سلامت

روش های درمان خانگی و سریع پوست ساییده و کشیده شده روی زمین

درمان خانگی پوست ساییده شده

برای همه ی ما حداقل یکبار در زندگی اتفاق افتاده که بر اثر تصادف با موتور، زمین خوردن با دوچرخه یا افتادن از جایی قسمتی از بدنمان روی زمین کشیده شده و پوست آن به طور کلی ساییده و از بین رفته باشد. این نوع زخم یکی از بدترین زخم هایی است که هم به زودی درمان نمی شود و هم بسیار دردناک و سوزناک است. با این حال در چنین موقعیتی اگر درمان و مراقبت اصولی و صحیحی برای زخم انجام دهید، هم زخم سریع، ایمن و بدون کوچک ترین مشکلی بازیابی می شود و هم درمان آن طولانی نشده و در نهایت جای زخم و اسکار باقی نمی ماند.

1 درمان خانگی پوست ساییده شده


می توانید با مطالعه مقالات “مراقبت و پانسمان زخم های سطحی” و “مراقبت و درمان خانگی زخم های عفونی” در وب سایت فن تریکس با نحوه مراقبت از زخم های سطحی و عفونی آشنا شوید.


برای درمان پوست ساییده شده ، چهار اقدام کلیدی زیر را در نظر داشته و انجام دهید.

1- زخم را به صورت صحیح بشویید.

به گفته پزشکان اولین اقدامی که در رابطه با زخم های ساییده و کشیده شده روی زمین باید انجام داد، این است که آن را با آبی کاملاً پاک شستشو داده تا تمامی آلودگی هایی که از روی زمین به زخم و پوست چسبیده است از بین برود.

برای زخم هایی که آلودگی آن ها بیشتر است، حتماً از یک شوینده ی زخم مثل بتادین یا دیگر شوینده های مخصوص زخم که در داروخانه موجود است را در کوتاه ترین زمان ممکن باید استفاده کنید. به یاد داشته باشید که هرگز از پروکساید استفاده نکرده و هرگز روی زخم ساییده شده را محکم نمالید. اگر بعد از شستشو بریدگی عمیق یا چربی زیر پوست را در زخم مشاهده کردید، بلافاصله به اورژانس مراجعه کنید.

2- زخم را بانداژ کرده و بپوشانید.

– برای ساییدگی هایی که چندان عمیق نبوده و تنها چند لایه ی سطحی از پوست کنده شده است، توصیه می شود که بعد از شستشوی زخم، یک لایه ی ضخیم پماد آنتی بیوتیک مثل نئوسپورین روی زخم زده شود. سپس پانسمانی نچسب روی زخم قرار گرفته و به دور آن گاز پیچیده شود؛ تا از پانسمان محافظت کند. تا زمان بهبودی کامل، روزانه باید پانسمان عوض شود.

– برای زخم هایی که شدت و عمقی متوسط دارند، فقط باید یک لایه ی نازک پماد در مرکز زخم زده شود. سپس پانسمان شفاف تگادرم روی آن قرار گرفته و دور آن گاز پیچیده شود تا از آن محافظت کند. این پانسمان را می توان تا چند روز هم عوض نکرد. اما زمانی که آن را عوض می کنید، زخم را به آرامی تمیز کنید.

– برای زخم های عمیق، پانسمان دودرم فوم دار (Duoderm) را مستقیماً روی زخم گذاشته و تا جایی که می توانید لبه های آن را به بهترین شکل چسبانده و روی آن بانداژ توری (Spandage) بکشید. پانسمان در زیر، تبدیل به ژل شده و تا چند هفته یا بیشتر می تواند روی زخم باقی بماند. در صورت چکه کردن، آن را پاک کرده و دور آن گاز بپیچید تا لباس هایتان را کثیف نکند.

3- روند بهبودی را در نظر داشته باشید.

هر چه زخم بهبود پیدا می کند، روز به روز از درد آن کاسته می شود. هرگونه افزایش درد، التهاب، قرمزی یا ترشحات بو دار نشانه ی عفونت است که نیاز به آنتی بیوتیک و پانسمان پزشک دارد. بنابراین در این صورت حتماً به پزشک مراجعه کنید.

4- اسکار یا جای زخم را کاهش دهید.

هر زمان که پوست آسیب دیده و زخم شود، در معرض خطر اسکار قرار می گیرد. برای به حداقل رساندن این خطر، پوست را بعد از بهبودی به طور منظم با یک کرم مرطوب کننده ماساژ دهید. توصیه می شود این کار را دو بار در روز و هر بار به مدت چند دقیقه انجام دهید. ماساژ به در هم شکستن اسکار کمک کرده و مرطوب کننده، پوست جدید را هیدراته نگه می دارد. همچنین پیشنهاد می شود از کرم، ژل یا نوار سیلیکون به مدت 2 تا 4 ماه استفاده شود؛ که برای زخم های تیره، قرمز یا اسکارهای پیشرفته بسیار موثر است.

اگر می خواهید اسکارتان کمتر به چشم بیاید، سعی کنید به مدت 12 تا 18 ماه پس از آسیب، آن را از نور خورشید دور نگه دارید. اشعه ی UV باعث افزایش رنگدانه شده و موجب می شود که اسکار بدتر شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
bicycling




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا