تغذیهکودک

چگونه شیر مادر را گرم کنیم؟

شیر مادری که دوشیده می شود باید حتماً در یخچال یا در فریزر نگهداری شود و طبیعی است که برای استفاده ابتدا باید آن را گرم و سپس به کودک داده شود. گرم کردن شیر مادر بسیار آسان است. اما نکته ای که اهمیت دارد این است که مادران عزیز حتماً باید دقت کنند که شیر بیش از حد داغ نشود؛ زیرا پروتئین های مفید آن، در فرآیند گرم شدن بیش از حد، از بین می رود و همچنین کودک نمی تواند شیر داغ را بخورد.


با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس، نحوه تمیز کردن شیشه شیر و گرفتن هوای اضافه شیشه شیر را فراگیرید.

>>> نحوه تمیز کردن و رفع بوی بد شیشه شیر <<<

>>> چگونگی گرفتن هوای موجود در شیشه شیر <<<


اصول ذوب کردن شیر مادر منجمد

برای گرم کردن شیر کودک ابتدا باید:

1- شیشه شیر را از فریزر به یخچال منتقل کنید.

شیر مادر هم مانند تمام شیرهای دیگر تاریخ انقضا دارد. پس حتماً به یاد داشته باشید قبل فریز کردن روی آن تاریخ زده و قبل از فاسد شدن آن را مصرف کنید. شیر مادر را در دستگاه های فریزری که جدا از یخچال هستند و فقط فریزر می باشند 3 تا 6 ماه می توان نگهداری کرد اما در فریزر هایی که داخل یخچال بوده و در واقع بخشی از یخچال هستند فقط 2 هفته قابل نگهداری می باشند.

یخ شیر باید آرام آرام باز شده و گرم شود. گرم شدن ناگهانی آن به بافت شیر آسیب می رساند. پس ابتدا شیشه را برای مدتی از داخل فریزر به قسمت درب آن منتقل کنید، زیرا درب فریزر از قسمت انتهایی آن کمی گرمتر است سپس آن را به یخچال انتقال دهید.

2- یک شب به شیر فرصت دهید تا آب شود.

شیشه ی شیر باید حدود 8 ساعت در محیط یخچال باشد. بعد از 8 ساعت آن را از یخچال در آورده و هم بزنید تا مطمئن شوید که کوچک ترین تکه یخی در آن وجود ندارد و به طور کامل یخ آن باز شده است. اما اگر متوجه وجود تکه های یخ شدید آن را مجدداً چند ساعت در یخچال قرار دهید تا کاملاً یخ ها باز شود. البته گرفتن شیشه زیر شیر آب ولرم هم می تواند تکه های یخ موجود در آن را آب کند.

1 نحوه گرم کردن شیر مادر

3- شیر ذوب شده را فقط 5 روز در یخچال می توان نگهداری کرد.

شیری که به روش بالا ذوب شده بهتر است همان لحظه مصرف شود و از نگهداری مجدد آن جلوگیری شود. اما اگر باز هم شیر باقی ماند فقط 5 روز می توانید آن را در سرد ترین نقطه ی یخچال نگهداری کنید.

2 نحوه گرم کردن شیر مادر

4- شیر را مجدداً فریز نکنید.

فریز کردن مجدد شیر ذوب شده می تواند لیپیدها و در واقع چربی های موجود در شیر را کاهش داده و کیفیت آن را پایین بیاورد و حتی گاهی شیر را فاسد کند.

با استفاده از آب سرد:

1- شیشه ی شیر را زیر شیر آب سرد بگیرید.

اگر بعد از خارج کردن شیشه ی شیر از فریزر می خواهید از آن استفاده کنید، بلافاصله پس از خارج کردن شیشه از فریزر آن را زیر آب سرد بگیرید. توجه داشته باشید که منظور از آب سرد یعنی دمای آب باید از دمای محیط پایین تر باشد. این کار باعث می شود که شیر آرام آرام ذوب شود. آب گرم فقط محیط بیرون شیشه را گرم می کند و داخل شیشه که یخ است هیچ تغییری ایجاد نمی کند و فقط آنزیم های مفید آن را از بین می برد.

3 نحوه گرم کردن شیر مادر

2- به تدریج و آرام آرام دمای آب را افزایش دهید.

دمای آب را باید به تدریج از آب سرد به دمای محیط، از دمای محیط کمی بالاتر و از گرم به گرم تر افزایش دهید. این کار باعث می شود که هم آنزیم های کمتری از بین برود و هم به صورت یک دست ذوب شود. قبل از اینکه دمای شیر بسیار گرم شود این کار را متوقف کنید، زیرا کودکان شیر داغ را دوست ندارند.

– اگر کودکتان حساس است و شیر را در هر دمایی نمی خورد، شیشه را برای مدتی در محیط قرار دهید تا با دمای محیط هم دما شود و کودک آن را راحت تر بخورد.

3- شیر یخ نزده را مستقیماً زیر آب گرم بگیرید.

اگر شیر را از یخچال درآورده اید که یخ نزده است یا یخ زده بوده و اکنون یخ آن باز شده است، می توان آن را در زیر آب گرم گرفت. در اینجا نیز به تدریج دمای آب را تا جایی که آب شروع به بخار شدن کند افزایش دهید.

4 نحوه گرم کردن شیر مادر

4- شیشه ی شیر را تکان دهید.

شیشه ی شیر را تکان دهید یا با قاشق آن را هم بزنید تا دمای شیر یک دست شود.

5 نحوه گرم کردن شیر مادر

به روش حرارت غیر مستقیم (بنماری):

1- شیر را درون قابلمه ی آب داغ، گرم کنید.

قابلمه ی آبی را روی حرارت بگذارید و اجازه دهید گرم شود اما نجوشد و دقیقاً همان لحظه ای که آب بخار می کند تا به جوش آید شعله را خاموش کنید. اگر آب به جوش آید شیر را بسیار گرم می کند که ما نمی خواهیم این اتفاق بیوفتد.

– به یاد داشته باشید که هرگز مستقیماً شیر را روی حرارت گرم نکنید.

2- شیشه ی شیر را درون آب گرم شده بگذارید.

سپس شیشه را درون آب بچرخانید. بهتر است قابلمه را از روی حرارت بردارید و شیشه ی شیر را درون آن بگذارید. اما اگر کف قابلمه بسیار داغ است شیشه را تا زمانی که کف قابلمه کمی خنک شود به کمک شیئی در قابلمه نگه دارید تا به کف آن برخورد نکند.

8 نحوه گرم کردن شیر مادر

3- شیر را هم بزنید.

در این روش هم باید کل مایع شیر هم دما شود پس یا شیشه را تکان دهید و یا با یک قاشق آن را هم بزنید.

استفاده از گرم کن های برقی:

1- دستورالعمل استفاده از دستگاه گرم کن غذای کودک را بخوانید.

به دلیل اینکه هیچ دو دستگاهی دستوالعمل یکسانی ندارند و همچنین برای استفاده ی مناسب از دستگاه حتماً لازم است که قبل از استفاده، دستورالعمل آن را مطالعه کنید.

2- نوع گرم کن را بررسی کنید که آیا با بخار کار می کند یا با آب گرم

گرم کن هایی که از آب گرم برای گرم کردن شیشه ی شیر استفاده می کنند دقیقاً همان کاری را انجام می دهند که شما با گرفتن شیشه ی شیر در زیر آب گرم انجام می دهید. پس می توان گفت چندان دستگاه ضروریی هم نیستند. اما گرم کن هایی که از بخار استفاده می کنند از آب کمتری استفاده کرده و در واقع آب را در محفظه ای جدا به وسیله ی المنت هایی گرم کرده و بخار می کنند و بخار را به سمت شیشه شیر می فرستند و چون شیر را به تدریج گرم می کنند و به بافت آن آسیب نمی زنند، وسیله ی خوبی برای این کار می باشند.

9 نحوه گرم کردن شیر مادر

3- مخزن آب دستگاه را پر کنید.

مخزن آب دستگاه را تا خطی که با عنوان fill line مشخص شده است پر کنید.

10 نحوه گرم کردن شیر مادر

4- شیشه شیر را درون دستگاه بگذارید.

در بعضی از دستگاه ها شیشه کاملاً قالب دستگاه بوده و در آن فیت می شود، اما در بعضی دستگاه ها نه. بهتر است آن هایی را انتخاب کنید که شیشه شیر را محکم در خود نگه می دارند.

5- دستگاه را روشن کنید.

دفترچه راهنمای دستگاه را مطالعه کنید و با توجه به آن زمان و درجه ی گرمای شیر را تنظیم کنید. اکثر دستگاه ها به گونه ای طراحی شده اند تا زمانی که مواد را گرم کردند، یا چراغی را روشن می کنند و یا با صدای زنگ، گرم شدن غذا یا شیر را اعلام می کنند.

11 نحوه گرم کردن شیر مادر

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
شیرین سلامی

عالی و مفید بود. ممنون

دکمه بازگشت به بالا