زیباییسلامت

خواص، فواید و نحوه استفاده از رتین آ یا ترتینوئین برای رفع چین و چروک پوست

خواص، فواید و عوارض جانبی استفاده از رتین آ

امروزه با پیشرفت علم محصولات زیادی وارد بازار شده است که به راحتی می توان از آن ها در جهت زیبایی و جلوگیری از چین و چروک و ظاهر شدن علائم پیری استفاده کرد. رتین آ (Retin-A) یا ترتینوئین (Tretinoin) یکی از این محصولات است که گفته می شود بهترین راه حل برای مبارزه با علائم پیری بوده و محصول ضد پیری واقعی می باشد. با ما همراه باشید تا نحوه استفاده از آن را فراگیرید.

1 فواید و عوارض استفاده از ترتینوئین

همچنین می توانید از فرولیک اسید استفاده کنید. فرولیک اسید در محصولات آرایشی مراقبتی ضد پیری مورد استفاده قرار میگیرد.

رتین آ یا ترتینوئین چیست و چه تاثیری روی پوست می گذارد؟

2 فواید و عوارض استفاده از ترتینوئین

ترتینوئین یا Retin-A متعلق به خانواده رتینوئیدها (Retinoids) بوده که مشتق شده از ویتامین A می باشند. معمولاً رتینوئید ها به صورت موضعی برای درمان مشکلات پوستی مانند آکنه، آفتاب سوختگی و … مورد استفاده قرار می گیرند. ترتینوئین، رتینوئیدی است که بیشترین مطالعه روی آن انجام شده است و در سال 1984 توانایی آن در درمان فوتو ایجینگ (پیری زودرس پوست ناشی از نور خورشید) کشف شد. آزمایشات ثابت کرد که این ماده باعث افزایش تولید کلاژن و کاهش چین و چروک و خطوط ریز می شود.

مطالعات علمی بسیاری وجود دارد که اثربخشی ترتینوئین را به عنوان داروی موضعی قوی ضد پیری اثبات می کند.

نگاهی به این مطالعات می اندازیم:

مطالعات در رابطه با فواید ضد پیری ترتینوئین چه می گویند؟

3 فواید و عوارض استفاده از ترتینوئین

در یک مطالعه ی تصادفی، شرکت کنندگان به مدت سه ماه از رتینول و ترتینوئین روی پوست خود استفاده کردند. پس از سه ماه بهبود چشمگيری در چروک های صورت، آسیب های ناشی از نور خورشید و سطح رنگدانه، با عوارض بسيار خفيف مشاهده شد. مطالعات به این نتیجه رسید که ماده جادویی رتین آ هم می تواند عوارض جانبی داشته باشد.

مطالعه ی دیگری نشان می دهد که استفاده از کرم ترتینوئین 5% نه تنها کلاژن را تقویت می کند بلکه بافت و رنگ پوست را نیز بهبود بخشیده و به فرآیند رَگ ‌زایی یا آنژیوژنز کمک کرده و آن را تسهیل می بخشد.

در حالیکه پس از چند هفته استفاده از رتین آ می توانید اثر آن را روی پوست خود احساس کنید، تغییرات عمده ای در طولانی مدت نیز خواهید دید. مطالعاتی نشان داد که این ماده علائم فوتو ایجینگ را بهبود می بخشد؛ اما بعد از 6 ماه استفاده مداوم از این کرم، این تفاوت ها و تغییرات ایجاد شده روی پوست و از بین رفتن علائم پیری بسیار قابل توجه بود. به همین دلیل شرکت کنندگان اکنون یک تا سه بار در هفته از این کرم استفاده می کنند.

ترتینوئین یک داروی قوی ضد پیری است، با این حال باید از آن به طور صحیح و اصولی استفاده کرد.

نحوه استفاده از ترتینوئین یا رتین آ برای از بین بردن نشانه های پیری

4 فواید و عوارض استفاده از ترتینوئین

– از مصرف ترتینوئین در طول روز اجتناب کرده و همیشه قبل از خوابیدن آن را روی پوست بزنید. این کار ضمانت می کند که پوستتان زمان کافی برای جذب و بهره بردن از تاثیرات مثبت آن را دارد.

– از ترکیب کردن ترتینوئین با محصولاتی مثل بنزوئیل پروکساید و سایر محصولات اسیدی مانند اسید سالیسیلیک، اسید گلیکولیک و ویتامین C خودداری کنید.

– قبل از زدن ترتینوئین، صورت خود را به طور کامل تمیز کنید. در صورتی که می خواهید ترتینوئین را با هر محصول دیگری بزنید، قبل از زدن ترتینوئین حداقل 15 دقیقه صبر کنید.

– اگر ترتینوئین به صورت صحیح استفاده شود، گردش سلولی پوست را بهبود بخشیده و باعث کند شدن خطوط و چین و چروک ها می شود. اما، باید صبور باشید.

چه مدتی طول می کشد تا ترتینوئین تاثیر خود را روی پوست بگذارد؟

5 فواید و عوارض استفاده از ترتینوئین

رتین آ بلافاصله شروع به کار می کند. هنگامی که شروع به استفاده از آن می کنید در همان ابتدا از تمام خواص و مزایای آن بهره مند می شوید. با این حال، چند ماه طول می کشد تا نتایج واقعی را ببینید.

مطالعات نشان داده است که حداقل 6 ماه طول می کشد تا متوجه تغییرات قابل مشاهده ای در اثر استفاده از ترتینوئین در پوست شد. افراد شرکت کننده در این مطالعه در شش ماه اول تفاوت معنی دار و عمده ای در پوست نداشتند. اما بعد از 12 ماه، فیبرهای کلاژن جدید ایجاد شد و محققان بهبود کلی پوست را مشاهده کردند.

در مطالعه دیگری، محققان نتایج و تغییرات را پس از 84 روز مشاهده کردند. آن ها بهبودی قابل توجهی را در چین و چروک های شدید، افتادگی صورت، رنگدانه و خطوط خنده یافتند.

اما برخلاف مزایای چشمگیر ترتینوئین، همانطور که پیش تر هم گفته شد، این ماده ممکن است عوارض جانبی نیز داشته و برخی مسائلی را ایجاد کند.

عوارض جانبی ترتینوئین

6 فواید و عوارض استفاده از ترتینوئین

پوست شما به زمان نیاز دارد تا خود را با رتینوئیدها سازگار کند. بنابراین اگر برای اولین بار از Tretinoin استفاده می کنید، ممکن است عوارض جانبی اولیه، مانند موارد زیر را تجربه کنید:

– خشکی پوست
– تحریک پوست
– خارش پوست
– پوسته پوسته شدن پوست
– سوزش خفیف پوست

سعی کنید پوست خود را آرام آرام با این ماده آشنا کنید. یعنی دو ماه اول، ترتینوئین را دو بار در هفته استفاده کنید.

7 فواید و عوارض استفاده از ترتینوئین

– در صورتی که درمان های پوستی مانند لیزر یا لایه برداری های شیمایی انجام داده اید، در استفاده از ترتینوئین حتماً با پزشک مشورت کنید.

– در دوران بارداری به هیچ وجه از ترتینوئین استفاده نکنید.

– ترتینوئین و دیگر رتینوئیدها، پوست را به آفتاب حساس می کنند. بنابراین سعی کنید از کرم ضد آفتاب با حداقل SPF 30 استفاده کرده و برای جلوگیری از آسیب، برای مدتی طولانی در معرض نور خورشید قرار نگیرید. همچنین صورت خود را با کلاه یا روسری پوشش دهید.

اگر ترتینوئین باعث ترک پوستی، زخم و بدتر شدن پوست شد، نترسید. در ابتدا، ترتینوئین ممکن است قبل از نشان دادن نتایج، پوست را پاکسازی کند. صبر، کلید اصلی استفاده از این کرم است. با این وجود، اگر فکر می کنید پوستتان در استفاده از ترتینوئین واکنش مثبت نشان نمی دهد، با پزشک مشورت کنید.

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
stylecraze




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا