روانشناسی

شناخت افراد خودشیفته از طریق دست خط و امضای آن ها

رابطه خودشیفتگی با امضای افراد

ایده ای وجود دارد که نشان می دهد دست خط افراد، نشانگر شخصیت فردی و اسرار درونی آن ها است. البته این موضوع، هنوز در حد ایده باقی مانده و اثبات نشده است. چرا که شواهد کمی برای حمایت از آن وجود دارد. مثلاً فکر کنید دوستتان یک اثر هنری را به تصویر درآورده یا یک متن ادبی نوشته است؛ شما آن را می بینید یا می خوانید. ممکن است با تمام زیبایی ها و ظرافت بکار رفته در طرح یا متن، شما متوجه نوعی کمال گرایی در آن شوید. یا رئیستان یک نامه مهم کاری را امضاء می کند و شما با دیدن امضای او، اولین چیزی که به ذهنتان می رسد این است که او، تلاش کرده تا خود بزرگ بینی خود را در امضایش نشان دهد. این موضوع را حتی می توان در امضای یک سیاستمدار، پای یک لایحه قانونی درک کرد. اگر علاقه مند هستید تا بدانید چطور می توان از امضا یا دست خط یک فرد به “شخصیت خودشیفته” او پی برد، مقاله زیر از وب سایت فن تریکس را دنبال کنید.

1 رابطه خودشیفتگی با امضا افراد

آلوارو میل هاوس و همکارانش در سال 2016 نشان دادند که پژوهش های اندکی، برای نشان دادن ارتباط بین دست خط و ویژگی های شخصیتیِ افراد وجود دارد و نتایجشان آنقدر قوی نیست که از طریق آن ها بتوان به یک نتیجه گیری و استنتاج کلی دست یافت. در پژوهشی که اخیراً انجام شد، ویژگی های شخصیتی، براساس نوع دست خط، اندازه آن و میزان خوانا بودن آن، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج این پژوهش نشان داد که دست خط های بزرگ تر مربوط به افراد سخاوتمندتر بوده و امضای های مرتب تر و تمیز تر نیز مربوط به افراد مطمئن تر و دلگرم تر بوده است.

در این تحقیق که در اروگوئه انجام شد، تیم تحقیقی روی ویژگی های قابل اندازه گیری امضای افراد، مثل اندازه آن ها و ارتباطشان با برخی ویژگی های شخصیتی مثل عزت نفس و موقعیت اجتماعی فرد، کار کردند. آن ها دریافتند که در زنان، اندازه امضا و میانگین تعداد حروف به کار رفته در آن، به طور مثبتی با تمایل آن ها برای تسلط بر دیگران، مرتبط بود.

به تازگی نیز یکسری آزمایش هایی انجام شده است که در آن ها، ابتدا افراد امضا کرده اند، بعد همان افراد در معرض شرایط مثبت و خوشحال کننده قرار گرفته اند. مجدداً از آن ها امضا گرفته شده است. مشاهدات نشان داده اند که اندازه امضاها در مرحله دوم، بزرگتر بوده است.

خودشیفتگی، عزت نفس و تسلط، اولین ویژگی های شخصیتی مرتبط با اندازه امضا هستند. در این زمینه، میل هاوس و همکارانش در پژوهش خود با فرض اینکه رابطه مثبتی بین اندازه امضا (سایز و تعداد حروف) و خودشیفتگی وجود دارد، سایز امضا را با توجه به تعداد حروفِ نام فرد در امضا، اندازه گیری کردند. برای این کار، آن ها کوچک ترین مستطیلی که می تواند امضای فرد را دربر بگیرد، در نظر گرفتند. حتی از سبک امضا و تعداد کاراکترها و میانگین مساحت کاراکترها نیز برای این منظور استفاده کردند. این تیم پژوهشی اروگوئه ای، امضای 300 دانشجوی لیسانس را مورد بررسی قرار دادند. امضای این 300 دانشجو مورد تجزیه و تحلیل های مختلفی قرار گرفت و در نهایت با استفاده از نتایج این تجزیه و تحلیل ها، این تیم توانست به اندازه واقعی امضاها دست پیدا کند. از سوی دیگر، صفات شخصیتی نارسیست، توسط الگویی اسپانیایی، ارزیابی شد. ویژگی شخصیتی تسلط شرکت کننده ها نیز توسط دو شکل از آن ها شامل تسلط اجتماعی (sociable dominance) و تسلط تهاجمی (aggressively dominant) بررسی شد. عزت نفس این دانشجویان نیز توسط یکسری فرم ها و گویه ها مورد سنجش قرار گرفت.

پس از تعیین ویژگی های جمعیت شناختی جامعه مورد مطالعه نظیر سن و جنس، و ویژگی های شخصیتی، مشخص شد که مهم ترین ویژگی پیش بینی کننده “اندازه امضا”، هم در زنان و هم در مردان، “تسلط اجتماعی” بود.

میل هاوس و همکارانش دریافتند که افرادی که دارای تسلط اجتماعی بالاتری هستند، تسلط خود را به شیوه ای نشان می دهند که منعکس کننده نگرش مثبت نسبت به دیگران باشد. این افراد دوست دارند در هر گروهی که عضو هستند، موقعیت مرکزی آن گروه را از آنِ خود کنند و عزت نفس بالایی در گروه داشته باشند. این افراد دوست دارند اعضای تیم را سازماندهی کنند. این افراد جزو اولین کسانی هستند که برای پاسخ دادن به سؤالات مطرح شده در گروه، بدون درنگ، دستشان را بالا می برند. در مقابل، در تسلط تهاجمی، افراد، برتری خود را از طریق دشمنی و خصومت، ابراز می کنند. امضاهای بزرگ تر را می توان به عنوان نشانه ای از تمایل شخص امضا کننده به ایستادگی و تصرف مقام مرکزی در گروه، تفسیر نمود.

در مورد خودشیفتگی، یافته ها نشان دادند که اندازه امضا فقط در مورد زنان اهمیت دارد. در واقع، زنان خودشیفته تر، نسبت به زنانی که خودشیفتگی کمتری داشتند، اندازه امضایشان بزرگ تر بود؛ این نتیجه در مورد مردان صدق نمی کرد.

پژوهشگران این پروژه کمی نگران بودند که شاید یافته ها، تحت تأثیر خطای نمونه گیری قرار گرفته باشند. اما نتایج پژوهشی که پیش از این تحقیق نیز روی سبک و علامت های برجسته امضا و خودشیفتگی انجام شده بود، با نتایج میل هاوس و همکارانش همسو بود. در مطالعات پیش تر، یافته ها حاکی از آن بود که زنان خودشیفته تر، در امضاهایشان از علامت تعجب و علامت های برجسته تر استفاده می کنند. همچنین، محققان این مطالعات، بر این عقیده بودند که زنان خیلی خودشیفته احتمالاً خود را با چیزهایی نظیر جواهرات و میکاپ، آراسته می کنند. امضاهایی که در آن ها چیزی به صورت خوانا نوشته می شد، نوع دیگری از برجستگی ها را نشان می داد. از آنجایی که ویژگی های خودشیفتگی مانند خود محوری، نخوت و خصومت به صورت ذاتی در رهبران مرد وجود دارد، زنان با خودشیفتگی بالا مجبورند تا برای جلب توجه بیشتر، از چیزهایی مانند امضاهای بزرگ تر و جذاب تر استفاده کنند.

یکی دیگر از نظراتی که محققان اروگوئه ای آن را پیشنهاد کردند این بود که زنان، انگیزه بیشتری برای تولید امضاهای خواندنی نسبت به مردان دارند. این امکان وجود دارد که زنان بیشتر احساس می کنند تا باید از یک راهی نام خود را به صورت خوانا بنویسند تا بتوانند از طریق آن، به رسمیت شناخته شوند. اما مردان خیلی لازم نمی بینند تا هویت شخصی خود را در امضاهایشان نشان دهند و از این رو، خیلی راحت از کنار آن رد می شوند.

با تمام این تفاسیر، این نکته را در نظر داشته باشید که این مقاله فقط در مورد رابطه بین نوع امضا و ویژگی خودشیفتگی بحث کرده و به دیگر جنبه های شخصیتی فرد، نپرداخته است.

در پایان با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با “رابطه نوع گوشی با شخصیت افراد” آشنا شوید.

>>> رابطه نوع گوشی با شخصیت افراد <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
psychologytoday




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا