سلامت

چگونه بیماری میاستنی گراویس را درمان کنیم؟

میاستنی گراویس Myasthenia Gravis

میاستنی گراویس، یک بیماری خودایمنی است که سبب ضعف عضلانی به ویژه عضلات دست و پا می شود. همچنین در کنترل چشم ها، عضلات صورت، بلع و یا تکلم، مشکلاتی را به همراه خواهد داشت. این وضعیت را می توان با دارو و درمان های داخل وریدی درمان کرد. این بیماری در شرایط بسیار شدید و پیشرفته، شاید نیاز به عمل جراحی نیز داشته باشد. همچنین، با بعضی داروها و درمان های خانگی و تغییر سبک زندگی می توان برخی از علائم آن را تسکین یا درمان کرد. اگر چه هیچ داروی قطعی برای میاستنی گراویس وجود ندارد، اما با برخی روش ها و با افزایش کیفیت و امید به زندگی می توان آن را درمان کرد.

1 درمان میاستنی گراویس

درمان میاستنی گراویس با دارو

1- از داروهای مهارکننده های کولین استراز (cholinesterase) استفاده کنید.

مهار کننده های کولین استراز به بهبود انقباضات ماهیچه ای و استحکام ماهیچه ها کمک می کنند. این داروها بسته به نسخه پزشک، باید چندین بار در روز مصرف شوند. البته حواستان باشد هیچگاه بیش از مقدار تجویز شده، از این داروها استفاده نکنید.

• عوارض جانبی این داروها عبارتند از: مشکلات معده و روده ای، حالت تهوع، عرق کردن بیش از حد و ترشح بزاق زیاد در طول مصرف دارو.

2- مصرف داروهای کورتیکواستروئیدها نیز مفید خواهد بود.

این داروها به حمایت سیستم ایمنی بدن کمک کرده و کنترل ماهیچه ای را بهبود می بخشند. پزشک برای شروع مصرف این داروها، احتمالاً از دوز پایین شروع می کند تا بدن شما بتواند با آن سازگار شود.

• مصرف کورتیکواستروئیدها برای طولانی مدت، توصیه نمی شود، چرا که ممکن است اثرات جدی مانند افزایش وزن، دیابت، نازک شدن استخوان ها (bone thinning) و عفونت های شدید را به همراه داشته باشد.

3- داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی (immunosuppressants) مصرف کنید.

این داروها با ایجاد تغییراتی در سیستم ایمنی بدن شما، سبب کمک به کاهش علائم میاستنی گراویس می شوند. البته در نحوه مصرف این داروها باید دقت نمود و در روز فقط مقدار بسیار محدودی از آن ها را بکار گرفت، چرا که استفاده طولانی مدت این داروها، می تواند اثرات جدی در پی داشته باشد.

• عوارض جانبی داروهای سرکوب کننده سیستم ایمنی بدن عبارتند از: حالت تهوع، استفراغ، مشکلات کبدی و کلیوی، ناراحتی های معده و روده، و خطر ابتلا به عفونت های دیگر.

4- اگر در دوره درمان بیماری میاستنی گراویس، داروی دیگری مصرف می کنید، حتماً آن را به پزشک خود اطلاع دهید.

چرا که ممکن است مصرف برخی داروها، علائم این بیماری را تشدید کنند. این داروها شامل موارد زیر می باشند:

• بتا بلاکرها یا مسدود کننده های بتا
• داروهای حاوی کینین و مواد مرتبط با آن مثل کینیدین گلوکونات (quinidine gluconate)، کینیدین سولفات (quinidine sulfate) و Qualaquin
• فنی توئین (Phenytoin یا Dilantin)
• برخی از انواع بیهوش کننده ها
• برخی آنتی بیوتیک ها

درمان میاستنی گراویس با استفاده از درمان داخل وریدی

1- از ایمونوگولوبولین های وریدی (IVIg) استفاده کنید.

این درمان، با قرار دادن آنتی بادی های (پادتن های) طبیعی از طریق IV در سیستم بدن، انجام می گیرد. با این کار، سیستم ایمنی بدن شما بهتر می تواند به علائم بیماری میاستنی گراویس، واکنش نشان دهد. شروع کار حدود یک هفته طول می کشد اما فواید ناشی از آن از 3 تا 6 هفته ادامه خواهد داشت.

• عوارض جانبی این دارو سرگیجه، سردرد، لرز و احتباس مایعات می باشد.

2- برای درمان موقت، روش پلاسمافرزیس را امتحان کنید.

در این روش خون توسط یک دستگاه، تصفیه می شود تا آنتی بادی هایی که سبب مسدود شدن سیگنال های ارسال شده از عصب ها به ماهیچه ها می شوند را حذف کند. فواید ناشی از استفاده ی این روش، فقط برای چند هفته وجود دارد و پس از آن باید از روش دیگری استفاده نمود.

• بعد از چندین بار درمان، ممکن است پزشک یک لوله دراز و منعطف در قفسه سینه شما جای دهد تا راحت تر به سیاهرگتان دسترسی داشته باشد.

• روش پلاسمافرزیس می تواند اثرات جانبی نظیر کاهش فشار خون، گرفتگی عضلات، مسائل مربوط به ضربان قلب و خونریزی داشته باشد.

3- از داروهای داخل وریدی نظیر ریتوکسیماب (Rituximab) استفاده کنید.

این داروها به کاهش برخی از سلول های سفید خون کمک می کنند، سیستم ایمنی بدن را بهبود می بخشند و شرایط را قابل کنترل تر می نمایند. برای استفاده از این داروها باید به کلینیک، درمانگاه یا بیمارستان مراجعه نمایید. این داروها برای چند هفته، در بدن شما گذاشته می شوند و شاید نیاز باشد دوباره بعد از چند ماه، برای دریافت مجدد آن ها به بیمارستان مراجعه کنید.

درمان میاستنی گراویس با برداشتن غده تیموس (Thymus Gland)

1- در مورد جراحی و برداشتن غده تیموس، با پزشکتان مشورت کنید.

این کار با روشی به نام تیمکتومی (thymectomy) انجام می گیرد و به بهبود علائم بیماری شما کمک خواهد کرد. در نتیجه دیگر مجبور نخواهید بود که داروهای مورد نیاز برای درمان میاستنی گراویس را مصرف کنید. جراحی تیمکتومی ممکن است به صورت باز یا بسته (کم تهاجمی) انجام گیرد. قبل از شروع جراحی، پزشک وضعیت شما را ارزیابی می کند و نوع جراحی را تعیین می نماید.

• به یاد داشته باشید که فواید ناشی از برداشتن غده تیموس، ممکن است تا چند سال ظاهر نشوند.

2- در جراحی تیمکتومی، کاملاً بیهوش می شوید و هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

• اگر تحت عمل جراحی باز قرار بگیرید، طی آن، غده تیموس از طریق باز کردن استخوان قفسه سینه (جناغ)، خارج می شود. جراحی باز برای مواقعی مناسب است که به صورت اورژانسی نیاز به خارج کردن غده تیموس دارید.

• در جراحی بسته یا کم تهاجمی، جراح، چند برش کوچک روی قفسه سینه ایجاد کرده و از آن طریق، غده تیموس را خارج می کند. در این روش، نسبت به روش جراحی باز، خونریزی کمتر بوده و دوره بهبودی پس از جراحی نیز کوتاه تر می باشد.

3- پس از جراحی، به چند هفته یا چند ماه برای ریکاوری نیاز دارید.

بنابراین، در طول این مدت در رختخواب بمانید و استراحت کنید. محل بخیه، برش ها یا شکاف روی قفسه سینه را نیز مرتباً چک کنید تا عفونی نشوند. در صورت درد شدید، از پزشک خود بخواهید چند مسکن برایتان تجویز کند.

• در طول این مدت، حتماً به مواردی نظیر خونریزی، مشکلات تنفسی یا دردهای شدید توجه کنید. در صورت مشاهده این موارد، حتماً آن ها را با پزشک خود در میان بگذارید.

درمان میاستنی گراویس با استفاده از داروهای خانگی و تغییر سبک زندگی

1- هنگام خوردن، مراقب باشید.

میاستنی گراویس می تواند خوردن را سخت کند. سعی کنید زمان هایی غذا بخورید که ماهیچه های شما نسبتاً قوی هستند. به جای خوردن غذاهایی که جویدن شان سخت است یا در دهان می چسبند، از غذاهای نرم و شل استفاده کنید. برخی مردم، به جای خوردن وعده های کامل، تعداد وعده های غذاییشان را زیاد، ولی به مقدار کم می خورند.

2- به جای وسایل دستی، از وسایل برقی استفاده کنید.

وسایل دستی انرژی شما را خیلی زود تخلیه می کنند. مثلاً به جای بکارگیریِ یک مسواک عادی، از مسواک برقی و به جای نخ دندان، از واترپیک استفاده کنید، یا به جای استفاده از قاشق و چنگال برای هم زدن غذا، یک همزن برقی به کار ببرید.

3- برای کاهش آسیب های چشمی، یک پچ چشم به کار ببرید.

استفاده از پچ چشم می تواند سبب کاهش علائمی نظیر دوبینی و فشار ناشی از فعالیت هایی که به تمرکز بصری نیاز دارند، کمک کند. بنابراین، در حین انجام فعالیت هایی نظیر مطالعه، خواندن و نوشتن، کار با کامپیوتر یا تماشای تلویزیون بهتر است از پچ چشم استفاده شود.

• هنگام به کار بردن پچ چشم، آن را از یک چشم به چشم دیگر جابه جا کنید تا به یکی از چشم ها فشار وارد نشود.

4- سعی کنید دکور خانه را به گونه ای بچینید که در صورت افتادن یا برخورد به یک جسم، کمترین آسیب را ببینید.

از اعضای خانواده یا دوستتان بخواهید که در نصب نرده هایی در مناطق پر خطر مثل پله های سرویس بهداشتی به شما کمک کنند.

به علاوه می توانید با روش های زیر، خانه خود را امن تر کنید:

• گوشه فرش ها را مرتب کنید تا پایتان به آنها گیر نکند.
• در حیاط خانه خود، یک مسیری را برای رفت و آمد مشخص کرده و آن را از برگ ها، سنگریزه ها، برف و … تمیز کنید.
• روی کف های لغزنده، از کفی های لیز استفاده نکنید.

5- فعالیت هایی انجام دهید که استرس را کاهش می دهند.

استرس می تواند سبب تشدید علائم میاستنی گراویس شود. ریلکس ها و مدیتیشن های چند دقیقه ای در روز، فکرتان را بازتر می کند.

برای کاهش استرس می توانید از فعالیت های زیر کمک بگیرید:

• مدیتیشن های ذهنی
• تنفس شکمی
• دوش یا حمام آب گرم
• گوش دادن به یک موسیقی آرامش بخش
• خواندن کتاب مورد علاقه


برای اطلاع از کاهش هورمون استرس یا همان هورمون کورتیزول به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های کاهش هورمون استرس <<<


6- فعالیت های روزانه خود را به گونه ای برنامه ریزی کنید که استرس و فشار روزانه به حداقل برسد.

یعنی فعالیت های روزمره خود را زمانی انجام دهید که حداکثر انرژی را دارید. برای کارهای خود طوری برنامه بچینید که به راحت ترین شکل و با کمترین انرژی قابل اجرا باشند.

برای مثال:

• برای خرید از یک فروشگاه مواد غذایی، قبل از خروج از خانه، لیست مواد مورد نیازتان را تهیه کنید تا مجبور نباشید خیلی فکر کنید یا به دنبال مواد مورد نیازتان بگردید.

7- از دیگران بخواهید شما را حمایت کنند.

مقابله و مبارزه با میاستنی گراویس، می تواند شما را از پای دربیاورد یا خسته کند، پس به تنهایی برای این کار اقدام نکنید. از اعضای خانواده، دوستان یا همسایگان نزدیک تان بخواهید تا در شرایط سخت به شما کمک کنند. حتی می توانید در گروه ها یا کمپین های مربوط به این بیماری عضو شوید تا یک حامی خوب پیدا کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا