خانه و کاشانه

موارد استفاده و کاربردهای جالب خاکستر چوب در خانه

کاربردهای جالب خاکستر چوب در خانه

کاربردهای بسیار فراوانی برای خاکستر وجود دارد. مطمئناً وقتی منقل ها را بی رحمانه خالی کرده و خاکستر های مفید را دور می ریزید سودمندی آن ها به ذهنتان خطور نمی کند. قرن هاست که کشاورزان و باغبانان پتاس مورد نیاز محصولات باغی و کشاورزیشان را از همین خاکستر به ظاهر ناچیز تامین می کنند. پس خاکستر های موجود در منقل و شومینه تان را ضایعاتی دور ریختنی تلقی نکرده و هم اکنون برای کاربردهای مفید آن دست به کار شوید.

1 کاربردهای خاکستر چوب در خانه

1- اولین و مهم ترین کاربرد خاکستر که تقریباً همه از آن مطلع هستند، استفاده از خاکستر در پودر کمپوست است.

خاکستر خنک شده را مستقیماً در کمپوست ریخته و اجازه دهید که خاکستر با افزایش میزان پتاسیم خاک، فواید مفیدش را در اختیارتان قرار دهد. همچنین خاکستر حاوی مواد معدنی بوده که کمک می کند خاک غنی و سرشار از مواد مغذی شود. خاکی که برای کاشت نهال، انواع بذر و محصولات کشاورزی لازم است.

همچنین می توانید یک یا دو مشت از خاکستر را پای درختان بزرگ تر که دیگر نهال نیستند، بپاشید تا مواد مغذی به آن ها هم برسد. قبل از این که درختان باغ به خواب زمستانی بروند یعنی در اواخر پاییز، زمینِ باغ را با خاکستر بپوشانید تا در طول ماه های طولانی زمستان، مواد مغذی و حیاتی برای درختان را تامین کرده باشید.

خاکستر همچنین محصولاتی که با کلسیم رشد و نمو می یابند را تقویت می کند. یک پیمانه خاکستر را با 2.5 کیلوگرم خاک مخلوط کرده و برای کاشت نخود فرنگی، انگور، گوجه فرنگی، سیر، اسفناج، لوبیا سبز و آووکادو استفاده کنید.

2- به عنوان خمیر دندان

خاکستر برخی از چوب ها خاصیت سفیدکنندگی دندان را دارند. به همین دلیل سال هاست که در ساخت خمیر دندان های خانگی و صنعتی مورد استفاده قرار می گیرند. در واقع پودرهای سفید کننده ی دندان که طعم دلپذیری دارند، از خاکستر تهیه شده اند. با این حال دقت داشته باشید که از خاکستر برخی چوب ها نمی توان برای این کار استفاده کرد. مانند خاکستر درخت کاج که به شدت به مینای دندان آسیب می زند. با این حال صرف نظر از نوع خاکستر، لازم به ذکر است که هیدروکسید پتاسیم خاکستر، پلاک دندانی را از بین برده و باعث سفیدی می شود. لذا استفاده ی مکرر و طولانی مدت از آن مینای دندان را از بین می برد.


برای اطلاع از نحوه ترمیم آسیب دیدگی مینای دندان به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه ترمیم آسیب دیدگی مینای دندان <<<


در صورت استفاده از خاکستر، از خاکسترهای چوب نرم استفاده کرده و آن را با نسبت مساوی با یک یا چند مورد از این موارد ترکیب کنید: جوش شیرین، پوست پرتقال یا لیمو، زرد چوبه، دارچین، بادیان، میخک، زغال فعال و یا خاک بنتونیت.

در دفعات کم، مواد را مخلوط کرده مسواک را به آن آغشته کنید و دندان ها را مسواک بزنید.

3- مایع ظرفشویی

شاید جالب باشد که بدانید خاکستر بهترین جایگزین شوینده های شیمیایی ظروف است. 3 قاشق خاکستر را با یک پیمانه آب جوشانده سپس آن را در صافی ریخته و زغال های اضافی را بگیرید. از این مایع می توانید برای شستشو و برق انداختن ظروفی از جنس نقره، شیشه، ظروف زنگ زده و انواع دیگر ظروف استفاده کنید.


برای اطلاع از جایگزین های مناسب مایع ظرفشویی به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> جایگزین های مناسب مایع ظرفشویی <<<


برخی افراد حتی چند قاشق از آن را برای پاکسازی روده می نوشند.

4- نگهدارنده طولانی مدت تخم مرغ

سال ها پیش کشاوزران و مرغداران در نبود یخچال، از خاکستر برای نگهداری طولانی مدت تخم مرغ ها استفاده می کردند. امروزه نیز می توان در باغ ها و محل نگهداری مرغ ها که یخچال وجود ندارد از خاکستر استفاده کرد.

برای این کار با نسبت مساوی خاکستر، آهک، برنج پخته شده، خاک رس و نمک را مخلوط کرده و تخم مرغ را به گونه ای در آن قرار دهید که کاملاً پوشش یافته و دفن شود. از خاکستر خالی هم می توان استفاده کرد، اما زمان ماندگاری آن کمتر می شود.

5- کمک های اولیه ی طبیعی

خاکستر چوب سال هاست که به عنوان یک قاتل باکتری شناخته شده است. همچنین می تواند روند بهبودی زخم ها و سوختگی ها را افزایش دهد. آب زغالی که در مورد 3 گفته شد را با نسبت مساوی با صابون مخلوط کرده و روی زخم را شستشو دهید تا ضدعفونی شده و به بهبود سریع زخم کمک کند.

6- دفع کننده ی موجودات و حشرات موذی

مقداری خاکستر را در کاسه ای ریخته و در جایی که موجودات مزاحمی چون موش، سوسک و حشرات موذی رفت آمد می کنند، گذاشته تا دفع شوند.

7- از بین برنده ی بو

یک فنجان خاکستر را درون سطل زباله ی بودار یا هر ظرف دیگری که بوی آن آزارتان می دهد، ریخته تا خاکستر بو را به خود جذب کند. همچنین می توانید ظرفی از خاکستر را در یخچال گذاشته تا بوی بد یخچال و مواد غذایی را از بین ببرد.

8- از بین برنده ی آفت چهارپایان

یک ظرف خاکستر را در طویله گذاشته و مقداری خاکستر نیز روی بدن حیوانات داخل طویله بپاشید تا کنه، شپش، کک و موجودات این چنینی از بین بروند. این کار را برای حیوان خانگیتان نیز می توانید انجام دهید. اگر می خواهید خاکستر عمیقاً به موهای حیوانات نفوذ کرده و اثر آن چند برابر شود، خاکستر را با نسبت دو به یک با سرکه ی سیب مخلوط کرده و روی بدن حیوان اعمال کنید.


با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه شستشوی سگ و حیوانات خانگی با سرکه سیب آشنا شوید.

>>> نحوه شستشوی سگ با سرکه سیب <<<


اگر برایتان مشکلی ندارد مقداری از خاکستر را در موهای خودتان نیز بریزید. تا زمانی که در کنار دام ها در طویله هستید یا در کنار درختان و جنگل وقت می گذرانید، از ورود موجودات گفته شده به موهای خودتان نیز جلوگیری شود.

9- دفع کننده ی مورچه ها

مورچه ها می توانند هر ذره ی ریزی را به عنوان آذوقه ی زمستان برداشته و با خود حمل کنند. اما از پس خاکستر برنمی آیند و اصلاً آن را دوست ندارند. هر جایی که تجمعی از مورچه ها را دیدید و می خواهید آن ها را از بین ببرید، فقط خاکستر بپاشید تا دور شوند.

10- از بین برنده ی لکه

ترکیب خاکستر با آب گرم با نسبت 2 به 1، خمیری را به وجود می آورد که می تواند لکه ها را از بین ببرد. خمیر را روی هر نوع لکه ی لباس یا مبلمان زده و اجازه دهید 5 دقیقه بماند. سپس آن را بردارید تا لکه از بین برود.

11- نگه دارنده ی بذر و دانه ها

برای نگهداری سالم و طولانی مدت هر نوع بذر یا دانه، درون یک گلدان سفالی مقداری خاکستر ریخته و یک لایه بذر بریزید و لایه ی دوم خاکستری را روی بذرها ریخته، به طوری که بذرها کاملاً مدفون شوند. این کار را لایه لایه ادامه دهید تا گلدان پر شود.

12- نگهدارنده ی میوه و سبزیجات

کشاوزران و باغداران حرفه ای برای تازه نگه داشتن محصولاتشان آن ها را در گلدان های سفالی گذاشته و با خاکستر پر می کنند. یا گودالی حفر کرده، میوه و سبزیجات را در گودال با خاکستر دفن می کنند. زمانی که قرار باشد بیش از یک عدد میوه و یا سبزیجات در گودال یا گلدان قرار گیرد، دور تا دور میوه ها از خاکستر پوشیده شده تا دو میوه با یکدیگر، با بدنه ی گلدان و هرگونه آلودگی و جسم خارجی تماسی نداشته و غلت نزنند. رویه ی گلدان یا گودال نیز باید با یک درب یا تکه چوبی محکم بسته شود تا از ورود هوا به آن جلوگیری گردد. این گونه میوه به مدت طولانی تری تازه می ماند.

13- درمان چربی سر

به عنوان درمان طبیعی موهای چرب، موهایتان را با آب ذغالی که در مورد 3 گفته شد شستشو داده و با سرکه ی سیب آبکشی کنید. تا به طور طبیعی چربی موهایتان کاهش یابد.

14- ذوب یخ

به دلیل این که خاکستر حاوی نمک می باشد، می توان در فصل زمستان آن را روی شیشه ی یخ زده ی خودرو یا پیاده روها پاشید تا یخ ها را آب کند. یا پیشاپیش روی مکان هایی پاشید که احتمال یخ زدگی دارد تا از تشکیل یخ جلوگیری شود. پاشیدن خاکستر روی دیش های ماهواره برای جلوگیری از یخ زدن بهترین راه حل است.

15- جلوگیری از یخ زدن گیاهان

اگر دمای هوا نسبت به فصل، بسیار سرد شده و پیش بینی می شود که گیاهان یخ می زنند، پاشیدن خاکستر روی برگ ها از یخ زدگی گیاه جلوگیری می کند.

16- از بین برنده ی رطوبت

مقداری خاکستر سرد شده را در ظرف فلزی ریخته و آن را در هر اتاق و مکانی که رطوبت بسیار بالاست بگذارید و اجازه دهید تا خاکستر رطوبت را به خود جذب کند.

17- خاموش کردن آتش

یک سطل خاکستر همیشه در دسترستان باشد تا هر زمان که لازم شد آن را روی آتش ریخته و خاموش کنید.

18- جلوگیری از هجوم حلزون ها

با ریختن لایه های ضخیمی از خاکستر، بین ردیف های محصولات کاشته شده در زمین، حلزون ها و جانواران موذی این چنینی را دور کنید.

19- جلوگیری از تشکیل جلبک در آب

برای جلوگیری از تشکیل جلبک در منبع آب یا آب های ذخیره شده برای آبیاری، به ازای هر 1000 لیتر آب یک قاشق غذاخوری خاکستر در آن بریزید.

20- محافظت از لباس ها و کالای خواب

به جای خریدن قرص هایی برای محافظت از لباس و رختخواب در برابر بید و لارو مقداری خاکستر دور تا دور، زیر و روی لباس ها و رختخواب بپاشید.

در پایان با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس، با چگونگی از بین بردن گرد و غبار و حشرات ریز از رختخواب آشنا شوید.

>>> رفع گرد و غبار و حشرات ریز از رختخواب <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
newlifeonahomestead




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
3 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
محمد

سلام .ممنون از مطالب مفید تان بی نظیر است .من یک باغچه کوچک دارم آب‌دزدک داره باید از خاکستر استفاده کنم تا از شره شأن راحت بشم.

مسعود

خیلی جامع و مفید بود مطالب، تشکر فراوان میکنم بابت زحماتتون

مریم

با سلام. من برای شستشوی ظروف استفاده کردم و تاثیرش فوق العاده است. توصیه می کنم حتما امتحانش کنید.

دکمه بازگشت به بالا