زیباییسلامت

آنچه لازم است در مورد تزریق کورتیزون برای درمان جوش و آکنه بدانید

حتماً بارها تجربه کرده اید که هر زمان قرار است به یک مناسبتی در مجلس مهمی شرکت کنید، یک جوش بزرگ، معروف به جوش مجلسی در صورتتان رخ می نمایاند! احتمالاً در این مواقع تنها کاری که انجام می دهید این است که دعا می کنید هرچه زودتر و قبل از شروع مراسم جوش از بین برود. شاید هم از انواع کرم، پماد و ضماد استفاده می کنید؛ اما قلباً می دانید که چندان هم موثر نیست. اگر چنین اتفاقی را بسیار تجربه می کنید، بهتر است در یک کلینیک پوست به دنبال راه حلی اساسی یعنی تزریق کورتیزون باشید.

در سال 1961 تزریق کورتیزون برای درمان مشکلات پوستی معرفی شد. از آن زمان تاکنون این روش به طور گسترده ای مورد استفاده قرار گرفته است تا انواع مشکلات پوستی را درمان کند.

یکی از رایج ترین مشکلات پوستی که می توان آن را با تزریق کورتیزون درمان کرد، جوش و آکنه های چرکی غرور جوانی است که به آکنه کیست یا آکنه ولگاریس نیز معروف است.

آکنه یک بیماری بسیار شایعی بوده که تا 80٪ بزرگسالان را درگیر می کند. این امر می تواند تأثیر منفی بر سلامت روان فرد بگذارد، زیرا باعث ایجاد جای زخم های ناخوشایند، جای جوش و لکه شده و منجر به پریشانی روانی می شود. همچنین اضطراب و افسردگی در بیماران مبتلا به آکنه بیشتر است.

تزریق کورتیزون چیست؟

کورتیزون یک هورمون استروئیدی است. استروئیدها داروهایی هستند که عملکردهای متنوعی مانند تنظیم التهابات را دارند. در واقع به خاطر همین عملکرد ضد التهابی آن هاست که به شکل وسیعی در جهان تجویز می شوند.

متداول ترین ماده ی کورتیزون که در رابطه با پوست از آن استفاده می شود، ریامسینولون استونید است. تزریق کورتیزون استروئیدها را مستقیماً وارد ضایعات پوستی می کند. این تزریق ها یک روش استاندارد درمانی برای بسیاری از بیماری های پوستی مانند کلوئید، آکنه و آلوپسی آرتا است.

کورتیزون در پوست ذخیره شده و در واقع در آن می نشیند؛ تا در یک دوره، درمانی طولانی مدت را در پوست انجام دهد و در عین حال عوارض جانبی این درمان را نیز به حداقل برساند. این روش درمانی، بسیار مؤثر، آسان و نسبتاً بی خطر است.

کجا و چه زمانی باید تزریق کورتیزون را انجام داد؟

1 درمان جوش با تزریق کورتیزون

تزریق کورتیزون برای تسکین و درمان سریع آکنه های کیستی می باشد. بنابراین اگر می خواهید سریع یک آکنه ی چرکی و کیستی یا همان به قول معروف جوش غرور جوانی را درمان کنید، به سراغ تزریق کورتیزون بروید. دقت داشته باشید که تزریق استروئید را حتماً متخصص پوست برایتان انجام دهد، زیرا فقط وی به اندازه کافی مهارت دارد تا به روش مناسب، دوز مناسب دارو را تزریق کند.

برای این کار هیچ آمادگی خاصی لازم نیست. تزریق در کلینیک انجام شده و 5 تا 10 دقیقه طول می کشد. در صورت بروز آلرژی یا در صورتی که از هر نوع داروی رقیق کننده خون مانند آسپرین یا وارفارین استفاده می کنید، لازم است به پزشک اطلاع دهید، زیرا احتمال کبودی در محل تزریق را افزایش می دهند. ممکن است یک پانسمان بر روی محل تزریق قرار داده شود که موقت است و می توان بعد از چند ساعت آن را برداشت.

هشدار مهم: هرگز در طول سه هفته در یک نقطه از پوست تزریق کورتیزون را انجام ندهید، زیرا این امر ممکن است عوارض جانبی ایجاد کند. تریامسینولون استونید یک استروئید طولانی مدت است، یعنی به اندازه کافی در طولانی مدت در محل تزریق باقی می ماند تا اثر ضد التهابی قابل توجهی ایجاد کند. بنابراین، دیگر نیازی نیست به طور مکرر در مدت زمان کوتاهی در همان محل کورتیزون تزریق کنید.

تزریق کورتیزون دقیقاً چه می کند و مکانیسم عمل آن چیست؟

کیست آکنه نوعی چرک و سلول های التهابی بوده که با التهاب نیز بزرگ و گسترده می شود. برای مهار این التهاب، کورتیزون تزریق می شود. کورتیزون سلول های التهابی را در محل ضایعه کاهش می دهد. هنگامی که التهاب کاهش یابد، درد و اندازه کیست نیز کاهش می یابد.

آیا هرکسی می تواند این تزریق را انجام دهد؟

هر کسی که بخواهد به سرعت از شر یک جوش کیستی خلاص شود، می تواند کورتیزون تزریق کند، اما در صورت وجود ضایعات گسترده، از تزریق چندگانه در یک جلسه باید اجتناب کرد.

تزریق کورتیزون را همه ی افراد در هر سنی و حتی زنان باردار و شیرده هم می توانند انجام دهند. اما افرادی که به تریامسینولون استوناید حساسیت دارند، باید از تزریق آن اجتناب کنند. همچنین در محل هایی که عفونت قارچی یا ویروسی وجود دارد یا در اطراف آن ها، از تزریق کورتیزون خودداری کنید.

مزایا و فواید تزریق کورتیزون چیست؟

اولاً وقتی داروی موضعی وارد پوست می شود، به عمق پوست نفوذ کرده و شرایط عمیق را درمان می کنند. دوماً، داروهای خوراکی ممکن است عوارض جانبی کلی بر بدن شما داشته باشد، در صورتی که تزریق دارو در محل ضایعه، آن را در همان محل محدود می کند. سوماً کورتیزون سریع تر آکنه ها را درمان کرده و پوست را از زخم، رنگدانه و لک حفظ می کند.

اما آیا تزریق کورتیزون معایب، مضرات و عوارض جانبی هم دارد؟

2 درمان جوش با تزریق کورتیزون

اگر استروئیدها به شیوه ای مناسب یا با دوز صحیح تزریق نشوند، می تواند منجر به عوارض جانبی خاصی شوند. از جمله:

– ممکن است باعث نازک شدن پوست (معروف به آتروفی) شود و تورم جزئی در محل تزریق به وجود آید.

– ممکن است باعث افت فشار خون، یعنی روشن شدن پوست در محل تزریق شود.

– ممکن است رگ های عنکبوتی را به وجود آورد. یعنی رگ های خونی اطراف محل تزریق ممکن است از حالت عادی بیشتر نمایان شوند.

– در موارد بسیار نادر، اگر بیمار به هر یک از اجزای تزریق حساسیت داشته باشد، ممکن است باعث واکنش آلرژیک شود.

به یاد داشته باشید که هرگونه زخم آتروفیک (نازک شدن پوست) یا افت فشار خون ناشی از تزریق کورتیزون نسبتاً دائمی و خلاص شدن از آن بسیار مشکل است. بنابراین ضروری است که تزریق را حتماً متخصص پوست انجام دهد که می داند چگونه استروئیدها را در غلظت مناسب رقیق کرده و در محل مناسب ضایعه تزریق کند.

مراقبت های لازم بعد از تزریق

بعد از انجام تزریق هیچ کار دیگری لازم نیست انجام دهید، فقط منتظر بمانید تا جوش فرو رود. پزشک ممکن است کرم آنتی بیوتیکی را تجویز کند. دقت داشته باشید که از لمس ضایعه خودداری کرده و هیچ کرم دیگری غیر از آنچه پزشک تجویز کرده است را استفاده نکنید.

در پایان فن تریکس مطالعه مقالات “نحوه جلوگیری از رشد جوش صورت“، “روش های تسریع درمان جوش” و “عوامل ایجاد آکنه مکانیکا” را به شما پیشنهاد می دهد.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا