زیبایی

چگونه از رشد جوش صورت جلوگیری کرده و آن را متوقف کنیم؟

جوش ها اغلب آزار دهنده هستند، مخصوصاً اگر روی صورت و در بدترین زمان ممکن ظاهر شوند. مثلاً زمانی که مجلس یا اتفاق مهمی در پیش است و ظاهر و چهره ی زیبا برایتان بسیار اهمیت دارد. یکی از عوامل مهم جوش های صورت استرس است و به همین دلیل زمانی که اتفاق مهمی پیش رو دارید صورتتان جوش می زند. خوشبختانه با روش های مراقبتی معمولی می توان رشد جوش تازه را متوقف کرده و از بزرگ شدن آن جلوگیری کرد. لازم به ذکر است که اگر صورتتان دائماً جوش زده و منشا آن مشکلاتی خاص است، راه های گفته شده در این مقاله برای درمان جوش هایتان چندان نتیجه بخش نخواهد بود. در این موارد توصیه می کنیم حتماً به پزشک مراجعه کنید.

برای متوقف کردن رشد جوش ها بلافاصله بعد از ظاهر شدن:

1- به هیچ وجه به آن دست نزنید.

اگر جزو افرادی هستید که بلافاصله بعد از ظاهر شدن جوش آن را می ترکانید، باید بگوییم که نه تنها جلوی رشد آن را نگرفته اید، بلکه عمر این جوش را بالا برده اید. جوشی که دستکاری شود، مدت طولانی تر روی صورت جا خوش می کند. به علاوه چلاندن جوش مواد آلوده را عمیق تر وارد پوست کرده و باعث می شود که جوش قرمز تر و ملتهب تر شود. جای آن باقی مانده و احتمال این که زخم و اسکار به وجود آید نیز بسیار بالا می رود.

1 پیشگیری از رشد جوش صورت

2- روی نقطه ای که قرمز شده و جوش در حال رشد است، کمپرس گرم بگذارید.

به محض اینکه متوجه شدید صورت در حال جوش زدن است و نقطه ی قرمزی را یافتید، حوله ای گرم و مرطوب روی محل بگذارید. این کار منافذ باز شده را قبل از ورود آلودگی و بدتر شدن جوش تمیز کرده و از رشد آن جلوگیری می کند.

2 پیشگیری از رشد جوش صورت

3- بعد از کمپرس، صورت خود را با شوینده ی حاوی اسید سالیسیلیک بشویید.

این شوینده، سلول های مرده ی پوست و چربی های اضافه ای که باعث بدتر شدن جوش می شوند را از بین می برد. در نتیجه جوش بد و شدیدی تشکیل نمی شود. جوش ها زمانی که منافذ پوست بسته باشد بدتر می شوند، بنابراین شستشو صورت دو بار در روز، جوش های صورت را تا جایی که امکان دارد از بین می برد.

– توجه داشته باشید که شستشوی شدید صورت و مالش پوست، جوش را بدتر می کند. صورت را معمولی و ملایم بشویید.

4- حدالامکان روی جوش آرایش نکنید.

استفاده از هر لایه ی پوششی روی جوش، سلول های مرده ی پوست، چربی و باکتری ها را داخل منافذ حبس می کند. پس پوست خود را تمیز نگه دارید و تا جایی که امکان دارد اقدامات پیشگیرانه ی رشد و بدتر شدن جوش را انجام دهید.

3 پیشگیری از رشد جوش صورت

اگر جوش در حال رشد بوده و یا دیر متوجه آن شده اید:

1- دفعات شستشوی صورت با آب خالی را افزایش دهید.

اما به یاد داشته باشید که فواصل شستشو باید طولانی بوده و بیش از سه بار در روز صورت خود را نشویید. زیرا این کار باعث خارش شده و روغن طبیعی پوست را نیز از بین می برد. از بین رفتن روغن طبیعی پوست خود باعث ایجاد جوش می شود. پس بهتر است صورت خود را تنها صبح و عصر بشویید.

2- از شوینده ی بنزوئیل پروکساید استفاده کنید.

از آنجایی که شوینده ی بنزوئیل پروکساید در جلوگیری از به وجود آمدن جوش موثر است، می تواند از بدتر شدن جوش نیز جلوگیری کند. این شوینده ها در واقع چربی اضافی پوست را از بین برده و در درمان جوش بسیار موثرند. فقط به یاد داشته باشید که این شوینده را برای پوست معمولی استفاده کرده و در صورت وجود هرگونه مشکل دیگری به هیچ وجه از این شوینده ها استفاده نکنید. مگر با مشورت پزشک.

3- جوش را نترکانید.

اگر فکر می کنید که جوش رشد کرده و به حدی رسیده که می توانید آن را ترکانده و از آن خلاص شوید، سخت در اشتباهید. به هیچ وجه به صورت دست نزنید. زمانی هم که به هر دلیلی می خواهید صورت خود را لمس کنید، دست هایتان را خوب بشویید تا آلودگی ها به جوش نرسند و آن را بدتر نکنند. توجه داشته باشید که این اقدامات پیشگیرانه، ممکن است باعث خارش جوش شود، اما به هیچ وجه نباید آن را بخارانید.

4- پس از کار روزانه دوش بگیرید.

پس از کارهای روزانه مثل ورزش، بدن و پوست شما بسیار عرق می کند. آلودگی محیط و هوا نیز روی پوست نشسته، با عرق ترکیب شده و باعث بدتر شدن جوش و ایجاد جوش های دیگر می گردد. دوش روزانه بعد از کار به جلوگیری از این مشکل کمک می کند.

– برای جلوگیری از جوش های بدن نیز توصیه می شود لباس های تنگ نپوشید. جایی که رطوبت و عرق به مدت طولانی وجود داشته باشد، جوش به وجود می آید.

5- در مدتی که با جوش سر و کله می زنید، مصرف لبنیات را قطع کنید.

شیر، پنیر، ماست و دیگر لبنیات، رابطه ی مستقیمی با جوش های صورت دارند. بهتر است مدتی استفاده از لبنیات را قطع کرده و یا از شیرهای غیر لبنی مثل شیر بادام یا شیر سویا استفاده کنید.

6- اگر هیچکدام از راهکارهای گفته شده موثر نبود از درمان های پزشکی استفاده کنید.

استفاده از داروها برای از بین بردن جوش ها، به عنوان راهکار آخر پیشنهاد می شود. بنابراین اگر از موارد گفته شده نتیجه ای نگرفتید، کرم های موضعی جوش که حاوی سالیسیلیک اسید یا بنزوئیل پراکسید می باشند را از داروخانه ها تهیه کرده و استفاده کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
2 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
بهار

ممنون از مطلب خوبتان . چرا من در دوران نوجوانی گردنم چروک بود

پارسا

چه جالب .هیچ وقت به رابطه لبنیات با جوش صورت فکر نکرده بودم .ممنون

دکمه بازگشت به بالا