فرچه های ساییده یا شکسته، انعطاف پذیری شان را از دست می دهند و دهانتان را بطور کامل تمیز نمی کنند. پس از چندین ماه استفاده ی روزانه، باکتری و اجزای غذا شروع به انباشته شدن روی مسواک می کنند. مطمئن شوید که هر سه ماه یکبار مسواکتان را عوض می کنید.

2- دندانهایتان را به مدت کافی نمی شویید.

1 اشتباهات در مسواک زدن

مدت زمان سفارشی برای یک وعده مسواک زدن، دو دقیقه می باشد. این درحالیست که میانگین مدت زمان مسواک زدن افراد تنها 45 ثانیه است. شستن دندان ها در کمتر از 2 دقیقه، زمان کافی به فلوراید خمیردندان برای پیوستن به مینای دندانتان نمی دهد.

بیایید واقع بینانه به این موضوع نگاه کنیم. در واقع نباید دندان های تمیز و سالم را با کاهش زمان لازم برای شستشو از دست بدهیم. چرا که اغلب بخش هایی از دهان و دندان ازقلم می افتد و تنها به بخشی از دندان ها مثلاً دندان های جلویی تمرکز می شود. شما ممکن است در جلوی دهان مرواریدهای سفید داشته باشید اما در مورد دندان های جانبی یا عقبی چطور؟

پیشنهاد ما برای کمک کردن به شما و حفظ مدت زمان لازم، بکارگیری مسواک های الکترونیکی تایمردار می باشد. در صورتی که مسواکتان تایمر ندارد، از یک زمان سنج یا موبایل استفاده کنید و یا از ملودی یا صدایی کمک بگیرید که دو دقیقه طول می کشد.

به هر حال، هر کاری لازم است انجام دهید تا مطمئن شوید شستن دندان هایتان دو دقیقه طول کشیده است.

3- شستشوی دهان با آب پس از مسواک زدن

آیا می دانستید که شستن دهان پس از مسواک زدن اشتباه است؟

هنگام مسواک زدن، خمیردندان را تف کنید و از آب استفاده نکنید. زیرا با ترکیب آب و خمیر دندان، کارایی فلوراید خمیردندان کاهش می یابد. پس از شستشوی دندان ها دست کم نیم ساعت صبر کنید و سپس آب یا نوشیدنی های مصرفی را بنوشید.

پیشنهاد می کنیم در مواقعی هم که تنها از آب برای شستن دهان خود استفاده می کنید، به جای آن، دهانشویه که شامل فلورید هم می باشد را به کار بگیرید.

استفاده از دهان شویه در همین حد کفایت می کند که آن را غرغره کنید، سپس تف کنید و در پایان کار از آب استفاده نکنید.

4- نگهداری از مسواک در حمام و توالت

شاید همگی ما در مورد این اشتباه مقصریم.

اخیراً مطالبی در این باب منتشر شده است که، بر روی بیش از نصف مسواک های یک خانواده، ذراتی از مدفوع انسانی وجود دارد.

اما ذرات مدفوع ها چگونه سر از آنجا درآورده اند؟

به دلیل اینکه مسواک ها در حمام و توالت نگهداری می شوند، هنگام شستشو و آب پاشی توالت و حمام، کثیفی و میکروب های کاسه ی توالت و حمام در همه ی جهات پخش می شوند. فراموش نکنید که قبل از آب پاشی برای شستشو، درپوش مسواک را بپوشانید.

این امر وقتی که حمام یا توالتتان را با دیگری شریک هستید، بیشتر درگیر می شود؛ به ویژه با کودکان منزل. گذاشتن درپوش روی مسواک می تواند به کاهش این مسئله کمک کند.

راه حل های پیشنهادی ما برای کمک به شما در این زمینه این است که به قرار دادن مسواکتان در جایی غیر از حمام یا توالت مانند جای خواب، کابینت داروها یا کمک های اولیه فکر کنید. همچنین می توانید از یک مسواک الکترونیکی با سیستم شستشو استفاده کنید. این مسواک ها که پیشتر هم نام برده شد، مجهز به یک پایه است که امکان شسته شدن کامل مسواک را می دهد و آن را از جرم ها پاک می کند.


برای اطلاع بیشتر در این باره به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> اصول شستن و ضدعفونی کردن مسواک های برقی <<<


5- استفاده نکردن از نخ دندان

2 اشتباهات در مسواک زدن

استفاده از نخ دندان دست کم یک بار در روز لازم است تا پلاک های بین دندان که مسواک قادر به زدودن آن ها نیست را خارج کند. پلاکی که در مرحله ی مسواک زدن یا عدم استفاده از نخ دندان خارج نشود، به رسوبات آهکی سخت روی دندانهایتان تبدیل می شود.

سیستمی تنظیم کنید که بتوانید به نواحی دشوار بین دندان هایتان که پناهگاهی برای باکتری ها هستند، نفوذ کنید. زمانی که دست کم یک دندان را نخ بکشید، نخ کشیدن بقیه آسان تر می شود. پس تلاش کنید که همیشه در پایان روز از نخ دندان استفاده کنید.

برای بعضی افراد، نخ های فردی (یکبار مصرف) بهتر از پیچیدن بسته نخ های طولانی دور انگشتان است.

6- زبانتان را نمی شویید.

3 اشتباهات در مسواک زدن

پس از شستن دندانهایتان، زبانتان را هم بشویید تا باکتری ها را زدوده و از تنفس بدبو جلوگیری شود.

استفاده از یک پاک کننده ی زبان نیز، پس ماندهای باکتری ها را از زبانتان می زداید. در صورتی که تمایل به استفاده از آن ندارید، مسواکی که در جهت دیگر مجهز به فرچه ی زبان است را بکار بگیرید.

همچنین می توانید از فرچه های خود مسواک برای تمیز کردن زبان خود پس از شستن دندان ها استفاده کنید. اگر چه به خوبی مسواک مخصوص شستن زبان نمی شود، اما تقریباً همان کار را انجام می دهد.

پس این نکته را هم به یا داشته باشید که شستن زبان پس از مسواک زدن از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است.

7- استفاده از مسواکی با فرچه ی زبر

اگر فرچه های مسواک بسیار سفت باشند، سبب آسیب رساندن به لثه می شود.

در پی فرچه های نرم یا خیلی نرم باشید. همه ی آنچه که نیاز دارید فرچه ایست که اجزای غذایی را که در بین دندان هایتان چسبیده را پاک کند و قرار نیست براق شوند.

مسواک هایی با فرچه های متوسط یا سخت، که به اجبار توسط برخی افراد بکار گرفته می شود، پوسته و پوشش محافظ لثه را از دندان هایتان جدا می کند. این امر منجر می شود دندان ها و لثه های حساسی ایجاد شود که هنگام نوشیدن یک چیز سرد، آزار دهنده خواهد بود.

8- بکارگیری تکنیک و حرکات مسواک زدن نادرست

روش صحیح مسواک زدن دندان ها، به حالت دایره ای است که اکثر افراد از حرکات پیش و پس استفاده می کنند. حرکات دایره ای حین تمیز کردن خلاء های بین دندانها، پسندیده تر و مؤثرتر است.

مسواک باید با هر دو طرف دندان و مرز لثه، تماس داشته باشد. تماسی سبک برقرار کنید و مسواک را زیاد فشار ندهید. حرکات و ضربات عریض و سمت به سمت، بافت نرم مرزی بین دندان ها و لثه هایتان را می خراشد.

مسواکتان را به طور عمودی کج کنید و پشت دندان های جلویی و زیرین بکشید و با بکارگیری تنها نیمه ی جلویی مسواک، حرکات چرخشی ملایم انجام دهید.

از مسواک زدن به شکلی که فرچه ها بر روی دندانتان خم شوند، اجتناب کنید.

9- مسواک زدن دندان ها با زاویه ای نادرست

سعی کنید مسواکتان را در زاویه ی 45 درجه نگه دارید و حرکات ملایم چرخشی انجام دهید. رعایت کردن این زاویه برای نظافت دندان ها مفید و مناسب است.

حفظ فرچه ها در این زاویه، تمیزی ایده آل در زیر و بالای خط لثه را تضمین می کند. برای تمیز کردن مابین دندان و لثه ها از ردیف وسطی فرچه استفاده کنید. تمیز کردن درست و شایسته ی خط لثه ای از رنگ رفتگی و به ویژه بیماری های لثه و حفره جلوگیری می کند.

دلیل اینکه برخی مسواک ها فرچه های زاویه دار دارند نیز همین امر می باشد.

10- روند مسواک زدنتان را تغییر نمی دهید.

مسواک زدن فرآیندیست که به صورت خودکار و به حالت یکنواخت انجام می شود. یعنی معمولاً نقاطی مشخص و همیشگی مسواک زده می شود و از روی عادت بقیه ی دندان ها مانند دندان های عقبی فراموش می شود.

با آغاز از یک موضع متفاوت و دنبال کردن الگوی نامنظم (نسبت به آنچه که پیشتر انجام می دادید)، اوضاع را تغییر دهید. این امر شما را از تنبل شدن به مرور زمان و حفظ روند ثابتی که آخرین بار مورد استفاده قرار داده اید، باز خواهد داشت.

در این مورد هم، مزیت بکارگیری مسواک الکتریکی آن است که شما تنها باید آن را هدایت کنید و با کم ترین تقلا و تلاش، کار دسترسی به مواضعی از دهان که دست یابی به آن ها مشکل است، به بهترین نحو انجام خواهد داد.

11- مسواک زدن بیش از دو بار در روز

نیازی نیست که دندان های خود را بیش از دو بار در روز مسواک بزنید. برخی گمان می کنند بهتر است سه یا چهار بار و معمولاً پس از هر وعده ی غذایی مسواک بزنند که دندانپزشک ها موافق این کار نیستند. مسواک زدن بیش از دو بار در روز می تواند به لثه ها آسیب بزند و مینای روی دندان را فرسایش دهد که این با چیزی که شما می خواهید تناقض دارد.

پس از هر وعده ی غذایی چقدر باید برای مسواک زدن صبر کنید؟

اکثر مردم پس از خوردن یک غذای اسیدی، برای مسواک زدن صبر نمی کنند. پس از خوردن غذا، سطح pH دهان کاهش می یابد و بزاق دهانتان حجم بیشتری از اسید را دارا می باشد. حال شستن دندان ها در این حالت می تواند این اسیدها را به مواضعی عمیق تر از مینای دندان هایتان هدایت کند. شما نیاز دارید حداقل 30 دقیقه پس از یک وعده غذا برای مسواک زدن صبر کنید.

سخن آخر: حدوداً 3 هفته طول می کشد تا یک عادت جدید را بیاموزید که شامل تغییر روند مسواک زدن در هر هفته می شود. با بکارگیری عادت های جدید، متوجه خواهید شد که دهانتان احساس تازگی بیشتری می کند. ملاقات های منظم با دندانپزشک و اجتناب از این اشتباهات در حین مسواک زدن، حمایت طولانی مدت از لثه ها را تضمین خواهد کرد.

در پایان با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس با طرز استفاده از قرص های دیسکلوزینگ جهت تشخیص پلاک و جرم دندان بیشتر آشنا شوید.

>>> طرز استفاده از قرص های دیسکلوزینگ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
realmenrealstyle




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
قیام

من خیلی وقتها دندانم به مدت ۳۰ دقیقه میشورم واقعا خواستم بدونم که ضررش هست یا نه ممنون مشیم اگا جواب بدهید از نظر خودم که اصلا خوب نیست که بخوام نمیم ساعت بشورمش

حامد

جالب بود سپاس،،حامد هستم دستیار دندانپزشک،،اما من هم خیلی اشتباهات داشتم که الان متوجه شدم.سپاس از اطلاعاتتون.

دکمه بازگشت به بالا