کار و تجارت

چگونگی ایجاد طرح مدیریت ریسک پروژه

ایجاد طرح مدیریت ریسک پروژه

برای خلق یک طرح ریسک مدیریتی به منظور پوشش نیازهای پروژه باید شش مورد را در نظر بگیریم. با ما همراه باشید تا این شش مورد را برایتان توضیح دهیم.

1 ایجاد طرح ریسک مدیریتی

طرح مدیریت ریسک به تیم پروژه کمک کرده تا ریسک های احتمالی و نهفته را شناسایی کنند و بهترین استراتژی را در برخورد با آن ها به کار ببندند. بسته به میزان دشواری پروژه، فاکتورهای زیادی در طرح مدیریتی دخیل هستند.

تعدادی از فاکتورها و اِلِمان ها هستند که در هر طرح مدیریت ریسکی باید لحاظ شوند.

خلاصه اجرایی

طرح را با یک خلاصه اجرایی آغاز کنید که نگاه سطح بالایی به خود پروژه، حوزه پروژه و راهبرد کلی داشته باشد. این مرحله به شما در فهم بهتر انتظارات افراد سرمایه گذار در پروژه کمک می کند.

فرضیه ریسک

قبل از اینکه به سراغ شناخت ریسک ها برویم، بهتر است هر فرضیه ای را که در شناخت ریسک ها و تصمیم گیری ما در این طرح موثر است را در نظر بگیریم. این فرض ها می توانند هر چیزی را مثل بودجه، منابع، مراحل، تکنولوژی ها، تکنیک ها، زمان و دیگر عوامل را شامل شوند‌. این فرض ها می توانند به عوامل درونی یا بیرونی مربوط شوند. فرض های موجود به روش شناسی، دلیل انتخاب تصمیم گیری ها و عمل کردن بهتر به انتظارات‌ کمک می کنند.

روش شناسی ریسک

روش شناسی، روش هایی را که در استفاده از منابع، ابزار و تکنیک ها موثر هستند، به ما معرفی می کنند‌. این مرحله از طریق آموزش چگونگی مدیریت موثر ریسک ها در رسیدن به انتظارات سرمایه گذاران کمک می کند‌.

شناسایی ریسک های احتمالی

ریسک ها می توانند از منابع داخلی، بیرونی، تبلیغات و مدیریت ها سرچشمه بگیرند‌.

منابع تکنیکی شامل: نیازهای طرح نهایی، برآوردها، محدودیت ها، راه ها یا تکنولوژی

اسناد مدیریتی شامل: ساختارهای سازماندهی شده، PMO، منابع، ارتباطات یا رهبری

اسناد ریسکی تبلیغات شامل: قراردادها، فروشنده ها، مشتری ها یا شرکا

منابع بیرونی شامل: مالیات، تنظیمات، مسائل مالی، بیرونی و فاکتورهای رقابتی

برای شناسایی اسناد ریسک پذیر ساختارهایی برای دسته بندی ریسک های احتمالی و نهفته کمک‌ می کنند. استفاده از این ساختار شناسایی انواع ریسک را تضمین می کند.

آنالیز کمی و کیفی ریسک

بعد از بررسی ریسک های احتمالی، حال زمان بررسی کمی و کیفی ریسک ها می باشد. آنالیز کیفی، تاثیرات و احتمال ریسک ها را تحلیل می کند‌ این عوامل می توانند بر اساس زمان، هزینه و احتمال رویداد بررسی شوند. شاید برای این کار مجبور به تشکیل ورکشاپ یا تیم شوید تا ریسک های شناخته شده را به بحث بگذارید. آنالیز کمی به قضاوت های تخصصی و هوش تجاری نیاز دارد تا تحلیل درستی از اطلاعات صورت بگیرد. آنالیز کمی برای تمام پروژه ها الزامی نیست.

ابزارها و تکنیک های کمی متنوعی برای این تحلیل ها وجود دارند که به چند مورد اشاره می کنیم:

– آنالیز درختی تصمیم ها، که تاثیر تصمیمات اتخاذ شده بر عوامل دیگر را بررسی می کند.

– آنالیز حساسیت، که تاثیر تصمیم ها بر پروژه را بررسی می کند.

– ارزیابی سه وجه خوش بینانه، خنثی، و بدبینانه به تصمیمات.

انتخاب استراتژی و اجرای آن

طرح مدیریتی ریسکی که با آن درگیر هستید باید انتخاب استراتژی ها و اینکه چرا انتخاب شدند، چگونگی اجرای آن ها و اینکه چه کسانی باید آن را اجرا کنند، نقش آن ها در اجرا، زمان، جهت گیری و چگونگی نشان دادن وضعیت و پیشرفت را شامل شود.

استراتژی های مشابه در طرح ریسک پروژه شامل اجتناب، پذیرش، انتقال، افزایش و کاهش می باشد. براساس مفهوم نهفته در هر ریسکی، آشنا شدن با سرمایه گذارانی که اطلاعات ضمنی در مورد حوزه تجاری و ریسک های احتمالی دارند به موفقیت ما در طرح مدیریتی ریسک کمک می کند.

در پایان با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس بیشتر با مدیریت پروژه آشنا شوید.

>>> چگونه یک مدیر پروژه موفق و عالی باشیم؟ <<<

>>> 5 ترفند برای کارایی بهتر مدیران موقت پروژه <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
techrepublic




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا