زیباییسلامت

خطرات، مضرات و عوارض استفاده نادرست از اسانس های روغنی

اسانس های روغنی نوعی درمان طبیعی و دارویی با قدرت باور نکردنی بوده و در موارد بهداشتی و آرایشی نیز کاربردهای فراوانی دارند. با این حال این اسانس ها بی ضرر نبوده و از آنجایی که بسیار غلیظ و قوی می باشند، استفاده ی بیش از حد مجاز و در شرایطی خاص انسان را با خطراتی مواجه می کنند. بنابراین لازم است اطلاعات مفیدی را در مورد آن ها به دست آورده تا همیشه از بی ضرر بودن آن مطمئن بود.

غلظت اسانس های روغنی

اسانس های روغنی عصاره ی بسیار قوی و غلیظی از گیاهان هستند. به طوری که مقدار بسیار کمی از اسانس روغنی یک گیاه، خواص و ویژگی های چندین فنجان چای و دمنوش همان گیاه را دارد. مثلاً یک قطره اسانس نعناع معادل 26 تا 28 فنجان چای نعناع بوده و استفاده از چنین ماده ی غلیظی واقعاً ایمن نیست. اما این امر مانع استفاده از اسانس های روغنی نشده نمی شود بلکه برای استفاده از آنها باید دقت و اطلاعات کافی داشت. زیرا در غیر این صورت استفاده از آن ها بسیار خطرناک خواهد بود.

1 عوارض استفاده نادرست از اسانس روغنی

اسانس های روغنی برای پوست

از این اسانس ها می توان در بسیاری از لوسیون ها و روغن های ماساژ پوست و صورت استفاده کرد، اما باید دقت داشت که حتماً باید به صورت “رقیق” استفاده شود.

اسانس های روغنی را روی پوست نباید استفاده کرد، اما گاهی برای برخی موارد پزشکی و درمانی مثل آروماتراپی این اتفاق می افتد. در چنین مواردی اسانس باید حتماً رقیق شود تا ملکول های اسانس بسیار ریز شده و بتوانند به بافت پوست نفوذ کرده و وارد جریان خون شوند. به همین دلیل به عنوان یک قاعده ی کلی اسانس ها باید در یک روغن حامل، مثل روغن بادام یا روغن نارگیل مخلوط و رقیق شوند. در هر یک قاشق چایخوری روغن حامل باید 3 تا 5 قطره اسانس چکیده شود.


برای اطلاع بیشتر در رابطه با آروماتراپی صورت به لینک زیر مراجعه کنید.

>>> فواید و نحوه انجام آروماتراپی صورت <<<


استفاده ی نادرست از اسانس های روغنی بر روی پوست می تواند موجب تحریک و ایجاد واکنش های حساسیت زا گردد. گاهی در اثر ورود اسانس های رقیق نشده به بدن، حساسیت به اسانس حتی در استفاده های غیر پوستی نیز برای مدت های طولانی باقی می ماند.

برخی اسانس ها نیز برای پوست های ملایم به هیچ وجه مناسب نیستند. پس قبل از استفاده آن را روی قسمت کوچکی از پوست امتحان و بعد استفاده کنید.

بیشترین و متداول ترین حساسیت اسانس های روغنی، سردرد بعد از استفاده از آن است. بنابراین حتماً قبل از استفاده از اسانس روی پوست خود کمی از آن را تست کنید.

حساسیت به نور

بعضی از اسانس های روغنی، پوست را به نور بسیار حساس می کنند. این روغن ها دارای ترکیبات خاصی هستند که می توانند پوست را به نور UV حساس تر سازد و باعث تاول و تغییر رنگ پوست شوند. همچنین هنگام قرار گرفتن در نور خورشید در مدتی بسیار کوتاه، سوختگی بزرگی را به وجود می آورند. اگر چه این خطر با استفاده مناسب از روغن و رقیق کردن آن قابل پیشگیری بوده اما بهتر است بدانید اسانس هایی که این مشکل را به وجود می آورند عبارت اند از: اسانس پرتقال، لیمو، گریپ فروت و نارنج.

استعمال داخلی

بسیاری از اسانس های روغنی برای استفاده ی خوراکی و داخلی در بدن ایمن و بی ضرر نبوده و استفاده از آن ها باید بسیار با احتیاط صورت گیرد. از آنجایی که یک قطره اسانس گیاه، معادل 10 تا 50 فنجان (بسته به نوع گیاه) دمنوش همان گیاه است، استفاده ی داخلی و خوراکی از اسانس فقط باید در شرایطی خاص تحت نظر پزشک یا افراد متخصص صورت گیرد. زیرا خواص ضد باکتری بسیار واقعی اسانس، ممکن است انواع بسیاری از باکتری ها در روده را از بین ببرد (از جمله باکتری های مفید و ضروری).

ما می دانیم که سلامت روده به شدت بر سایر جنبه های سلامت تأثیر می گذارد و عدم تعادل در روده می تواند مشکلات پوست، مغز و سایر قسمت های بدن را ایجاد کند. اثرات روغن ها بر روی باکتری های روده ممکن است منفی بوده و باکتری های مفید را از بین بروند. در واقع تحقیقات نشان می دهد که اسانس های روغنی مانند آنتی بیوتیک ها موثر می باشند و همانطور استفاده ی منظم و بدون نسخه از آنتی بیوتیک اثر عکس دارد. اگر از اسانس ها هم مانند آنتی بیوتیک استفاده شود باید احتیاط لازم صورت گیرد. از آنجایی که خواص اسانس را می توان از طریق خود گیاه (خشک یا دمنوش) به دست آورد، استفاده از اسانس به صورت خوراکی اصلاً لازم نیست.

اسانس ها در طول بارداری و شیردهی

اسانس های روغنی روی هورمون ها، باکتری های روده و دیگر جنبه های سلامتی تاثیر می گذارند. بنابراین استفاده از آن ها در بارداری و شیردهی توصیه نمی شود.
شواهدی وجود دارد که اسانس ها می توانند از جفت عبور کرده و به جنین برسند. بنابراین بهتر است استفاده نشده و یا در صورت استفاده، احتیاط و مراقبت بسیاری صورت گیرد.

اسانس نعناع در دوران بارداری شیر را کاهش می دهد.

اسانس بادیان (رازیانه)، ریحان، فلفل سیاه، بابونه، دارچین، کافور، مریم گلی، گشنیز، زنجبیل، یاسمن، خردل رزماری، آویشن از جمله اسانس هایی هستند که در این دوران به هیچ وجه نباید استفاده شوند.

استفاده از اسانس برای کودکان و نوزادان

اسانس های روغنی هرگز نباید به کودکان به صورت خوراکی داده شده یا روی پوست آن ها زده شود. شدت و غلظت این اسانس ها و ضررشان به حدی زیاد است که برای بزرگسالان نیز باید رقیق شود. بنابراین برای کودکان به هیچ وجه نباید استفاده کرد. مطالعات نشان داده است که اسانس های روغنی در برخی کودکان باعث تشنج می شود.

البته گفته می شود اسانس های روغنی مثل اسطوخدوس، بابونه، نارنج، لیمو و نعناع برای کودکان ایمن هستند اما باز هم بهتر است استفاده نشود. اسانس هایی مثل اکالیپتوس، نعناع و رزماری به هیچ وجه نباید اطراف کودکان باشد. زیرا حاوی ترکیباتی بوده که در آن ها مشکلات تنفسی را به وجود آورده و یا باعث ایجاد خفگی می شوند. بنابراین از این اسانس ها حتی به صورت عطر نیز در کنار کودکان استفاده نکنید.

اسانس های روغنی در ظروف پلاستیکی

از دیگر مواردی که حتماً باید در مورد اسانس ها گفته شود این است که این اسانس ها هرگز نباید در ظروف پلاستیکی نگهداری شوند. مخصوصاً اگر بسیار غلیظ باشند. زیرا باعث خوردگی و از بین رفتن پلاستیک می شوند.

خبر خوش

گرچه هشدارها و خطرهایی در استفاده از اسانس های روغنی وجود دارد اما این به این معنا نیست که نمی توان از آن ها استفاده کرد، بلکه اگر درست و اصولی استفاده شود بسیار هم دارای خاصیت می باشند. بنابراین قبل از استفاده از اسانس های روغنی حتماً در مورد آن ها تحقیقات لازم را انجام دهید.

بهترین راه استفاده از اسانس های روغنی:

برای حصول مزیت اسانس ها و دور کردن خطرات آن ها به دو روش ایمن از آن ها استفاده کنید:

– به صورت عطر در دستگاه های خوشبو کننده ی هوا

– در لوسیون ها، خمیر دندان، کره ی بدن و دیگر محصولات آرایشی بهداشتی دست ساز

در پایان برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه “طرز تهیه کره بدن” به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> طرز تهیه کره بدن <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا