کار و تجارتگل و گیاه

چگونه یک فروشگاه گل و گیاه راه اندازی کنیم؟

اگر دوست دارید یک فروشگاه گل و گیاه راه اندازی کنید، اولین قدم بالا بردن اطلاعات شخصیتان در زمینه ی علم گیاه شناسی است. اگر در تزئین گل ها دارای مهارت بالایی هستید و توانایی خوبی در برقراری ارتباط با دیگران داشته و احساس می کنید استعداد خوبی برای فروشندگی دارید، راه اندازی یک فروشگاه گل و گیاه می تواند آینده ی خوبی برای شما رقم بزند.

کسب اطلاعات درباره ی صنعت گیاه شناسی

1- خصوصیاتی که یک فروشنده گل و گیاه باید داشته باشد.

شما نه تنها باید به زندگی با گیاهان علاقه مند باشید بلکه باید دارای چشمانی تیز برای دیدن جزئیات و حس بویایی قوی ای باشید. همچنین باید کار با دستتان هم خوب باشد تا بتوانید ظرافت به خرج بدهید.

شما باید مهارت برقراری ارتباط خوبی داشته باشید چرا که برای خرده فروشی با مشتری هایی که برای خرید گل به فروشگاه می آیند سر و کار دارید.

طراحی و آماده سازی دسته گل برای مراسم ازدواج و ترحیم در شرایط پر استرسی انجام می شود که عواطف و احساسات انسان را تحریک می کنند. شما باید قادر باشید در شرایط سخت و زمان کوتاه، خود را مدیریت کنید و به خوبی از عهده ی کارتان برآیید.

2- یادگیری مهارت های فروش گل و گیاه

برای یادگیری مهارت های فروش می توانید سراغ تحصیلات دانشگاهی بروید و یا برای مدتی نزد یک گیاه شناس کارآموزی کنید. لازم به ذکر است که داشتن مدرک دانشگاهی برای کار در این زمینه ضروری نیست.

کار کردن در کنار یک گیاه شناس در طول تحصیلات دانشگاهی راه بسیار خوبی برای تثبیت یادگیری ها می باشد.

اگر در کارآموزی، گیاه شناس نتوانست کاری برای طراحی و تزئین گل ها به شما بدهد، می توانید به عنوان یک شغل پاره وقت کار تمیز کردن فروشگاه و یا کارهای ساده ی دیگری را انجام دهید تا با ساز و کار یک فروشگاه گل و گیاه آشنا شوید.

1 راه اندازی فروشگاه گل و گیاه

3- یادگیری حین کار را فراموش نکنید.

کارآموزی در یک فروشگاه گل و گیاه، مؤثرترین راه برای یادگیری مهارت های مورد نیاز است چرا که در مرحله ی اول شما با سختی ها و فشارها و همچنین مزایای داشتن یک فروشگاه گل و گیاه آشنا می شوید و علاوه بر آن، با راه و روش های صرفه جویی در هزینه ها و رازهای تزئین و طراحی گل آشنا خواهید شد. مسلماً این توانایی ها را نمی توانید با تحصیلات دانشگاهی کسب کنید.

کسی که در یک فروشگاه گل و گیاه مشغول به کار است نسبت به کسی که تحصیلات آکادمیک را دنبال می کند به روزتر بوده و از گرایشات روز بازار گل و گیاه اطلاعات بیشتری دارد.

2 راه اندازی فروشگاه گل و گیاه

4- درباره معایب و مزایای راه اندازی یک فروشگاه گل و گیاه فکر کنید.

کسی که قصد راه اندازی چنین فروشگاهی را دارد باید بداند که قرار است از ساعات اولیه روز تا نزدیکی شب در فروشگاه کار کند. همچنین فروشگاه باید حداقل 6 روز در هفته آماده ی سرویس دهی به مشتریان باشد.

شما باید روزها و فصول کاری شلوغتان را نیز بشناسید. برای مثال روزهای نزدیک به ولنتاین یا روز مادر روزهای کاری شلوغتان خواهد بود.


با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس اطلاعات و ایده های بیشتری در رابطه با روز ولنتاین به دست آورید.

>>> ایده های جذاب برای روز ولنتاین <<<

>>> انتخاب گل مناسب روز ولنتاین <<<


اگر به فکر استخدام فردی برای کار در فروشگاهتان هستید باید مطمئن باشید که فرد مورد نظر به خوبی آموزش دیده است. مهارت فروش یک امر ضروری برای اداره ی یک فروشگاه می باشد.

برنامه ریزی تجاری برای آینده

1- برای تجارت خود برنامه ریزی کنید.

بیشتر مردم برای گرفتن وام برنامه ریزی می کنند. اما حتی اگر تمایلی به گرفتن وام ندارید یک برنامه ریزی شغلی می تواند برای شما مفید باشد. هر چه در تعیین اهداف و مقاصد خود روشن و شفاف باشید، می توانید برنامه ریزی دقیق تری برای آن ها انجام دهید.

یک برنامه ریزی ساده می تواند به این شکل باشد: “این فروشگاه برای استخدام کارگران معلول شروع به فعالیت خواهد کرد و 10 درصد کل درآمد فروشگاه به خیریه های محلی پرداخت می شود تا برای مشکلات اسکان افراد معلول منطقه هزینه شود.”

یک ایده ی ساده ی دیگر می تواند به این شکل باشد: “فروشگاه اقدام به تحویل رایگان سفارشات در محل کار، شرکت و یا خانه های واقع در محدوده ی فروشگاه خواهد کرد.”

2- برای انتخاب یک ساختار سازمانی مناسب برای اداره ی فروشگاه تصمیم گیری کنید.

بیشتر فروشگاه های گل و گیاه به صورت مالکیت انحصاری فعالیت می کنند، چرا که ساده ترین ساختار است. مالکیت انحصاری به این معناست که تمام تصمیم گیری ها و مسئولیت ها بر عهده ی یک شخص واحد است.

ساختار های دیگر عبارتند از:

– شرکت با مسئولیت محدود: این سیستم شامل یک یا چند شریک با مسئولیت تام برای تمامی حقوق شراکت و یک یا چند شریک که حیطه ی مسئولیت آن ها به زمینه ی فعالیت خودشان محدود می شود، خواهد بود. مزیت ساختار شراکتی این است که شروع کار به مراتب آسان تر خواهد بود و همچنین هر کدام از افراد سهم مشخصی از سود و یا ضرر خواهند داشت. ساختار شراکتی معایبی نیز دارد. توافق همه اعضا برای تصمیم گیری ها و تقسیم مسئولیت ها و سودها گاهی می تواند به بحث و مجادله برسد.

– شرکتی: یک شرکت، مجزا از مالکان و یا مدیران تجارت است. این ساختار یک ساختار پیچیده ی تجاری بوده که برای تجارت های بزرگ و نوین که شامل تعداد زیادی کارمند هستند مناسب است. شرکت ها برخی مزایای مالیاتی دارند و همچنین مورد مناسب تری برای یک فرد جویای کار کارمندی هستند. با این وجود برای فردی که قصد راه اندازی یک فروشگاه گل و گیاه را دارد، تشکیل این ساختار، زمان بر و پرهزینه خواهد بود.

3- درباره بازار کارتان تحقیق کنید.

چه کسانی مشتریان احتمالی شما هستند و چه سلایقی دارند؟ کدام گونه ها فروش بیشتری خواهد داشت؟

تا جایی که می توانید درباره مشتریان خود و علایق آن ها اطلاعات کسب کنید.

درباره نقشی که گل ها در زندگی مشتریانتان بازی می کنند فکر کنید. آیا آن ها صرفاً گل ها را برای نزدیکان بیمار و یا در شرف مرگ خود خریداری می کنند؟ یا گل ها نقش مهمی در زندگی اجتماعی شان مثل قرار ملاقات ها، جشن ها و روزهای تولد ایفا می کنند؟

درباره مشاغلی که می توانند به کار شما مربوط شوند فکر کنید. برای مثال، آیا نهاد ها و شرکت های مختلف به استفاده از تزئینات گل در سالن ها و کنفرانس ها اهمیت می دهند؟ آیا در نزدیکی تان تالارهای عروسی قرار دارند؟ آیا مدیران شرکت ها به کارمندان خود گل هدیه می دهند یا خیر؟

درباره میزان بودجه ای که شرکت ها به شکل های مختلف برای خرید گل اختصاص می دهند تحقیق کنید و برای مثال ببینید برای یک دسته گل تزئین شده حاضر هستند چه مقدار هزینه کنند.

3 راه اندازی فروشگاه گل و گیاه

4- رقیبان خود را بشناسید.

رقیبان شما شامل همه ی گلخانه ها و فروشگاه های کوچک و بزرگ گل و گیاه در محدوده اطرافتان هستند.

دقت کنید که رقیبانتان از چه راه هایی برای خود بازار فروش پیدا کرده اند و سعی کنید شما هم بازارهای فروش دیگری برای فروشگاه خود پیدا کنید و یا در همان بازار فروش با آن ها رقابت کنید. ممکن است متوجه شوید رقیبانتان به هر دلیلی نتوانسته اند برخی نیاز های محلی را تامین کنند. در این صورت فرصت خوبی است تا بتوانید تجارت خود را با در دست گرفتن آن بازار کار بخصوص گسترش دهید.

5- برای لزوم یا عدم لزوم داشتن یک فروشگاه در سطح شهر تحقیق کنید.

اگر تحقیقات شما نشان داد که مردم منطقه بیشتر به خرید آنلاین علاقه مند هستند شاید نیازی نباشد که روی یک فروشگاه در خیابان های اصلی سرمایه گذاری کنید. مزیت این کار این است که نیازی نخواهد بود هزینه هایتان را برای خرید یا اجاره زمین و یا ساختمان در قسمت های مرکزی شهر صرف کنید و یا یک فروشنده ی تمام وقت استخدام کنید. به جای آن شما باید بیشتر روی تحویل سفارشات تمرکز کنید.

توجه داشته باشید که حتی اگر فروش اینترنتی داشته باشد باز هم باید جایی را برای نگهداری گل ها و تزئین و آماده سازی دسته گل ها خریداری یا اجاره کنید.

جذب مشتری ها تنها از طریق یک فروشگاه آنلاین کار سختی خواهد بود.


مقاله “چگونه یک تجارت آنلاین یا فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنیم؟” در وب سایت فن تریکس به شما کمک می کند تا بتوانید یک فروشگاه اینترنتی راه اندازی کنید.


اگر قصد دارید یک فروشگاه برای فروش گل هایتان اجاره کنید باید به فکر یک فروشگاه نسبتاً بزرگ و پر رفت و آمد و جای پارکینگ کافی باشید و این به معنی آن است که مجبورید هزینه ی اجاره ی بالایی بپردازید.

4 راه اندازی فروشگاه گل و گیاه

6- باید بتوانید دمای محیط را کنترل کنید.

مهم نیست که فروشگاه شما کجا واقع شده است. مهم این است که بتوانید دمای محیط نگهداری گل ها را ثابت نگه دارید. اگر دمای محیط بیش از حد بالا و یا پایین تر از حد مناسب باشد گل هایتان پژمرده و خشک خواهند شد و نمی توانید آن ها را بفروشید.

– دمای مناسب برای نگهداری اکثر گل ها دمایی حدود 1 تا 3 درجه ی سانتیگراد است.

بعضی گل ها در دمای 1- درجه سانتیگراد ماندگاری بهتری دارند و منجمد نخواهند شد.

گل ها در رطوبت های بالا ماندگاری بهتری دارند. رطوبت نسبی محیط نباید کمتر از 80 درصد باشد و بهترین بازه برای آن 90 تا 95 درصد می باشد.

گل های مناطق گرمسیری باید در دمایی حدود 13 تا 16 درجه سانتیگراد نگهداری شوند. دماهای پایین تر می تواند به آن ها آسیب بزند.

5 راه اندازی فروشگاه گل و گیاه

7- در صورت نیاز وام بگیرید.

هزینه ی شروع کار بسته به پارامترهایی مثل هزینه ی اجاره، هزینه ی سیستم های تهویه و خنک کننده، دستمزد فروشنده، بیمه و … متغیر است. همچنین شما به خرید گلدان، لوازم هرس، روبان و سایر لوازم زینتی نیاز خواهید داشت.

متخصصان پیشنهاد می کنند برای اولین سال شروع کارتان 2 الی 3 برابر هزینه های برآورد شده برای خرید لوازم و وسایل لازم را تهیه کنید.

شما می توانید از شرکت های مشاور و برآورد هزینه برای شروع کار خود کمک بگیرید.

8- می توانید عضو مجموعه ی یکپارچه ی تحویل سفارشات شوید.

بیشتر فروشگاه های گل و گیاه عضو این مجموعه هستند و ماهیانه مبلغی را به عنوان هزینه ی عضویت واریز می کنند تا بتوانند سفارشات این مجموعه را دریافت کنند. این سفارشات در واقع توسط افراد در شهرها و حتی کشورهای مختلف انجام می شود. برای مثال ممکن است فردی وارد یک فروشگاه گل و گیاه در اصفهان شود و دسته گلی برای تحویل در نقطه ای از تهران سفارش دهد. هر دو فروشگاه تحویل گیرنده ی سفارش و تحویل دهنده ی سفارش، درصدی از فروش را دریافت می کنند.

هر چند با این کار حجم سفارشات دریافتی بالا می رود اما درصدی از هر فروش به مجموعه ی سرویس دهنده تعلق می گیرد و در نتیجه سود کمی برای فروشگاه خرده فروش عضو این مجموعه خواهد داشت.

همچنین ممکن است هزینه ای برای شروع کار در چنین مجموعه ای از شما گرفته شود که به نوع سرویسی که در آن عضو می شوید بستگی خواهد داشت.

9- برای دریافت مجوزهای لازم اقدام کنید.

فروشنده های گل و گیاه ملزم به اخذ مجوز هستند. پس اگر قصد راه اندازی فروشگاه را دارید به خوبی با منابع محلی و ملزومات اخذ مجوز و پروانه آشنا شوید و در نظر داشته باشید که در زمان مناسب برای طی مراحل لازم و اخذ مجوز اقدام کنید.

فن تریکس در لینک زیر شما را راهنمای کرده تا بتوانید یک مزرعه پرورش گاو راه اندازی کنید.

>>> چگونه یک مزرعه پرورش گاو راه اندازی کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا