آموزش های ویدئوییورزش

چگونه چوب اسکی را واکس بزنیم؟

اسکی یک رشته ی ورزشی است که در آن از چوب یا اسکی هایی استفاده می شود که به پای ورزشکاران جهت سر خوردن روی سطوح مختلف بسته می ‌شود. یکی از بخش های مهم ورزش اسکی، واکس زدنِ چوب اسکی ها است. اگر می خواهید طول عمر چوب اسکی های خود را افزایش دهید و با هیجان و لذتِ هر چه بیشتر روی کوه ها لیز بخورید، باید به درستی از آن ها مراقبت کنید. به علاوه این مراقبت باعث می شود سرعتتان افزایش یافته و توانایی شما در کنترل چوب اسکی بهبود یابد و در نتیجه هر چه آسان تر اسکی بازی کنید. واکس زدن یکی از بهترین راه های محافظت از چوب اسکی هاست که از دو راهِ استفاده از واکس های غیر حرارتی و حرارتی انجام می شود. این واکس ها با اتوهای مخصوص روی چوب اسکی زده می شوند که ماندگاری و نتیجه ی بهتری خواهد داشت.

نحوه استفاده از واکس های حرارتی

1- انتخاب واکس

بهتر است قبل از انجام هرکاری مشخص کنید که در چه دمایی قصد اسکی کردن دارید و بر اساس دمای محیط اسکی، واکس متناسب با آن دما را خریداری کنید. در صورتی که از دمای محیط مطمئن نیستید، واکس هایی را انتخاب کنید که برای هر دمایی مناسب هستند. بیشتر واکس ها، از نوع هیدروکربنی هستند. واکس های فلوروکربنی هم وجود دارند که عملکرد بهتر و سرعت بیشتری را ارائه می دهند، اما گران تر می باشند.

2- چوب اسکی را روی زمین بگذارید.

اطمینان حاصل کنید جایی که چوب اسکی را روی آن قرار می دهید، کاملاً مسطح و هموار است. همچنین نور کافی وجود داشته و تهویه نیز مناسب باشد. بهتر است در زیر چوب اسکی روزنامه یا پلاستیکی پهن کنید تا از ریختن واکس بر روی زمین جلوگیری شود. از یک بلوک سنگین چوبی یا چند کتاب استفاده کرده و سر و انتهای چوب اسکی را روی زمین محکم کنید تا در حین کار حرکت نکند.

3- چوب اسکی را تمیز کنید.

از پاک کننده ای مانند الکل برای پاک کردن زنگ زدگی، کثیفی و واکس کهنه از روی چوب اسکی استفاده کنید. مقداری از آن را روی حوله ای ریخته و روی چوب اسکی از بالا به پایین بکشید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا سطح چوب اسکی کاملاً پاک شود.

4- اجازه دهید چوب اسکی در هوای آزاد خشک شود.

به یاد داشته باشید که دست به چوب اسکی نزده، آن را برنگردانید تا به همان حالت خشک شود. اگر بعد از خشک شدن متوجه شدید که چوب اسکی بسیار مسطح شده و سطحی صیقلی و صاف دارد، برس چوب اسکی را برداشته، چندین بار روی آن بکشید تا کمی سطح آن ناهموارتر و از صافی خارج شود. این کار باعث می شود چوب اسکی، واکس را هر چه بهتر به خود جذب کند. فقط به یاد داشته باشید که برس را با فشاری ملایم روی چوب اسکی بکشید.

5- واکس را ذوب کنید.

واکس را داغ کرده و بالای چوب اسکی نگه دارید. بهتر است از اتوهای مخصوص این کار استفاده کنید. زیرا دمای اتوهای معمولی متناسب با دمای واکس و چوب اسکی طراحی نشده اند و ممکن است به چوب اسکی و واکس آسیب بزنند. واکس را به اتو زده تا ذوب شود. سپس اتو را با سرعتی یکنواخت در امتداد چوب اسکی حرکت داده تا واکس آب شده خطی را در امتداد چوب اسکی ایجاد کند. وقتی به انتهای آن رسیدید، برگشته و خط دوم را به همین شکل ایجاد کنید.

• در صورت استفاده از اتوی معمولی، آن را روی دمای متوسطِ رو به پایین تنظیم کنید. اگر واکس بیش از حد داغ شود، دود می کند و به چوب اسکی آسیب می زند.

6- واکس را روی کل سطح چوب اسکی پخش کنید.

با استفاده از اتوی چوب اسکی، واکسی که به صورت دو خط روی چوب اسکی ریخته بودید را روی کل سطح آن پخش کنید. اتو را روی چوب اسکی از بالا به پایین و از پایین به بالا با سرعتی یکنواخت بکشید. این کار را آنقدر ادامه دهید تا مطمئن شوید واکس، کل سطح چوب اسکی را پوشش داده است. فقط مواظب باشید که اتو را در نقطه ای نگه ندارید و مدام با سرعتی یکنواخت در حرکت باشد.

7- در صورت نیاز لایه ی دیگری از واکس را روی چوب اسکی بزنید.

اگر فکر می کنید تمام سطح چوب اسکی پوشش داده نشده است، مجدداً لایه ی دیگری از واکس را روی آن بزنید.

8- اجازه دهید چوب اسکی خنک شود.

چوب اسکی را حرکت ندهید و اجازه دهید در دمای محیط خنک شود. این پروسه حداقل 30 دقیقه طول می کشد. پس برای انجام مرحله ی بعدی عجله نکنید.

9- واکس اضافی را بتراشید.

زمانی واکس عملکرد خوبی خواهد داشت که به صورت لایه ای نازک و درخشان باشد نه لایه ای کلفت. از یک کاردک یا تراشنده ی پلاستیکی استفاده کرده و واکس اضافی را از سطح چوب اسکی بتراشید. دقت داشته باشید که تراشنده فلزی نباشد. زیرا نمی تواند واکس را بتراشد و به اسکی آسیب می زند. تراشنده را با زاویه ای 45 درجه روی کل سطح چوب اسکی کشیده و تمام واکس های اضافی را به طور کامل پاک کنید. پاک کردن واکس از کناره های چوب اسکی را فراموش نکنید.

10- روی چوب اسکی برس بزنید.

برس باعث می شود تمام واکس های اضافی را برداشته و فقط یک لایه ی واکس در منافذ آن باقی می گذارد. از یک فرچه ی پلاستیکی یا فرچه ی اسب استفاده کرده و آن را به مدت 5 تا 10 دقیقه از بالا به پایین روی چوب اسکی بکشید.

نحوه استفاده از واکس های غیر حرارتی

ابتدا مراحل 1، 2، و 3 را که پیشتر گفته شد، تکرار کنید و در ادامه اقدامات زیر را انجام دهید:

– واکس را مستقیماً روی چوب اسکی بکشید. واکس را برداشته و طوری روی تمام سطح چوب اسکی بکشید تا خیس به نظر برسد. سعی کنید تا جایی که می توانید لایه ی واکس بسیار نازک باشد ولی در عین حال کل سطح را پوشش دهد.

– واکس را روی چوب اسکی صیقل دهید. با هر وسیله ای که در جعبه ی واکس جهت صیقل کاری قرار داده شده است، واکسِ روی چوب اسکی را صیقل دهید. با صیقل کاری گرمایی تولید می شود که باعث بهتر چسبیدن واکس بر روی چوب اسکی می شود.

– یک پارچه ی نایلونی نرم یا یک فرچه روی سطح چوب اسکی بکشید. این کار باعث می شود که سطح چوب اسکی یکنواخت شده و لایه ی واکس روی آن مسطح شود. همچنین واکس اضافی از روی چوب اسکی برداشته شده و بهترین عملکرد روی برف را تضمین می کند.

• برای پایان دادن به کار می توانید فقط یک یا دو بار یک برس نرم روی سطح چوب اسکی بکشید.

برای اطلاع از روش های گرم نگه داشتن خود هنگام اسکی مقاله زیر را در وب سایت فن تریکس مطالعه کنید.

>>> روش های گرم نگه داشتن خود هنگام اسکی <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا