کار و تجارت

مهمترین مهارتها، تعاملات اجتماعی و اصول مذاکره برای موفقیت در کار

مهمترین اصول مذاکره برای موفقیت در کار

به زمان هایی که در محل کار و تجارتتان در حال تعامل با دیگران هستید فکر کنید. با تمامی افرادی که در کنارتان هستند چه یک کارمند تازه استخدام شده، چه کارمندی که همیشه می بینید و یا حتی مشتریان محل کارتان، چگونه ارتباط برقرار می کنید؟

1 اصول مهم مذاکره برای موفقیت در کار

اگر خودتان صاحبکار، رئیس و دارنده ی تجارت هستید، بدانید که داشتن این 4 اصلِ برقراری ارتباط و مهارت اجتماعی، کلید موفقیتتان است.

البته مهارت های اجتماعی محدود به این 4 مورد نمی باشد، اما می توان گفت این موارد مهمترین آن ها بوده که باید بیشترین توجه و تمرکز را روی آن ها داشته باشید. تاثیر و ارزش هر کدام از این مهارت ها توسط میلیون ها مدیر مطرح جهان طی 25 سال به اثبات رسیده است.

1- اهداف مذاکرات خود با دیگران را دانسته و از قبل برای به دست آوردن آن برنامه ریزی کنید.

شاید فکر کنید این مورد بسیار ابتدایی و پیش پا افتاده باشد. البته هر کسی از برقراری ارتباطش با دیگران هدفی داشته و آن را می داند و در دستیابی به هدفش کاملاً رک و راست است. اما واقعیت این است که بیش از 70 درصد افرادی که با دیگران وارد مذاکره می شوند، از قبل به آن فکر نکرده و اصلاً نمی دانند که از گفتگویشان با دیگران به چه نتیجه ای خواهند رسید و هدفشان چیست. اما برای موفقیت در حیطه ی کاری، مشخص کردن هدف و از همه مهمتر حصول آن در تعاملات کاری، مهمترین اصل برای رسیدن به موفقیت در شغل است.

پس برای اینکه هدف از مذاکره با دیگران را بیابید به سوالات زیر پاسخ دهید:

– چه چیزی باعث به دست آمدن بهترین نتیجه ی ممکن می شود؟

چه نوع تاکتیک و صحبتی بیشترین و موثرترین نتیجه ی ممکن را خواهد داشت. پاسخ به این سوال به کمی تأمل احتیاج دارد. زیرا بسته به نوع کار، تجارت و افرادی که در کنارتان هستند، روش ها کاملاً متفاوت بوده و یک کل واحد را نمی توان برای همه ی شغل ها بیان کرد. پس با توجه به نوع کار، رابطه و موقعیت خود، به آن فکر کنید.

– آخرین جمله ای که در مذاکرات خود بیان می کنید چیست؟

همیشه آخرین حرفی که در مذاکرات خود می زنید، بیشترین تاثیر را در دستیابی به نتیجه خواهد داشت. پس به آخرین جمله از قبل فکر کرده و آخرین جمله را حول محور هدف مذاکره تنظیم کنید. مثلاً اگر در بازار فعالیت کرده و فروشنده هستید، اجازه دهید تمامی مذاکرات صورت گرفته و تمام شود. سپس قیمتی که مقبولتان است را در پایان گفتگو و به عنوان کلام آخر بیان کرده و یا اگر خریدار هستید، بیشترین مبلغی که می توانید پرداخت کنید را آخر از همه بیان کنید.

– در رسیدن به هدف مذاکره راه حل جایگزینتان چیست؟

فرض می کنیم با وجود تلاش های فراوان و پس از اتمام مذاکرات، به توافق نهایی نرسیدید. در این موقعیت حتماً باید راه حل جایگزین را از قبل طراحی کرده و در چنین موقعیتی راه حلی برای رسیدن به هدفتان داشته باشید. پس به این مورد هم از قبل فکر کنید.

البته کاملاً واضح است که برای همه ی مذاکرات کاری نمی توان از قبل طرح و برنامه ریزی کرد. اما تمرین مراحل گفته شده باعث می شود که حتی اگر از قبل هم برای مذاکراتتان برنامه ریزی نکرده باشید، اصول آن را دانسته و هدفمند تر پیش بروید.

2- استراتژیی بیابید که شما را در مذاکره به هدفتان نزدیک تر می کند.

گاهی اوقات مخصوصاً در پروژه های بزرگ، ممکن است با وجود استفاده از ترفندهای مذاکراتی و اصول و مهارت های اجتماعی، به نتیجه دلخواه خود نرسید. دلیل این اتفاق ممکن است وجود موانع اداری و قانونی باشد. و یا حتی ممکن است افرادی در صحبت ها و کارهایتان سنگ اندازی کرده و راه رسیدن به هدف مذاکره را سد کنند. در چنین موقعیت هایی همیشه باید استراتژی لازم را دانسته و از آن استفاده کنید و دروازه ای را برای عبور از این مخمصه بیابید.

یکی از این استراتژی ها داشتن پشتیبان هایی (مثل افراد، ارگان ها و…) است که بتوانند شما را در مذاکرات و کارهایتان یاری کنند. با این کار می توانید برای رسیدن به هدف و برداشتن موانع، از آن ها کمک بگیرید. دوم اینکه می توانید از برهان خلف استفاده کنید. یعنی در صحبت هایتان عواقب و ضررهای ناشی از حاصل نشدن هدف مذاکرتان را بیان کرده و آن شفاف سازی کنید.

3- ایجاد انگیزه کنید.

ایجاد انگیزه (به طوری که حرف هایتان تاثیر قوی روی مخاطبانتان بگذارد) یکی از مهمترین مواردی است که با آن می توان مذاکرات را موثرتر کرده و به هدف نزدیک تر شد. وقتی با دیگران وارد مذاکره می شوید باید کاری کنید که فرد مقابل برانگیخته شده و از برقراری ارتباط با شما احساس رضایت کند. شما باید آنقدر به فرد مقابلتان انرژی مثبت بدهید تا فرد مقابل انگیزه ی برقراری ارتباط با شما را داشته باشد. این کار را با پرسیدن سوالات، ایجاد ریشه های مذاکره و مشتاق نشان دادن خود از مذاکره، انجام دهید.

4- در مذاکرات اصولی اعلام مخالفت کنید.

این کاملاً طبیعی است که در مذاکرات، یک نفر موافق و دیگری مخالف خواهد بود. البته همیشه این اتفاق نمی افتد، اما در 80 درصد موارد صحت دارد. پس وجود موافقت و مخالفت در مذاکراتتان را پذیرفته و برای داشتن مذاکرات و تعاملات هر چه بهتر و موثرتر اصول زیر را رعایت کنید.

– اول از همه برای ابراز مخالفت از زبان بدن یا بادی لنگویج (body language) استفاده کنید. به حرکاتی که افراد مخالف انجام می دهند فکر کرده و آن ها را بیابید. سپس در هنگام مخالفت از آن ها استفاده کنید. البته مراقب باشید که مخالفت با بی احترامی همراه نباشد.

– روی صدا و لحن صحبتتان در ابراز مخالفت نیز دقت داشته باشید. بر خلاف این که موافقان و مشتاقان سریع و با صدای بلند صحبت می کنند، مخالفان باید آهسته و با ملایمت صحبت کنند. این کار نشان می دهد که شما تمایلی به نظر دادن نداشته و موثرتر و محترمانه اعلام مخالفت می کنید.

– در نهایت، هیجان زده نشدن و رفتاری کاملاً خنثی داشتن نیز یکی از راه های اعلام اصولی مخالفت در مذاکرات است.

اگر چه هزاران اصول برای برقراری ارتباط، تعامل و مذاکره هر چه بهتر و اصولی تر در محیط کاری وجود دارد، اما می توان گفت که با رعایت موارد ذکر شده، 80 درصد راه را در جهت موفقیت در حیطه ی کاریتان رفته اید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
inc




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا