مهارت های فنی

چگونه یک کتاب را خودمان تعمیر یا مجدداً صحافی کنیم؟

کتاب ها بسیار ارزشمندند! اما متأسفانه این روزها مطالعه و خواندن کتاب به فراموشی سپرده شده و بسیاری از افراد یا آن را نمی خوانند و یا خواندن آن را به تعویق می اندازند. شاید یکی از دلایلی که افراد تمایل به خواندن و مطالعه کردن کتاب های موجود در خانه ی خود را ندارند، کهنگی و از بین رفتن روکش جلد آن باشد. اگر در خانه خود یک کتاب نفیس و قیمتی دارید، ولی ورقه ها و بخش های آن به خاطر از بین رفتن جلد یا کهنه شدن روکش جلد و یا از بین رفتن قسمت عطف کتاب (عطف کتاب قسمتی است که جلد پشتی و رویی را به هم وصل می کند؛ وقتی که کتاب در کتابخانه قرار می گیرد تنها قسمت عطف کتاب دیده می شود)، در حال جدا شدن است، به هیچ عنوان آن را نادیده نگیرید و از خواندن آن غافل نشوید. شما می توانید خودتان به راحتی و با روش های ساده چنین کتابی را تعمیر یا مجدداً صحافی کرده و آن را مطالعه نمایید. با ما همراه باشید.


همچنین می توانید خودتان یک چراغ مطالعه متحرک برای خواندن کتاب بسازید. نحوه ساخت چراغ مطالعه متحرک را در لینک زیر فراگیرید.

>>> آموزش ساخت چراغ مطالعه متحرک <<<


تعمیر بخش عطف کتاب

1- اگر قسمت عطف کتاب آسیب دیده است، آن را از قسمت های دیگر جلد جدا کنید.

برای این کار، در قسمت رویی جلد، با فاصله حدود یک سانتی متر از لبه عطف کتاب علامت زده و یک خط صاف از بالا تا پایین جلد رسم کنید. این کار را برای جلد پشتی نیز انجام دهید. سپس با استفاده از یک چاقوی تیز، قسمت خط کشی شده ی روکش جلد را برش دهید. فقط دقت داشته باشید که جلد اصلی را برش ندهید. چرا که جلد، قسمتی از کتاب است که تمام بخش های خود را به هم وصل کرده و آن را شکیل می کند. پس از برش قسمت عطف روکش جلد، با دقت آن را به سمت بیرون بکشید و از قالب اصلی کتاب جدا کنید.

1 مراحل صحافی کتاب

2- قسمت جدا شده را اندازه بگیرید.

برای اندازه گیری، هم می توانید قسمت جدا شده روکش جلد را اندازه گرفته و هم قسمت عطف کتاب به همراه یک سانتی متری های رو و پشت جلد، که روکشِ آن خارج شده را اندازه بگیرید. پس از اندازه های دقیق، این اندازه ها را روی یک مقوا یا کاغذ بریستول (Bristol) پیاده و سپس برش دهید.

2 مراحل صحافی کتاب

3- روکش جدیدی برای قسمت عطف کتاب انتخاب کنید.

برای انتخاب روکش جدید، بهتر است از پارچه یا روکشی استفاده کنید که کاملاً با روکش اصلی جلد کتاب، هماهنگی و مطابقت داشته باشد. پس از انتخاب پارچه یا روکش مناسب، مقوا یا کاغذ بریستول بریده شده ی مرحله قبل را روی پارچه یا روکش جدید قرار داده و اندازه بزنید. به قسمت عرضی، 5 سانتی متر و به قسمت طولی آن، 2.5 سانتی متر اضافه کنید. سپس برش دهید.

3 مراحل صحافی کتاب

4- مقوا یا کاغذ بریستولی که بریده بودید را طوری روی روکش بریده شده بچسبانید که مقوا دقیقاً از هر چهار طرف، در مرکز روکش بریده شده قرار گیرد.

پس از چسباندن مقوا بر روی روکش، گوشه های روکش را تا مقوا با زاویه 45 درجه برش دهید. سپس دو لبه بالایی و پایینی روکش را به مقوای رویی بچسبانید. با کمی فشار لبه های روکش بر روی مقوا چسبیده می شوند.

4 مراحل صحافی کتاب

5- چسب های بخش عطف کتاب را جدا کنید.

قسمتی از کتاب که روکش جلد آن را برش دادید حتماً دارای چسب خواهد بود. برای چسباندن روکش جدید، این چسب ها باید کاملاً حذف شوند تا روکش جدید به خوبی روی کتاب سوار شده یا محکم شود.

5 مراحل صحافی کتاب

6- کتاب را برای چسباندن روکش جدید آماده کنید.

کتاب را روی زمین یا میز به گونه ای قرار دهید که قسمت عطف آن رو به بالا قرار گیرد. دو عدد آجر یا دو کتاب سنگین دیگر را در کنار کتاب اصلی قرار دهید تا به صورت کاملاً ثابت سر جای خود قرار گیرد.

6 مراحل صحافی کتاب

7- روکش جدید را در محل خود بچسبانید.

روکش جدید را آغشته به چسب کنید و آن را روی قسمت عطف کتاب قرار دهید. قسمت های کناری عطف یعنی لبه های جلد رویی و جلد پشتی را نیز سر جای خود بچسبانید. روکش جدید را فشار دهید تا تمام حباب های هوا از آن خارج شوند.

7 مراحل صحافی کتاب

8- پس از آماده شدن کتاب، اجازه دهید کاملاً خشک شود.

در دو طرف جلد کتاب، دو کاغذ روغنی قرار دهید و کتاب را بین دو کتاب یا دو جسم سنگین دیگر قرار دهید و بگذارید یک شب به همان شکل بماند تا چسب هایی که برای این کار استفاده شده است کاملاً خشک گردد. کاغذ روغنی مانع چسبیدن جلد کتاب به جسم می شود.

8 مراحل صحافی کتاب

تعمیر تمام جلد کتاب

1- جلد قدیمی را جدا کنید.

اگر جلد کتاب، کهنه و یا در قسمت هایی بریده و کنده شده است، باید با دقت تمام جلد کتاب و حتی قسمت عطف آن را هم جدا کنید. برای جدا کردن جلد و چسب های آن، از چاقویی با لبه ی تیز استفاده کنید.

9 مراحل صحافی کتاب

2- اندازه گیری ها را انجام دهید.

برای این کار، هم می توانید جلد جدا شده را اندازه گیری کنید و هم بدنه ی کتاب را، اگر بدنه ی کتاب را اندازه زدید، به ارتفاع هر کدام از قسمت های اندازه گیری شده، باید 1 سانتی متر اضافه کنید. در واقع شما باید سه قطعه اندازه گیری شده داشته باشید: جلد رویی، جلد پشتی و عطف کتاب.

10 مراحل صحافی کتاب

3- مقادیر اندازه گیری شده را روی مقوا برش دهید.

سه قطعه اندازه گیری شده را روی کاغذ بریستول پیاده کرده و ببرید.

11 مراحل صحافی کتاب

4- جلد جدید را آماده کنید.

از یک پارچه کتان یا هر روکشی که برای کتاب مناسب است، استفاده کنید. سه تکه بریده شده را با فاصله حدود 1 سانتی متر از هم قرار دهید. به طوری که دو تکه بزرگ در طرفین و تکه عطف کتاب در وسط آن ها قرار گیرد و فاصله بین آن ها، حدود 1 سانتی متر باشد. پس از قرار دادن سه تکه بر روی پارچه با فاصله یک سانتی متر از هم، چهار طرف این سه تکه را حدود 2.54 سانتی متر علامت بزنید. به طوری که یک مستطیل بزرگ ایجاد شود که این سه تکه درون آن قرار گیرند. حال این مستطیل تشکیل شده را برش دهید.

12 مراحل صحافی کتاب

5- تکه های بریده شده را در محل های مشخص شده بر روی روکش جدید بچسبانید.

4 گوشه روکش را با زاویه 45 درجه برش داده، لبه ها را به داخل برگردانده و بچسبانید. سپس روی قسمت هایی که چسب زده اید فشار دهید تا کاملاً سر جای خود ثابت شوند.

13 مراحل صحافی کتاب

6- صفحات پایانی (یا همان آستر بدرقه) کتاب را نیز آماده کنید.

جلد جدید، به دو صفحه پایانی نیاز دارد تا بتواند به بدنه کتاب بچسبد و محکم شود. برای این کار، به دو کاغذ بسیار ضخیم نیاز است. با استفاده از نخ و سوزن، این کاغذ های ضخیم را به دو طرف بدنه ی کتاب بدون جلد بدوزید.

14 مراحل صحافی کتاب

7- جلد جدید را روی کتاب نصب کنید.

برای این کار، جلد رویی کتاب را از داخل با چسب جامد، خوب بپوشانید و کتاب را روی قسمت جلد پشتی قرار دهید. آستر بدرقه رویی که برای کتاب درست کرده بودید را بالا بیاورید. جلد رویی را به آستر بدرقه رویی بچسبانید و خوب فشار دهید تا محکم شود. سپس کتاب را برگردانید تا بتوانید جلد پشتی را نیز بچسبانید. در قسمت عطف جلد جدید و قسمت داخلی جلد پشتی، چسب بمالید. سپس آستر بدرقه پشتی را نیز به جلد پشتی بچسبانید.

15 مراحل صحافی کتاب

8- پس از آماده شدن کتاب، اجازه دهید چسب های کتاب کاملاً خشک شود.

در دو طرف جلد کتاب، دو کاغذ روغنی قرار داده و کتاب را بین دو کتاب یا دو جسم سنگین دیگر قرار دهید و بگذارید یک شب همانطور بماند تا چسب هایش کاملاً خشک گردد.

16 مراحل صحافی کتاب

حال با انجام دادن روش های گفته شده، کتاب شما نو و آماده ی خواندن می باشد.

همچنین با مطالعه مقالات زیر ترفند های بیشتری را فراگیرید.

>>> روش پر کردن فضای خالی بین کانتر کابینت و اجاق گاز

>>> آموزش ساخت کتیبه برای پرده در خانه

>>> نحوه از بین بردن ریشه باقی مانده و خشک شده درخت

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
5 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
shady

کاغذ هاشم خیلی محکمه و به صورت خم حالت گرفته چیکار کنم؟؟

shady

من یع کتاب خیلی ارزش مند دارم که مال بیست سال پیشه و کاغذاش داره از هم جدا میشه ، قبلا خودم بین صفحه هاشو چسب زدم اما میتسم جدا بشه یا فرمش از دست بره

سارا

سلام از چه چسبی برای صحافی کتاب استفاده کنیم؟

مدیر فن تریکس

با سلام. می توانید از چسب های صحافی موجود در بازار استفاده کنید.

shady

میشع جوابم و سریع بدین؟؟ واقعا گیج شدم

دکمه بازگشت به بالا