پوشاک

چگونه پارچه و الیاف بامبو را شسته و از آن ها نگهداری کنیم؟

ممکن است هنگام خرید لباس، حوله و پتوی بچه با دیدن برچسب روی محصول و عبارت “تهیه شده از الیاف بامبو” شگفت زده شده و حتی بسیاری از افراد را به خرید آن محصول ترغیب کنید. اما نحوه نگهداری از این الیاف چه مراقبت هایی را می طلبد؟ با فن تریکس همراه باشید تا راه های درست نگهداری از الیاف و پارچه های بامبو را به شما آموزش دهیم.


همچنین می توانید با مطالعه مقاله زیر در وب سایت فن تریکس با خواص و فواید خوراک بامبو آشنا شوید.

>>> خواص و فواید خوراک بامبو <<<


بامبو هم مثل پنبه و ابریشم یک الیاف گیاهی است. هرچند که بسیاری از الیاف بامبو طی فرآیندهای شیمیایی مکرر و تغییرات ایجاد شده به اسم پارچه ریون (ابریشم مصنوعی) شناخته می شوند. در قدم اول برای مراقبت از این گونه پارچه ها و لباس ها باید برچسب محصول را مطالعه کرده و توصیه ی تولید کنندگان را در نظر بگیرید. در صورتی که محصول ظاهر خاصی داشته باشد، در برچسب محصول به این مورد که حتماً باید خشکشویی شود تا حالت خود را از دست ندهد، اشاره شده است.

شستن لباس های تهیه شده با پارچه و الیاف بامبو

ماده شوینده: شوینده های معمولی
دمای آب: سرد تا گرم
چرخه ی شستشو: ملایم
چرخه خشک کن: با حرارت کم یا در هوای آزاد
دمای اتوکشی: کم
موارد ویژه: از سفید کننده های کلر دار استفاده نکنید.

مواد مورد نیاز برای شستن پارچه و الیاف بامبو:

پودر ماشین لباسشویی
لکه بر
روغن کاج یا گندزدای فنولی (دلخواه)
نرم کننده پارچه (دلخواه)

نحوه شستشو

1 نحوه شستن الیاف و پارچه های بامبو

1- از بین بردن لکه ها

لکه برهای آنزیمی یا مقدار کمی از شوینده های قوی می توانند برای از بین بردن لکه پارچه های بامبو مناسب باشند. ماده مورد نظر را روی لکه ریخته و برای 15 دقیقه منتظر بمانید. سپس آن را بشویید.

نکته: از سفید کننده های کلر دار استفاده نکنید.

زیرا الیاف بامبو در اثر استفاده از سفید کننده کلر دار ضعیف می شوند. برای از بین بردن لکه های سخت یا روشن کردن پارچه، از سفید کننده های اکسیژنه استفاده کنید. اگر محلفه ها یا حوله ها نیاز به ضدعفونی شدن دارند، از گندزداها و ضدعفونی کننده های روغن کاج یا گندزداهای فنولی استفاده کنید.

2- انتخاب شوینده

پارچه بامبو می تواند با شوینده های معمولی هم شسته شود. در صورتی که پارچه بیش از حد چرک و کثیف است، می توانید از شوینده های قوی با آنزیم های بالا استفاده کرده تا لکه ها از بین بروند.

3- انتخاب چرخه و دمای ماشین لباس شویی

دور ملایم را برای شستن لباس های بامبو و دور نرمال را برای شستن محلفه ها در نظر بگیرید. از آب سرد برای شستن الیاف و پارچه های نسبتاً تمیز بامبو استفاده کنید. اگر کثیفی پارچه خیلی بالاست یا می خواهید محلفه های تخت یا حوله های ساخته شده از بامبو را بشویید، درجه حرارت آب را روی گرم تنظیم کنید. قبل از شروع شستشو بگذارید تا پارچه مورد نظر برای 15 دقیقه در آب گرم خیس بخورد. هیچوقت از آب داغ برای شستن پارچه و الیاف بامبو استفاده نکنید. زیرا ممکن است پارچه آب برود.

4- شروع شستشو

همیشه قبل از شستشو برای جلوگیری از کمرنگ شدن پارچه همه دکمه ها یا زیپ های لباس را بسته و آن را برعکس کنید. سویشرت ها یا بافت های تهیه شده از بامبو باید با دست شسته شوند تا کش نیایند و حالتشان را از دست ندهند.

5- انتخاب بهترین نحوه شستشو

لباس ها و محلفه های تهیه شده از الیاف بامبو باید در هوای آزاد و روی بند خشک شوند. برای جلوگیری از چروک شدن سوییشرت ها و بافتنی ها، باید آن ها را در هوای آزاد پهن کرده تا خشک شوند. اگر وقت کافی برای خشک کردن پارچه ها را ندارید، درجه حرارت خشک کن را روی کم تنظیم کنید. توجه کنید که پارچه ها را تا قبل از خشک شدن کامل، زمانی که کمی نم دار هستند، از لباسشویی بیرون بیاورید.

6- اتو کردن

درجه حرارت اتو را هم پایین نگه دارید. اگر پارچه به اتو شدن نیاز دارد، از اتوی خشک (بدون بخار) و با درجه حرارت خیلی پایین استفاده کنید. حرارت بالا می تواند الیاف بامبو را سوزانده و جای سوختگی مثل سایر لکه ها با شوینده از بین نمی رود.

چرا لباس ها و پارچه های ساخته شده از بامبو را انتخاب کنیم؟

گیاه بامبو یک منبع جدید برای ساخت پارچه و الیاف گیاهی بوده که به دلیل رشد سریع و نیاز کم به آفت کش، آب و مراقبت، استفاده از آن در صنعت نساجی گسترش پیدا کرده است. گیاه بامبو حین رشد خود هوا را هم پاکیزه می کند.

عموماً بیشترین مقدار بامبوهای مورد استفاده برای تولید الیاف، در چین و تایوان پرورش داده می شوند. پارچه های بامبو نیز از بامبو موزو ساخته می شوند که یک گیاه گرمسیری است. این نوع بامبوها با بامبوهای تزئینی که برای تزئین محل زندگی پانداها به کار می روند، متفاوت است.

الیاف بامبویی بسیار نرم و لطیف هستند و قدرت جذب بالایی دارند. حتی برخی ترکیبات آنتی باکتری طبیعی این الیاف از ایجاد بوی بد هنگام پوشیدن لباس های بامبویی جلوگیری می کنند. از آنجایی که این الیاف بسیار نرم و لطیف بوده، برای کسانی که پوست حساسی دارند بسیار مناسب است. علاوه بر این، منفذهای این الیاف به تنظیم دمای بدن هم کمک می کنند. این گونه لباس ها چروک نمی شوند، به خوبی روی تن نشسته و زیست تخریب پذیر هم هستند.

برای حفظ حالت پارچه های ساخته شده از بامبو کمی الیاف نخی هم در بافت پارچه ها به کار رفته است. گاهی الیاف های اسپندکسی هم برای کشش بیشتر به این نوع پارچه ها اضافه می شود.

در پایان مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس را به شما پیشنهاد می دهیم.

>>> مراقبت و هرس گیاه نادیا یا بامبو مقدس <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
thespruce




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا