سلامت

علائم و نشانه های رشد، رویش و درآمدن دندان عقل چیست؟

علائم رشد دندان عقل

دندان های عقل چهار دندان خلفی و عقبی هستند که در فک بالا و پایین رشد می کنند. همچنین آخرین دندان هایی می باشند که اغلب در اواخر نوجوانی و اوایل بیست سالگی در دهان فرد در آمده و رشد می کنند. دندان های عقل اغلب بدون هیچگونه علائمی از لثه سر درآورده و جوانه می زنند، اما گاهی نیز فرآیند رشدشان با درد و حساسیت همراه است. مخصوصاً اگر فضای کافی در دهان برای رشد وجود نداشته باشد یا به شکلی عجیب غریب رشد کند. برای آشنایی کامل با این دندان ها و علائم رشدشان با ما همراه باشید.

1- همانطور که گفته شد، همیشه انتظار علائم را نداشته باشید.

اگر دندان های عقل به طور کامل درآمده و رشد کنند و نسبت به دیگر دندان ها فضای کافی برای رشد داشته باشند، اغلب هیچگونه درد و التهابی ندارند. در واقع دردسر این دندان ها تنها زمانی است که به طور کامل رشد نمی کنند. یعنی قسمتی از دندان بیرون آمده و برای رشد کامل، فضای کافی در لثه و دهان ندارد. در نتیجه دندان عقل کج رشد کرده، عفونی شده و چرک می کند.

2- درد فک و لثه

حتی اگر رشد دندان کاملاً طبیعی باشد، برخی از علائم مانند درد، احساس فشار، احساس گرفتگی و احساس تپش چیزی در نزدیکی حلق یا استخوان فک را خواهند داشت. همچنین دندان عقل می تواند باعث تحریک بافت های حساسی شود که لثه ها را تشکیل می دهند.

– دندان های عقل به آرامی رشد می کنند. بنابراین ممکن است در طول 3 تا 5 ماه دوباره همین علائم را برای چندین روز تجربه کنید. رشد این دندان ممکن است موقعیت دیگر دندان ها را تحت تاثیر قرار دهد و جای برخی دندان ها کمی عوض شود. درد ناشی از رشد دندان ها در شب و همچنین با خوردن آدامس بیشتر می شود.

1 علائم رشد دندان عقل

3- قرمزی و ورم

دندان عقل لثه را متورم و قرمز کرده که به راحتی می توانید با زبان آن را حس کنید یا در آینه ببینید. خوردن و جویدن غذا در این زمان کمی دشوار است. اما این التهاب بعد از یک هفته یا کمی بیشتر از بین می رود.

– ممکن است در آینه متوجه وجود خون در لثه دندان شوید. البته این احتمال بسیار کم است اما غیر ممکن نیست.

– شل و ول شدن لثه روی دندان کاملاً طبیعی می باشد.

– ممکن است بلعیدن یا باز کردن دهان برایتان دشوار باشد.

– به دلیل اینکه دندان های عقل پایینی به لوزه نزدیک هستند، در صورت متورم شدن آن ها ممکن است احساس سرماخوردگی یا گلو درد به شما دست بدهد.

2 علائم رشد دندان عقل

علائم بعدی:

1- مواظب عفونت باشید.

دندان های عقلی که کامل رشد نکرده و قسمتی از آن ها نمایان می شوند یا آن هایی که کج رشد می کنند، به طور وسیعی خطر ابتلا به چرک و عفونت را نیز افزیش می دهند. چرا که فضاهای کوچکی را در لثه و دندان ایجاد کرده و باعث ورود و جمع شدن باکتری ها در آن می شوند. مهمترین علائم چرک کردن دندان عقل عبارت اند از: تورم قابل توجه لثه، درد طاقت فرسا، کمی تب، گره های لنفی متورم در گردن و در امتداد لبه فک، چرک اطراف بافت ملتهب، بوی بد و طعم ناخوشایند در دهان.

2- کج شدن دندان های جلویی را چک کنید.

حتی اگر دندان به صورت کج رشد کند یا داخل فک گیر کرده و بیرون نیاید، ممکن است علائم قابل توجهی مثل درد و … نداشته باشد. با این حال بعد از گذشت مدتی (اغلب چند هفته) باعث جمع کردن دندان های دیگر و خارج کردن آن ها از هم ترازی می شود؛ که در لبخندتان و مقایسه کردن دندان هایتان با عکس های قبلی قابل مشاهده است.

3 علائم رشد دندان عقل

3- درد و تورم مزمن و طولانی مدت، طبیعی نیست.

دندان عقلی که به طور کامل رشد کند، درد و تورم شدید نداشته و چند هفته بیشتر هم طول نمی کشد. درد های شدید و طولانی اغلب برای دندان های عقلی پیش می آید که در استخوان فک گیر کرده و نمی توانند به صورت نرمال رشد کنند.

این گونه دندان های عقل باید کشیده شوند. اغلب افرادی که دهان و فک آن ها کوچک است دچار این مشکل می شوند. اگر درد، شدید و طولانی بوده و تحمل آن را ندارید حتماً به دندانپزشک مراجعه کنید.

در پایان با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس با دلایل عدم ایجاد و رشد دندان های دائمی و نحوه نگهداری از دندان های کشیده شده آشنا شوید.

>>> دلایل عدم ایجاد و رشد دندان های دائمی

>>> نحوه نگهداری از دندان های کشیده شده

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
3 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
رها

با سلام و خسته نباشید ، بنده 16 سال سن دارم، لثم در قسمتی که باید دندون عقل در بیاد متورم شده و وقتی با دست یا زبان لمسش میکنم کاملا سفت هست و دندون رو حس میکنم ولی نزدیک به یکسال هست که دندونم در نمیاد، هر از گاهی… بیشتر بخوانید.

Yalda

خستگی و بیحوصلگیم میتونه از علائمش باشه؟بی اشتهایی؟خیلی خیلی خسته ام انقد ک بعد از ۱۲ ساعت خواب بیدارم میشم بعد یک ساعت باز خوابم میاد

طبیعت

سلام من 12 سالمه.امسال دندون عقلم داره در میاد و الان 3 وجه اش در اومده و یک وجه اش داره در میاد و کامل بشه اما حدود یک هفته ای هست که در طول روز چندبار کمی سرم و چشمام گرم میشه مثل اینکه تب کنم. میخواستم بدونم به… بیشتر بخوانید.

دکمه بازگشت به بالا