حیوانات و جانوران

چگونه از یک اسب مینیاتوری نگهداری کنیم؟

اسب مینیاتوری حیوانی مناسب و دوست داشتنی برای نگهداری در اصطبلتان می باشد. چرا که حیوان بامزه ای برای تعلیم و بزرگ کردن است. نگهداری از این اسب ها کار راحتی می باشد و فضای مورد نیاز برای نگهداری و همچنین هزینه ی روزانه شان از اسب های معمولی کمتر است. از طرفی باید بدانید یک اسب مینیاتوری به تمام چیزهایی که یک اسب معمولی برای سلامت و رشد خود احتیاج دارد، نیاز خواهد داشت. شما باید تغذیه، مکان نگهداری، تیمار و آموزش او را به بهترین شکل مهیا کنید.


برای اطلاع از نحوه رام کردن اسب وحشی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> رام کردن اسب وحشی <<<


محل نگهداری اسب

1- یک اصطبل مناسب برای اسب خود آماده کنید.

یک اسب مینیاتوری به محیطی تمیز برای استراحت نیاز دارد که بتواند او را از برف، باد، باران و تابش مستقیم آفتاب حفظ کند.

یک اصطبل نیمه باز سه طرفه در یک مرتع سر سبز بهترین مکان برای استراحت یک اسب مینیاتوری است تا هم از آب و هوای بد در امان باشد و هم فضای کافی برای پرسه زدن و چِرا داشته باشد.

اگر از قبل یک طویله و آبشخور برای اسب های معمولی دارید می توانید با تغییرات کوچکی مثل پایین آوردن ارتفاع آبشخور و کوتاه کردن دیواره ها، آن را برای نگهداری اسب مینیاتوری خود آماده کنید.

2- دسترسی او به مرتع و چمن زار را فراهم کنید.

تمرین، تحرک و آزادی اسب در یک چراگاه، برای سلامتی او بسیار مهم است. شما می توانید یک اصطبل نیمه باز مانند تصویر برای او در نظر بگیرید و یا در غیر این صورت خودتان هر روز او را بیرون بیاورید.

دسترسی اسب به یک چراگاه و مرتع، برای او فرصت تحرک، فعالیت و تغذیه از چراگاه را فراهم می کند.

با اینکه یک اسب مینیاتوری، نیاز به چراگاهی به بزرگی یک اسب معمولی ندارد، اما نباید این فضا خیلی هم کوچک باشد. شما باید حدوداً یک چهارم هکتار برای هر اسب مینیاتوری فضای آزاد در نظر بگیرید.

1 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

3- دور تا دور فضای چراگاه را محافظت کنید.

اسب های مینیاتوری به خاطر جثه ی کوچک تر خود نسبت به اسب های معمولی، ممکن است بتوانند از فضاهای خالی بین نرده های اطراف چراگاه خارج شوند. به همین خاطر بهتر است دور تا دور آن را فنس کشی کنید و از عدم پارگی آن مطمئن شوید تا اسبتان نتواند از محوطه خارج شود.

4- یک حیوان خانگی دیگر برای همراهی او خریداری کنید.

اسب های مینیاتوری نباید به تنهایی نگهداری شوند. حالت ایده آل این است که شما چند اسب مینیاتوری را در کنار هم نگهداری کنید، اما اگر چنین امکانی نداشتید می توانید حیواناتی مثل کره الاغ، سگ، گوسفند یا بز نگهداری کنید.

اسب های مینیاتوری حیواناتی اجتماعی هستند و نباید تنها باشند. با این حال باید خصوصیات فردی آن ها را نیز در نظر بگیرید. برای مثال اگر اسب بد خلق و چموشی دارید باید حیوانی را برای همراهی او انتخاب کنید که فضای کافی به او بدهد و در مقابل لجاجت او ایستادگی نکند.

تغذیه اسب مینیاتوری

1- اگر اسبتان به چمن زار و چراگاه دسترسی ندارد، هر روز برای او علوفه ی تازه ببرید.

علوفه باید تغذیه ی غالب اسبتان را تشکیل دهد. یک اسب مینیاتوری روزانه به اندازه ی 1 تا 2 درصد وزن بدن خود به علوفه نیاز دارد. بنابراین دقت کنید این مقدار علوفه را در اختیار او قرار دهید.

برای مثال اسبی که وزنش 91 کیلوگرم است، روزانه به 1 تا 2 کیلوگرم علوفه نیاز دارد.

اسب هایی که در چمن زار هستند و از چراگاه تغذیه می کنند، نیاز به علوفه ی کمتری دارند. به عبارت دیگر اگر بیش از حد به آن ها غذا دهید ممکن است وزنشان بالا برود که خود می تواند باعث قولنج اسب شود که یک بیماری گوارشی است.

2 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

2- در صورت نیاز مقداری غلات به عنوان مکمل به برنامه غذایی اسبتان اضافه کنید.

ممکن است اسب شما علاوه بر علوفه به مقدار محدودی غلات هم نیاز داشته باشد، هر چند ممکن است بعضی اسب ها اصلاً به مکمل نیازی نداشته باشند. اگر در این باره مطمئن نیستید با دامپزشک مشورت کنید. در هر صورت اگر تصمیم گرفتید که غلات را به برنامه غذایی اسبتان اضافه کنید در مصرف آن احتیاط کنید. چرا که مقادیر اضافه و بیش از حد آن می تواند به سیستم گوارشی اسب آسیب بزند.

در حالت کلی، بیشتر اسب های مینیاتوری می توانند روزانه حدود 0.5 کیلوگرم غلات را طی دو وعده ی غذایی بخورند.

صاحبان اسب های مینیاتوری ترکیبی از غلات از پیش آماده شده را به اسب ها می دهند. این ترکیب شامل ذرت، جو و گندم است. که برای تأمین نیاز های غذایی یک اسب پیش بینی شده اند.

3 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

3- به جثه و وزن اسبتان توجه داشته باشید.

نقاط مختلف بدن اسب را بررسی کنید تا از تجمع احتمالی چربی در بعضی نقاط، چاقی و یا لاغری اسب اطلاع پیدا کنید. با این کار اگر متوجه اضافه وزن اسب شدید حجم وعده های غذایی را کاهش می دهید و برعکس اگر متوجه کمبود وزن او شدید، وعده های غذایی او را بیشتر خواهید کرد.

یکی از راه های خوب و البته ساده برای تشخیص کمبود یا اضافه وزن اسب بررسی دنده های اسب است. اگر با کشیدن دست روی بدن اسب، دنده ها را حس کردید ولی با چشم دیده نمی شدند، اسب وزن مناسبی دارد. اگر دنده ها با چشم دیده می شوند، اسب اصطلاحاً لاغر است و در نهایت اگر دنده ها دیده نمی شدند و حتی با کشیدن دست هم آن ها را حس نکردید، اسبتان اضافه وزن دارد.

اسب های مینیاتوری مستعد چاقی هستند. وزن ایده آل یک اسب مینیاتوری بسته به اندازه ی آن، چیزی بین 70 تا 140 کیلوگرم است. پس مراقب وزن اسب باشید تا حجم غذایش را متناسب با وزنش تنظیم کنید.

4 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

4- اگر متوجه پر خوری و اضافه وزن اسب در چراگاه شدید، برای جلوگیری از روند افزایش وزن و بیماری های پس از آن، باید به اسبتان پوزبند بزنید.

اما توجه داشته باشید که این پوزبند همیشگی نیست و شما باید زمان استفاده از آن را مدیریت کنید.

5 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

5- همواره آب تمیز در اختیار اسب قرار دهید.

مطمئن شوید که آب و ظرف آب تمیز همیشه در دسترس اسب بوده تا در زمان تشنگی از آن بنوشد.

ظرف آب را به شکل هفتگی تمیز کنید تا به محلی برای رشد باکتری ها تبدیل نشود و سلامتی اسب را به خطر نیندازد. ظرف را آبکشی کرده، چند قطره مایع ظرفشویی داخل آن بریزید و با برس آن را تمیز کنید. سپس مجدداً آبکشی کنید.

می توانید یک یا دو قطره وایتکس (نه بیشتر) به ظرف آب اسب اضافه کنید تا جلوی رشد باکتری ها و خزه ها گرفته شود. این مقدار به سلامتی اسب آسیبی وارد نخواهد کرد.

6 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

تیمار کردن اسب مینیاتوری

1- قبل از شروع فرآیند تیمار، اسب خود را ببندید.

قبل از شروع به تیمار اسب مطمئن شوید که افسارش را محکم به جایی بسته اید. با این کار مطمئن خواهید شد که حین کار، اسب بالا و پایین نمی پرد و فرار نمی کند، تا شما بتوانید کارتان را به خوبی انجام دهید.

ممکن است اسبتان ناگهان عصبی و بی طاقت شود، لذا همیشه باید راهی برای باز کردن سریع اسب داشته باشید. برای مثال می توانید از گره هایی برای بستن افسار استفاده کنید که سریع باز شوند.

7 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

2- اسب باید ببیند که به او نزدیک می شوید.

اگر چه اسب های مینیاتوری کوچک هستند اما همچنان ممکن است لگد زدن و گاز گرفتن آن ها به شما آسیب برساند. بنابراین مانند سایر اسب ها، طوری به آن ها نزدیک شوید که شما را ببینند. می توانید هنگام نزدیک شدن صدایی ایجاد کنید تا مطمئن شوید اسب از نزدیک شدن شما اطلاع دارد.

در صورتی که ناگهان در کنار یک اسب ظاهر شوید، با دیدن شما خواهد ترسید و عکس العمل نشان خواهد داد. در نتیجه ممکن است به شما آسیب برساند.

3- همیشه کنار اسب بایستید و از قرار گرفتن در پشت او اجتناب کنید.

همیشه و از جمله زمانی که اسب را تیمار می کنید کنار او بایستید تا اگر ناگهان از چیزی ترسید یا مضطرب شد از خطر لگد زدن او در امان باشید.

4- هر روز پاهای اسب را بلند کرده و سالم بودن سم ها را بررسی کنید.

سم اسب ها را باید از هر گونه سنگریزه و آشغال پاکسازی کرد تا هنگام راه رفتن مشکلی نداشته باشند.

پاهای اسب را یکی پس از دیگری بلند کنید و هرگونه سنگ ریزه، چوب، خاک و هر مواد دیگری را از سم ها خارج کنید.

بعد از اینکه مواد خارجی را از سم ها بیرون کشیدید، سالم بودن سم ها را بررسی کنید و اگر متوجه زخم و بریدگی یا تورمی شدید، با مشورت دامپزشک به آن رسیدگی کنید.

در صورت نیاز سم ها را کوتاه کنید. رشد سم های اسب مینیاتوری نسبتاً سریع است و در حالت کلی هر 5 هفته یکبار نیاز به کوتاه شدن دارند.

8 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

5- بدن اسب را روزانه شستشو دهید.

پوست یک اسب را همیشه باید تمیز، نرم و درخشان نگه دارید. از یک برس نرم و بزرگ برای پاکسازی کل بدن اسب استفاده کنید. حین این کار بدن اسب را برای پیدا کردن هرگونه زخم و یا علائمی از بیماری بررسی کنید. همچنین تمیز کردن موهای اسب را فراموش نکنید.

برای جلوگیری از گره خوردن و به هم پیچیدن یال و دم اسب، نیاز است آن ها را هم روزانه تمیز کرده و شانه بزنید.

برس زدن و شانه کردن موهای اسب به خصوص اگر می خواهید آن را به نمایش بگذارید موضوع خیلی مهمی است. چرا که وضعیت موها حتماً بررسی خواهند شد.

رسیدگی روزانه به اسب راه خیلی خوبی برای نزدیک شدن به او و خو گرفتن اسب به شماست. چرا که می فهمد شما به او اهمیت می دهید و به علاوه تهدیدی برای او به حساب نمی آیید.

9 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

حفظ سلامت اسب مینیاتوری

1- اسب ها در آب و هوای سرد نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

اگر چه به طور کلی اسب های مینیاتوری اسب های پرطاقتی هستند، اما در هوای سرد نیاز به کمی مراقبت بیشتری دارند. برای مثال در روزهایی که دمای هوا بسیار پایین است می توانید یک پوشش مناسب به تن او کنید.

شما می توانید انواع کاورهای اسب را از فروشگاه های سوارکاری خریداری کنید.

10 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

2- اسبتان را به طور منظم برای معاینه نزد دامپزشک ببرید.

دامپزشک باید اسبتان را در فواصل چند ماهه معاینه کند تا مطمئن شود هیچ نشانه ای از بیماری در اسب وجود ندارد. همچنین واکسن های مورد نیاز برای حفظ سلامت اسب را تزریق خواهد کرد.

بعضی بیماری هایی که نیاز به واکسن دارند عبارتند از: کزاز، هاری، آنفولانزا و راینو ویروس (عامل سرماخوردگی).

3- هر شش یا هشت هفته داروهای ضد انگل به اسب بدهید.

یکی از کارهای مهمی که دامپزشک شما انجام می دهد تجویز داروهای ضد انگل و ارائه ی برنامه ی زمانی استفاده از آن هاست. داروهای ضد انگل برای اسب های مینیاتوری بسیار ضروری می باشد، زیرا همه ی اسب ها مستعد ابتلا به بیماری های انگلی هستند که می توانند خیلی جدی و حتی کشنده باشند.

داروهای ضد انگلی که به اسب ها داده می شود می توانند آن ها را از انواع کرم های آسکاریس، لوله ای، سنجاقی و سایر انگل های رایج حفظ کند.

11 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

4- به سلامت دندان اسب خود رسیدگی کنید.

علاوه بر بررسی سلامت کلی بدن، سلامت دندان های اسب نیز باید به طور سالیانه بررسی شود. هرگونه مشکل و بیماری در دهان اسب می تواند منجر به ایجاد مشکلات جدی مانند سوء تغذیه برای او شود.

دندان های اسب را به طور منظم معاینه کنید تا مطمئن شوید که سالم هستند و قدرت برش خود را از دست نداده اند.

12 نحوه نگهداری از اسب مینیاتوری

در پایان با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس بیماری و مشکلات چشمی اسب را درمان کنید.

>>> درمان بیماری و مشکلات چشمی اسب <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا