تغذیهسلامت

خواص، فواید و مضرات قهوه بدون کافئین چیست؟

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی ها در سراسر جهان است که بسیاری افراد از خوردن آن لذت برده و طرفداران زیادی دارد. اما در این بین افرادی نیز هستند که به دلایل مختلفی قصد دارند مصرف کافئین خود را محدود کنند. برای این افراد قهوه ی بدون کافئین جایگزین بسیار خوبی می باشد. چرا که قهوه ی بدون کافئین دقیقاً همان قهوه ی معمولی بوده که تنها کافئین آن حذف شده است.


همچنین می توانید با مراجعه به لینک زیر کافئین موجوددر بدن خود را کاهش داده و آن را دفع کنید.

>>> روش های کاهش و دفع کافئین از بدن <<<


با فن تریکس همراه باشید تا نگاهی عمیق تر به این موضوع بیندازیم.

قهوه ی بدون کافئین (Decaf) چیست و چگونه ساخته می شود؟

1 خواص و مضرات قهوه بدون کافئین

دانه های قهوه ای که حدود 97 درصد کافئین آن گرفته شده و از بین رفته باشد را قهوه بدون کافئین یا دکافئینه (دی کافئین) می نامند. راه های زیادی برای از بین بردن کافئین دانه های قهوه وجود دارد؛ که اکثر این روش ها شامل آب، حلال های عالی و دی اسید کربن می شوند. دانه های خام قهوه را قبل از بو دادن یا همان مرحله ی roast و برشته کردن، در محلول ها شستشو می دهند تا 97 درصد از کافئینشان از بین برود. ارزش غذایی قهوه ی بدون کافئین با قهوه ی معمولی تقریباً یکسان شناخته شده است. با این حال عطر و طعم قهوه دکافئین ممکن است کمی ملایم تر شده و رنگ آن نیز بسته به روش استفاده شده برای دی کافئین کردن آن، کمی تغییر کند. می توان گفت قهوه ی دکافئینه برای کسانی که طعم تلخ و بوی قوی قهوه ی معمولی را دوست ندارند دلپذیر تر است.

البته همان طور که گفته شد این قهوه ها کاملاً بدون کافئین نبوده و هر یک فنجان قهوه ی بدون کافئین 0 تا 7 میلی گرم کافئین دارد، که به طور میانگین یک فنجان معمولی از قهوه بدون کافئین 3 میلی گرم کافئین دارد. این در حالی است که یک فنجان قهوه ی معمولی بسته به نوع قهوه، روش تهیه و سایز فنجان، حاوی 70 تا 140 میلی گرم کافئین است.


برای اطلاع از روش های مختلف تهیه قهوه برای تسکین درد به لینک زیر از وب سیات فن تریکس مراجعه کنید.

>>> روش های مختلف تهیه قهوه برای تسکین درد <<<


قهوه دی کافئین حاوی آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی است.

در واقع قهوه بزرگترین منبع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی غربی است و قهوه ی بدون کافئین نیز به مقدار مشابه قهوه ی معمولی (15% کمتر) آنتی اکسیدان دارد. این 15 درصد آنتی اکسیدان نیز در فرآیند دی کافئین شدن قهوه از دست می رود. اسید هیدروکرینامیکی و پلی فنل ها آنتی اکسیدان های اصلی موجود در قهوه می باشند.

آنتی اکسیدان ها در خنثی سازی رادیکال های آزاد بسیار موثر بوده که باعث کاهش آسیب اکسیداتیو و جلوگیری از بیماری هایی مانند بیماری قلبی، سرطان و دیابت نوع 2 می شوند.

علاوه بر آنتی اکسیدان ها، قهوه دکافئینه دارای مقادیر جزئی مواد مغذی نیز می باشند. به طوری که یک فنجان قهوه ی بدون کافئین، 2.4٪ از مقدار منیزیم توصیه شده برای مصرف روزانه، 4.8٪ پتاسیم و 2.5٪ نیاسین یا ویتامین B3 را تامین می کند. اگر چه ممکن است مقادیر بسیار کمی باشد اما خوردن 2 تا 3 فنجان قهوه در روز مقدار آن را قابل توجه می کند.

خواص و فواید قهوه ی بدون کافئین برای سلامتی

آنتی اکسیدان ها و دیگر مواد فعال در قهوه باعث شده است مصرف این ماده از قدیم الایام برای سلامتی انسان مفید شناخته شود. تمرکز بر روی قهوه ی بدون کافئین و تشخیص خواص آن کمی دشوار است؛ زیرا بسیاری از مطالعات تمایزی بین این دو قهوه قائل نیستند.

با این حال مزایای زیر را برای قهوه ی بدون کافئین برشمرده اند:

1- دیابت نوع دو، عملکرد کبد، مرگ زودرس

نوشیدن قهوه هم معمولی و هم بدون کافئین، با کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در ارتباط است، به طوری که مصرف هر فنجان قهوه در روز خطر ابتلا به دیابت 2 را تا 7٪ کاهش می دهد. این نشان می دهد که عناصری غیر از کافئین ممکن است مسئول این اثرات مفید قهوه باشد.

اثرات قهوه دکافئینه بر روی کبد مانند قهوه ی معمولی مورد مطالعه قرار نگرفته، اما یک مطالعه نشان داده است که قهوه ی بدون کافئین آنزیم های کبد را کاهش داده و باعث محافظت از کبد می شود.

نوشیدن قهوه ی بدون کافئین خطر مرگ زودرس و مرگ ناشی از سکته ی قلبی و مغزی را نیز به میزان کم اما قابل توجه کاهش می دهد.

2- پیری و بیماری های نورودژنراتیو

هر دو نوع قهوه تاثیرات مثبتی را بر کاهش زوال عقل در اثر افزایش سن دارند. مطالعات سلول های انسانی نشان می دهد که نوشیدن قهوه می تواند از نورون ها در مغز محافظت کرده و به جلوگیری از توسعه بیماری های نورودژنراتیو مانند آلزایمر و پارکینسون کمک می کند. مطالعات نشان می دهند که این امر ممکن است به علت اسید کلروژنیک موجود در قهوه، به جای کافئین باشد. با این حال، خود کافئین نیز با کاهش خطر ابتلا به زوال عقل و بیماری های عصبی همراه است.

همچنین مطالعات بسیاری نشان می دهد افرادی که قهوه معمولی مصرف می کنند خطر ابتلا به آلزایمر و پارکینسون در آن ها کمتر است.

3- کاهش سوزش سر دل و خطر ابتلا به سرطان روده بزرگ

یکی از عوارض جانبی نوشیدن قهوه که بسیاری از افراد آن را تجربه کرده اند، سوزش سر دل و رفلاکس اسید معده است. نوشیدن قهوه ی بدون کافئین می تواند این عوارض ناخوشایند را از بین ببرد. نشان داده شده است که قهوه بدون کافئین ریفلاکس معده ی کمتری از قهوه ی معمولی دارد.

مصرف دو یا چند فنجان قهوه بدون کافئین در روز تا 48٪ خطر ابتلا به سرطان رکتوم یا روده ی بزرگ را کاهش می دهد.

خواص قهوه ی معمولی از قهوه ی بدون کافئین بیشتر است.

قهوه به خاطر اثرات محرک آن است که شناخته شده است. این اثرات یعنی افزایش هوشیاری و کاهش احساس خستگی و برخی دیگر از اثرات مثبت قهوه یعنی:

– بهبود خلق و خو، حافظه و عملکرد ذهنی
– افزایش میزان متابولیسم و سوزاندن چربی
– تقویت عملکردهای ورزشی
– کاهش خطر افسردگی خفیف و افکار خودکشی در زنان
– کاهش خطر ابتلا به سیروز کبدی

مستقیماً با کافئین در ارتباط است که در قهوه ی معمولی یافت می شود.

با این حال قهوه ی بدون کافئین بهترین جایگزین برای افرادی است که نمی توانند کافئین مصرف کنند. نه تنها هیچگونه ضرر و عوارض جانبی ندارد بلکه دارای خواص و فوایدی نیز می باشد.

در پایان با مطالعه مقالات زیر در وب سایت فن تریکس “طرز تهیه شربت عصاره قهوه” و “نحوه پودر کردن قهوه بدون آسیاب” را فراگیرید.

>>> طرز تهیه شربت عصاره قهوه <<<

>>> نحوه پودر کردن قهوه بدون آسیاب <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
healthline




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
0 دیدگاه
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا