مهارت های فنی

نحوه بستن گره های سخت و محکم

بستن گره

بسیاری از مردم فکر می کنند دانستن تنها یک نوع گره زدن، آن هم برای بستن بند کفش های خود کافی است. در حالی که اطلاع ندارند چندین نوع گره (مانند گره گوش خرگوشی و گره هشت لاین) وجود دارند که هر کدام برای کاری مفید هستند. ماهیگیران از انواع مختلف گره ها استفاده می کنند تا تور و اجزای آن را به قایق خود محکم کنند. کوهنوردان برای بالا رفتن از کوه و حفظ جان خود باید از انواع گره های محکم استفاده کنند. چرا که باز شدن گره طناب کوهنوردی مساوی با جراحت های شدید یا حتی مرگ است. به همین ترتیب، گره ها برای بسیاری از رشته های ورزشی دیگر و حتی شغل های مختلف نظیر کشاورزی، دامداری، باربری و … بسیار اهمیت دارند.

اما کدام گره؟ این سؤال از همه بهتر و مهم تر است؟! نمی توان به این سؤال پاسخ داد. چرا که هر گرهی مخصوص کار خاصی است و بسته به کار شما نوعی از گره خاص، مفیدتر و بهتر خواهد بود. مثلاً محکم بودن کار برای شما مهم است یا صرفاً نگه داشتن یک جسم؟ و یا اینکه هدف شما از گره زدن، وصل کردن دو شیء به همدیگر است؟ و … .

هر فردی می تواند هنرِ انواع گره زدن ها را بلد باشد؛ حتی زدن گره های سخت یا غیر ممکن. گره سخت یا غیر ممکن یک اصطلاح فنی نیست بلکه نام مستعار گره دو سر طناب دولا است. اما چرا به آن گره غیر ممکن گفته می شود؟ آیا منظور از غیر ممکن بودن بستن این نوع گره است؟ باید گفت که خیر این طور نیست. بستن این نوع گره بسیار آسان است، اما باز شدن آن در حین کار تا حدی غیر ممکن می باشد. گره دو سر طناب دو لا برای بستن دو طناب یا ریسمان به هم دیگر استفاده می شود. این گره، در واقع از دو گره تشکیل شده که در کنار هم قرار می گیرند. جالب است بدانید، گره دابل فیشرمن به ندرت در ماهیگیری استفاده می شود، در صورتی که در کوهنوردی و دیگر رشته های ورزشی کاربرد زیادی دارد. برای مثال، کایاک ها و قایق رانان گاهی اوقات از این گره ها استفاده می کنند. پس اصطلاح دابل فیشرمن از کجا می آید؟!

این گره بسیار آسان بسته می شود و برای طناب های کوچک مانند ریسمان ماهیگیری به خوبی کار می کند. حال با همه این تفاسیر آیا تمایل به یادگیری چگونگی بسته شدن این گره را دارید؟


همچنین می توانید برای ساخت تور ماهیگیری متفاوت به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> ساخت تور ماهیگیری متفاوت <<<


اگر علاقه مند هستید مقاله را دنبال کنید تا به پاسخ همه این سؤالات برسید.

1 بستن انواع گره

گره double fisherman که به آن گره grapevine نیز گفته می شود، برای اتصال دو طناب به کار می رود.

روش بستن گره Double Fisherman

1- دو تکه طناب را کنار هم قرار دهید. برای راحتی کار، یکی از طناب ها را طلایی و دیگری را آبی در نظر بگیرید.

2- انتهای طناب آبی را در دست بگیرید و آن را از سمت چپ، دو دور به دور طناب طلایی به صورت شل بپیچانید. به این صورت که پس از پیچاندن دور اول، دور دوم را به جای پیچاندن در جلوی دور اول، در پشت آن بپیچانید.

3- در این مرحله، انتهای پیچانده شده طناب آبی را بگیرید و آن را از داخل حلقه های ایجاد شده عبور دهید (رد کنید). سپس آن را خوب بکشید تا کاملاً سفت و محکم شود. الان یک گره دارید.

4- طرف راست طناب طلایی را بگیرید و آن را کمی بکشید تا کمی بزرگتر شود و بتوانید راحت تر با آن کار کنید. برای این قسمت هم همان مراحل قبلی را تکرار کنید، با این تفاوت که طناب طلایی را مخالف جهتی که طناب آبی را پیچاندید، بپیچانید. یعنی اگر برای شروع پیچاندن طناب آبی، آن را از بالای طناب طلایی عبور دادید، در این مرحله، طناب طلایی را باید از زیر، دور طناب آبی بپیچانید.

5- پس از تشکیل گره دوم و محکم کردن آن، دو طرف طناب های اصلی (یکی آبی و دیگری طلایی) را از دو طرف بکشید. با این کار، دو گره ایجاد شده کنار هم قرار می گیرند. فقط مراقب باشید که به جای کشیدن طناب های اصلی و بلندتر، اشتباهاً دو طناب کوتاه مربوط به گره را نکشید.

2 بستن انواع گره

یکی دیگر از گره های محکم، گره constrictor است. این گره به نام های گره whip و گره timber نیز شناخته شده اند. این گره خاص، برای اتصال بسیار محکمِ یک طناب به یک شیء استفاده می شود؛ مانند بستن طناب قایق به یک ستون. اگر می خواهید از این گره استفاده کنید تا طناب را روی یک جسم نرم ببندید، بهتر است از یک طناب محکم و سفت استفاده کنید. در مقابل، اگر قصد دارید طناب را به یک شیء محکم وصل کنید، این گره روی یک طناب نرم تر و منعطف تر، بهتر پاسخ می دهد و کارایی بهتری خواهد داشت.

3 بستن انواع گره

گره constrictor نیز مانند گره دابل فیشرمن، گره بسیار محکمی بوده و به سختی باز می شود، به خصوص اگر در بستن آن از یک طناب کوچک استفاده شده باشد. زیرا در این شرایط نیروی بکار رفته، در یک سطح کوچکی تجمع یافته و گره را بسیار محکم نگه می دارد. این گره به قدری محکم است که گاهی می تواند به جسمی که دور آن پیچیده شده، آسیب برساند یا جای گره روی جسم باقی بماند. اگر این گره را دوبار بزنید، گره حاصله را double constrictor می نامند. قطعاً باز کردن گره double constrictor سخت تر از گره constrictor خواهد بود.

روش بستن گره Constrictor

1- یک طرف طناب را از پشت جسم رد کرده و دو طرف طناب را به سمت جلوی جسم یا ستون بیاورید و حالت ضربدر ایجاد کنید.

2- یکی از دو سر طناب را به پشت شی ببرید.

3- آن بخشی از طناب را که به پشت جسم بردید، به دور جسم بپیچانید تا دوباره انتهای آن در قسمت جلوی جسم قرار بگیرد. این سر طناب را از قسمت زیرین سرِ دیگر طناب بالا آورده و آن را از زیر کل طناب پیچیده شده روی جسم عبور دهید.

4- در نهایت، دو سر طناب را خوب بکشید تا طناب روی جسم، کاملاً محکم شود.

4 بستن انواع گره

یکی دیگر از گره های محکم، شکل های مختلفی از گره هشت است. مانند گره هشت ساده، هشت یک لا و … . این نوع گره ها بیشتر در کوهنوردی و برای جلوگیری از سقوط کوهنورد به کار می روند. این گره نیز به سختی باز می شود.

اگر کوهنورد می باشید باید بستن انواع گره را فراگیرید تا بتوانید اصولی تر کوهنوردی کنید.

اما آیا گره هایی وجود دارند که به راحتی باز شوند؟ البته! گره bowknot. این همان گرهی است که برای بستن بند کفش های خود، به کار می برید. گره highwayman’s hitch نیز در همین دسته قرار می گیرد.
ا

میدوام این مقاله برای شما مفید بوده باشد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
adventure




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا