کار و تجارت

5 ترفند برای کارایی بهتر مدیران موقت پروژه

مدیران موقت پروژه

در کارهای پروژه ای موقعیت هایی وجود دارند که در آن ها، از مدیران غیر پروژه ای خواسته می شود به طور موقت پست مدیر پروژه را قبول کنند.

1 مدیر موقت پروژه

برای مثال:

در نظر بگیرید یک پروژه سیستمی کوچک در حال اجراست و یک برنامه نویس بسیار ماهر بر روی زیر ساخت های برنامه، کار می کند. ولی شرایطی پیش می آید که تیم در این زمینه، نیاز به کمک پیدا می کند. در این شرایط، فردی با تجربه کاری کمتر در این زمینه، به کمک تیم آمده و تحت راهنمایی و آموزش قرار می گیرد.

در چنین موقعیت هایی، برنامه نویس ارشد سیستمی، راهنمایی این شخص را بر عهده گرفته و باید بتواند بر فعالیت های او نظارت کند. درست است که این شخص، مدیر پروژه نیست ولی مدیران پروژه های IT هم تجربه فنی کافی برای انجام این کار را ندارند.

اگر در شبکه سازی، ذخیره سازی، پایگاه داده یا زمینه های نرم افزاری IT، تجربه کافی را داشته باشید امکان پیدا می کند که این مدیر موقت پروژه، شما باشید. اگر چه شما از اول مسئولیت برنامه نویسی را تقبل کرده اید و این مسیر را انتخاب نموده اید، اما گاهی ممکن است مجبور شوید در پست یک مدیر موقت پروژه قرار بگیرید و مسئولیت نظارت بر کارهای فرد جدید را عهده دار شوید. این پست جدید یکسری فرصت ها و چالش های جدید برای شما به همراه خواهد داشت.

در صورتی که از شما خواسته شد تا چنین نقش و مسئولیتی را بر عهده بگیرید، حتماً 5 ترفند زیر را مطالعه نمایید:

1- در مورد تیم فکر کنید.

شاید اولین واکنش شما به پذیرفتنِ درخواست مدیریت موقت پروژه، منفی باشد؛ خصوصاً اگر مدیریت را دوست نداشته باشید. با این وجود، بهتر است در مورد نیازهای تیمتان واقع بینانه فکر کنید. چرا که شخص دیگری در این کار مهارت ندارد و در نهایت باید این مسؤلیت را تقبل کنید. اگر پروژه، کوتاه مدت است و شما مجبور نخواهید بود به مدت طولانی در پست مدیریتیِ موقت باشید، بهتر است تیم خود را حمایت کرده و مسئولیت جدیدتان را به نحو احسن انجام دهید. اما اگر واقعاً علاقه ای به مدیریت ندارید، می توانید قبل از قبول وظیفه ی جدید، با مدیر ارشد خود در مورد مدت زمان و حوزه کاری جدیدتان به توافق برسید تا مجبور نباشید همیشه یا به صورت طولانی مدت، در این پست بمانید.

2- صحبت و توافق در مورد موقتی بودن مسئولیت جدید

اگر هدف شغلی شما مدیریت نیست و شما می خواهید یک مهندس نرم افزار برجسته یا … شوید، قبل از پذیرش مدیریت موقت پروژه، با مدیر ارشد خود صحبت کرده تا مشخص کنید که همه باید درک واضحی از ماهیت موقتی بودن مسئولیت شما داشته باشند. حتی بهتر است این صحبت ها را مکتوب کرده و امضا نمایید. در بیشتر موارد، این مستندات نیاز نمی شوند، اما گاهی لازم می شود تا صحبت ها و توافقات خود را به مدیر ارشدتان، یادآوری کنید.

3- مأموریت جدید خود را با اهداف بلند مدتتان هم راستا کنید.

ممکن است فردی را بشناسید که طی چندین سال پست معماری سیستم های کامپیوتری را بر عهده داشته و هدفش موفقیت در این زمینه بوده است. اما پس از گذشت چندین سال کار در این پست، یک پروژه کوتاه مدتِ کاری برای همان شخص به وجود آمده و او مجبور به قبول مسئولیت مدیریت موقت پروژه شده است. اما شاید او واقعاً بتواند از این پست جدید و نظارت بر فعالیت های فرد تازه کار لذت ببرد؛ چرا که می تواند تجربه کاری بیشتری به دست آورد و همسو با پست مدیریتی جدید خود، به فعالیت های قبلی خود نیز ادامه دهد. در این شرایط هم خودش موفق خواهد بود و هم تیم پیروز خواهد شد.

4- آماده باشید تا بیشتر کار کنید.

اگر شما هدفتان این است که یک مهندس نرم افزار عالی شوید و پست مدیریتی پروژه را هم به صورت موقت قبول کرده اید، باید از خود مطمئن شوید که پست جدید، به ظرفیت فنی طبیعی کارتان در پست قبلی، لطمه وارد نمی کند. در این شرایط، قطعاً حجم کاری شما افزایش می یابد. اما نباید اجازه دهید این افزایش حجم کار، به مسئولیت و علاقه قبلی تان آسیب بزند و سبب کاهش کارایی شما در پست قبلیتان شود.

5- ذهنتان را برای فرصت های جدید آماده کنید.

اگر چه این حالت به ندرت اتفاق می افتد، اما افرادی هم هستند که پس از پذیرش مدیریت موقت پروژه، این پست را برای همیشه انتخاب می کنند و یک مدیر فنی دائمی می شوند. اگر شما هم جزء این افراد هستید و مدیریت پروژه را به صورت دائم قبول کردید، باید برای پست قبلی تان از دیگران استفاده کنید. چرا که مدیریت تمام وقت، شما را از انجام کارهای قبلی تان دور خواهد کرد و فرصت کافی برای این کار نخواهید داشت.

نکته پایانی

افرادی که پست های فنی را انتخاب می کنند، بیشتر درگیر وظایف خود هستند و در برقراری ارتباط، مستندسازی و کار با مردم، خیلی حرفه ای نیستند. اگر شما هم چنین فردی هستید، بهترین کار برای شما این است که بتوانید پست های مدیریتی پروژه را چه به صورت دائم و چه به صورت موقت، قبول نکنید. البته قبول چنین پستی، علاوه بر چالش هایی که برای شما دارد، حتماً منافعی را هم به دنبال خواهد داشت.

در پایان با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس بیشتر با مدیریت پروژه آشنا شوید.

>>> چگونگی ایجاد طرح مدیریت ریسک پروژه <<<

>>> چگونه یک مدیر پروژه عالی و موفقی باشیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
techrepublic




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا