سلامت

چرا به باکتری های روی پوست نیاز داریم؟

اگر چه دهان هم یک میکروبیوم عظیم دارد ، اما زمانی که در مورد میکروبیوم صحبت می کنیم، توجه همه به روده جلب می شود. سیستم گوارشی، محل قرار گرفتن تریلیون ها ارگانیسمی است که می توانند روی تمام بدن تاثیر بگذارد؛ اما قطعاً تنها محل وجود باکتری ها نیست.

میکروبیوم چیست؟

به ترکیبی از باکتری ها ، مخمرها و انگل هایی که روی پوست ، بینی، نای و دستگاه گوارش (از دهان تا مقعد) زندگی می کنند میکروبیوم گفته می شود. ترکیبی از این باکتری ها، مخمرها و انگل ها رابطه ی تنگاتنگی با وزن، سلامت روان، سلامت خود ایمنی بدن، فشارخون، دیابت، بیماری های قلبی و حتی سرطان دارد.

1 میکروبیوم پوست چیست

بدن ما اکوسیستمی است که دنیای میکروب ها را در برمی گیرد. هر یک از ما تقریباً 10 تریلیون سلول انسانی، 100 تریلیون باکتری، مخمر و پروتئین تک سلولی (که هزاران گونه متفاوت است) و 1000 تریلیون ویروس داخل و خارج بدنمان داریم.

دانشمندان اکنون میکروبیوم را یک ارگانیسم مهم دانسته که در حفظ متابولیسم لازم به ما کمک می کند. میکروبیوم می تواند ما را لاغر، شاد و بدون درد نگه دارد. اما زمانی که متابولیسم بدنمان به درستی کار نکند، بسیاری از رادیکال های آزاد ایجاد شده، التهاب افزایش می یابد و بدن به درستی کار نمی کند در نتیجه منجر به بسیاری از بیماری ها می شود.

تحقیقات اخیر نشان می دهد که در سایر نقاط بدن مثل دهان و روی پوست نیز به اندازه ی مساوی باکتری و میکروبیوم های متفاوت و مهمی وجود دارد.


برای اطلاع بیشتر در رابطه با تاثیر میکروبیوم ها بر سلامت انسان به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> تاثیر میکروبیوم ها بر سلامت انسان <<<


میکروبیوم پوست چیست؟

میکروبیوم مجموعه ای از میکروارگانیسم های موجود در یک مکان خاص است. میکروبیوم روده، مجموعه ای از میکروارگانیسم های درون روده است و به همین ترتیب، میکروبیوم پوست نیز تمام ارگانیسم های موجود در پوست می باشد.

اصطلاح “میکروبیوتا” نیز برای توصیف همین موجودات استفاده شده و به طور خاص به معنای زیست‌ بوم ریزاندامگان مستقر در یک بخش خاص می باشد.

اهمیت میکروبیوم روده به حدی است که بسیاری از ما اکنون درک می کنیم مصرف غذاهای غنی از پروبیوتیک چقدر اهمیت داشته و چرا استفاده بیش از حد صابون های آنتی باکتریال ایده ی خوبی برای سلامت روده نیست. همین عوامل مشابه در میکروبیوتا پوست نیز صدق کرده و به همین دلیل حفاظت از آن نیز بسیار مهم است.

در واقع اکثر مشکلات پوستی (از آکنه تا اگزما) احتمالاً بر میکروبیوم پوست تاثیر می گذارند.

عواملی که باعث از بین رفتن باکتری ها و میکروبیوم های پوست می شود.

شیوه ی زندگی کردن ما از طریق استفاده از آنتی بیوتیک ها، مصرف غذاهایی که باعث تخریب فلور روده شده و مصرف بیش از حد محصولات آنتی باکتریال بر میکروبیوم روده ما تاثیر می گذارد. در واقع به میکروبیوتای روده یورش برده و آن ها را از بین می برد. این عوامل مشابه می تواند تعادل باکتریایی روی پوست را نیز تغییر دهد.

پوست به طور مداوم تحت تاثیر عوامل محیطی، پاک کننده ها و صابون های قوی، دئودورانت ها و حتی لوازم آرایشی قرار دارد. وسواس ما نسبت به تمیز بودن پوست ممکن است باعث ایجاد آسیب بیشتر، خنثی کردن و یا بر هم ریختن تعادل میکروبیوتای پوست شود.

پوست مانند روده، محل زندگی بیش از یک تریلیون موجود زنده شامل هزاران گونه از باکتری ها، ویروس ها و قارچ ها است که همه ی آن ها هدفمند بوده و برای تعادل و سلامت پوست مهم می باشند. در اینجا نیز مانند روده اگر تعادل این میکروبیوم ها بر هم بریزد، موجب ایجاد مشکلاتی می شود.

پوست با بافت های لنفاوی در ارتباط است.

ابتدا تصور می شد که پوست فقط یک مانع فیزیکی از دنیای بیرون است، اما اکنون وجود ارتباط میان پوست و سیستم لنفاوی نشان می دهد پوست نقشی فراتر از این حرف ها دارد.


با مطالعه مقاله زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه ایمنی بدن با فعال کردن سیستم لنفاوی آشنا شوید.

>>> نحوه ایمنی بدن با فعال کردن سیستم لنفاوی <<<


محققان تخمین می زنند که بر روی پوست به نسبت 1:1 باکتری و لنفوسیت وجود دارد. این سلول های ایمنی به تنهایی قادر به اندازه گیری و مقابله با مقدار زیادی از باکتری ها هستند. آن ها همچنین با گره های لنفاوی درون بدن ارتباط برقرار می کنند. این گره های لنفاوی سیگنال های ایمنی را به بقیه سیستم ایمنی انتقال داده و به تعیین پاسخ مناسب بدن کمک می کنند.

به طور خلاصه: پوست انسان شامل تریلیون ها لنفوسیت است که مانند سربازان، محافظ محیط اطراف بدن بوده و اطلاعات مربوط به حمله به سیستم ایمنی بدن را مخابره می کنند.

چگونگی پرورش بیوم پوست برای داشتن پوستی سالم

از کثیف شدن نترسید.

این ممکن است کمی بی منطق باشد، اما واقعیت این است که در دنیای امروز به اندازه ی کافی کثیفی یا ارگانیسم های موجود در خاک را دریافت نمی کنیم.

فکر کنید…. در قدیم انسان ها بیرون از خانه در دشت و بیابان کار می کردند و روزانه به طرق مختلف با دنیای طبیعی بیرون از خانه در تعامل بودند. غذا از دل خاک بیرون می آمد و مطمئنناً آنقدری که امروز خوراکی ها شسته و ضدعفونی می شود، شسته نمی شد. از طریق همین تعاملات با خاک است که انسان می تواند با ارگانیسم های خاک که همان پروبیوتیك های طبیعی موجود در روده و پوست هستند در ارتباط باشد.

2 میکروبیوم پوست چیست

در حال حاضر، ما به اندازه کافی با این موجودات مفید ارتباط برقرار نمی کنیم و از این نظر دچار کمبود هستیم. زیرا با هر چیز کثیفی تماس نداریم!

باغبانی، خاک و گل بازی و اردو زدن در دل خاک و طبیعت بهترین روش برای قرار گرفتن در معرض انواع ارگانیسم های خاک است.

از پروبیوتیک پوست استفاده کنید.

بسیاری از ما پروبیوتیک مصرف می کنیم، اما تعداد کمی از ما تا به حال به استفاده از پروبیوتیک پوست فکر کرده ایم. استفاده از ماسک صورت پروبیوتیک ساخته شده از ماست نتایج خوبی را در پوست به وجود می آورد. از صابون های آنتی باکتریال استفاده نکرده و صابون های دوستدار بیوم پوست را انتخاب کنید.

برای حمایت از میکروبیوم طبیعی پوست، از استفاده صابون های آنتی باکتریال اجتناب کنید. تری کللوزان، یکی از مواد مورد استفاده در صابون های آنتی باکتریال است که اخیراً ممنوع شده، اما هنوز هم استفاده می شود.

صابون ها و شوینده های خانگی و ارگانیک، محصولاتی دوستدار پوست هستند که برای از بردن بیوم و تعادل پوست، مواد مضر و شیمیایی ندارند.

اغلب عرق کنید.

شواهدی وجود دارد که عرق می تواند به عنوان یک پروبیوتیک با باکتری های سالم روی پوست در ارتباط باشد. بنابراین به کارهایی که موجب عرق کردن می شود مثل سونا و ورزش فکر کنید که راه حلی آسان با مزایای فراوان است.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا