سلامت

چگونه خونِ گوشِ گل کلمی را در خانه تخلیه و آن را درمان کنیم؟

گوش گل کلمی که با عنوان هماتوم لاله ی گوش (auricular hematoma) هم از آن یاد می شود، آسیبی است که در اثر ضربه به گوش به وجود آمده و نتیجه ی آن خونریزی، التهاب و متورم شدن داخل لاله ی گوش خواهد بود. این مشکل معمولاً در ورزش هایی مانند کشتی، راگبی، ورزش های رزمی، بوکس و واتر پولو رخ می دهد. درمان گوش گل کلمی، مبارزه با تورم و سپس تخلیه ی خون است که باید ظرف 48 ساعت صورت گیرد تا از آسیب دائمی جلوگیری شود. توصیه می کنیم تخلیه ی گوش گل کلم را حتماً به پزشک خود بسپارید و تا حد امکان این کار را خودتان انجام ندهید، اما اگر مجبور به انجام این کار در منزل شدید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

درمان فوری را شروع کرده از التهاب و بدتر شدن آسیب جلوگیری کنید.

1- روی موضع یخ بگذارید.

بعد از آسیب رسیدن به گوش، دست از هر کاری کشیده و برای جلوگیری از التهاب و بی حس شدن گوش، روی آن یخ بگذارید. یخ، جریان خون بین پوست و غضروف را کاهش می دهد. بنابراین، یخ را در پارچه ای پیچیده و هر بار به مدت 10 دقیقه روی گوش نگه دارید. این عمل را سه تا 4 ساعت بعد از آسیب تکرار کنید.

– اگر یخ در دسترستان نیست، حتماً این کار را با بسته ی یخ زده ی سبزیجات انجام دهید.

2- دور گوش را محکم بانداژ کنید.

علاوه بر اینکه از یخ استفاده می کنید، با یک باند یا پارچه ای تمیز، فشار محکمی بر روی گوش وارد کرده تا از ایجاد تورم در ناحیه ی آسیب دیده جلوگیری شود. یخ و فشار بهترین روش برای مبارزه با تورم است. فشار، خونریزی داخلی را متوقف کرده و شدت ضایعه ی گل کلم را کاهش می دهد. فقط به یاد داشته باشید که باند را آنقدر محکم نبندید که جریان خون به طور کلی قطع، و موجب سردرد و سرگیجه شود. هر یک ساعت یکبار باند را باز کرده و به گوش استراحت دهید.

1 نحوه تخلیه گوش گل کلمی

3- داروهای ضد التهابی بخورید.

یکی دیگر از روش های جلوگیری از التهاب و درد گوش گل کلمی مصرف داروهای ضد التهابی می باشد. مصرف این داروها را در اسرع وقت با دو روش قبلی ترکیب کنید.

تخلیه ی گوش گل کلم در خانه

1- خطرها را در نظر بگیرید.

اگر چه می توان گوش گل کلم را در منزل و بدون مراجعه به پزشک تخلیه کرد (خصوصاً اگر طرز کار با سرنگ را بلد باشید)، اما خطرهایی مانند احتمال عفونت و بروز مشکلات دیگر را در نظر داشته باشید و در صورت امکان به پزشک مراجعه کنید.

– البته اگر شدت آسیب و تورم به حدی نیست که موجب پارگی پوست شود، خودتان آن را تخلیه کنید.

2 نحوه تخلیه گوش گل کلمی

2- دست ها را ضدعفونی کرده و یا دستکش بپوشید.

دست ها باید با آب گرم و صابون بسیار تمیز شسته و ضدعفونی شود تا خطر ایجاد باکتری و عفونت کاهش یابد. اگر دستکش های لاتکس پزشکی در دسترستان است حتماً بپوشید.

– برای ضدعفونی کردن دست ها از الکل هم می توانید استفاده کنید.

3- گوش را نیز ضدعفونی کنید.

پنبه ای برداشته و آن را آغشته به الکل یا روغن درخت چای کرده و به محل آسیب دیده بمالید. نیمه ی بالایی گوش جایی است که باید سوراخ شود. پس اطمینان یابید که نقطه ی سوراخ شده را کاملاً تمیز می کنید.

– بعد از ضدعفونی کردن موضع و قبل از خالی کردن آن به مدت 10 تا 15 دقیقه روی آن یخ بگذارید. یخ یک بی حس کننده ی طبیعی است.

3 نحوه تخلیه گوش گل کلمی

4- هماتوم را با یک سوزنِ داخل سرنگ فشار دهید.

یک سرنگ 3 میلیمتری با سر سوزن 20 برای این کار مناسب است. چنین سرنگی می تواند تقریباً تمام خون موجود در تورم را در خود جای دهد. پس سرنگی تهیه کرده و به قسمت متورمِ گوش بزنید. فقط مراقب باشید که سوزن را خیلی عمیق فرو نکنید. زیرا باعث آسیب به غضروفِ گوش می شود.

4 نحوه تخلیه گوش گل کلمی

5- تخلیه ی خون

هنگامی که ناحیه ی متورم شده سوراخ شد، بسیار آرام و با ملایمت و البته به صورت پیوسته سرنگ را به عقب کشیده تا ناحیه به طور کامل تخلیه شود. ممکن است لازم باشد قسمت آسیب دیده ی گوش را به آرامی با دست فشار دهید تا تمامی خون و مایعات کاملاً تخلیه شود. مادامی که این کار را انجام می دهید سعی کنید سوزن را خارج نکرده و در گوش نگه دارید تا از پارگی جلوگیری شود. توجه داشته باشید که خارج کردن سوزن نیز باید به آرامی انجام شود. چرخاندن سوزن و با احتیاط خارج نکردن آن باعث پارگی پوست و آسیب بیشتر می شود.

5 نحوه تخلیه گوش گل کلمی

6- مجدداً ناحیه را ضدعفونی کنید.

بعد از انجام مراحل تخلیه و خالی شدن موضع، باید دوباره محل را ضدعفونی کنید. سوراخی که در مراحل قبلی ایجاد کردید میکروب را جذب کرده و موجب بروز عفونت می شود.

– ممکن است پوستِ موضع کمی چروک شده باشد که به مرور زمان از بین می رود. در صورتی که فکر می کنید هنوز مقداری مایع در آن وجود دارد، محل را کمی با دست فشار داده تا به صورت کامل تخلیه شود.

6 نحوه تخلیه گوش گل کلمی

7- خونریزی را با فشار متوقف کنید.

بسته به این که چه نوع جراحتی را با چه کیفیتی برای تخلیه ی گل کلم انجام داده باشید، ممکن است خونریزی تا چند دقیقه ادامه یابد. اما اگر خون متوقف نشد، چند عدد گاز استریل را روی محل گذاشته و فشار دهید تا از خونریزی و ایجاد لخته جلوگیری شود. بعد از آن پوشاندن موضع با باند تمیز و استریل، برای جلوگیری از ایجاد عفونت توصیه می شود. فقط به یاد داشته باشید که باند خیس نشده و هر روز تعوض شود.

7 نحوه تخلیه گوش گل کلمی

در پایان با مراجعه به لینک زیر از وب سایت فن تریکس با نحوه کوچک کردن سوراخ لاله گوش آشنا شوید.

>>> نحوه کوچک کردن و بستن سوراخ لاله گوش <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
md

151.246.33.110
واقعا برام مفید بود خیلی خیلی ممنونم

علی

سلام و خسته نباشید من کشتی گیرم و هفت روزی میشه گوشم شکسته الان هم‌ میتونم آب گوشمو بگیرم
قسمتی که شکسته هنوز نرمه لطفا جواب بدید ممنون میشم

دکمه بازگشت به بالا