کار و تجارت

اهمیت تعادل میان کار با زندگی و غلبه بر اعتیاد به کار

اهمیت تعادل کار و زندگی

تعادل کار-زندگی، چیزی است که همیشه آن را آرزو می کنیم و دوست داشته ایم، اما به ندرت به آن دست می یابیم. توازن بین کار و زندگی به ویژه برای افرادی که خیلی کار می کنند یا به کارشان اعتیاد دارند، بسیار کمتر اتفاق می افتد. اعتیاد به کار، یعنی نیاز دائمی به کار و غیرقابل کنترل بودن کار. اگر چه ادبیات گسترده ای در این زمینه وجود دارد، اما در هیچ کدام از آن ها، اعتیاد به کار، به عنوان یک اختلال روانی یا شرایط پزشکی در نظر گرفته نشده است.

2 تعادل کار و زندگی

تعادل کار-زندگی چیست؟

تعادل کار-زندگی یعنی یک حالت ایده آل در میزان درآمد و کافی بودن آن، و کار کردنِ به اندازه است؛ به طوری که بتوان از تفریحات و روابط اجتماعی غیرکاری نیز بیشترین رضایت را داشت.

اعتیاد به کار و نقطه مقابل آن یعنی بیکاری، هر دو در تعادل بین زندگی و کار درگیر هستند. غالباً، بیشتر افرادی که نگران برقراری تعادل بین زندگی و کارشان هستند، افرادی هستند که می خواهند وقت بیشتری برای خانواده و روابط اجتماعی غیرکاری خود صرف کنند اما شغلشان گرفتاری های زیادی دارد.

اکثر افرادی که برای ایجاد تعادل بین کار و زندگیشان تلاش می کنند، معتاد به کار نیستند، اما سخت کار می کنند، بلند پرواز هستند یا اینکه می خواهند استقلال مالی داشته باشند و نیاز مالی به والدین و دیگران نداشته باشند. از این رو، بیشتر انرژیشان را صرف شغلشان می کنند. همه ی این مسائل زمانی بحرانی تر می شوند که این افراد حتی روزهای آخر هفته یا تعطیلاتشان را نیز به کار اختصاص دهند. اعتیاد به فیسبوک، گوشی یا اینترنت نیز این حالت را تشدید کرده و بر روی وقتی که قرار است برای خانواده خود صرف کنید یا به استراحتتان اختصاص دهید، تأثیر منفی می گذارد.

تعادل خوب بین زندگی و کار یعنی دانستن روش های مناسب برای کم کار کردن و انجام درست آن ها. بخشی از تعادل کار-زندگی یعنی داشتن حس خوب در مورد کار، نداشتن احساس گناهِ کم کار کردن و شناخت فواید داشتن یک زندگی شاد و پر تحرک و تأثیر آن بر موفقیت کاری.

نحوه ایجاد تعادل کار-زندگی

یکی از مؤثرترین راه های دستیابی به یک تعادل خوب بین زندگی و کار، یافتن سطح مطلوب و بهینه ی کار، و اجرای آن است. همیشه هم لازم نیست برای کارتان، پول یا وقت خیلی زیادی صرف کنید، بیش از حد نیاز مسئولیت پذیر باشید یا مدام و در همه لحظه ها به پیشرفت کاری فکر کنید. اگر این کارها فراتر از سطح عملکرد مطلوب شما هستند و شما در همه حال در تلاش هستید تا به آن برسید، اشتباه می کنید. استراتژی بهتر، این است که شغلی پیدا کنید که از انجام آن لذت برده و بتوانید آن را به نحو احسن انجام دهید؛ به طوری که با اهداف زندگی شخصی تان هم مطابقت داشته باشد.

یکی دیگر از راه های رسیدن به تعادل مطلوب بین کار و زندگی، این است که با همسر و خانواده ی خود، درباره کاری که می خواهید انجام دهید، صحبت کنید. البته، شما مجبور نیستید فقط کاری را که آن ها می خواهند انجام دهید، اما می توانید از نظرات و تجربیات آن ها هم استفاده کنید.

در نهایت، خود را بنده ی (نوکر) رئیس یا کارفرمایتان نکنید. به اندازه ساعاتی که نیاز است، کار کنید نه بیشتر! تعطیلات و مرخصی ها را فراموش نکنید و سرگرمی نیز داشته باشید. زمانی که بیمار هستید تا بهبودی کامل در خانه بمانید. با این کارها، علاوه بر افزایش کیفیت زندگی شخصی و خانوادگی، حتی می توان روی کیفیت کاری هم اثر مثبت گذاشت.

اگر اعتیاد به کار دارید بهتر است چه کاری انجام دهید؟

اگر به تمام راه حل های این مقاله و مقالات مشابه عمل کردید، اما نتوانستید اعتیاد به کارتان را کاهش داده یا متوقف کنید، شاید به کمک یک مشاور یا روانشناس نیاز داشته باشید. این افراد به شما کمک می کنند تا دلیل نیاز به کار بیش از حدتان را درک کنید. روش هایی نظیر CBT می توانند در این زمینه، کمک کننده باشند. CBT یا رفتار درمانی شناختی، یک رویکرد روان‌ درمانی است که با استفاده از یکسری روش های خاص، روی احساسات ناکارآمد و رفتارها، فرآیندها و مضامین شناختی ناسازگارانه، کار می کند.

در پایان با مطالعه مقالات “سپری کردن اولین روز کاری به بهترین شکل“، “اصول مهم مذاکرات برای موفقیت در کار” و “موارد مهم در کاهش حس تعلق کارکنان” در وب سایت آموزشی فن تریکس بیشتر در رابطه با موفقیت در کار و اصول صحیح کار کردن در محیط کار آشنا شوید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
verywellmind




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا