مهارت های فنی

چگونه سطوح یا ورق های گالوانیزه را رنگ کنیم؟

ورق یا سطوح گالوانیزه به دلیل پوشش صاف، نرم و صیقلی، رنگ آمیزی دشواری دارند. بنابراین قبل از این که اقدام به رنگ کردن آن کنید ابتدا باید اطلاعاتی را در این باره به دست آوردهو و سطح مورد نظر را برای این کار آماده کنید. پس با فن تریکس همراه شوید تا بدانید که چگونه باید سطح غیر چسبان گالوانیزه را به صورت چسبان دراورده و آن را با رنگ پوشش دهید.

آماده سازی

1- روی سطح کار یک محلول شوینده ی چربی زدا اسپری کرده و با یک پارچه ی تمیز آن را پاک کنید.

دقت کنید که چربی زدای شما باید به قدری قدرتمند باشد که بدون آسیب زدن به پوشش رویی گالوانیزه، همه نوع جرم و کثیفی را از بین ببرد. سطح را بخش های کوچک تقسیم کرده و با دقت، تمام آن را تمیز کنید. وایتکس گزینه ی مناسبی برای این کار است.

اگر قصد رنگ کردن ورقه های گالوانیزه ای را دارید که به عنوان سقف و … استفاده شده و در معرض عناصر طبیعی بوده است، انجام این مرحله برای حذف آلاینده ها از روی سطح آن بسیار ضروری است.

1 رنگ آمیزی سطوح یا ورق های گالوانیزه

2- اجازه دهید سطح ورق به طور کامل خشک شود.

3- زنگ سفید رنگ، بر روی ورق گالوانیزه را نیز باید از بین ببرید.

اغلب این زنگ روی ورق های گالوانیزه ی قدیمی دیده می شود و همان پوشش روی (زینک) است که به مرور زمان پوسته پوسته می شود. این زنگ سفید به راحتی با یک ورق سنباده از بین می رود. بنابراین با حرکات دورانی سنباده، زنگ ها را از بین ببرید تا سطحی یک دست و مسطح شود. بعد از این کار پارچه ای را با آب گرم خیس کرده و روی سطح گالوانیزه بکشید تا زنگ های سنباده شده از بین رفته و از روی سطح گالوانیزه بلند شوند.

2 رنگ آمیزی سطوح یا ورق های گالوانیزه

4- بعد از این که ورق کاملاً خشک شد باید محلول سرکه را روی آن بزنید.

پارچه ی خشک و تمیزی را به سرکه سفید آغشته کنید سپس بفشارید تا سرکه ی اضافی گرفته شود. سپس آن را روی گالوانیزه بکشید به طوری که تمامی سطح آن را سرکه بپوشاند. اگر سرکه ی بیشتری لازم بود می توانید باز هم استفاده کنید. برای این که رنگ به خوبی روی ورق قرار گیرد باید ورق به خوبی با سرکه، پوشش داده شود. اسید سرکه به آرامی پوشش روی (زینک) گالوانیزه را زبرتر کرده و اجازه می دهد که رنگ به آن بچسبد. اگر نقطه ای سرکه اندود نشود، بعد ممکن است رنگ آن نقطه بلند شود. پس این کار را با دقت انجام دهید.

3 رنگ آمیزی سطوح یا ورق های گالوانیزه

5- 1 تا 2 ساعت به سرکه فرصت دهید تا عملکرد خود را نشان دهد.

این زمان به سرکه فرصت می دهد تا سطح گالوانیزه را بخورد. هر چه زمان بیشتری بگذرد اثر بیشتری داشته و رنگ، بهتر روی سطح می نشیند. حتی اگر محدودیت زمانی ندارید می توانید یک شب هم به آن فرصت دهید. اما اگر وقت ندارید اجازه دهید قبل از رنگ کردن، سرکه کاملاً خشک شود.

برای رنگ کردن ورق گالوانیزه

1- یک پرایمر پایه لاتکس را روی گالوانیزه بزنید.

می توانید از فرچه یا اسپری استفاده کنید. با صبر و حوصله این کار را انجام داده و مطمئن شوید که نقطه ای بدون پرایمر یا با پرایمر نازک باقی نمانده باشد تا بعد هنگام رنگ آمیزی مشکلی به وجود نیاید.

– اگر قصد استفاده از گالوانیزه در محیط های باز، خشن و صنعتی را دارید از پرایمرهای اپوکسی استفاده کنید. زیرا نگهدارنده ی نیمه دائمی دارند و در برابر خراش، تراش و لایه برداری مقاوم می باشند.

4 رنگ آمیزی سطوح یا ورق های گالوانیزه

2- اجازه دهید پرایمر به طور کامل خشک شود.

این پروسه بسته به نوع مواد مورد استفاده، 2 تا 6 ساعت طول می کشد. سپس با انگشت تست کنید تا از خشک شدن کامل آن مطمئن شوید. پرایمر خیس مانع چسبیدن رنگ به سطح می شود.

5 رنگ آمیزی سطوح یا ورق های گالوانیزه

3- رنگ مناسب را انتخاب کنید.

در اغلب موارد، یک رنگ استاندارد لاتکس که برای استفاده بیرونی فرموله شده است، کار را به خوبی انجام می دهد. توجه داشته باشید که از رنگ های آلکیدی (اسپری) استفاده نکنید. برای نتیجه ی بهتر، از رنگ های مخصوص گالوانیزه استفاده کنید.

6 رنگ آمیزی سطوح یا ورق های گالوانیزه

4- با استفاده از فرچه اولین لایه رنگ را روی ورق بزنید.

 برای استفاده در سقف و نقاط غیر قابل دسترس می توانید از غلتک استفاده کنید.

7 رنگ آمیزی سطوح یا ورق های گالوانیزه

5- سه تا 4 ساعت اجازه دهید که رنگ کاملاً خشک شود، به طوری که با دست خشکی آن لمس شده و آماده پذیرش لایه ی دیگر گردد.

تا قبل از خشک شدن کامل رنگ، لایه دیگری را اعمال نکنید. زیرا در پایان کار باعث چروکی، لک شدن یا پوسته پوسته شدن رنگ می شود.

8 رنگ آمیزی سطوح یا ورق های گالوانیزه

6- لایه ی دوم رنگ را بزنید.

معمولاً دو لایه رنگ برای گالوانیزه کافی است؛ فقط اطمینان یابید که لایه ی دوم نیز تمامی سطح را پوشش دهد. در غیر این صورت در پایان کار، تفاوت بسیار مشهود خواهد بود. بعد از خشک شدن کامل لایه ی دوم، ورق گالوانیزه آماده است.

9 رنگ آمیزی سطوح یا ورق های گالوانیزه

همچنین می توانید برای اطلاع از نحوه ترمیم و رنگ کردن ورق فلزی زنگ زده به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> نحوه ترمیم و رنگ کردن ورق فلزی زنگ زده <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
4 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
علی

سلام وقتتون بخیر سقف خونه من حلب گالوانیزه هست موقعی که آفتابی میشه و ابری میشه حلب به علت انبساط وانقباض صدا میده که خیلی رو مخ میره باید چه کار کنم

شیرین

سلام خواهش میکنم غیر از در آوردن حلب و پشم شیشه زدن،راه آسونتری پیدا کردید بهم بگید ممنون میشم دیوونه شدم از صدا هیچکسم نمیفهمه چیمیگم.

Sami

سلام, میخواستم سقف مغازه که از حلب هست رو ضد زنگ و رنگ بزنم, تا حالا هم رنگ نخورده, به چه صورت انجام میگیره؟

علی

باید با ضرافت اینکارارو بکنید. چون خیلی حساسه. اگه عجله کنی و صبر نداشته باشی رنگ نمیگیره

دکمه بازگشت به بالا