سلامتکودک

چگونه از کودکی با درد گوش ناشی از عفونت مراقبت کنیم؟

کودکان بسیار بیشتر از بزرگسالان به عفونت گوش مبتلا می شوند و متأسفانه چون نمی توانند آن را بیان کرده و آستانه ی تحمل درد آن ها بسیار پایین است هم خود از آن رنج برده و هم والدین را بسیار درگیر می کنند. زمانی که متوجه ابتلای کودکتان به عفونت گوش شدید، در کمترین زمان ممکن به پزشک مراجعه کرده و درمان دارویی را شروع کنید. مدت زمانی که طول می کشد تا دارو اثر خود را بگذارد و درد را کامل از بین ببرد، آرام کردن کودک بسیار دشوار است. بسیاری از مادران واقعاً در این مدت رنج کشیده و نمی دانند چه باید بکنند. خصوصاً این اتفاق برای مادران جوان بسیار رخ می دهد. ما قصد داریم مادران عزیز را در این امر یاری کنیم.

کودک را از رنج درد رها کنید

1- کودک احتیاج به نسخه دارد

همان طور که پیشتر هم گفته شد زمانی که متوجه شدید کودک از درد گوش رنج می برد و احساس خوبی ندارد، اولین اقدام باید مراجعه به پزشک باشد. گوش عضوی حساس است که باید آن را بسیار جدی گرفت. پس فوراً به پزشک متخصص اطفال مراجعه کنید. پزشک احتمالاً داروی های آنتی بیوتیک و مسکن تجویز می کند که در پیروی از دستورالعمل های وی باید بسیار محتاط باشید.

2- در نظر داشته باشید که بعضی داروها خواب آورند

داروها اغلب دارای موادی هستند که خواب آور بوده و به تسکین درد کودک کمک می کنند. استفاده ی منظم از داروها و همچنین عملکرد مناسب آن ها در بدن کودک موجب می شود وی مدت زمان بسیار زیادی را خواب باشد. پس اصلاً نگران نباشید.

1 بی خوابی کودک ناشی از عفونت گوش

3- کمک کنید بچه در حالتی بخوابد که کم ترین درد را احساس کند

عفونت گوش، خوابیدن روی بالشت را بسیار دشوار می کند. پس باید کاری کنید که گوش های بچه روی بالشت قرار نگیرد تا درد گوش ها افزایش پیدا نکند. بالشت را طوری تنظیم کنید که صاف روی آن بخوابد و نتواند به پهلو برگشته و به گوش هایش فشار وارد کند. اما یادتان باشد اگر عفونت موجود در گوش های دلبندتان مایع باشد در صورتی که او را به پشت بخوابانید وی احساس خواهد کرد که در خلأ خوابیده است. یعنی گوش های او کیپ شده و حس می کند حتی هوایی هم در اتاق وجود ندارد. پس سر کودک را بلند کنید یا وی را در بغل بگیرید تا مجرای گوش وی باز شود و فشار کمتری را تحمل کند.

2 بی خوابی کودک ناشی از عفونت گوش

4- به بچه مایعات بنوشانید تا عفونت مایع مجرای گوش حرکت کرده و دفع شوند

عفونت گوش باعث می شود که بچه هنگام خوردن و آشامیدن احساس درد داشته باشد و از خوردن و آشامیدن امتناع کند. اما سعی کنید روزی چند نوبت مایعات را به وی بنوشانید، زیرا باعث می شود ماهیچه های اطراف مجرای گوش تحریک شده و دفع شدن مایعات عفونی بسیار راحت تر انجام شود. گوش کیپ شده ی وی باز خواهد شد، درد کاهش یافته و صداها را راحت تر می شنود.

3 بی خوابی کودک ناشی از عفونت گوش

5- مصرف لبنیات کودک را محدود کنید

هنگامی که کودک از عفونت گوش رنج می برد، شیر و لبنیات را یا حذف کرده و یا مصرف آن را بسیار محدود کنید. لبنیات عفونت (ماکاس) را افزایش داده و دفع آن از مجرای گوش را سخت تر می کنند.

4 بی خوابی کودک ناشی از عفونت گوش

کودک را با تسلی دادن بخوابانید

1- او را بغل کرده تا احساس کند شما در کنارش هستید

زمانی که بچه از عفونت گوش رنج می برد ممکن است احساس گیجی کرده و بترسد. اگر بچه بی قراری می کند و نمی تواند بخوابد و حس می کنید که استرس دارد او را در پتویی نرم پیچیده و تا زمانی که می توانید در آغوش خود نگه دارید. او را به بدن خود چسبانده و در گوش وی زمزمه کنید تا از نظر روحی آرام شود. از آنجایی که کودکان بسیار احساسات قویی دارند این کار می تواند به طور مؤثری آن ها را تسکین دهد. خواهید دید که به آرامی می خوابد.

5 بی خوابی کودک ناشی از عفونت گوش

2- با داستان یا شعری حواس کودک را پرت کنید

اگر کودک شما کمی از نظر سنی بزرگ تر بوده و نمی توانید او را در آغوش گرفته و باید در بستر بخوابد و احساس درد کرده برای خوابیدن مشکل دارد، سعی کنید کنارش بوده و با تعریف داستان یا خواندن شعر به او آرامش دهید و او را بخوابانید. با این کار حواسش پرت شده وارد رویای داستان می شود و راحت تر به خواب می رود.

3- بچه را در صورتی که احساس درد نکند تکان دهید تا بخوابد

اگر چه تکان دادن کودک به طور کلی می تواند در خواباندن کودک مؤثر باشد اما برای کودکی که دچار عفونت گوش است راه حل خوبی نیست. زیرا باعث می شود عفونت موجود در مجرای گوش حرکت کرده و ایجاد درد کند. کودک را تکان داده و به واکنش وی دقت کنید اگر مشکلی نداشت او را به همین روش بخوابانید اما اگر واکنش منفی نشان داد به هیچ وجه این کار را ادامه ندهید.

6 بی خوابی کودک ناشی از عفونت گوش

4- هنگام خواباندن کودک آرامش خود را حفظ کنید

اگر شما هم به خاطر بیماری کودک ناراحت بوده و استرس دارید، کودک به سرعت حس شما را درک می کند. وقتی او را در آغوش می گیرید به راحتی حس خود را به وی منتقل می کنید. کودک هم استرس گرفته و اصلاً نمی تواند بخوابد. پس سعی کنید ابتدا خودتان را آرام کرده و سپس کودک را در آغوش بگیرید و او را آرام کنید.

سعی کنید به کودک القا کنید که شما سرشار از آرامش هستید و هیچ مشکلی وجود ندارد؛ زیرا زمانی که آرام هستید و حس مثبتی دارید این موج مثبت به وی انتقال یافته و قوت قلب می گیرد و بر خلاف دردی که می کشد با آرامش هر چه تمام تر در آغوشتان می خوابد. صدای قلب شما آهنگی برای آرامش کودک است. پس با دور کردن استرس از خود آهنگ قلبتان را برای وی آرام و آرامش بخش کنید.

فن تریکس مطالعه مقالات زیر را نیز به شما پیشنهاد می دهد.

>>> نحوه پرستاری و ایجاد رابطه صمیمی با کودک <<<

>>> چگونگی کنترل بد اخلاقی کودک زمان خواب <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا