سلامت

چگونه از تجمع یا احتباس آب در بدن جلوگیری کنیم؟

احتباس آب در بدن به دلایل مختلفی اتفاق می افتد. یکی از علائم رایج سندرم پیش از قاعدگی نیز، تجمع آب در بدن است که می تواند با کم شدن آب بدن و رژیم غذایی سرشار از نمک، بدتر شود. اگر می خواهید از احتباس آب در بدنتان جلوگیری کنید با ایجاد تغییراتی در سبک زندگیتان کار را شروع کنید. غذاهای سالم بخورید، هیدراته بمانید و بسیار ورزش کنید. اما در صورتی که این اتفاق در بدن شما رخ داد و برای مدتی ادامه داشت، حتماً به پزشک مراجعه کنید. احتباس آب می تواند با بیماری های خطرناک زیادی در ارتباط باشد.

1- داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل

اولین قدم برای جلوگیری از احتباس آب، داشتن رژیم غذایی سالم و متعادل است. چرا که احتباس آب می تواند به علت عدم تعادل در رژیم غذایی، کمبود برخی از ویتامین ها و مواد معدنی و مصرف بیش از حد نمک رخ دهد. رژیم غذایی متعادل شانس این موارد و در نتیجه احتباس آب را کاهش می دهد.

2- غذاهای سرشار از پتاسیم بخورید

مواد غذایی با پتاسیم بالا به کاهش میزان نمک در بدن و جلوگیری و رفع احتباس آب کمک می کنند. بنابراین 5 بار در روز میوه و سبزیجات پتاسیم دار مصرف کنید.

– موز، گوجه فرنگی، سیب زمینی، آووکادو و سبزیجات تیره مصرف کنید.

– غذاهای فرآوری شده، نسبت به غذاهای غیر فرآوری شده پتاسیم کمتری دارند.

– نان و برنج سفید نیز پتاسیم کمتری نسبت به نان سبوس دار و برنج قهوه ای دارند.

– مکمل پتاسیم مصرف نکنید. مگر اینکه پزشک آن را تجویز کرده باشد.

3- مصرف نمک را بسیار کم کنید

همانطور که گفته شد نمک زیاد موجب احتباس آب در بدن می شود. غذاهای فرآوری شده، سس سویا و غذاهای کنسروی را نیز کم کنید. زیرا میزان بالایی نمک دارند. هنگام خرید مواد غذایی به مقدار نمک درج شده روی برچسب محصول دقت کنید.

1 جلوگیری از تجمع یا احتباس آب در بدن


مصرف بیش از حد نمک نشانه هایی را در بدن به وجود می آورد. برای اطلاع از چهار نشانه اصلی بدن به مصرف بیش از حد نمک به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> 4 نشانه اصلی واکنش بدن به مصرف بیش از حد نمک چیست؟ <<<


4- به طور منظم ورزش کنید

داشتن سبک زندگی فعال و پر جنب و جوش که شامل ورزش منظم باشد، عنصر مهمی برای حفظ عملکرد بدن است. افرادی که به طور منظم ورزش می کنند، کمتر دچار احتباس آب می شوند. بزرگسالان باید ورزش های هوازی و تمرینات قدرتی را هر هفته انجام دهند تا سالم بمانند.

2 جلوگیری از تجمع یا احتباس آب در بدن

– سعی کنید در هفته حداقل 150دقیقه ورزش هوازی متوسط، مثل دوچرخه سواری یا پیاده روی سریع و 75 دقیقه فعالیت هوازی شدید مثل تنیس انجام دهید.

– مطمئن شوید که در تمرین های قدرتی تمام گروه های عضلانی اصلی مانند پاها، پشت، بازوها، شانه ها و شکم را در گیر می کنید.

5- وزنی سالم و متعادل داشته باشید

افرادی که از تجمع آب در بدنشان رنج می برند، افرادی چاق و دارای اضافه وزن هستند. وزن سالم به جلوگیری از احتباس آب و کاهش آن کمک می کند.

6- آب فراوان بنوشید

ممکن است فکر کنید که خوردن آب زیاد احتباس آب در بدن را بیشتر می کند. اما در حقیقت مصرف کم آب باعث می شود که بدن آب را تجمع کند. هیدراته نگه داشتن بدن عملکرد کلیه ها را بهبود بخشیده و از احتباس آب در بدن جلوگیری می کند.

– آقایان باید حداقل سه لیتر و خانم ها حداقل 2.2 لیتر آب در روز مصرف کنند.

– قبل از هر وعده ی غذایی یک لیوان آب بخورید.

– قبل، بعد و در طول ورزش نیز آب بنوشید.

7- مصرف الکل و کافئین را قطع کنید

مصرف فراوان آب تنها راه مقابله با کم آبی و احتباس آب نیست. سعی کنید کافئین و الکل مصرف نکنید، زیرا این مواد باعث کاهش میزان آب بدن می شوند. در طول روز چای و قهوه بدون کافئین مصرف کنید.

8- دمنوش های گیاهی مصرف کنید

برخی افراد ادعا می کنند که دیورتیک های (ادرارآور) گیاهی می توانند تاثیر مثبتی داشته باشند و به جلوگیری از احتباس آب کمک کنند. البته شواهد کمی در این مورد وجود دارد، با این حال با مشورت پزشک می توانید موارد زیر را مصرف کنید.

3 جلوگیری از تجمع یا احتباس آب در بدن

– زنجبیل
– زالزالک
– جعفری
– قاصدک
– گیاه ارس


از دمنوش های گیاهی برای کاهش التهاب هم می توانید استفاده کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه از چای یا دمنوش های گیاهی برای کاهش التهاب استفاده کنیم؟ <<<


دلایل احتباس آب در بدن را بشناسید

– دلایل هورمونی

زنانی که از احتباس آب رنج می برند، اغلب ریشه در مسائل هورمونی دارد. همانطور که گفته شد احتباس آب یکی از شایع ترین علائم سندرم پیش از قاعدگی است که یک یا دو هفته قبل از شروع قاعدگی به صورت احساس ناخوشایند پف و باد کردگی دیده می شود. تغییرات هورمونی که در دوران بارداری و یائسگی اتفاق می افتد نیز باعث احتباس آب می شود.

– عدم فعالیت فیزیکی

اگر مدت زیادی ایستاده باشید یا در طول سفر مدت زیادی نشسته باشید، ممکن است احتباس آب و تورم پاها و مچ پا را تجربه کنید. اگر جریان عادی خون دچار مشکل شود، سیستم لنفاوی فشرده شده و باعث تورم می شود. در طول سفر یا زمان هایی که طولانی مدت نشسته اید، بلند شدن و راه رفتن برای برقراری جریان خون مناسب در پاها را فراموش نکنید.

4 جلوگیری از تجمع یا احتباس آب در بدن

– مصرف برخی از داروها

برخی داروها نیز باعث احتباس آب می شوند. مانند: داروهایی که حاوی استروژن هستند، داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی مانند آسپرین و ایبوپروفن و بتابلوکر ها که برای درمان نامنظمی تپش قلب استفاده می شوند.

– برخی از بیماری ها

برخی بیماری ها مثل نارسایی قلبی، بیماری های کلیوی، سیروز کبدی، ضعف یا آسیب به رگ های پا و مشکلات سیستم لنفاوی نیز می تواند باعث احتباس آب شود.

در پایان یادآور می شویم که مراقبت از نوزادان امر مهمی است که مادران باید به آن توجه بسیاری داشته باشند. کم شدن آب بدن نوزادان می تواند عامل خطرناکی برای سلامت آن ها باشد. پس برای جلوگیری از دهیدراته شدن یا کم شدن آب بدن نوزادان به لینک زیر از وب سایت فن تریکس مراجعه کنید.

>>> چگونه از دهیدراته یا کم شدن آب بدن نوزاد جلوگیری کنیم؟ <<<

🌟5-4-3-2-1🌟 به این مطلب چه امتیازی می‌دهید؟

hashie-fantricks دیدگاه نامه فن تریکس (کلیک کنید)

* وارد بحث شوید و دیدگاه هایتان را به اشتراک بگذارید.
* پس از تایید دیدگاه، ارسال پاسخ توسط دیگران، و یا ثبت دیدگاه جدید توسط سایر کاربران در مطالب مورد علاقه خود، ایمیل اطلاع رسانی دریافت کنید.
* با دریافت لایک از سایر کاربران دیدگاه خود را به جایگاه های بالاتر برسانید.
* با ثبت دیدگاه سازنده و مفید، نظر نویسنده مطلب را جهت پین کردن دیدگاهتان جلب کنید.
* تنها با آموزش و یادگیری می توان آینده را ساخت. پس اگر مطلب یا دیدگاه مفیدی در رابطه با این مقاله دارید، حتما در قسمت دیدگاه ها با دوستان خود در میان بگذارید.

hashie-fantricks-2 سلب مسئولیت! مقالات مربوط به بخش سلامتی، پزشکی، زیبایی، روانشناسی، تناسب اندام و ... تنها برای آموزش و افزایش اطلاعات کاربران فارسی زبان گرد آوری شده و صرفا جنبه اطلاع رسانی دارند و مسئولیت صحت توصیه های نقل شده در مطالب بر عهده تیم فن تریکس نمی باشد. اطلاعات بیشتر hashie-fantricks-2
منبع
wikihow




دیدگاه ها

اشتراک در اطلاعیه دیدگاه ها (کلیک کنید)
اطلاع از
guest
آدرس ایمیل شما نزد ما محفوظ بوده و منتشر نخواهد شد.
زنگوله را بزنید تا از تایید دیدگاه خود مطلع شوید.
1 دیدگاه
محبوب ترین ها
تازه‌ترین ها قدیمی ترین ها
بازخوردهای درون خطی
مشاهده همه دیدگاه ها
سعید

جالب بود ممنون از شما..

دکمه بازگشت به بالا