گل و گیاه

اصول صحیح برداشت گیاه بابونه جهت تقویت، رشد و افزایش گل دهی آن

بابونه گیاه چند ساله ی محبوبی است که به خاطر خواص دارویی فوق العاده ای که دارد در اکثر باغ ها و باغچه های سرتاسر دنیا کاشت می شود. باغبانان معمولاً در طول فصل تابستان بابونه ها را هرس کرده تا تعداد گل های آن افزایش یابد و مجدداً روی گل هایی که قبلا برداشت شده است، گل تولید شود. همچنین هرس کردن گیاه قبل از فصل زمستان برای از بین بردن گل های خشک و مرده بابونه لازم است.


با مراجعه به لینک های زیر از وب سایت فن تریکس می توانید با نحوه برداشت گیاه شاهدانه و چگونگی هرس کردن گیاه ناندینا آشنا شوید.

>>> نحوه برداشت گیاه شاهدانه <<<

>>> چگونگی هرس کردن گیاه ناندینا <<<


نحوه برداشت گیاه بابونه

برای برداشت صحیح و اصولی بابونه که در نتیجه باعث تقویت، افزایش رشد و گل دهی بابونه در فصل بهار و تابستان شود:

1- گل های خشک شده و مرده را یکی یکی با دست یا قیچی باغبانی از گیاه جدا کنید.

این گل ها قبل از تولید بذر باید از بین بروند. این کار باعث می شود که گیاه به جای صرف انرژی در تولید بذر، به تولید گل های بیشتری بپردازد. این گل ها را به همراه مقداری ساقه ی خشک آن جدا کنید.

– به طور متوسط عمر گل های بابونه 3 تا 4 هفته است.

1 برداشت اصولی گیاه بابونه

2- برگ های زرد و مرده را نیز از بین ببرید.

خشک شدن و مردن برگ ها و ساقه های گیاه در طول سال کاملاً طبیعی است. کاری که باید انجام دهید این است که به محض اینکه متوجه این ساق و برگ های خشک شدید، سریعاً آن ها را از بین ببرید. مخصوصاً آن هایی که خشک و شکننده، قهوه ای تیره یا سیاه شده اند. ساقه و برگ های زرد نیز دیگر بهبود نخواهند یافت و به اندازه ساقه و برگ های خشک، به درد نخور و ناخوشایند هستند. درنتیجه باید از بین بروند.

2 برداشت اصولی گیاه بابونه

3- بعد از چیدن گل های بابونه و یا خشک شدن و از بین رفتن آن، با چاقویی تیز یا قیچی باغبانی، همه ی ساقه های گیاه را به یک اندازه برش بزنید. به گونه ای که ارتفاع همه ی ساقه ها 4 اینچ یا 10 سانتی متر باشد.

این امر باعث می شود زمانی که ساقه ها مجدداً رشد کرده و گل ها دوباره ظاهر شدند، همگی هم اندازه، در یک ارتفاع و منظم باشند.

3 برداشت اصولی گیاه بابونه

4- غنچه ها و گل هایی که هنوز باز نشده اند را جدا نکنید.

اگر این کار را انجام دهید، باید بیش از یک ماه منتظر رشد دوباره و ظهور گل های جدید بعد از برداشت گل های بابونه شوید.
5- بعد از برداشت گل ها، 2 تا 3 هفته صبر کرده تا دور بعدی گل ها رشد کرده و آماده ی برداشت شوند.

بابونه گیاهی است که گل های آن به سرعت رشد می کند. یعنی بعد از اینکه گل های آن چیده و برداشت شد، در عرض 14 تا 20 روز مجدداً گل های دیگری رشد کرده و آماده ی برداشت می شوند.

6- فصل بهار و تابستان فصل رویش بابونه است.

یعنی دوباره می توانید گل ها را برداشت کرده، منتظر دور بعدی گل ها باشید و تا پایان فصل گل دهی گیاه این روند را ادامه دهید. برای به پایان نرسیدن این چرخه دو نکته را در نظر داشته باشید. اول اینکه اجازه ندهید گل های خشک بذر تولید کرده و به محض اینکه گلی خشک شد آن را جدا کنید و دوم آنکه شکوفه های گیاه را نچینید.

جهت آماده کردن گیاه برای پاییز و زمستان:

1- ساقه ها و بوته ی گیاه را چیده و ارتفاع آن را به نصف برسانید.

بابونه می تواند در طول بهار و تابستان به ارتفاع یک متر برسد. بعد از اینکه در اوایل پاییز آخرین گل دهی گیاه به پایان رسید، ارتفاع آن را به نیم متر برسانید.

2- قسمت های خشک گیاه را به طور کامل از بین ببرید.

حتی اگر گیاه به طور کامل هم خشک شده باشد، باید آن را به طور کامل قطع کنید، به گونه ای که تنها 7 تا 10 سانتی متر از آن روی خاک باقی بماند.

3- هر سال در فصل زمستان بعد از اولین سرما گیاه بابونه را طوری هرس کنید که تنها 2.5 تا 5 سانتی متر از آن روی خاک باقی بماند.

در پایان بعد از برداشت گیاه بابونه می توانید از آن عصاره بابونه تهیه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دانش اموز

ممنون. من برای تحقیق مدرسم به این مطالب نیاز داشتم

دکمه بازگشت به بالا