ورزش

راهنمای آمادگی برای هاف پایپ Half Pipe با اسنو برد | قسمت اول

برای یادگیری هاف پایپ Half Pipe، به اسنوبرد، صبر و اعتماد به نفس نیاز دارید. هاف پایپ، به افراد تازه کار توصیه نمی شود، اما اسکی بازانی که در میانه راه هستند، می توانند آموزش این رشته را بگذرانند. با انجام دستورالعمل هایی که در زیر آمده، شما می توانید به خوبی هاف پایپ را فرا بگیرید.

قبل از هر چیز پیشنهاد می کنیم تا برای گذراندن تعطیلات زمستانی خود و لذت بردن از بازی های زمستانی، به ویژه اسکی و اسنوبرد، حتماً سری به پیست استاندارد و بزرگ فریدونشهر، بلندترین شهر ایران با ارتفاع 2530 متر از سطح دریا و مردم گرجی زبان و مهمان نواز آن، سفر کنید تا در بهترین شرایط بتوانید از تعطیلات خود لذت برده و یا آموزش های لازم رشته های مختلف اسکی را بگذرانید.

برای هاف پایپ آماده شوید.

1- بخش های مختلف هاف پایپ را بشناسید.

هاف پایپ، یک ساختار U شکل بوده که شامل عرشه، مسیر شیب دار، کف، لبه ها، ستون ها و گذرگاه هاست. با این اصطلاحات آشنا باشید و آنها را یاد بگیرید. زیرا وقتی می خواهید هاف پایپ یاد بگیرید، به آنها اشاره خواهد شد.

• عرشه، سکوی افقی بوده که در بالا و لبه های هاف پایپ قرار دارد.

• مسیر شیب دار، سطح شیب داری است که از قسمت بالای هاف پایپ (جایی که شما با اسنوبردتان حرکت می کنید)، تا پایین ادامه دارد.

• کف، قسمت مرکزی و سطحِ هاف پایپ است.

• قسمت بالایی دیوارِ هاف پایپ را لبه می گویند.

• بخش هایی که درست زیر لبه ها قرار دارند، عمودها (ستون ها) بوده و از بالا تا پایین روی دو طرف هاف پایپ قرار دارند.

• گذرگاه ها، قسمت های بین کف و عمودها هستند، جایی که شیب کف رو به بالا شروع می شود.

1 هاف پایپ

2- یک اسنوبرد مناسب تهیه کنید.

بهترین اسنوبرد برای هاف پایپ، دارای یک جفت دکمه است که آن را از اسنوبردهای فری استایل (freestyle)، متمایز می کند. بوت ها و اسنوبرد در هاف پایپ نسبت به بوت ها و اسنوبرد فری استایل، باید کمی سفت تر و محکم تر باشند.

• دم (tail) اسنوبرد باید خیلی محکم باشد؛ تا بتواند پرش بزرگی را از لبه ها انجام دهد.

• بوت های اسنوبرد نیز باید محکم تر باشند؛ تا بتوانند قدرت و نیروی اضافی را در هاف پایپ ایجاد کنند.

• فیکس های اتصال روی اسنوبرد را چند سانتی متری عقب تر از جای معمولیشان تنظیم کنید، به طوری که دماغه (nose) اسنوبرد بزرگتر از دم آن (tail) باشد. این موضوع به شما کمک می کند زمانی که می خواهید بپرید، قدرت بیشتری داشته باشید.

• با زوایه ای که به قوزک پایتان به سمت جلو ایجاد می کنید، پایتان را نیز به سمت جلو خم کنید. با این کار، زانوهای شما خم شده و در حفظ تعادل در هاف پایپ به شما کمک می کند.

• اسنوبردتان را حتماً واکس زده و تمیز کنید.

2 هاف پایپ


همچنین می توانید برای اطلاع از نحوه واکس زدن چوب اسکی به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> نحوه واکس زدن چوب اسکی <<<


3- برخی اصطلاحات رایج در هاف پایپ را یاد بگیرید.

بهتر است با برخی اصطلاحات مربوط به هاف پایپ با اسنوبرد آشنا شوید. این اصطلاحات شامل backside spin، frontside spin، frontside wall، backside wall، سوییچ (switch) و گراب (grab).

• backside spin زمانی است که یک اسنوبردر (کسی که سوار اسنوبرد است) کل پشت بدنش را به جلو می چرخاند. در این حالت شانه های او بسته می شوند؛ زیرا پشت او، اولین قسمت از بدن است که با زاویه 90 درجه به جلو می چرخد.

• frontside spin زمانی انجام می شود که ابتدا قفسه سینه به جلو حرکت کند. در این حالت شانه های اسنوبردر باز می شوند؛ چون قفسه سینه او، اولین قسمت از بدن است که با زاویه 90 درجه به جلو می چرخد.

• backside wall و frontside wall بستگی به این دارد که اسنوبردر با کدام قسمت اسنوبرد به سمت بالای دیواره ها حرکت کند. زمانی که اسنوبردر با لبه پنجه اسنوبرد (قسمت قرارگیری پنجه پا روی اسنوبرد) روی دیواره حرکت می کند، frontside wall است. اما backside wall زمانی است که اسنوبردر با لبه پاشنه (قسمت قرارگیری پاشنه پا روی اسنوبرد) روی دیواره حرکت می کند.

• سوییچ (switch)، به تغییر حرکت پاها از عقب در امتداد مسیر حرکت، اشاره کرده و fakie یا switchfoot نیز نامیده می شود. به طور مثال، اگر حین حرکت، پای چپ اسنوبردر جلو است، چرخیده و پای راست در جلو قرار می گیرد.

• grabs ، یعنی وقتی که اسنوبوردر در هواست، اسنوبوردش را با دست بگیرد.

3 هاف پایپ

4- چگونه “falling leaf” انجام دهید.

“falling leaf” حرکتی مشابه آونگ بوده که اسنوبردر به عقب و جلو روی تپه بصورت زیگزاگ حرکت می کند (شبیه برگی که از درخت می افتد). شما باید بتوانید این حرکت را هم روی لبه پنجه (قسمت قرارگیری پنجه پا روی اسنوبرد) و هم روی لبه پاشنه (قسمت قرارگیری پاشنه پا روی اسنوبرد) انجام دهید. شما به عنوان یک اسنوبردر در مراحل متوسط یادگیری، باید این تکنیک را از قبل یاد گرفته باشید.

• اگر شما تازه کار هستید، قبل از تلاش برای یادگیری هاف پایپ، “falling leaf” را حتماً تمرین کرده و یاد بگیرید.

4 راهنمای آمادگی برای هاف پایپ

5- در پیچ ها و چرخش های خود برش (carving) را تمرین کنید (پیچ کاروینگ را تمرین کنید.)

شما باید برش را کاملاً یاد گرفته باشید تا بتوانید برای هاف پایپ تلاش کنید. افرادی که تازه ورزش اسنوبرد را شروع کرده اند، باید چرخش ها و پیچ ها را طوری انجام دهند که یک مسیر پهنی از برف ایجاد کنند. در چرخش هایی که دم اسنوبرد روی برف کشیده می شود، سرعت اسنوبردر به مقدار زیادی کاهش می یابد. برش یا کاروینگ با بریدن قسمتی از برف از جلو به عقب و بدون لغزش جانبی، باعث می شود اسنوبردر سریع تر و قوی تر در مسیر حرکت کند.

• زمانی که در چرخش تان برش می دهید، یک شکل “C” در برف ایجاد می کنید.

• تصور کنید روی یک مسیر خیلی باریک در حال ورزش اسنوبرد هستید و نمی توانید خیلی بپیچید. با این کار، کاروینگ را تمرین می کنید. هاف پایپ ها خیلی باریک هستند، بنابراین اگر بتوانید کاروینگ را خوب یاد بگیرید، در هاف پایپ، راحت تر خواهید بود.

5 هاف پایپ

6- باید بتوانید switchfoot (تغییر پا) را انجام دهید.

شما باید بتوانید هم با پای راست و هم با پای چپ به جلو حرکت کنید (یعنی بتوانید در اسنوبرد بازی پای جلویی تان را عوض کنید). بنابراین، اگر شما در حالت عادی با پای چپ تان به جلو حرکت می کنید، مطمئن باشید که در اسنوبرد هم می توانید این کار را انجام دهید. همچنین می توانید با حرکت پای راست به جلو، تعادلتان را حفظ کنید.

• شما باید بتوانید در هاف پایپ، پای جلویی تان را در هر لحظه تغییر دهید.

6 راهنمای آمادگی برای Half Pipe

7- پرش ollie را یاد بگیرید.

Ollieها معمولاً، پرش های روی سطح صاف یا تپه های با ارتفاع کم هستند. این پرش ها به شما کمک می کنند تا قدرت لازم برای پرش در هاف پایپ را به دست آورید و بتوانید برای فرود آمدن تعادلتان را حفظ کنید. Ollieها باید زمانی انجام شوند که وزن شما بیشتر، روی کف اسنوبرد باشد نه لبه ها، تا مانع از سقوط شما گردد.

• برای انجام ollie، ابتدا به عقب متمایل شده تا پای جلوییتان بالا بیاید.

• در این حالت قسمت جلویی بدنتان تقریباً در هواست. اینجا شما باید به پای عقب فشار وارد کنید. این کار باعث می شود شما به هوا بپرید.

• پای عقبی را بالا کشیده تا با پای دیگرتان هم سطح شود. زانوهای شما باید به سمت بالا و قفسه سینه تان کشیده شوند.

• زمان فرود، زانوهای شما باید خم باشند. شما باید ابتدا با پای جلویی خود فرود بیایید، طوری که وزنتان به قسمت جلو وارد شود.

7 راهنمای آمادگی برای Half Pipe

8- از خودتان محافظت کنید.

حتماً از کلاه مناسب (helmet) استفاده کنید. یادگیری هاف پایپ واقعاً سخت است و شما چندین بار در طول تمرین زمین خورده و سقوط می کنید. بنابراین با پوشیدن هلمت، از خودتان محافظت کنید.

• اگر خیلی نگران هستید که آسیب نبینید، می توانید لباس مخصوص (آرمور) بپوشید. برای ایمنی کامل خودتان، با فرد متخصص در این رشته مشورت کنید.

8 راهنمای آمادگی برای Half Pipe

9- قوانین هاف پایپ را یاد بگیرید.

این قوانین، دستورالعمل های مربوط به رشته پایپ اسنوبرد هستند. در هاف پایپ، شما باید طوری بپیچید که مسیر حرکت دیگر اسنوبردرها را قطع نکنید.

در این قسمت از راهنمای آمادگی برای رشته هاف پایپ با اصطلاحات و پیش نیازهای این رشته آشنا شدید، برای ادامه آموزش و ارائه توضیحات تکمیلی به قسمت دوم این مقاله مراجعه کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا