حیوانات و جانوران

اقدامات لازم جهت درمان سگی که با شکلات مسموم شده است

شکلات برای سگ ها سمی است. زیرا حاوی ماده ای شیمیایی به نام تئوبرومین بوده که می تواند باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون یا حتی تشنج سگ شود. سگ هایی که شکلات خورده اند باید بلافاصله تحت درمان قرار بگیرند. زیرا هر چه مقدار شکلات خورده شده بیشتر باشد و به مدت طولانی تری در بدن آن ها بماند، خطر بیشتری برای حیوان دارد.

اگر سگتان شکلات خورد اقدامات زیر را انجام دهید.

1- اولین اقدامی که باید انجام دهید ارزیابی مقدار و نوع شکلاتی است که سگ خورده است. تا بتوانید اقدامات مربوط به آن را انجام دهید.

شکلات تلخ یا همان شکلات دارک، خطرناک ترین نوع شکلات می باشد. شکلات های شیری نیز سمی و خطرناک می باشند اما درصد خطر و سمشان کمتر از شکلات تلخ است. خطر شکلات های نیمه تلخ در حد وسط قرار دارد. این موضوع به این خاطر است که دوز تئوبرومین در انواع شکلات متفاوت است. به طور متوسط تئوبرومین در هر اونس شکلات تلخ 390 میلی گرم، در شکلات های نیمه تلخ 150 میلی گرم و در هر اونس شکلات شیری 44 میلی گرم می باشد.

1 رفع مسمومیت سگ با خوردن شکلات

2- اگر مقدار شکلات کم بوده و از نوع شکلات پر خطر هم نباشد معمولاً سگ دچار اسهال و درد شکم شده که چندان خطرناک نیست و بعد از مدتی خوب می شود.

اما اگر سگ مقدار زیادی شکلات خورده و مخصوصاً نوع شکلات نیز شکلات تلخ بوده است، فوراً با پزشک تماس بگیرید تا اقدامات اضطراری که باید صورت گیرد را در اختیارتان بگذارد. ممکن است لازم باشد دارویی به سگ تزریق شده تا استفراغ صورت گیرد و مواد سمی خارج شود. پزشک این مورد را تشخیص داده و اگر لازم باشد سگ را ویزیت می کند.

کاری کنید سگ استفراغ کند.

1- تنها زمانی باید اقدام به این کار کنید که نشانه های نورولوژیکی و لرز در سگ وجود نداشته باشد.

یک قاشق چایخوری سرپر، هیدروژن پراکسید (3%) به سگ بدهید. آن را با نسبت نصف به نصف با آب مخلوط کرده و با سرنگ به سگ بدهید که راحت تر باشد.

2 رفع مسمومیت سگ با خوردن شکلات

2- 15 دقیقه به سگ فرصت دهید تا استفراغ کند.

سگ را در آغوش گرفته و به فضایی بیرون از خانه ببرید. بهتر است زمانی که در آغوشتان است راه بروید تا زود تر و راحت تر بتواند استفراغ کند.

3- از هیدروژن پراکسید بیشتری استفاده نکنید.

اگر بعد از گذشت نیم ساعت هنوز سگ استفراغ نکرده، به هیچ وجه مجدداً به او هیدروژن پراکسید ندهید. هیدروژن پراکسید زیاد می تواند به سگ آسیب بزند. از جمله عوارض جانبی آن می توان به التهاب مری، آسپیراسیون (وارد شدن مواد در ریه ها که می تواند باعث مرگ شود) و ایجاد حباب هایی در جریان خون اشاره کرد.

3 رفع مسمومیت سگ با خوردن شکلات

4- به عنوان آخرین تلاش می توانید از زغال فعال استفاده کنید.

زغال فعال می تواند به جلوگیری از جذب عناصر سمی شکلات از طریق روده کمک کند. به ازای هر یک کیلو گرم وزن سگ، 1 گرم پودر زغال فعال را در 5 میلی لیتر آب حل کرده و به مدت 2 تا 3 روز، هر 4 تا 6 ساعت این محلول را به سگ بدهید. در ضمن ممکن است مدفوع سگ سیاه شده یا یبوست بگیرد که کاملاً طبیعی است.

– توجه داشته باشید که این آخرین تلاش بوده و اگر نتوانستید باید حتماً سگ را نزد دامپزشک ببرید.

– هرگز به سگی که دچار استفراغ، لرز یا تشنج است، زغال ندهید.

– همچنین یکی از عوارض جانبی زغال چوب، افزایش سطح سدیم در خون است که می تواند موجب لرزش و تشنج شود. این علائم همانند مشکلات عصبی مربوط به مسمومیت با شکلات خواهد بود.

– اگر سگ، زغال را به تنهایی مصرف نمی کند می توانید با سرنگ یا همراه غذا به آن بدهید.

4 رفع مسمومیت سگ با خوردن شکلات

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Raha

سلام خرگوشم بااین گل مسموم شده.دکترمن میگه شاید از قبل عفونت داشته.چون تب کرده.دارویی نداده و من با غذایی ک بصورت سرم بش میدم دارم درمان میکنم و تب رو کمب میکنم ک دوباره تب بالا میره.چیکار کنم.دکتر بهتری نمیشناسم توتو شهرم برا درمان

دکمه بازگشت به بالا