روانشناسیکودک

چگونگی پرستاری از کودک برای ایجاد رابطه صمیمی با ما

کودکان موجودات بامزه و جالبی هستند که از جذاب ترین مخلوقات خداوند محسوب می شوند. با این وجود گاهی دست و پاگیر شده و انسان را به ستوه می آورند. نگهداری و پرستاری از یک کودک خردسال کار بسیار بامزه و سرگرم کننده ای است به شرط اینکه کودک شما را دوست داشته و با شما ارتباط برقرار کند و آزارتان ندهد. فریفتن یک کودک برای برقراری ارتباط با او بسیار آسان است. فقط به کمی مهارت نیاز دارد. توجه کردن زیاد، بازی کردن، به اشتراک گذاشتن اسباب بازی ها و… کمی قلق دارد که در ادامه به بررسی آن ها می پردازیم.

توجه زیاد

1- نیازهای اولیه ی کودک را برآورده کنید.

اولین و بهترین راهی که می توان اعتماد کودک را به خود جلب کرد، توجه به نیازهای اولیه ی اوست. یعنی مطمئن شوید که غذا خورده و سیر می باشد، یا پوشک او تمیز است و یا به اندازه کافی خوابیده و استراحت کرده است. در غیر این صورت این نیازها را برایش فراهم کنید. در موارد گفته شده، باید همچون مادر کودک رفتار کنید.

1 نحوه پرستاری و رابطه صمیمی با کودک

2- دائماً با بچه صحبت کنید.

بچه ها صدای افرادی که صحبت می کنند را دوست دارند. پس اگر می خواهید کودک، شما را دوست داشته باشد، بدون توجه به نوع حرف یا موضوع، فقط با او صحبت کنید. مثلاً داستان یا کتاب بخوانید یا اتفاقات دور و برتان را برایش توصیف کنید. آهنگ صدایتان برای بچه بسیار آرام بخش است. به علاوه اگر به صدایتان عادت کند، در دفعات بعدی ملاقاتتان، شما را به یاد آورده و راحت تر با شما ارتباط برقرار می کند.

3- تمام توجهتان را متمرکز کودک کنید.

حقیقتاً این کار بسیار سخت است. زیرا در کنار زمانی که با بچه سپری می کنید، مجبور به انجام کارهای شخصی خود نیز هستید. اما حداقل در زمان هایی که کودک در بغلتان هست کارهای دیگری انجام ندهید. سعی کنید در آن زمان، تمام تمرکزتان به او بوده و کارهایتان را به زمانی که بچه خواب بوده و یا با فرد دیگری است، موکول کنید. بچه ها بی توجهی را درک کرده و ممکن است با شما رابطه ی خوبی برقرار نکنند.

4- اغلب اوقات کودک را ملاقات کنید.

کودکان ذهن و حافظه ی پیشرفته ای ندارند. آن ها مهارت های اصلی زندگی را در خود به وجود آورده و فرا می گیرند و به جزئیات توجهی ندارند. به همین دلیل فقط افرادی را که به صورت دائم می بینند، به یاد آورند. بنابراین اگر می خواهید در ایجاد ارتباط با یک کودک موفق باشید، تا جایی که امکان دارد مدت زمان زیادی را با او سپری کنید.

5- با کودک ارتباط چشمی برقرار کنید.

کودکان بعد از سن هشت هفتگی شروع به برقراری ارتباط چشمی می کنند. بچه ها عاشق نگاه کردن به چشم های شما هستند. زیرا وقتی به چشم کسی خیره می شوند، روابط صمیمی را احساس می کنند.

2 نحوه پرستاری و رابطه صمیمی با کودک

با بچه ها بازی کنید.

بچه های بالای هفت ماه توانایی بازی کردن را دارند. اما دقت کنید که همه نوع بازی برای کودک جذاب نبوده و به آن پاسخ نمی دهد.

پس سعی کنید بازی های زیر را با او انجام دهید:

1- قایم موشک

یکی از قدیمی ترین بازی ها که تقریباً همه با بچه ها انجام می دهند، قایم موشک با دو دست است. بازی ساده که نیاز به هیچ ابزاری ندارد ولی در عوض کودک به آن واکنش نشان داده و بسیار ذوق می کند. دو دست خود را روی صورت گذاشته و مثلاً خود را پنهان کنید و یک دفعه با گفتن کلمه ای دست ها را بردارید. لبخند و ذوقی که کودک در این لحظه می کند در برقراری ارتباطی محکم بسیار نقش دارد. بچه ها چون خودشان هم می توانند این بازی را با شما انجام دهند، آن را بسیار دوست داشته و از طریق آن با شما ارتباط برقرار می کنند.

3 نحوه پرستاری و رابطه صمیمی با کودک

2- شکلک درآورده و قیافه تان را مسخره کنید.

بچه ها به شکلک ها و قیافه های بامزه نیز پاسخ می دهند. حتی بچه های خیلی کوچک هم چهره های بامزه را تشخیص داده و با آن شادی می کنند. این کار باعث می شود که خیلی زود کودک عاشقتان شود.

4 نحوه پرستاری و رابطه صمیمی با کودک

3- آواز بخوانید.

بچه ها به طور طبیعی به آهنگ و ملودی و ریتم واکنش نشان می دهند. محبت و ایجاد رابطه ای صمیمی با کودک را به راحتی می توانید با خواندن آواز برای آن ها به دست آورید. می توانید آهنگ های کودکانه که تاثیر بیشتری داشته و نکات آموزشی در آن نهفته است را انتخاب کنید. به این روش، کودک، شما و با شما بودن را دوست خواهد داشت.

4- بچه ها را بیرون ببرید.

هوای آزاد و تابش آفتاب می تواند در خلق و خوی کودک شگفتی ایجاد کند. ویتامین D در کودک ایجاد شادی و نشاط کرده و رنگ ها و بوهای شگفت انگیز و متنوع در محیط بیرون تجربه های زیادی را در اختیار او قرار می دهد.

شریک شدن با کودکان

برای ایجاد رابطه ی صمیمی تر با کودک، در کنار اعمال گفته شده در کارهایی نیز با آن ها شریک شوید.

مثلاً:

1- برای بچه اسباب بازی بیاورید.

هر انسانی دریافت هدیه از فرد دیگری را دوست دارد. بچه ها نیز از این امر مستثنی نیستند. اسباب بازی که مناسب سن کودک باشد را آورده و با او بازی کنید. این ایجاد رابطه در صمیمی شدن کودک بسیار موثر است.

5 نحوه پرستاری و رابطه صمیمی با کودک

2- با هم غذا بخورید.

یکی از ساده ترین راه ها برای این که کودک دوستتان داشته و عاشقتان شود این است که غذای خود را با او به اشتراک گذاشته و از هر چه خودتان می خورید به او هم بدهید. در هنگام غذا خوردنتان نیز اگر امکانش هست و غذاییست که کودک هم می تواند از آن بخورد با او به اشتراک بگذارید. در مورد میوه ها این امکان بیشتر وجود دارد.

3- به بچه بیاموزید.

کودکان یادگیری را بسیار دوست دارند. هر بازی که با آن ها انجام می دهید، فرصت بزرگی برای یادگیری است. در حین بازی حروف الفبا، کلمات جدید و یا مثلاً در حین بازی با حیوانات صدای حیوانات را به آن ها یاد دهید. این تلاش شما باعث می شود کودک روز به روز بیشتر عاشقتان شود.

6 نحوه پرستاری و رابطه صمیمی با کودک

4- اجازه دهید به شما کمک کنند.

هر کاری که از پس آن برمی آیند را به آن ها سپرده و اجازه دهید در زمینه های مختلف کمکتان کنند. این کار به آن ها حس غرور و تعلق خاطر می دهد. وقتی این کار را در حقشان انجام می دهید، به مرور آن ها را ترغیب می کنید که دوستتان داشته باشند.

7 نحوه پرستاری و رابطه صمیمی با کودک

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا