زیباییسلامت

معرفی انواع اسانس روغنی برای درمان آکنه و چگونگی استفاده از آنها

معرفی اسانس های روغنی برای درمان آکنه

برخی افراد لکه های قرمز روی پیشانی و قسمت های دیگر بدن را تجربه و روش های درمان زیادی را امتحان کردند. تصور مواجه شدن با چهره ی خود در آینه، با پشیانی قرمز و متورم شده بسیار ناخوشایند است. بنابراین شاید سریعا به سراغ دارو یا پمادهایی برای درمان آن بروید که تا حدی موثر بوده و علائم را از بین می برد. اما این روش شاید برای درمان زمان کوتاه آن مناسب بوده و مشکل را از ریشه برطرف نکند. بنابراین فن تریکس در ادامه شما را با برخی اسانس های روغنی که برای درمان آکنه موثرند را آشنا می کند. پس با ما همرا باشید.

اسانس های روغنی برای درمان آکنه، جوش و اسکار استفاده می شوند. این اسانس ها در واقع همان عصاره یا عرق استخراج شده از گیاهان دارویی، گل ها و پوست درختان بوده که به صورت روغنی مورد استفاده قرار می گیرند. این روغن ها دارای خواص ضد التهاب و ضد میکروبی بوده و می توانند بسیاری از مشکلات پوستی که ناشی از آکنه هستند را از بین ببرند.

مصریان باستان حدود 4500 سال قبل از میلاد نیز از این اسانس های روغنی به صورت موضعی برای درمان بسیاری از مشکلات پوستی استفاده می کردند. امروزه تحقیقات و مطالعات بسیاری در این زمینه صورت گرفته و تاثیر این روغن ها در درمان آکنه و سایر مشکلات پوستی اثبات شده است.

انواع اسانس های روغنی برای درمان آکنه و جوش

1- مریم گلی

1 درمان آکنه با اسانس روغنی

مریم گلی گیاهی دارویی بوده که در درمان آکنه و جوش بسیار مفید است. در مطالعاتی که در رابطه با پوست و آلرژی شناسی منتشر شد، نشان داد که مریم گلی تاثیر بسیار زیادی در از بین بردن باکتری هایی که جوش ها و آکنه ها را به وجود می آورند، دارد.

چگونه باید از اسانس روغنی مریم گلی در درمان آکنه استفاده کرد؟

چند قطره اسانس روغنی مریم گلی را در روغن زیتون خوب مخلوط کنید. همچنین می توانید چند قطره از آن را در کرمتان ریخته و روزی دو یا سه بار (بسته به شدت آکنه) روی آکنه ها بمالید. خواص ضد التهابی عالی این ماده به جلوگیری از ایجاد لکه و ضایعات پوستی ناشی از آکنه کمک می کند.

توجه: هرگز اسانس روغنی مریم گلی را مستقیماً روی پوست نزنید. و هرگز بیش از 1 تا 2 درصد از آن را برای پوست به کار نبرید.

2- اسانس روغنی درخت چای

2 درمان آکنه با اسانس روغنی

روغن درخت چای یکی از بهترین اسانس های روغنی برای درمان آکنه است. در یک آزمایش که بر روی 124 فرد مبتلا به آکنه انجام شد، اثر روغن درخت چای و بنزوئیل پرواکسید (درمان دیگری برای آکنه) مورد بررسی قرار گرفت. نتیجه حاصل از این آزمایش نشان داد، افرادی که از روغن درخت چای استفاده کرده بودند، ناراحتی های کمتری نسبت به افراد استفاده کننده از بنزوئیل پراکسید، را تجربه کردند. مطالعه ی دیگری نیز تاثیر بسیار بالای روغن درخت چای را در درمان آکنه های حاد اثبات کرد.

بنابراین 2 تا 3 قطره از اسانس روغنی درخت چای را روی گوش پاک کن زده و به آرامی روی آکنه ها بمالید. اجازه دهید روغن درخت چای چندین ساعت روی آکنه ها مانده و سپس آن را بشویید. این کار را نیز می توانید قبل از خواب انجام داده و بخوابید.

خواص ضد التهابی و ضد میکروبی این ماده، باکتری هایی که موجب به وجود آمدن آکنه می شوند را از بین برده و التهاب را کاهش می دهند. روغن درخت چای با نفوذ به سلول های پوستی، غدد چربی و منافذ پوست را باز کرده و آکنه را کاهش می دهد.

توجه: از این اسانس روغنی بیش از دو بار در روز استفاده نکنید. زیرا باعث خشکی پوست و تولید چربی اضافی می گردد.

3- اسانس روغنی اسطوخودوس

3 درمان آکنه با اسانس روغنی

یکی از پرکاربرد ترین اسانس های روغنی، اسانس روغنی اسطوخودوس می باشد. مطالعات نشان می دهد که استنشاق این اسانس باعث آرامش روح و روان می شود. از آنجایی که اغلب، استرس موجب آکنه و جوش شده، این اسانس با کاهش استرس جوش ها را کنترل می کند.

روش استفاده از این درمان: مقداری آب را درون کاسه ای جوشانده و 10 تا 12 قطره اسانس روغنی اسطوخودوس را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید. حوله ای روی سر انداخته و روی کاسه بخور انجام دهید. سعی کنید بخار حاصله را عمیقاً استنشاق کنید. پس از اتمام اجازه دهید که حتما بخور به صورت طبیعی روی پوست خشک شود. سپس مقداری یخ را درون پارچه ای ریخته و روی صورت بمالید. برای حصول نتیجه ای بهتر، روزی یک بار این کار را انجام دهید.
خواص آنتی باکتریایی اسانس روغنی اسطوخودوس باعث شده باکتری هایی که باعث بروز آکنه می شوند، از بین برود. به علاوه بخور از انسداد منافذ پوستی جلوگیری کرده و آکنه را کاهش می دهد.

4- اسانس روغنی میوه ی ارس

4 درمان آکنه با اسانس روغنی

این اسانس روغنی به خاطر خواص ضدعفونی کنندگی، سم زدایی و بهبود گردش خون بسیار شناخته شده است. مطالعات نشان داده که استفاده ی موضعی از این اسانس درمانی قوی برای آکنه می باشد.

برای استفاده از این اسانس موثر، مقداری ژل آلوورا را از برگ این گیاه استخراج کرده و چند قطره از اسانس روغنی میوه ی ارس را به آن اضافه و خوب مخلوط کنید. سپس ژل را روی صورت به مدت یک شب بزنید. از این روش روزی یک بار استفاده کنید.

آلوورا تسکین دهنده ی پوست بوده و خارش و سوزش را درمان می کند. اسانس میوه ی ارس نیز با سم زدایی و از بین بردن باکتری ها، پوست را پاکسازی کرده و در نتیجه آکنه کاهش میابد.

توجه: اسانس روغنی میوه ی ارس شاید در بعضی پوست ها باعث ایجاد سوزش شود. قبل از استفاده آن را تست کرده و اگر سوزشی احساس کردید فوراً آن را بشویید.

5- اسانس روغنی رزماری

5 درمان آکنه با اسانس روغنی

روغن رزماری از ترکیباتی غنی شده بوده که در از بین بردن چربی بیش از حد پوست بسیار موثر است. این روغن باکتری ها را کشته و تورم هایی که موجب انسداد منافذ پوستی می شوند را از بین می برد. یک مطالعه نشان داد که روغن رزماری بر پروبیونی باکتریوم که عامل ایجاد آکنه و جوش است بسیار موثر می باشد.

بنابراین:

– قطره روغن رزماری
– ¾ پیمانه آرد جو دوسر
– ½ پیمانه چای سبز
– ½ پیمانه گلاب

این مواد را با هم مخلوط کرده تا خمیری حاصل شود. سپس خمیر را روی پوست زده و اجازه دهید کاملاً خشک شود. سپس آن را بشویید. این خمیر را هر روز قبل از دوش گرفتن روی جوش ها بزنید.

آرد جو دوسر پوست را اسکراب کرده و روغن رزماری و چای سبز به دلیل خواص آنتی باکتریاییشان، میکروب ها و باکتری های روی پوست را از بین می برند. گلاب نیز موجب تسکین پوست می گردد.

توجه:

– زنان باردار در دوران بارداری یا افراد مبتلا به سرع، هرگز از روغن رزماری برای درمان استفاده نکنند.

– استفاده بیش از حد از این روغن باعث ایجاد حساسیت پوست می شود.

6- روغن اکالیپتوس

6 درمان آکنه با اسانس روغنی

این روغن به کاهش چربی خون کمک می کند. از این رو برای کنترل آکنه و جوش بسیار موثر بوده و دارای خواص ضد باکتریایی نیز می باشد.

2 تا 3 قطره روغن اکالیپتوس را در کرم مرطوب کننده تان مخلوط کرده و هر شب قبل از خواب روی صورت بمالید.

روغن اکالیپتوس دارای خواص درمانی بوده که نه تنها باکتری ها را از بین می برد بلکه خارش و سوزش را نیز تسکین داده و آکنه، کیست ها و جوش ها را درمان می کند.

توجه: این روغن در افراد مبتلا به آسم، سیستم تنفس آنها را تحریک می کند. بنابراین افراد مبتلا در استفاده از آن باید احتیاط کنند.

7- روغن ریحان

7 درمان آکنه با اسانس روغنی

خواص ضد میکروبی این روغن در درمان آکنه و جوش بسیار موثر است. زیرا می تواند پروبیونی باکتریوم را از بین ببرد. این روغن عمیقاً پوست را تغذیه کرده و فعالیت میکروب ها که باعث التهاب، عفونت و در نتیجه جوش و آکنه شده را متوقف می کند. روغن ریحان شامل اسید لینولئیک بوده که خاصیت ضد التهابی داشته و به تسکین تورم در ناحیه ی آسیب دیده ی پوست کمک می کند.

برای استفاده، 2 قطره روغن ریحان را با 2 قاشق ژل آلوورا مخلوط کرده و خمیر حاصله را با انگشت به پوست بزنید. بعد از چند ساعت زمانی که خمیر خشک شد آن را بشورید. بهتر است روزی دوبار از این روش درمانی استفاده کنید.

8- روغن چوب صندل

8 درمان آکنه با اسانس روغنی

این روغن نیز در کنترل آکنه و جوش بسیار موثر است. با خاصیت ضد عفونی کننده ای قوی که دارد، باکتری ها را از بین برده و منافذ پوست را باز می کند. همچنین سفت کننده ی پوست بوده و باعث احتباس رطوبت پوست می شود. تحقیقات نشان داده که روغن چوب صندلِ هندی در درمان آکنه و جوش مفید بوده و شدت آن را کاهش می دهد. همچنین در درمان بیماری های دیگر پوست مانند پسوریازیس نیز موثر است.

2 تا 3 قطره از روغن چوب صندل را در روغنی دیگر مثل جوجوبا، نارگیل یا آرگان مخلوط کرده و آن را دوبار در روز روی پوست صورت بمالید.

توجه: در دوران بارداری و شیردهی از این روغن استفاده نکنید.

در هنگام استفاده مراقب باشید که روغن با چشم تماس پیدا نکند.

9- روغن بابونه

9 درمان آکنه با اسانس روغنی

روغن بابونه به دلیل خواص آرام بخش خود، بسیار شناخته شده است. این روغن به کنترل التهاب پوست بسیار کمک کرده و با خاصیت باکتریایی آکنه، جوش های چرکی و جوش های ریز را کاهش می دهد.

نحوه استفاده از این روغن: قطره روغن بابونه را با 30 میلی لیتر روغن جوجوبا و یک قاشق چایخوری ژل آلوورا مخلوط کرده و روزی یک تا دو بار به پوست بزنید.

روغن بابونه التهاب اطراف جوش ها و آکنه ها را از بین می برد و آلوورا اثر آبرسانی و مرطوب کنندگی پوست را دارد.

توجه: با این که روغن بابونه منع مصرفی نداشته و روغنی بی ضرر است، اما اگر باردار یا شیرده هستید قبل از مصرف حتماً با پزشک مشورت کنید.

10- روغن ترنج

10 درمان آکنه با اسانس روغنی

این اسانس روغنی بر پایه ی مرکبات بوده و دارای خواص ضد باکتریایی می باشد. روغن ترنج به دلیل خاصیت مبارزه با التهابات پوستی بسیار شناخته شده است. مطالعات متعدد نشان می دهد که این روغن همچنین دارای خواص ضد میکروبی و ضد باکتریایی است که در جلوگیری از آکنه و جوش بسیار موثر است.

جهت استفاده:

– 5 قطره روغن ترنج
– 7 قطره روغن درخت چای
– مقداری صابون روغن زیتون
– ¾ پیمانه آب مقطر

صابون را با آب مقطر حل کرده و روغن ها را به آن اضافه کنید. روزی دوبار صورت خود را با این محلول بشویید.

این ماده آلودگی ها و چربی اضافی پوست را از بین برده، منافذ پوست را باز کرده و پوست را ضد عفونی می کند.

توجه: بیش از دوبار در روز از این شوینده استفاده نکنید. بعد از شستشوی پوست، بلافاصله در معرض نور آفتاب قرار نگیرید. زیرا روغن ترنج در اثر قرار گرفتن در معرض روشنایی، اثرات سمی ایجاد می کند.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
کاربر ناشناس

اینا رو از کجا باید بخرم. من یه مقدار روغن بابونه فقط تونستم پیدا کنم. تاثیر داشت. خوب بود. اما وضعیت پوستی من خیلی ناجوره

دکمه بازگشت به بالا