حیوانات و جانوران

چگونه اسب وحشی را رام کنیم؟

اسب ها حیوانات جالبی هستند. اسب ها نیز همانند دیگر حیوانات، نسبت به بوها، صداها و حرکات غیرمنتظره که ممکن است علامتی از طرف یک شکارچی باشد، ترسی طبیعی دارند. به نظر می رسد ترسیدن اسب، برای سوارکاران خطرناک باشد. زمانی که اسب های وحشی فکر می کنند در معرض خطر هستند رفتار غیر منطقی از خود نشان می دهند و غریزه ی آنها فرار است. با این حال، این امکان وجود دارد که بتوانیم اسب را به مرور زمان رام کنیم. این کار به صبر و شکیبایی زیادی نیاز دارد.


همچنین با مراجعه به لینک زیر می توانید با چگونگی رام کردن حیواناتی مثل سگ آشنا شوید.

>>> رام کردن حیواناتی مثل سگ <<<


کنترل اسب در هنگام سوارکاری

1- آرامش خود را حفظ کنید.

سوارکاران قبل از مسابقه ممکن است که دچار استرس شده و عصبی شوند و این به نوبه ی خود می تواند اسب را نیز دچار استرس کند. در این صورت نفس عمیقی بکشید و آرام باشید. همچنین به یاد داشته باشید که اسب ها متوجه حالت و احساسات شما می شوند و این وظیفه ی شما است که به عنوان یک سوارکار راهنما باشید. باید اعتماد به نفس داشته باشید و اسب خود را هدایت و کنترل کنید.

2- یال اسب را نوازش کنید.

اگر سوار اسب هستید، گردن او را ماساژ داده و موهای ناحیه ی گردن را نوازش کنید. شما همچنین می توانید زیر گوش اسب را مالش دهید. تکنیک های مختلف را امتحان کنید تا بتوانید یکی از آن ها را که برای شما مناسب است، پیدا کنید. T-Touch ، یک تکنیک خوب و مناسبی است، یعنی این که انگشت وسط و اشاره ی خود را در دوایر کوچک روی بدن اسب حرکت دهید. این کار، تنش های عضلات اسب را برطرف کرده و باعث آرامش اسب می شود.

1 نحوه رام کردن اسب

3- هنگام سوار کاری بگذارید افسار، شل و آزاد باشد.

افسار اسب را با یک دست بگیرید، به گونه ای که آرنج صاف باشد. این کار، نیاز به تجربه دارد. ممکن است شما با گرفتن افسار با یک دست، احساس امنیت نداشته باشید. ولی گرفتن افسار اسب با دو دست، اسب را محدود کرده و قدرتش را افزایش می دهد! مهم ترین نکته این است که اسب را آرام نگه دارید.

2 نحوه رام کردن اسب

4- افسار اسب را نکشید.

اگر اسب شما وحشی شد (رم کرد)، اولین واکنش شما این است که افسار را محکم تر بگیرید؛ در برابر این حس مقاومت کنید؛ فوراً افسار را به عقب نکشید، این کار وضعیت را بدتر می کند. در این حالت اسب فکر می کند که مورد حمله قرار گرفته است و به وحشت می افتد.

3 نحوه رام کردن اسب

5- افسار را آزاد و کج نگه دارید.

با کج گرفتن افسار، می توان حرکتِ رو به جلوی اسب را متوقف کرد؛ این تکنیک، اسب را می چرخاند و به اسب اجازه می دهد که به بچرخد و خودش را آرام کند. شما می توانید این کار را با گرفتن یک طرف افسار و کشیدن آن به سمت عقب انجام دهید؛ رو به داخل و در راستای کَپَل بیرونی اسب این کار را انجام دهید. با این کار، کمی فشار به دهان حیوان وارد می شود.

4 نحوه رام کردن اسب

6- در هنگام رم کردن اسب، از یک فلکشن جانبی استفاده کنید.

اگر اسب شروع به دویدن، جفتک زدن و عقب رفتن کرد شما ممکن است نیاز به استفاده از وسیله ای به نام فلکشن جانبی داشته باشید. برخلاف تکنیک افسار غیر مستقیم، این یک تکنیک افسار مستقیم است و باعث می شود، وقتی که حیوان آماده ی ایستادن است متوقف شود و از ایستادن جلوگیری می کند. برای این کار شما باید یک طرف افسار را به آرامی کوتاه کنید. افسار سمت چپ اسب را تا زمانیکه سر و گردن اسب در آن جهت خم شود، بکشید و به حرکت رو به جلوی خود ادامه دهید؛ منظور از این کار توقف سریع اسب نیست، بلکه باید آن را آرام کنید. وقتی که اسب در حال گردش است، شروع به آرام شدن می کند، و به شما این امکان را می دهد تا اسب را آرام کرده و سپس بایستید.

5 نحوه رام کردن اسب

7- زودتر از قبل عمل کنید.

اگر احساس کردید، اسب شما در حال عصبی شدن است شما باید زودتر وارد عمل شوید. آرام بمانید؛ اسب وحشی خطرناکترین اسب است و واکنش به موقع شما می تواند از آسیب رساندن به خود جلوگیری کند. سعی کنید اسب را تحت کنترل خود بگیرید، در صورت لزوم از اسب پیاده شوید.

8- تمرینات اسب سواری را به خوبی به پایان برسانید.

اسب نباید در هنگام مسابقات، بترسد یا دچار تنش شود. اسب را به دلیل ترس تنبیه نکنید. این کار باعث افزایش ترس شده و شما را به عنوان یک تهدید یا شکارچی در نظر می گیرد.

کنترل اسب زمانی که سوار آن نیستید.

1- به آرامی به اسب نزدیک شوید.

به اسب نشان دهید که چیزی تهدیدش نمی کند. در حالیکه با او با ملایمت صحبت می کنید به آرامی حرکت کنید. هر چند اسب ممکن است حرف شما را نفهمد، ولی با شنیدن صدای شما آرام می شود. دست خود را کنار خود نگه دارید، به طوری که اسب بتواند آن ها را ببیند. همچنین حرکت ناگهانی از خود نشان ندهید.

2- اسب را مطمئن کنید.

اگر اسب به عقب یا یک طرف رفت، به صحبت کردن با صدای ملایم ادامه دهید. سعی کنید متوجه شوید چه چیزی باعث شده احساس خطر کند؛ فهمیدن این موضوع نسبتاً واضح است؛ زیرا در این حالت اسب گوش هایش را راست کرده یا حتی مستقیم به آن چیز نگاه می کند و یا در جهت مخالف نگاه می کند. اگر توانستید به راحتی به اسب نزدیک شوید، سعی کنید نقطه ی عطفِ وسط پیشانی اش را نوازش کنید. اسب ها به ماساژهایی مانند ماساژ T-Touch واکنش مثبت نشان می دهند. این کار باعث آرامش اسب می شود.

6 نحوه رام کردن اسب

3- اسب را مجازات یا مجبور نکنید.

از نظر اسب ها، اشیاء ناشناس، خطر احتمالی را نشان می دهند و دوست دارند از آن ها دور شوند.

آن ها متوجه نمی شوند که به عنوان مثال: یک خرگوش یا شیلنگ باغچه خطرناک نیست. بنابراین مجبور کردن اسب برای مقابله با آن چیزی که باعث ترسیدن او شده است، کارساز نخواهد بود و در واقع شرایط را بدتر کرده و ترس اسب را افزایش می دهد. اگر اسب را تنبیه کنید ممکن است حتی از شما نیز بترسد.

7 نحوه رام کردن اسب

4- اسب را با یک داروی گیاهی آرام کنید.

گیاهان دارویی مانند: اسطوخودوس، بابونه، گل سرخ و یا گل بچ بهترین گزینه ها برای آرام کردن اسب هستند. خود سوارکاران نیز می توانند از این گیاهان استفاده کرده و آرام شوند. داروهای گیاهی به صورت های مختلفی مانند کمپرس گیاهی، ضماد، دم کرده و یا تنتورالکل، آب و اسانس های کارخانه ای در بازار موجود هستند؛ بسته به نوع آن ها، می توانید، از طریق استنشاق (تنفسی) یا ریختن در غذای اسب، آن ها را مورد استفاده قرار دهید. مطمئن شوید که از دستورالعمل مناسب برای چگونگی تهیه ی دارو استفاده می کنید.

8 نحوه رام کردن اسب

5- با تکنیک لانژ با اسب خود کار کنید.

حرکت لانژ، تکنیکی است که اسب در دایره ای به دور مربی می چرخد. با این کار به اسب های بی تجربه آموزش داده می شود که به زبان بدن مربی و دستورات صوتی او پاسخ دهد و اسب ها را به گذاشتن زین، افسار و احساس کردن ضربات و صداها عادت می دهند. همچنین این تکنیک باعث می شود قبل از اینکه شما سوار اسب شوید اسب با شما سازگاری پیدا کند؛ بنابراین، همیشه می توانید از این تکنیک استفاده کنید.

برای انجام این تکنیک، به چکمه های خوب و مناسب، یک محوطه ی اسب دوانی، یک طناب بلند در حدود 35-30 فوت و البته به صدای خود نیاز دارید. آموزش به این صورت است که اسب را در محوطه ی اسب دوانی با صدای خود هدایت کنید و با شلاق زدن دور محوطه بچرخانید و مسیرش را کنترل کنید. در نهایت اسب باید صدای شما را برای چهار نعل، راه رفتن معمولی، یورتمه و سایر دستورات تشخیص دهد.

محکم شلاق نزنید. این کار اسب را ناراحت می کند، لمس کردن یا ضربه های خفیف کوچک با شلاق به حیوان علامت می دهد که با قدرت به طرف جلو حرکت کند.

9 نحوه رام کردن اسب

اطمینان اسب را در طول زمان به دست آورید.

1- آرام باشید.

اسب ها متوجه احساسات شما می شوند و می توانند حس کنند که آیا شما پریشان یا عصبانی هستید؟ به یاد داشته باشید که بعضی اسب ها فوراً اعتماد نمی کنند و ممکن است هفته ها یا ماه ها طول بکشد تا به شما اعتماد کنند. یک قدم اشتباه ممکن است باعث ایجاد حمله ی اضطرابی در آن ها شود. همیشه آرام و با اعتماد به نفس باشید و رفتار خشن و خجالتی از خود نشان ندهید.

2- در صورتی که اسب راحت است به آن نزدیک شوید.

اگر گوش های اسب راست بود و یا سوراخ های بینی خود را باز کرده بود، این نشان می دهد که از حضور شما هیجان زده شده است؛ در هر دو حالت به اسب نزدیک نشوید، زیرا حرکات شما ممکن است اسب را بترساند. اگر شرایط امن و آرام بود، از سمت چپ و جلو به او نزدیک شوید و در صورت امکان، به آرامی با اسب صحبت کنید تا از حضور شما آگاه شود؛ هرگز به حیوان از پشت نزدیک نشوید.

10 نحوه رام کردن اسب

3- به اسب غذا بدهید.

اسب ها با تشویق می آموزند. اگر اسب آرام است و بتوانید به راحتی به آن نزدیک شوید، یک خوراکی مثل: هویج، سیب یا قند به او بدهید یا رفتاری از خود نشان دهید که اسب به شما اعتماد کند. انجام این نوع کارها، اسب را آرام می کند و اطمینان می دهد که شما یک دوست هستید. چند بار این روش را تکرار کنید، اگر اسب آرام است، روی یال آن دست بکشید. فراموش نکنید که بعضی از غذاها برای اسب ها مناسب نیستند مانند: پیاز، سیب زمینی، گوجه فرنگی، کلم و به طور کلی از هر نوع سبزی که باعث ایجاد نفخ می شود استفاده نکنید.

4- به اندازه ی کافی به اسب سر بزنید.

زمانی که شما به اندازه ی کافی به اسب سر می زنید، اسب کم کم به حضور شما عادت می کند و به عنوان یک “دوست” به شما اعتماد می کند.

برای برقراری رابطه ی قوی تر با اسب خود، مرتب به دیدار آن بروید؛ بعد از مدتی اسب به شما اطمینان می کند و اجازه می دهد که بر پشت او سوار شوید.

5- سعی کنید زبان بدن اسب را یاد بگیرید.

اسب ها مانند انسان ها سیگنال های فیزیکی در مورد چگونگی احساس خود، نشان می دهند. به طور مثال: وقتی سر را رو به پایین می گیرند نشانه این است که آرام هستند؛ در حالی که تکان دادن سر نشانه ای از تعرض است و نگاه کردن خیره معمولاً نشان دهنده ی ترس است. سعی کنید متوجه شوید که اسب با محیط اطراف خود چگونه برخورد می کند. ترسیدن ممکن است یک رفتار فیزیولوژیکی برای اسب باشد، که نتیجه ی یک حادثه تلخ یا سوء استفاده در گذشته است به طور مثال: اگر اسب با گذاشتن زین عصبی و دچار استرس شد، ممکن است زین آن در وضعیت بدی قرار داشته باشد و یا زین آن را اذیت می کند.

6- صبور باشد.

جلب اعتماد اسب، ممکن است زمان ببرد. به ارتباط خود با آن ادامه دهید. به خاطر بسپارید که اگر اسب شما ترسیده بود و شما خواستید که مانع ترس او شوید، حیوان لزوماً نیت و احساس شما را نمی داند پس ممکن است مضطرب شده و یا فرار کند و شما را در خطرِ ضربه، لگد و زیر گرفتن قرار دهد. تلاش و تنش زیاد برای هدایت افسار اسب شرایط را بدتر خواهد کرد. مراقب عکس العمل های خود باشید.

در پایان نیز با مطالعه مقالات زیر نحوه درمان بیماری چشمی اسب و چگونگی نگهداری از یک اسب مینیاتوری را فراگیرید.

>>> چگونه از یک اسب مینیاتوری نگهداری کنیم؟ <<<

>>> چگونه بیماری و مشکلات چشمی اسب را درمان کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سردار

اسب که غذا نمی‌خورد از خستگی باشد یا مریضی 🤔

دکمه بازگشت به بالا