خانه و کاشانهراهنمای خرید

راهنمای انتخاب و استفاده از رنگ های مختلف لامپ

انتخاب رنگ مناسب لامپ

انواع مختلف لامپ ها با رنگ های متفاوت از رنگ های گرم گرفته تا سرد در بازار موجود بوده که قطعاً همه ی ما آنها را دیده ایم. اما شاید هنگام خرید یک لامپ مناسب برای یکی از فضاهای خانه چیزی که کمترین توجه را به آن می کنیم رنگ لامپ باشد. مخصوصاً اینکه هر رنگی دمایی داشته و این دمای لامپ ها، که متناسب با رنگشان است اغلب نادیده گرفته می شود. یا شاید رنگی را که دوست دارید بنا به ترجیح و سلیقه ی شخصیتان انتخاب می کنید، اما دما و رنگ آن مناسب محیطی که می خواهید از لامپ استفاده کنید نباشد.

واقعیت این است که هر کدام از رنگ های مختلف لامپ ها معنی و مفهوم خاصی داشته و توجه به رنگ لامپ در هنگام خرید بسیار اهمیت دارد. یعنی همانطور که انتخاب ولتاژ مناسب لامپ مهم است انتخاب رنگ مناسب نیز اهمیت دارد. حتی میزان روشنایی و دمای رنگ نیز آپشن های انتخابی لامپ است.

1 راهنمای انتخاب رنگ مناسب لامپ

لومن (واحد تابش)

روشنایی لامپ با درجه ی لومن نشان داده می شود. یعنی هر چه لومن لامپ بالاتر باشد روشنایی آن نیز بیشتر خواهد بود. پس هر چه سایز لامپ بیشتر باشد لومن آن نیز بالاتر رفته و روشنایی آن نیز بیشتر خواهد شد.

حال اینکه انتظار داریم محیط تا چه میزان روشن باشد تنها بستگی به لامپ نداشته و سایز اتاق، رنگ دیوارها، محل قرار گرفتن لامپ و بسیار عوامل دیگری نیز در فراهم کردن میزان روشنایی دلخواه توسط لامپ بسیار موثر است.

بنابراین سعی کنید از این پس لامپ ها را اصولی تر انتخاب کنید تا روشنایی فضاهای مختلف کاملاً مناسب باشد.

در درجه ی اول هنگام خرید لامپ توجه داشته باشید که حتماً ولتاژ و لومن روی لامپ ثبت شده باشد. برخی از لامپ ها هستند که در راهنما و دستورالعمل ثبت شده روی قوطی، محل مناسب استفاده شان نوشته شده است. سعی کنید تا حد امکان این لامپ ها را تهیه کرده تا لامپ ها را در محل های مناسبی که برای آن طراحی شده اند استفاده کنید. بعد از انتخاب لامپ باید آن را نصب کنید. دقت داشته باشید که لامپ باید بین دیوار روشن و دیوار تاریک اتاق قرار گیرد.

وات

عددی که با واحد وات روی لامپ ها ثبت می شود میزان برقی است که لامپ برای روشنایی مصرف می کند. و این چیزی است که همه ی ما می دانیم. تنها چیزی که لازم به ذکر بوده این است که اگر از لامپ های LED استفاده می کنید، به لومن لامپ بیشتر از ولتاژ مصرفی یا همان وات لامپ توجه داشته باشید. این موضوع به این خاطر است که لامپ های ال ای دی انرژی و برق کمتری مصرف کرده و روشنایی و لومن بیشتری را در اختیارتان می گذارند.

لامپ های رشته ای مصرف بالاتر و روشنایی کمتری دارند. برای مثال اگر یک لامپ رشته ای 60 واتی را با یک لامپ ال ای دی 60 واتی مقایسه کنید خواهید دید که روشنایی لامپ LED بسیار بیشتر خواهد بود. نوری که از یک لامپ رشته ای 60 وات به دست می آید را می توان در یک لامپ 8 یا 12 واتی یافت. پس می توان گفت در مورد لامپ های ال ای دی توجه به لومن، بیشتر از توجه به برق مصرفی اهمیت دارد.

رنگ لامپ

در کنار تمام مواردی که در مورد انتخاب لامپ گفته شد، توجه به رنگ لامپ ها نیز مهم است.

– رنگ های ملایم: که به محدوده ی رنگی زرد و سفید گفته می شود. یعنی همان رنگ های زردی که از لامپ های رشته ای دریافت می شود. این ترکیب رنگ زرد و سفید لامپ های ال ای دی حس گرما، آرامش و دنج بودن محیط را به وجود می آورد که مناسب هال و اتاق خواب است.

– رنگ های گرم: لامپ هایی با رنگ زرد بسیار کمرنگ و متمایل به سفید که بهترین انتخاب برای آشپزخانه و حمام و دستشویی می باشند.

– سفید: لامپ هایی با رنگ سفید و ته رنگ آبی می باشند. آبی آرامش کمتری داشته و انرژی بیشتری را منتقل می کند. لامپ هایی با این رنج رنگی بیشتر مناسب محیط های کاری مثل دفتر و ادارات، آشپزخانه ها، گاراژها و … می باشند.

– دی لایت: که تم آبی رنگ بیشتری دارند. این رنگ نور، کنتر است را برای رنگ ها به حداکثر می رساند، و آن را برای کار، خواندن یا استفاده برای آرایش ایده آل می کند.

بنابراین وقتی قصد خرید لامپ را دارید در نظر داشته باشید که لامپ را در چه مکانی و برای چه مقاصدی می خواهید خریداری کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

لامپ های هوشمند

دمای رنگ در مورد انواع لامپ ها یکی از دلایلی است که می تواند شما را به سمت انتخاب لامپ های هوشمند سوق دهد. برای مثال شما از اتاق خواب، هم برای مطالعه و هم برای خواب استفاده می کنید. بنابراین هم به لامپی با رنگ های ملایم زرد و سفید و هم به لامپی با ته رنگ آبی و پر انرژی نیاز دارید. برای این منظور به راحتی می توانید لامپ های هوشمند را نصب کرده و با تغییر رنگ لامپ ها، حس و حالتان را نیز عوض کنید.

در آخر می توانید برای اطلاع از دلیل سوختن زود هنگام لامپ ها به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> دلایل سوختن زود هنگام لامپ ها چیست <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
cnet




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا