خودرو و وسایل نقلیه

چگونه زنگ زدگی زنجیر دوچرخه را از بین ببریم؟

اگر زنجیر دوچرخه ی شما خیلی زنگ زده است، بهتر است آن را عوض کنید. خرابی شدید زنجیر چرخ ممکن است به سایر قسمت های سیستم انتقال قدرت دوچرخه نیز آسیب بزند. اما برای زنگار های سطحی، آب لیمو و سرکه می توانند مؤثر باشند. بعد از تمیز کردن زنجیر، تنها کافی است آن را دوباره سر جایش قرار داده و روغن کاری کنید.

بررسی زنجیر

1- دوچرخه را برگردانید.

برای اینکه بررسی زنجیر و خارج کردن آن راحت باشد، می توانید دوچرخه را از یک پایه نگهدارنده آویزان کرده و یا دوچرخه را کاملاً برگردانید؛ به شکلی که زین و فرمان آن روی زمین قرار بگیرد.

می توانید یک پارچه زیر آن پهن کرده تا مستقیماً با زمین در تماس نباشد و خراش بر ندارد.

2- وضعیت زنجیر دوچرخه را بررسی کنید.

از نزدیک نگاهی به زنجیر دوچرخه بیندازید. اگر زنجیر پیچ و تاب برداشته است و یا شکستگی و آسیب هایی در حلقه های آن ایجاد شده، برای خود شما و دوچرخه تان بهتر است که زنجیر را عوض کنید. اما زنگ زدگی های سطحی و پوسته پوسته شدن زنجیر را می توان به روش هایی از بین برد تا مانند یک زنجیر نو به نظر برسد.

اگر زیاد دوچرخه سواری می کنید، برای طول عمر بیشتر و کارکرد بهتر زنجیر، باید هفته ای یکبار و یا تقریباً بعد از طی هر 300 کیلومتر آن را تمیز کنید.

تمیز کردن و روغن کاری منظم زنجیر، علاوه بر اینکه باعث کارکرد بهتر آن می شود، سبب خواهد شد که اتصالات آسیب دیده ی آن را زودتر شناسایی کرده و قبل از به وجود آمدن مشکلات جدی آن ها را تعمیر و یا تعویض کنید.

3- بست زنجیر را (در صورت وجود) پیدا کنید.

بسیاری از زنجیر های امروزی، یک بست داشته تا بتوان زنجیر را از آن قسمت باز کرد. سعی کنید بستی مانند آنچه در شکل زیر می بینید پیدا کنید.

اغلب دوچرخه های تک دنده ای، این بست را ندارند.

اگر زنجیر دوچرخه ی شما این بست را ندارد، می توانید از یک دوچرخه ساز بخواهید یک بست زنجیر روی زنجیرتان نصب کند.

1 تمیز کردن زنگ زدگی زنجیر دوچرخه

4- برای اینکه در مراحل بعد بتوانید اتصال مجدد زنجیر را به شکل صحیح انجام دهید، از قسمت های مختلف آن عکس بگیرید.

دوچرخه های دنده ای معمولاً مکانیزم تغییر دنده ی پیچیده ای روی چرخ ها دارند. اگر ساز و کار این دوچرخه ها را بلد نیستید، عکس های واضحی از این قسمت ها گرفته تا طرز قرارگیری زنجیر روی آن ها مشخص باشد.

قرارگیری اشتباه زنجیر می تواند باعث وارد شدن صدمات جدی به دوچرخه و حتی خود شما شود.

2 تمیز کردن زنگ زدگی زنجیر دوچرخه

پاک کردن زنگ زدگی های سطحی زنجیر دوچرخه

1- اگر زنگ آهن زیادی روی زنجیر به وجود آمده است، زنجیر را جدا کنید.

اگر زنجیر دارای بست باشد، با خارج کردن این بست، زنجیر باز خواهد شد و می توانید خیلی راحت آن را جدا کنید. اگر زنجیر، بست نداشت باید آن را با کمی فشار از مسیر اصلی اش منحرف کنید؛ سپس در حالی که زنجیر را نگه داشته اید چرخ دنده را کمی چرخانده تا زنجیر از جایش خارج شود. بعد از خارج شدن چند حلقه ی زنجیر از روی چرخ دنده، مابقی زنجیر به راحتی جدا خواهد شد.

جدا کردن زنجیر بیشتر برای حالاتی است که زنگار و جرم های سنگینی روی آن ایجاد شده است. اگر زنگ زدگی زنجیر دوچرخه مختصر و جزئی بود، می توان آن را سر جایش تمیز کرد.

– نصب مجدد زنجیرهایی که بست اتصال ندارند، دقیقاً مانند جدا کردن آن هاست اما در جهت عکس.

2- زنجیر را با یک دستمال آغشته به پاک کننده ی روغن تمیز کنید.

زنجیر را با دستمال گرفته و سپس با دست دیگر زنجیر را بکشید تا زنجیر از میان دستمال عبور کند. بدین ترتیب روغن و گرد و غبار چسبیده روی آن تمیز می شود. برای پاک کردن جرم های سرسخت، به یک فرچه ی زبر احتیاج خواهید داشت.

3 تمیز کردن زنگ زدگی زنجیر دوچرخه

3- زنجیرهای خیلی روغنی و جرم گرفته را به مدت 20 دقیقه داخل یک سطل پر از پاک کننده ی روغن قرار دهید.

پس از گذشت 20 دقیقه زنجیر را درون یک سطل آب گرم گذاشته و آبکشی نمایید.

بیشتر پاک کننده های روغن برای پوست دست ضرر دارند. بنابراین حین کار با این محلول ها از دستکش های لاتکس استفاده کنید.

4 تمیز کردن زنگ زدگی زنجیر دوچرخه

4- زنگ زدگی های زنجیر دوچرخه را با سیم ظرفشویی آغشته به آبلیمو تمیز کنید.

برای این کار لازم است از دستکش های لاتکس استفاده کرده تا آسیبی به دستانتان وارد نشود. یک سیم ظرفشویی را درون آبلیمو قرار داده و سپس روی قسمت های زنگ زده ی زنجیر بکشید تا پاک شوند. در نهایت به کمک یک دستمال دیگر زنجیر را تمیز کرده تا زنگارها از روی آن پاک شوند.

اگر حین پاک کردن زنجیر، زنگار ها به سیم ظرفشویی چسبیدند و کارایی اش را از بین بردند، سیم ظرفشویی را با آب گرم آبکشی نمایید و دوباره درون آبلیمو قرار دهید.

5 تمیز کردن زنگ زدگی زنجیر دوچرخه

5- بعد از زدودن زنگارها، زنجیر را با آب و صابون شستشو دهید.

آبلیمو یک ماده ی اسیدی بوده و می تواند باعث خوردگی فلزات شود. بعد از تمیز کردن زنجیر به کمک آبلیمو، آن را به خوبی با آب و چند قطره مایع ظرفشویی شسته و با آب گرم یا داغ آبکشی نمایید.

6 تمیز کردن زنگ زدگی زنجیر دوچرخه

6- جرم های سرسخت را با برس سیمی پاک کنید.

مقداری سرکه روی زنجیر ریخته و چند دقیقه منتظر بمانید. سپس برس سیمی را بردارید و محکم روی زنجیر بکشید تا زنگارهای باقی مانده به خوبی پاک شوند.

در نهایت ذرات زنگار را به کمک یک پارچه ی دیگر از روی زنجیر پاک کرده تا زنجیر کاملاً تمیز و عاری از هرگونه زنگار باشد. در نهایت زنجیر را به خوبی آبکشی نمایید.

7 تمیز کردن زنگ زدگی زنجیر دوچرخه

نصب مجدد زنجیردوچرخه

1- زنجیر را سر جایش قرار دهید.

در این مرحله باید از عکس هایی که قبل از جدا کردن زنجیر گرفتید، استفاده کنید. ابتدا زنجیر را روی یکی از چرخ دنده ها قرار داده تا حلقه های زنجیر درون شیارهای چرخ دنده فرو بروند. سپس قسمتی از زنجیر را روی چرخ دنده ی مقابل قرار دهید و با دست دیگر خود رکاب بزنید تا چرخ دنده ها و زنجیر روی آن ها بچرخند. بدین ترتیب زنجیر کاملاً درون چرخ دنده ها قرار خواهد گرفت.

اگر زنجیر را به درستی نصب کرده باشید، باید حین رکاب زدن، زنجیر و چرخ عقب به نرمی و بدون گیر کردن بچرخند.

اگر در نصب زنجیر با مشکل مواجه هستید، می توانید از دوستانتان کمک بگیرید.

8 تمیز کردن زنگ زدگی زنجیر دوچرخه

2- اگر زنجیر شما دارای بست اتصال است، در حالی که زنجیر را از دو انتها در حالت کشیده نگه داشته اید روی چرخ دنده ها قرار دهید تا حلقه ها درون شیارهای چرخ دنده قرار بگیرند.

سپس دو انتهای زنجیر را از پایین چرخ دنده ها به یکدیگر برسانید و بست اتصال را درون حلقه های انتهایی فرو کرده تا زنجیر کاملاً بسته شود.

دقت کنید که بست را به درستی ببندید تا دقیقاً روبروی حلقه های دیگر زنجیر قرار گیرد. اتصال نادرست بست می تواند باعث تاب خوردگی یا پاره شدن زنجیر شود.

9 تمیز کردن زنگار های زنجیردوچرخه

3- حرکت درست زنجیر و چرخ را کنترل کنید.

در حالی که چرخ را روی زمین برگردانده اید، رکاب بزنید و آرام آرام حرکت رکاب را سریع تر کنید. چرخش زنجیر و چرخ عقب را زیر نظر گرفته و به صدای آن ها گوش دهید. اگر صدا یا حرکتی غیر عادی مشاهده کردید ممکن است زنجیر را به درستی نصب نکرده باشید.

بعضی مشکلات را می توان در حالی که زنجیر سر جایش قرار گرفته برطرف کرد. اما در برخی موارد لازم است زنجیر را باز کرده و دوباره ببندید.

10 تمیز کردن زنگار های زنجیردوچرخه

4- زنجیر را روغن کاری کنید.

یک روغن با کیفیت می تواند زنجیر را از زنگ زدن و تشکیل جرم های درون آن محافظت کند. به علاوه باعث کارکرد نرم تر زنجیر خواهد شد. نازل خروجی روغن را روی یک نقطه از زنجیر نگه داشته و در حالی که به آرامی روغن را روی زنجیر می ریزید، شروع به رکاب زدن کنید تا زنجیر بچرخد و روغن به طور یکنواخت روی کل زنجیر قرار بگیرد. زمانی که زنجیر به نقطه ی ابتدایی خود بازگشت ریختن روغن را متوقف کنید.

بعد از روغن کاری زنجیر، کار شما تمام شده است و می توانید دوباره مشغول دوچرخه سواری شوید.

11 تمیز کردن زنگار های زنجیردوچرخه

همچنین می توانید با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با “نحوه تنظیم ترمز دوچرخه” آشنا شوید.

>>> نحوه تنظیم ترمز دوچرخه <<<

در پایان یادآور می شویم که فن تریکس در مقاله زیر شما را راهنمایی کرده تا بتوانید دوچرخه متناسب با سایز خودتان انتخاب کنید.

>>> راهنمای خرید دوچرخه متناسب با سایز خود <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
بنیامین

من که زنجیر دوچرخم خیلی خرابتر از این حرفاس ولی هنوز نه دوچرخم خراب شده نه خودم زمین خوردم

دکمه بازگشت به بالا