زیباییسلامت

خواص و فواید روغن جوجوبا

کاربرد و فواید روغن جوجوبا

تقریباً همه ی ما از فواید و خواص شگفت انگیز روغن جوجوبا با خبر هستیم و می دانیم که روغن جوجوبا یکی از بهترین مواد برای مراقبت از پوست و مو می باشد. به همین دلیل تصمیم گرفتیم طرز استفاده ی صحیح همراه با فواید بسیار زیاد آن را برای شما عزیزان شرح دهیم.

1 خواص روغن جوجوبا

روغن جوجوبا چیست؟

روغن جوجوبا یک مایع موم مانند است که شباهت بسیاری به چربی ترشح شده از پوست یا همان سبیوم (sebum) دارد. در واقع وقتی به روغن جوجوبا نگاه می کنیم به دلیل بافت موم مانندی که دارد شبیه به روغنی است که روی آن موم باشد.

این ماده ی شگفت انگیز از دانه ی گیاه جوجوبا (Simmondsia chinensis) به دست می آید. دانه جوجوبا بومی مناطق حاره ای و داغ آمریکا یعنی جنوب کالیفرنیا، آریزونا و قسمت هایی از شمال مکزیک می باشد.

جوجوبا به دلیل ویژگی های مرطوب کنندگی و مراقبتی پوست بسیار شناخته شده است. چرا که رطوبت و شادابی را بدون چربی آزاردهنده روغن به پوست می دهد. همچنین به تولید اسید مانتل (acid mantle) و متعادل سازی pH که از پوست در مقابل باکتری های مضر مراقبت می کند نیز کمک خواهد کرد. در مقایسه با دیگر روغن های گیاهی پایدار، جوجوبا بدون بو بوده و به راحتی از بین نخواهد رفت. همین ویژگی ها باعث شده است که روغن جوجوبا پایه ی ثابت استفاده در مواد آرایشی و زیبایی باشد.

تاریخچه ی روغن جوجوبا

اگر چه استفاده از روغن جوجوبا به سال 1970 به بعد بر می گردد، اما آمریکایی ها از خیلی سال های پیش از آن برای التیام زخم های پوستی استفاده می کردند. تقریباً 100 سال پیش وال های اسپرم به دلیل وجود ماده ای روغنیِ موم مانند در سرشان شکار می شدند. از این روغن برای همه موارد از لوازم آرایشی گرفته تا لامپ های نفتی و روان کننده های صنعتی استفاده می شد. اما زمانی که شکار این وال ها ممنوع شد، مردم به فکر چاره افتاده و روغن جوجوبا را که شباهت زیادی به روغن سر وال داشت جایگزین آن کردند و شهرت بیشتری پیدا کرد.

امروزه، 40،000 هکتار از زمین های بیابانی در جنوب غربی ایالات متحده آمریکا برای کشت گیاهان جوجوبا و تهیه ی روغن آن استفاده می شود.

خواص مفید و آزمایش شده ی روغن جوجوبا

روغن جوجوبا علاوه بر خاصیت مرطوب کنندگی عالی پوست، از خواص و فواید بسیار دیگری هم برخوردار است. از جمله:

• روغن جوجوبا به دلیل شباهت بسیار زیاد به سبیوم طبیعی پوست، باعث می شود روغن پوست را بدون کوچک ترین چرب کنندگی مرطوب و شاداب کند.

• خاصیت ضد قارچی

• حاوی مقادیر بسیار بالای ویتامین ها و مواد معدنی است که باعث حفظ سلامت پوست می شود. (ویتامین E و B-complex، روی، مس، سلنیوم، کروم و سطح بالایی از ید)

• خاصیت ضد اکسیدانی

• التیام دهنده زخم های پوستی

• ضد باکتریال

• خاصیت ضد التهابی

• ماندگاری طولانی

• قابل استفاده موضعی برای همه ی سنین

طرز استفاده از این ماده ی ارزشمند

روغن جوجوبا به روش های مختلفی استفاده می شود که برخی از آن ها شامل:

مرطوب کننده:

از آنجایی که روغن جوجوبا یک مرطوب کننده ی طبیعی بوده و همانند سبیوم جذب پوست می شود و در متعادل سازی تولید چربی پوست نقش دارد و موجب خشکی پوست نمی شود، برای همه ی انواع پوست از جمله چرب، خشک و پوست های معمولی مناسب است. همچنین روغن جوجوبا برای از بین بردن چین و چروک و افتادگی پوست نیز مفید است.

به همین دلیل می توان این روغن را به مواد آرایشی روزانه خود اضافه کنید و یا مستقیماً مقدار کمی از آن را به محل مورد نظر یا صورت خود بزنید.

از آنجا که جوجوبا بسیار شبیه به سبیوم یا همان چربی پوست بوده و منافذ پوست را نمی بندد، بهترین ماده برای پاک کردن آرایش بدون ایجاد خشکی در پوست می باشد. پس برای پاک کردن آرایش می توانید چند قطره روغن را بر روی پنبه ریخته و روی پوست بمالید.

متعادل کردن چربی پوست:

ممکن است استفاده از روغن جوجوبا برای پوست های چرب کمی غیر منطقی به نظر برسد، اما در واقع در متعادل کردن چربی پوست بسیار مؤثر است. این روغن دو کار را بر روی پوست انجام می دهند. ابتدا به چربی های پوست چسبیده و آن ها را از بین می برد، سپس به مرطوب سازی پوست می پردازد و همین رطوبت و آب باعث از کار افتادن غدد تولید کننده ی چربی یا همان سبیوم می شود. در نتیجه از به وجود آمدن چربی جلوگیری خواهد شد.

همچنین زمانی که پوست به دلیل شستشوی زیاد خشک می شود، غدد چربی ساز با تولید چربی این مشکل را برطرف می کنند. در این شرایط بدیهی است که میزان چربی پوست بسیار زیاد می شود. روغن جوجوبا این خشکی را از بین برده و تولید چربی پوست را منظم و متعادل می سازد.

مرهم لب:

به دلیل اینکه روغن جوجوبا بسیار مرطوب کننده است، برای مرطوب کردن و از بین بردن خشکی لب هم می تواند استفاده شود. می توان گفت که از این روغن در بسیاری از مواد آرایشی مربوط به لب استفاده شده است. این روغن را خصوصاً در فصل زمستان می توان به تنهایی و مستقیماً بر روی لب مالید. برای این کار مقداری روغن درخت قلم و روغن نارگیل را با روغن جوجوبا مخلوط کرده و زمانی که کمی سفت شد آن را در قوطی رژ لب ریخته و روی لب هایتان بمالید.

درمان مشکلات پوستی:

اگزما و پسوریازیس اغلب به خاطر خشکی و التهاب پوست به وجود می آیند. جوجوبا پوست را مرطوب کرده و التهاب و خشکی را به خوبی درمان می کند. همچنین با باکتری هایی که باعث به وجود آمدن اگزما و پسوریازیس می شود نیز مبارزه می کند.

روغن مو:

جوجوبا همه کاره است و تقریباً می توان گفت که دردی برای هر درمان است. این روغن موهای فرفری و وزوزی را آب رسانی کرده و نرم و خوش حالت می کند. همچنین می توان برای از بین بردن شوره ی سر هم روغن را به شامپو اضافه کرد. برای از بین بردن خشکی و در هم پیچیدگی موهای نوزاد نیز بسیار مؤثر است. (تا زمانی که موهای جدیدی جایگزین شود). آقایان نیز می توانند برای ریش هایشان از این روغن با ارزش استفاده کنند.

آفتاب سوختگی:

استفاده از روغن جوجوبا برای درمان آفتاب سوختگی توصیه نمی شود. زیرا باعث احتباس گرمای بدن می گردد. اما در حالت کلی جوجوبا مانند موم عسل بوده و برای درمان سایر مشکلات پوستی مفید است. روغن جوجوبا حاوی مقادیر زیادی ویتامین E می باشد که می تواند پوستی که در اثر آفتاب سوختگی آسیب دیده است را درمان و از پوست اندازی جلوگیری کند. در صورت بروز چنین مشکلی پوست را با چند قطره روغن جوجوبا پوشش دهید.

درمان زگیل و قارچ پا:

جوجوبا یک روغن ضد قارچی شگفت انگیز است که می تواند به درمان و جلوگیری از عوارض و عفونت های قارچی که اغلب بر روی پا تأثیر می گذارد؛ مانند زگیل، قارچ و پای ورزشکار کمک کند. برای درمان این مشکلات روزی دو یا سه قطره از آن را روی محل قارچ بزنید.


برای مطالعه کامل متن درمان بیماری پای ورزشکاران به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> درمان بیماری پای ورزشکاران <<<


درمان آکنه:

انسداد منافذ پوستی از علت های شایع به وجود آمدن آکنه می باشد. در این مشکل نیز جوجوبا به رفع آن کمک می کند. زیرا نه تنها منافذ پوستی را نمی بندد، بلکه کمک می کند روغن اضافی و آلودگی که باعث انسداد منافذ می شوند را از بین ببرد. می توان گفت جوجوبا بهترین راه درمان آکنه می باشد. همچنین به دلیل اینکه بازسازی سلول ها را سرعت می بخشد، می تواند زخم های ناشی از آکنه را نیز درمان کند.

جوجوبا برای کودکان:

از آنجایی که روغن جوجوبا دارویی بدون ضرر است، برای کودکان و نوزادان نیز می توان استفاده کرد. چند قطره روغن را در گهواره یا رختخواب کودک بچکانید تا با باکتری ها مبارزه کرده و کودک را از باکتری ها در امان نگه دارد. همچنین می توانید جوجوبا را در آب وان کودک ریخته تا پوست کودک آبرسانی شود.

ماساژ:

روغن جوجوبا برای ماساژ دادن روی پوست به خصوص کودکان و نوزادان بسیار مفید بوده و باعث تسکین عضلات و برطرف شدن گرفتگی می شود.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wellnessmama




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
احمد

عالی

دکمه بازگشت به بالا