سلامت

اتوفاژی یا خودخواری چگونه به پاکسازی بدن کمک می کند؟

یک حمام سم زدای معمولی راهی عالی برای ریلکس کردن بدن و از بین بردن سموم آن است. اما برای افرادی که به دنبال سم زدایی بدن به شکل جدی تری هستند، خودخواری یا اتوفاژی گزینه ی بسیار مناسب تری است. این فرآیند سم زدایی طبیعی، راه حلی بسیار شگفت انگیز برای بهبود سلامتی و هم استایی سلولی می باشد.

اتوفاژی چیست؟

اتوفاژی پروسه ای در بدن بوده که به خود خواری ترجمه و از کلمه ای یونانی auto (خود) و phagy (خوار) گرفته شده است. در این فرآیند سم زدایی بخش‌های بدون استفاده و یا اضافی سلول تخریب شده تا انرژی کافی برای تولید بخش ‌های جدید حاصل گردد؛ به دلیل بازیافت شدن بخش های اضافی سلول، اتوفاژی فرآیندی است که به بهبود سلامت کلی بدن کمک می کند.

1 فواید اتوفاژی چیست

در سال 2016 دانشمند ژاپنی به نام یوشینوری اُسومی، جایزه نوبل پزشکی را برای کشف مکانیسم اتوفاژی دریافت کرد. این تحقیق راه را برای درک بهتر بیماری ها و نقش اتوفاژی در مبارزه با آن ها را هموارتر نمود.

به تازگی، محققان دریافتند که اختلال در اتوفاژی می تواند به بیماری هایی از قبیل بیماری های عصبی، سرطان، دیابت، بیماری های کبدی، بیماری های خود ایمنی و عفونت منجر شود.

اتوفاژی چگونه عمل می کند؟

فرآیند سم زدای اتوفاژی توسط عوامل استرس زا در بدن ایجاد می شوند. سوال اینجاست که چگونه این عوامل استرس زا باعث این فرآیند پاکسازی می گردند.

محققان در یک مطالعه منتشر شده در Nature Communications متوجه شدند که یک پروتئین (p62) مسئول ایجاد اتوفاژی است. گونه های واکنش پذیر اکسیژن (ROS) که یک محصول متابولیکی هستند، باعث می شوند P62 شروع به تمیز کردن و زدودن مواد زائد سلولی کند. این کار یک مکانیسم بقایی بوده که به بهینه سازی طول عمر سلول ها کمک می کند. اتوفاژی فرآیندی است که به کاهش آسیب استرس بر بدن کمک می کند.

فواید اتوفاژی

اتوفاژی یک فرآیند فوق العاده هوشمند بوده که بدن برای سلامت سلولی به آن متکی است. از آنجایی که فرآیند اتوفاژی مواد زائد را بازیافت می کند، در هنگام محرومیت مواد مغذی (گرسنگی، روزه و…)، به عملکرد مناسب بدن کمک می کند. در اصل، زمانی که هیچ پروتئین جدیدی به بدن وارد نمی شود، بدن می تواند پروتئین های قدیمی بازیافت شده را به عنوان سوخت استفاده کند. همچنین اتوفاژی از تجمع سمی سلول های آسیب دیده در بدن جلوگیری کرده و فواید بسیار زیادی دارد.

از دیگر فواید اتوفاژی می توان به موارد زیر اشاره کرد:

مقابله با سرطان

یک مطالعه در سال 2012 نشان داد که اتوفاژی پروسه ای سازگار است. اتوفاژی می تواند موادی بازیافتی را بسته به نوع استرس وارده به بدن، انتخاب کند. این مطالعه ادامه پیدا کرد تا بیان دارد این سازگاری و وفق پذیری، باعث می شود که اتوفاژی بخش مهمی از دفاع بدن در برابر سرطان بوده و تداخل در فرآیند اتوفاژی نیز می تواند باعث ایجاد بیماری های وخیم شود.

با این حال، مطالعه منتشر شده دیگری در تحقیقات سرطان بالینی نشان داد که بقای برخی از سرطان ها به اتوفاژی بستگی داشته و سرکوب اتوفاژی درمان مناسبی برای این سرطان ها است. این اطلاعات نشان می دهد که این یک موضوع پیچیده ای است که به تحقیق بیشتری نیاز دارد.

سلامت قلب

براساس یک مطالعه ی منتشر شده در Circulation Research بیماری های قلبی که در اثر افزایش سن ایجاد می شوند، معمولاً با هیپرتروفی، فیبروز و انباشت تاشدگی پروتئینی تشخیص داده می شوند. اتوفاژی بخش جدایی ناپذیریی در از بین بردن این مواد است، ولی اتوفاژی با افزایش سن کاهش می یابد. بنابراین تصور می شود افزایش اتوفاژی می تواند به بهبود بیماری های قلبی ناشی از افزایش سن کمک کند.


برای اطلاع از درمان خانگی فیبروز ریه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان خانگی فیبروز ریه <<<


آلزایمر

اتوفاژی یک فرآیند حیاتی برای هم ‌ایستایی یا هومئوستازی پروتئین و سلامت سلول است. محققان و کارشناسان بر این باورند که کمبود اتوفاژی در بدن احتمالاً موجب ایجاد بیماری هایی مانند پارکینسون و آلزایمر می شود. بهبود اتوفاژی در بدن می تواند به طور بالقوه ای خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش داده یا آن را از بین ببرد.

افزایش طول عمر

اتوفاژی یک فرآیند بقا بوده که باعث می شود انسان در شرایط استرس زا زندگی و حتی رشد کند. به همین دلیل اتوفاژی می تواند به افزایش طول عمر کمک کند. اما اینکه چگونه طول عمر را افزایش می دهد مشخص نیست و به تحقیقات بیشتری نیاز دارد.


با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس با علائم نشان دهنده طولانی بودن عمر انسان و تاثیر سایز بدن بر طول عمر زنان آشنا شوید.

>>> علائم نشان دهنده طولانی بودن عمر انسان <<<

>>> تاثیر سایز بدن بر طول عمر زنان <<<


چگونه اتوفاژی‌ بدن را افزایش دهیم؟

اتوفاژی زمانی افزایش می یابد که بدن تحت استرس کافی پاسخ بیومکانیکی بدهد. سه راه برای افزایش این پاسخ وجود دارد.

1- روزه داری

تحقیقات نشان می دهد که روز سوم و چهارم روزه داری به خصوص در مورد عدم مصرف آب، زمانی است که اتوفاژی عملکرد خود را شروع می کند.

2- ورزش

افزایش اتوفاژی از دیگر مزایای ورزش بوده که در کنار هزاران فایده ی آن قرار می گیرد. در واقع اتوفاژی پاسخ فواید متابولیکی ورزش است. با ورزش، اتوفاژی در ماهیچه ها، کبد، پانکراس و بافت های چربی افزایش می یابد.

3- سونا

تحقیقات نشان می دهد سونا با بهبود سلامت سلولی، باعث فعال کردن اتوفاژی می شود. دلیل آن نیز این است که گرمای سونا می تواند استرس را در بدن ایجاد کرده و سپس پروسه ی سم زدایی اتفاق بیفتد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا