حیوانات و جانوران

چگونه یک گاو را شسته و تمیز کنیم؟

گاوها جزو دام هایی هستند که زود به زود کثیف شده و نیاز به مراقبت و نظافت خوب و عالی دارند. اگر صاحب یک یا چند گاو هستید یا قصد خرید یا نگهداری گاوی را دارید، باید بدانید که شستن و تمیز کردن مرتب گاو بخش مهمی از اصول مراقبتی گاو است؛ تا شیر آن همیشه تمیز بوده و هیچگاه آلوده نشود. از آنجایی که این امر یعنی شستن و تمیز کردن مرتب و دائمی گاو بسیار مهم است، بهتر است به همراه گاو و وسایل مورد نیازی که تهیه می کنید، تهیه ی وسایل مربوط به تمیز کردن و حمام گاو را نیز در نظر داشته باشید.

مراحل شستن و تمیز کردن گاو

برای هر چه تمیز تر شدن گاو و تضمین سلامت شیر، مراحل زیر را دنبال کنید.

1- ابتدا باید گاو را با بستن افسارش در جایی، ثابت نگه دارید.

در صورت امکان، بهتر است طناب را روی حصار یا در کنار ساختمانی ببندید؛ تا گاو نتواند به این ور و آن ور رفته یا بچرخد، طناب را گره بزند و در حین شستشو شما را اذیت کند. هر چه طناب کوتاه تر باشد بهتر است. زیرا هم گره نمی خورد و هم گاو نمی تواند حرکت کند.

1 اصول صحیح شستن و تمیز کردن گاو

2- روزی که تصمیم به شستن گاو می گیرید، باید روز کاملاً گرمی باشد.

گاو ها بعد از یک حمام سرد، حالشان بد می شود. روز گرم کمک می کند گاوها زودتر خشک شوند. همچنین گاوها نیز در روزهای گرم تمایل بیشتری به حمام کردن دارند.

3- برس هایی مخصوص شستن و تمیز کردن گاو وجود داشته که باید آن را تهیه کنید. مرحله ی اول تمیز کردن گاو را با برس کشیدن روی پوستش و تمرکز روی نقاط بسیار کثیف شروع کنید.

این کار را از پشت گاو شروع کرده و به جلو حرکت کنید. حرکت برس باید با فشاری ملایم و در جهت موهای گاو باشد؛ تا او را اذیت و تحریک نکند. بعد از برس بدن، برس کشیدن پاها و شکم را فراموش نکنید.

2 اصول صحیح شستن و تمیز کردن گاو

4- با استفاده از سر آبپاش شلنگ و اعمال فشار ملایم آب، بقیه ی کثیفی ها و آلودگی های روی پوست گاو را نیز از بین ببرید.

البته برای تمیز کردن و شستن گاو، این مرحله چندان ضروری نیست اما فرآیند کار را آسان تر می کند.

3 اصول صحیح شستن و تمیز کردن گاو

5- شلنگ گرفتن روی گاو باید از بالا به پایین، یعنی از پشت گاو به سمت پایین باشد.

در این مرحله سعی کنید علاوه بر اینکه همه ی آلودگی ها را از بین می برید، تمام بدن گاو را خیس کنید. فشار آب را در قسمت سر و گردن، صورت و گوش های گاو کم کنید.

6- حال باید شامپوی مخصوص شستن گاو را روی بدن آن بزنید.

از یک محلول پاش تلمبه ای (مانند سم پاش یا گلاب پاش ها) استفاده کرده، شامپو را در آن بریزید؛ سپس شامپو را روی تمام بدن گاو اسپری کنید. با استفاده از یک برس و حرکات دورانی، حین زدن اسپری، کف را روی بدن گاو پخش کنید. اگر محلول پاش هم نداشتید می توانید شامپو را در سطل ریخته و با فرچه روی بدن گاو بزنید. ولی با محلول پاش کار راحت تر است.

4 اصول صحیح شستن و تمیز کردن گاو

7- بعد از اینکه تمام بدن گاو پر از کف شد، مجدداً روی بدن گاو برس کشیده و تمامی آلودگی ها را به طور کامل از بین ببرید.

کار را ابتدا از گردن و پشت گاو شروع کرده و برس را از بالا به پایین حرکت دهید؛ تا آلودگی ها به همراه کف روی زمین بریزند. همچنین در زمان آبکشی آب به راحتی از بالا به پایین حرکت کند. بعد از شستن گردن و پشت گاو به سمت شکم و پاها بروید.

8- بعد از برس کشی کامل باید گاو را آب بکشید.

با استفاده از شلنگ آب تمیز، از پشت گاو شروع کرده، ابتدا پشت سر و گردن گاو را آب کشیده تا تمام کف ها را از بین ببرید؛ سپس به سمت پایین حرکت کرده و تمام بدن گاو را بشویید. در حین آبکشی روی بدن گاو دست بکشید تا مطمئن شوید که همه ی صابون ها از بین می روند. در اینجا نیز صورت گاو را با فشار کم آب بشویید.

9- در پایان شستن و تمیز کردن گاو، آب اضافی موهای گاو را گرفته و آن را خشک کنید.

البته این مرحله بستگی به نوع گاو دارد. اگر گاو پرز و مو دارد، موها را به سمت پایین و در جهت رویش برس کنید؛ تا آب های اضافی آن گرفته شود. دقت داشته باشید که برس کاملاً تمیز باشد. سپس گاو را در آفتاب رها کرده تا به طور کامل خشک شود.

5 اصول صحیح شستن و تمیز کردن گاو

سُم های گاو را نیز باید تمیز کنید.

پس:

1- لگن یا وان های مخصوص این کار که در بازار موجود می باشد را تهیه کنید.

انواع فلزی و پلاستیکی آن در بازار وجود دارد؛ که می توانید بنا به نیاز و سلیقه تان آن را انتخاب کنید.

2- لگن را در نقاطی قرار دهید که گاو از آنجا تردد می کند.

این وسیله زمانی موثر خواهد بود که گاو به طور کامل در آن قدم بزند. پس آن را در جایی قرار داده که گاو مجبور باشد حداقل چند بار در هفته و یا حتی هر روز در آن قدم زده و از آن عبور کند. با این روش نیاز نخواهد بود که خودتان دائماً برای شستن و تمیز کردن سم های گاو دست به کار شوید.

6 اصول صحیح شستن و تمیز کردن گاو

3- محلول پاک کننده ی مربوط به این کار، که معمولاً مس سولفات است را نیز تهیه کنید؛ سپس با توجه به دستوالعمل استفاده از آن که روی محصول درج شده است، آن را در وان یا همان لگن شستشوی سم ها مخلوط کنید.

– با این حال به یاد داشته باشید که گاهی این محلول هم نمی تواند همه ی آلودگی های سم ها را از بین ببرد و لازم است خودتان سم ها را تمیز کنید.

4- وان یا لگن را بعد از هر بار کثیف شدن با آب و صابون تمیز کرده و مجدداً پر کنید.

در پایان می توانید با مراجعه به لینک زیر از راهنمایی های فن تریکس برای احداث یک مزرعه پرورش گاو استفاده کنید.

>>> راهنمای احداث مزرعه پرورش گاو <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
Fatemeh

خیلی مفیدو خوب مرسی
فقط فک نمکنم گاو من بازم بذاره تمیزش کنم
بجای شامپوی مخصوص گاو شامپوی دیگه ای نمیشه استفاده کرد؟

دکمه بازگشت به بالا